siis vielä hiekasta..

kysymyksiä!

eli hiekka on parempaa kuin sora. siihen tulokseen olen tullut lukiessani muiden viestejä. satalitraisessa akvaariossani on piikkisilmiä ja sorapohja. vaihtaisin hiekkaan mutta ensin olis paljon kysymyksiä.

1. minne kalat vaihdon ajaksi?
2. voinko vaihtaa koko soran kerralla (näin neuvottiin akvakaupassa) otanko veden talteen ja laitan sitten vaihdon jälkeen takas?
3.stressaantuuko kalat hirveesti tästä vaihdosta?
4. mitäs ne kierteissarvikotilot on?

nyt ei tuu muuta mieleen mut juttelisin asiasta lisää mielelläni!!
ai niin ja asialla olis vähän kiire kun haluisin tehdä vaihdon nyt viikonloppuna. eli pliis valaiskaa tietämätöntä!!

11

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuuLia

      Itse en ole operaatiota tehnyt, mutta lukenut siitä olen ja tämä kuulosti järkevältä taktiikalta. Kalat saaviin suodattimen ja lämmittimen kera, sisustus pois. Vettä pois mahdollisimman paljon, ei tartte säilyttää jos vetesi on suunnilleen samanlaista kuin altaassa eli et vedenvaihdoissa sitä muuta. Kaavi puolet sorasta pois. Aseta muovia (muovipussista leikattu lienee käy) niin että on tulevassa saumakohdassa hieman soran päällä ja jää lisättävän hiekan alle. Lisää hiekka, sisustus, vesi ja kalat. Viikon parin jälkeen toista operaatio jolloin välimuovi helpottaa vaihtoa. Kun toinenkin puoli hiekoitettu vetäisi muovi veks.

      Ei kannata vaihtaa koko pohjaa kerralla sillä pohjassa paljon typpibakteereja. Vettä ei tarvitse säilyttää sillä bakut ovat sorassa ja suodattimessa. Kierteissarviset pitävät huolen hiekan möyhimisestä ja kaiken pohjamoskan syömisestä, näitä saat harrastajilta ilmaiseksi, minultakin jos jyväskylä sattuu olemaan kotipaikka...

    • ...

      Ja kierteissarvikotiloita olisi täälläkin, jos Lahden seudulta olet :)

    • lisää kymysyksiä..

      kiitoksia molemmille pikaisista vastauksista ja mukavaa että tarjouduitte auttamaan myös kotiloiden osalta :). tässä tapauksessa harmi kyllä, mutta asun tampereella. mutta ehkä joku tamperelainen omistaisi ylimääräisiä kotiloita..?

      minkäs kokoinen hiekka olis parasta? ja eikö sitä tosiaan tarvi KOSKAAN imuroida? jos haluaa niin voiko vedenvaihdossa joskus imuroida vai lähteekö hiekkaa pois veden mukana tai pöllyääkö se liikaa? jos hiekan vaihtas kokonaan kerralla niin saattasko kaloja kuolla? muovipussi kuulostaa vähän hankalalta eikä kovin esteettiseltä mutta jos ehdottoman välttämätön niin uskotaan :)

      • JuuLia

        En suosittele vaihtamaan kaikkea kerralla sillä akvaariossa yleensä suurin osa typpibakteereista on pohjassa. Koko pohjan vaihto voi aiheuttaa nitriittipiikin ja näin kalakuolemia tai ainakin suunnatonta stressiä.

        Hiekkaa ei imuroida, silloinhan vaan imettäisiin hyödyllistä aktiivilietettä pois. Kierteissarviset riittävät, silloin tällöin voi jollain kepukalla tai kädellä vähän pöyhiä. Laposta tulee varmaan kaikki hiekat mukana. Pidä vain lappoa muutaman sentin päässä hiekasta niin saa hiekan päällä olevan roskan pois. Kierteisiä saat varmasti tampereelta, ilmotus vaan tänne tai a-w:hen.

        Muovi on sitä varten ettei hiekka ja sora sekoitu vaihtotauon aikana. Muutakin tilanjakaja keinoa voi käyttää, mutta omaan korvaan tuo muovipussi systeemi kuulostaa helpoimmalta. Voihan sitä peitellä eikä se siellä paria viikkoa kauempaa kuitenkaan ole. Täällä varmaan on monia jotka vaihdon en tehny, jospa he kertoisivat viritelmistään.

        Sopiva raekoko jotain 1mm paikkeilla, mielellään alle.


    • harakka

      Itse suoritin tuon vaihdon.
      Mulla oli ennestään n 1/4 hiekkaa ja loput soraa.
      Hiekka oli siis omana alueenaan kivillä rajattu.
      Vaihdoin puolet ja viikon päästä loput.
      Ensiksi tyhjensin vaihdettavan puolen kasveista ym rekvisiitasta. Kivet ja muut sisusteet laitoin vatiin, kasvit jätin kellumaan toiselle puolelle. Juurakon käänsin rajaseutuun poikittain.
      Sitten lapposin vaihdettavan puolikkaan hyvin, muualta huolimattomammin (juuri varjellakseni näitä typpibakteereita).
      Vaihdettavan rajakohdan rajasin lituskoilla kivillä pystyyn.
      Keittiöstä löytyi hyviä välineitä operaatioon. Jääkaapin raappa jolla kekosin soraa, tiivis sihti johon työnsin sen soran (vesi valui akvaan), kuppi jolla kauhoin kun soraa enää vähän.
      Sitten ei muuta kuin samaisella kupilla uutta hiekkaa akvaan.
      Jokunen soranjyvänen sinne jäi. Sorahan nousee aina hiekan päälle, eli oikeastaan kivan näköinen kun hiekan päällä siellä täällä soran jyväsiä.
      Sitten vaan sisustuksen asettelua ja uutta vettä perään.
      Suodattimesta (sisä) vaihdoin vaan sen päälimmäisen, viikottain (mun suodattimessa) vaihdettavan "tyynyn".
      Vesi oli todella sekaista tuon operaation jälkeen ja pari päivää siinä taisi mennä että kirkastui kunnolla.
      Kalat olivat siis koko operaation akvaariossa. Muutama hölmö monninen kävi katsomassa mitä ihmettä täällä tapahtuu, muut älysivät pysytellä toisella puolella ihan suosiolla. Olen sitä mieltä että enemmän kaloille aiheutuu stressiä siirrosta ämpäriin kuin olla siellä tutussa ympäristössä jossa tosin vähän myllerretään.
      Akvaarion koko mulla 120 l ja hiekkaa meni n 10 - 15 kg. K-raudan sitä isompirakeista.
      Kierteisiä en osta. Tahallani en kotiloita akvaariooni laita. Muutamalla tutulla ollut myös hiekkapohja ilman kierteisiä ja aivan hyvässä kunnossa.
      Jos laittaa niin että edessä vähemmän ja takana enemmän, niin hiekka tuppaa valumaan takaa eteen. Eli sitä saa töniä vähän joka viikko. Lisäksi mulla muutama kasvi jotka joudun viikottain ottamaan ylös ja lyhentämään. Eli pohjaa tulee myllättyä.
      Kakka jää ikävästi hiekan pinnalle killumaan, varsinkin kivien ympärille se tykkää kerääntyä. Imurilla Juulian kertomalla tavalla kyllä lähtee tosi hyvin pois. Eli imuri hiekan pintaa hipoen. Kiviä ja somisteita kannattaa siirrellä siivouksessa kun tosiaan se pasa tykkää kerääntyä juuri näihin.
      Haittoja ehkä juuri tuo kakan näkyvyys pinnalla. Hyötyä on että kasvit kasvavat paremmin vaikka lannoitus, valo ei ole muuttunut. Helpompi siivota, selkeämmän näköinen ja tärkeimpänä se monnisten viiksien suojelu.
      Tässäpä omia kokemuksiani näin aluksi.

      • hiekkaa vaihtamaan

        kiitoksia kokemusten jakamisesta. aika operaatio mulla eessä ilmeisesti. nii onhan ne kalat hankala siirtää ämpäriin kun miten sitten suodatus ja lämmitys? sitä paitsi piikkisilmiä on ihan ylivaikee saada kiinni pyydystettäessä.. eli puolet ja viikon päästä puolet. maltankohan odottaa viikkoa? mulla on vähän semmonen paha tapa että kaiken täytyy olla valmista nyt ja heti.. ja se sit saattaa koitua kohtaloks.. kääk. mutta jos vielä lisättävää niin vinkkejä tuleen ja kysyn taas jos joku asia alkaa epäilyttään. saa nähä mitä akvakaupassa ehdotetaan kun ostan hiekkaa..


      • JuuLia
        hiekkaa vaihtamaan kirjoitti:

        kiitoksia kokemusten jakamisesta. aika operaatio mulla eessä ilmeisesti. nii onhan ne kalat hankala siirtää ämpäriin kun miten sitten suodatus ja lämmitys? sitä paitsi piikkisilmiä on ihan ylivaikee saada kiinni pyydystettäessä.. eli puolet ja viikon päästä puolet. maltankohan odottaa viikkoa? mulla on vähän semmonen paha tapa että kaiken täytyy olla valmista nyt ja heti.. ja se sit saattaa koitua kohtaloks.. kääk. mutta jos vielä lisättävää niin vinkkejä tuleen ja kysyn taas jos joku asia alkaa epäilyttään. saa nähä mitä akvakaupassa ehdotetaan kun ostan hiekkaa..

        Ton asian kanssa ei kyllä kannata hoppuilla, pahimmassa tapauksessa tulee nitriittipiikki ja menetät kalojasi... Eikä kyllä kannata ostaa hiekkaa akvakaupasta, rautakaupoista saa samaa tavaraa monta kertaa halvemmalla...


      • harakka
        hiekkaa vaihtamaan kirjoitti:

        kiitoksia kokemusten jakamisesta. aika operaatio mulla eessä ilmeisesti. nii onhan ne kalat hankala siirtää ämpäriin kun miten sitten suodatus ja lämmitys? sitä paitsi piikkisilmiä on ihan ylivaikee saada kiinni pyydystettäessä.. eli puolet ja viikon päästä puolet. maltankohan odottaa viikkoa? mulla on vähän semmonen paha tapa että kaiken täytyy olla valmista nyt ja heti.. ja se sit saattaa koitua kohtaloks.. kääk. mutta jos vielä lisättävää niin vinkkejä tuleen ja kysyn taas jos joku asia alkaa epäilyttään. saa nähä mitä akvakaupassa ehdotetaan kun ostan hiekkaa..

        Ei se mikään niin hankala juttu ole. Suurin työ taitaa olla se hiekan pesu. K-raudan hiekka kun on tosi likaista. Vanhat vaan kauhotaan pois ja uutta tilalle. Aikaa siinä menee normaalisiivoukseen juuri tuon verran lisää.
        Muuten, ostin aikoinani akvakaupasta hiekkaa ja yllätys, se oli aivan samaa (haju, koostumus) kuin tämä K-raudan. Eli akvakaupat ilmeisesti hakevat myös rautakaupasta hiekat ja pussittavat sen itse pienempiin pusseihin.
        K-raudassa tämä 25kg säkki maksoi n 5e.
        Suodattimen ja lämppärin otin tietty pois päältä vaihdon ajaksi, niinkuin aina siivouksessa joudun tekemään.
        Kalakuolemia ei seurannut vaihdoksen jälkeen.


    • Tikruliini93

      Tee näin:


      Ota kalat ämpäriin ja vaihada puolet sorasta heikkaan /toista sama 2 viikon kuluttua niin ei bakteerikanta kärsi.Ja vettä ei otata akvasta pois kun korkeintaan puolet vaihdon ajaksi

      Kierteissarvikotilot pitävät hiekan kuohkeana jolloin sinun ei tarvitse muuta kuin lapota hiekan pinnalta kakit pois

      • Tikruliini93

        Korjaan tota sanomaani että vettä ei tarvitse jätää paljoa jäljelle(Ota esim 75% pois viemäriiin)


    • siru3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe