Minua pelottaa imusolmuke kaulalla

Virtajoki

Minulla on ollut parin - kolmen viikon ajan imusolmuke turvonnut leuan alla. Sairastin kyllä flunssan joka on nyt mennyt ohitse. Viime viikolla minulla todettiin angiina ja nyt syön vielä siihen liittyen antibioottikuuria.
Olen käynyt 2 kertaa lääkärissä siihen liittyen ja lääkäri oli sitä mieltä että katsotaan vielä pariviikkoa pieneneekö imusolmuke vai ei. En vaan saa sitä mielestäni pois ja näprään sitä päivittäin yli 20 kertaa.. tiedän että se ärsyyntyy siitä mutta silti minun on pakko koskea siihen.
Pelkään aina pahinta ja nyt pelkään että minulla on imusolmukesyöpä :( olen vasta 20vuotias ja stressaan hirveästi asioista.. minulla on otettu laajaverikoe ja muuten kaikki ok paitsi hemoglobiini oli vähän alhainen ja tutkittiin uudestaan hemoglobiini arvot ja selvisi että se oli raudanpuute ja alan syömään rautalääkettä.. olen sairastanut aiemminkin lapsena vuoden anemiaa. Minusta tuntuu että välillä solmuke tuntuu pienemmältä ja välillä isommalta.
Kyselin että onko jollain kokemusta samanlaisesta vaivasta?

6

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpäläinen93

      Hei,

      onko sinulla muut imusolmukkeet turvoksissa ? Vaan vain yksi? Onko se kipeä? Kannattaa rauhassa odottaa antibioottikuurin loppuun. Ja kyllä, imusolmuke ärtyy jos sitä näprää. Nyt maltti on valttia. Odottaisin itseasiassa 2 vk tai jopa kuukauden vielä kuurin jälkeenkin imusolmukkeen palautumista normaaliksi. Jos se ei vielä silloinkaan ole kutistunut, kannattaa vaatia jatkotutkimuksia.

      Imusolmukesyöpään liittyy muitakin oireita, mm yöhikoilua ja väsymystä. Itse sairastin Hodginin lymfooman 19-vuotiaana ja minulla oli useita patteja kaulalla ja kainalossa ja heräilin yöllä hiestä märkänä. Jos käy niin huonosti että sinulla on syöpä niin muista että siitäkin voi selvitä.

      En usko että sinulla on syöpää, mutta ymmärrän että olet huolissasi. Muista että imusolmukkeiden turpoaminen flunssan ym yhteydessä on todella yleistä.

    • Moi ja kiitos paljon vastauksesta!
      Minulla on vaan yksi solmuke turvonnut ja se ei ole kyllä kipeä :( paitsi välillä voi olla vähän arka jos koko päivän olen sitä näprännyt. Ja ei ole muita oireita ainakaan tietääkseni, toki välillä yöllä hikoilen välillä mutta toisaalta näin kesäöisin on vaan välillä aika lämmin nukkua... huomasin myös heti antibiootin otettua imusolmuke ei tuntunut melkein ollenkaan tyyliin nuppineulanpään kokoiselta..

    • Apua ne ovat edelleen turvoksissa... olen nyt käynyt 2 krt ultrassa 2 viikon sisällä sillä niistä piti ottaa koepala mutta radiologi oli sitä mieltä että ei tarvitse... ja nyt kadun todella paljon kun ei otettu sillä en saa asiaa mielestäni pois ja olen edelleen todella huolissani... lääkärit sanoo että ei hötää ja ovat tutkineet minua ja minulle on määrätty mielialalääkkettä mutta en uskalla aloittaa sitä sillä pelkään että mitä jos kyse ei olekkaan pelkästään mielessä ja luulossani... jostain syystähän ne ovat turvonneet...
      Nyt minulla todettiin alaviisaudenhampaassa tulehdus ja söin siihen antibiootin mutta seköän ei auttanut, en tiedä että voisiko tulehdus olla niin paha että koko hammas pitäisi poistaa?? Kaikki ovat huolissaan minusta ja minun peloistani

    • Rauhotu

      Ultrasta kyllä näkee heti, jos imusolmuke herättää lymfoomaepäilyn. Läheiselläni kun oli ko. tauti, ultran perusteella oltiin heti sitä mieltä, että vaikuttaa lymfoomalta. Nyt sinun pitää kyllä vain uskoa asiantuntijoita, ja keksiä muuta mietittävää ja sisältöä elämääsi. Kuulostaa siltä, että kyse on tosiaankin pelosta. On helppo vajota siihen maailmaan menettäen kosketus todellisuuteen. Omassa mielessä kun asiaa pyörittelee, asia tuntuu paljon suuremmalta, mitä se oikeasti on. Tästä syystä on myös ehdottoman tärkeää, ettei googlaile rauhoitusta, sillä sitä ei voi Googlen kautta löytää. Keskity nyt vain elämästä nauttimiseen. Kokeile avoimella mielellä masennuslääkkeitä. Voithan toki sitten lopettaa ne, jos tuntuu, ettei sovi. Sinua ahdistaa tällä hetkellä ja niiden on tarkoitus auttaa sinua vaikeiden hetkien yli. Sinulla ei ole mitään hätää kaiken kirjoittamasi perusteella.

    • Kiitos vastauksesta! Lääkärit ja tuttavat ovat sanoneet samaa! Mutta en millään saa niitä mielestäni pois ja haluaisin koko ajan uusia tutkimuksia... tässä touhussa on mennyt kokonaan elämän ilo :( ehkä on parempi että alan koittamaan lääkkeitä ja uskon lääköreitä! On sekin tyhmää jos en uskoisi sillä mihin sitten voin uskoa... olen lukenut vaan liikaa nettihömpötyksiä kun siellä sanotaaan että ultra on turha ja jne...
      Toisaalta kai he olisivat laittaneet minut jatkotutkimuksiin jos olisivat nähneet siihen syyn.

    • Onko muilla ollut imusolmukkeita kaulalla turvonnut pitkään ilman ettö kyseessä olisi syöpä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe