Subkliininen vajaatoiminta

kokemuksia_kaivataan

Hei

Onko kellään kokemusta tästä subkliinisestä versiosta?? Mikäli S-TSH on välillä 4,1 – 10, ajatellaan kyseessä olevan ns. subkliinisen kilpirauhasen vajaatoiminnan, jota pidetään eräänlaisena varsinaisen, kliinisen vajaatoiminnan esiasteena. Eli kaikki muut kilpirauasarvot ovat viitteissä!
Estääkö Thyroxinin syönti tässä vaiheessa varsinaisen pahemman sairauden?!
Kuinka sinä olet toiminut asian kanssa. Syötkö lääkettä ja onko arvot pysyneet aisoissa?

13

929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oireinen

      Hei,
      Minulla Tsh 4.3, muut arvot ok. Lääkettä ei annettu,odotellaan sitä "oikeaa" vajaatoimintaa.

      • 0-dotellaan

        > ... odotellaan sitä "oikeaa" vajaatoimintaa.

        Odotellaan myös sydän- ja verisuonisairauksia. Jos jostain löytyy Apu Terveys 1-1016, lue asiasta Suomen ykkösendokrinologi Vesa Ilvesmäen tekstiä asiasta sivun 18 kapealla palstala..


      • Oireinen
        0-dotellaan kirjoitti:

        > ... odotellaan sitä "oikeaa" vajaatoimintaa.

        Odotellaan myös sydän- ja verisuonisairauksia. Jos jostain löytyy Apu Terveys 1-1016, lue asiasta Suomen ykkösendokrinologi Vesa Ilvesmäen tekstiä asiasta sivun 18 kapealla palstala..

        Minkäs teet? Lääkitystä ei apteekista saa ilman lääkärin reseptiä.


      • Oireinen
        Oireinen kirjoitti:

        Minkäs teet? Lääkitystä ei apteekista saa ilman lääkärin reseptiä.

        En oikein ymmärrä näitä "omaLääkäri" ohjeita, kun välillä ollaan sitä mieltä että vajaatoimintaa pitäisi hoitaa kun tsh on lähellä viitearvojen ylärajaa. Mutta toisinaan ollaan sitä mieltä, että aivan sama mitä on tsh, kunhan muut arvot ok.


      • kiertotuotteita

        > Lääkitystä ei apteekista saa ilman lääkärin reseptiä.

        Näin on ja jopa aivan pahoista oireista huolimatta.
        Tämän vuoksi on kehitetty "kiertotuotteita" eli nauta- tai sikaperäisiä "ravinnelisiä" joiden hormonipitoisuuksia ei ilmoiteta ja jotka tämän vuoksi ovat vapaasti ostettavissa.

        Kallis ja kuuluisa on "Thyro Gold". Suomessa tunnetumpia iHerbin "Thyroid Energy" (ja "Raw Thyroid"). Muita maailmalla esim. "Metavive" ja "Nutri Thyroid"

        Toisia auttaa terveyskaupan L-tyrosiini. (Suomessa ei pitäisi olla jodinpuutosta eli ajoittain hälistystä jodilisästä on tosiyleisen autoimmuunityreoidiitin vuoksi selvää haittaa.)


      • sub-oireellinen

        >> ... välillä ollaan sitä mieltä että vajaatoimintaa pitäisi hoitaa kun tsh on lähellä viitearvojen ylärajaa. Mutta toisinaan ollaan sitä mieltä, että aivan sama mitä on tsh, kunhan muut arvot ok.

        Potilaat kyllä koko ajan haluavat että ei odoteta kilpirauhas- ja seurannaissairauksien pahentumista. Lääkäreistä lääketeollisuuden talutusnuorassa olevat eli enemmistö haluaa viivyttelyä mahdollisimman pitkään.

        Tämä on kytköksissä diagnosointiin ja annosteluun TSH:n perusteella. TSH häilyy eri syistä mutta vaikka se käyttäytyisi johdonmukaisestikin, on viitearvojen asettelu täysin metsässä.

        Todella terveillä TSH on keskimäärin hyvin kapealla alueella 1.1...1.2 mutta melkein aina vertailuväestöissä on suuri osa alkavasti ja piilevästi kilpirauhassairaita. Vanhempi osoitus asiasta oli laaja tutkimus USA:ssa. Mustan, paljolti autoimmuunityreoidiitista vapaan väestön TSH oli keskimäärin 1.18. Uudempi osoitus asiasta on Henryk Völzken huolellinen tukimus. Kun kaikki epäilyttävät karsittiin vertailujoukosta, tuli TSH-ylärajaksi 2.12.

        Vuonna 2013 USA:n endojärjestöt ottivat TSH-viitelueen yärajaksi 3.0 mutta paljon hoidetaan jo 2.5:llä. Helena Roth Svensson vaatii hoitorajaksi 1.53. ("Yläraja" tarkoittaa arvoa jonka yli TSH on vain 2½ prosentilla tutkituista!)

        Ei oikeasti ole mitään "subkliinistä vajaatoimintaa", on vain alkavia ja piileviä tapauksia joiden (tai seurannaissairauksien) pahenemista halutaan odottaa.
        Tiedättehän että "kliininen" tarkoittaa "oireilevaa"?


    • 50mg_halpalääkitys

      Aloituksessa kysytään kokemuksista ja täällä vastaa asian vierestä ne joilla kokemuksia ei ole.Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kiinnostuneen on hankalaa tai mahdotonta saada kokemusperäistä tietoa koska aihe jostain syystä vetoaa henkisesti epävakaisiin ihmisiin jotka luulevat tietävänsä jotain.Täällä oireilu näkyy pakkomielteenä toistaa vastauksia jotka ei liity aiheeseen.

      Minulla on jo lapsuudesta saakka TSH ollut viitearvojen ulkopuolella ja kilpirauhanen "kärsinyt" toisen sairauden hoidon yhteydessä.Joskus 90-luvun lopulla lääkärit alkoivat ehdottamaan tyroksiilääkitystä.En hyötynyt lääkityksestä joten resepti jäi uusimatta.Arvot eivät ole muuttuneet huonompaan suuntaan.Kilpirauhasarvoja kannattaa seurata ja jos ne kehittyvät huonompaan suuntaan niin silloin on mahdollista saada tyroksiinia.
      Minä en juuri koskaan ole ollut kiinnostunut TSH arvosta.Aina kun saan käsiini laboratoriotulokseni niin olen enemmän kiinnostunut veren tulehdus- ja kolesteroliarvoista sekä mittaan verenpainetta omalla laitteella.
      Tällä palstalla pelotellaan sillä että jos et syö lääkettä niin huonosti käy.Minä olin parikymmentä vuotta ilman mitään lääkitystä eikä terveyteni ole mennyt huonompaan suuntaan.Tänä vuonna kokonaislääkekuluni apteekin kuitin mukaan on 8.69 euroa eli yhden purkin olen ostanut tyroksiinia vuoden aikana.

      • oikeastiko_oireeton

        > Aloituksessa kysytään kokemuksista ja ...

        Aloituksessa kysytään kokemuksista ja keskustelu sittemmin haaraantuu muuhunkin.

        > En hyötynyt lääkityksestä joten resepti jäi uusimatta.Arvot eivät ole muuttuneet...

        Lääkkeettömyys on ohan ok jos ei ole oireita. Muuten on tutkittava KUNNOLLA.
        (Kolesteroli muuten on eräs laiminlyöty vajisindikaattori.)

        Oireettomiksi kyllä kokee moni kun on unohtamut milaista on olla oikeasti terve.


      • Idioottipalsta
        oikeastiko_oireeton kirjoitti:

        > Aloituksessa kysytään kokemuksista ja ...

        Aloituksessa kysytään kokemuksista ja keskustelu sittemmin haaraantuu muuhunkin.

        > En hyötynyt lääkityksestä joten resepti jäi uusimatta.Arvot eivät ole muuttuneet...

        Lääkkeettömyys on ohan ok jos ei ole oireita. Muuten on tutkittava KUNNOLLA.
        (Kolesteroli muuten on eräs laiminlyöty vajisindikaattori.)

        Oireettomiksi kyllä kokee moni kun on unohtamut milaista on olla oikeasti terve.

        Ei täällä mitään keskustella voi kun trollit ja lääkäriä leikkivät häiriköi.Järkevää keskustelua täältä ei löydy.


    • Thyroid-Trans-Act

      Subkliinisen seurannaissairaudet on noteerattu allelinkitetyssä Thyroid Trans Act -ohjelman uutisessa. " ...associated with clinical conditions like mood disturbances, goitre, and thyroid cancer, and with obesity, diabetes mellitus, dyslipidaemia, or cardiovascular disease."
      http://www.thyroidtransact.de/news/17

      Toinen uutinen koskee ovelaa "valikoivaa T3-jakelua" elimistössä:
      http://www.thyroidtransact.de/news/ht

    • sameproblem

      Sama ongelma. Kuulemma subkliininen vajaatoiminta ja lääkitystä ei tarvi aloittaa ellei se ylitä TSH10. Nyt minulla on 7,2 ja muut arvot hyvin viitteissä. Odotellaan mitä tapahtuu mutta kukaan ei ole oikein osannut neuvoa mitä kannattaisi tehdä elkuten ei sinuakaan. Toinen lääkäri vastaan toinen lääkäri!

      • huonohomma

        Se menee usein niin, että täytyy käydä lasareetissa yhden tai useamman kerran erilaisista oireista. Kun eivät koskaan löydä testeistä muuta poikkeavaa kuin kilpirauhasarvot, niin aloitetaan lääkitys. Semmosta se on täällä suomessa. Sairaalakäyntejä odotellessa.


    • NoProblemTSH

      Mitäpä siinä tarvii tehdä jos arvot on viitteiden sisällä ja ei ole oireita.
      Minä sain teini-iässä ensimmäisen kerran lyhyen aikaa lääkityksen ilmeisesti koska molemmat arvot olivat viitearvojen ulkopuolella ja sen lisäksi oli tyypillisiä oireita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1383
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      934
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      91
      887
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      804
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      803
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe