Oppilaan oman kuvauskopterin käyttö opetuksessa

PahaÄiti

Lakien mukaan oppilaalla on oikeus yhdenveroiseen, turvalliseen ja maksuttomaan perusopetukseen. Tiedustelisin teidän näkemystänne siitä, että toteutuvatko ne, jos yhteisesti maksetussa leirikoulussa yksi oppilas saa ottaa mukaan oman kuvauslaitteensa, jota hän ei voi käyttää ilman opettajan valvontaa. Lisäksi laitteen liPo-akkua ei saa tulipalo- ja räjähdysriskin takia ladata ilman valvontaa. Oppilas ei pysty yksin kantamaan matkatavaroitaan. Ohje kuitenkin on, että oppilaiden tulee kantaa matkatavaransa. Laite on kallis eikä sitä pääse kukaan muu käyttämään vaikka haluaisi. Ilmeisesti kenelläkään ei ole vastuuvakuutusta joka kattaisi kuvauskopterin aiheuttamat vahingot kolmannelle osapuolelle. Tilanne on opetuksen kannalta hieman sama, että yksi virkkaisi pannulappua tunnin ja muut katsoisivat vierestä ja sitten ihasteltaisiin pannulappua ja sen tekijää yhdessä sen sijaan, että kaikki pääsisivät virkkaamaan. sillä erotuksella ettei virkkuukoukku voi karata tiehensä yhteysvian takia ja tippua kuin kivi maahan. Leirikoulua voi kuvata yhdessä laitteilla, joita kaikki voivat käyttää ilman suuria riskejä. Oppilaan kuvauskopterin mukaanottamisesta oli sovittu opettajan ja oppilaan vanhempien kesken. Kopterin mukaanottamista vastustaviin perusteluihini ei vastattu viestissä, jonka sain rehtorilta viimeisenä koulupäivänä ennen leirikoulua. Siinä oikeastaan todettiin vain, että rehtori oli jutellut opettajan kanssa, jonka mielestä ilmakuvaus on vaan niin kivaa ja oppilas saa siksi lennättää kopteriaan. Oppilaan perhe ilmoitti puolestaan ettei halua minun ottavan uudelleen heihin yhteyttä asiasta. He olivat kuin koira joka on saanut luun hampaisiinsa. Jos he avaisivat suunsa luusta vastatakseen kysymyksiini perusopetuksen yhdenvertaisuudesta, turvallisuudesta ja maksuttomuudesta, luu, jonka koira on saanut hampaisiinsa kirpoaisi koiran otteesta. Kun toin esille kantani toisille vanhemmille, minua syytettiin selän takana puhumisesta. Voivatko hyväosaiset määritellä myös toisen vanhemman puheoikeuden omien etujensa mukaisesti kouluasioissa? Myös muita vanhempia ilmoitti vastustavansa kopterin mukaanottamista, mutta turhaan.

Joillakin oppilailla on kalliita medialaitteita ja osalla ei. Miten perusopetusta pitäisi nykyään järjestää niin, että kaikki oppilaat voisivat osallistua yhdenvertaisesti opetukseen eikä opettajan huomio ja tekemällä oppiminen olisi vanhempien varallisuudesta kiinni? Olisi kiinnostavaa kuulla -mielellään asiallista keskustelua- täällä, jossa voidaan vertailla näkemyksiä perusteluineen kirjoittajien sosioekonomisesta asemasta riippumattomasti.

4

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 35672

      Tuskin asialla maksuttomuuden kanssa on mitään tekemistä. Turvattomuuteen vetoaminenkin kuulostaa kovin kaukaa haetulta. Mutta yhdenvertaisuus on varmaan huomionarvoinen näkökohta. Riippuu käytännön toteutuksesta, onnistutaanko riittävä yhdenvertaisuus saavuttamaan silloin, kun oppilaat käyttävät omia laitteita.

      • huonoÄiti

        Kiitos kommentistasi. Olen samaa mieltä, että oikeus yhdenvertaiseen perusopetukseen vanhempien varallisuudesta riippumatta on se tärkein syy. Maksuttomuudella tarkoitin tässä yhteydessä sitä tilannetta, että toimintaan osallistuminen vaatii käytännössä oppilaalta oman laitteen. Se voi olla toisessa yhteydessä muukin kuin drone. Turvallisuus liittyy vain kuvauskoptereiden käyttöön siinä mielessä, että ne voivat aiheuttaa vahinkoa kolmannelle osapuolelle tai mennä rikki. Toki opettajan huomion omistaminen yhden oppilaan oman laitteen käyttöön muiden lähinnä katsellessa, vaikuttaa se myös turvalliseen oppimisympäristöön siinä mielessä, että jos vastustaa esimerkiksi yhden oppilaan kuvauskopterin ottamista leirikouluun, ottaa sosiaalisen riskin joutua huonoon valoon opettajan ja kuvauskopterin oppilaan ja hänen vanhempiensa sekä heidän kavereittensa silmissä. Hienon laitteen hehkuttaminen taas voi nostaa varakkaiden vanhempien lasten asemaa luokassa.


      • huonoÄitI

        Anteeksi, viimeinen lause jäi epäselväksi.

        Siinä piti lukea, että " toki opettajan huomion omistaminen yhden oppilaan oman laitteen käyttöön muiden vain katsellessa vaikuttaa oppimisympäristön turvallisuuteen siten, että esim. kuvauskopterin leirikouluun ottamisen vastustaminen voi saattaa sitä vastustavien vanhempien lapset huonoon valoon opettajan ja kopterin tuovan oppilaan ja hänen vanhempiensa ja heidän kavereittensa silmissä. Eli oppilaiden yhdenvertaisten oikeuksien puolustaminen on riski. Tästä pääsemmekin sivujuonteena kysymykseen sananvapaudesta .


    • Fgjkllghjj

      Oli muuten toiseksi viimeinen lause eikä tarvitse olla edes vähävaraisen lapsi. Ei kuvauskoptereita kovin monella ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2270
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      55
      1307
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1246
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1171
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      894
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      779
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      731
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      582
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    Aihe