Kuopiossa toimi pitkään valokuvaliike nimeltä Foto-Hessu. Onko tietoa mitä niiden ottamien valokuvien negatiiveille (esim. Yo-kuvat, lapsikuvaukset jne) tapahtui? Tuhottiinko ne vai säilytetäänkö niitä jossain? Voiko niistä saada vielä kuvia? Kaipailisin eräitä 80-luvulla otettuja kuvia, joiden negatiiveja ei silloin saanut itselleen. Kenelläkään mitään tietoa mitä niille negatiiveille tapahtui?
Foto-Hessu
8
1302
Vastaukset
- Kxkkdd
negatiivit löytyvät kauppakatu 30 takapihalta olevasta kuvaboxista, jonka foto-Hessu jätti näitä tilanteita varten sinne.
- skannaaja
Jos itse kuva on vielä olemassa niin skannaa se tietokoneelle varmuuskopioksi.
- kuviakaipaava
En voi skannata kuvaa koska minulla ei ole sitä. Tuolloin kuvauksessa kuvattiin kymmeniä kuvia, mutta niistä ostettiin vain joitakin kuvia, koska ne oli siihen aikaan todella kalliita. Tuo kuvaamo kuvasi tässä kaupungissa vuosien saatossa tuhansia ihmisiä, joyen negatiivejakin on ollut isot arkistot. Jos ne ovat jossain tallessa, niin varmaan monet muutkin haluaisivat saada uusia valokuvia menneiltä ajoilta. Mutta kukaan ei taida tietää mitä noille negoille tapahtui?
- jfsjfskfljlddklj
kuviakaipaava kirjoitti:
En voi skannata kuvaa koska minulla ei ole sitä. Tuolloin kuvauksessa kuvattiin kymmeniä kuvia, mutta niistä ostettiin vain joitakin kuvia, koska ne oli siihen aikaan todella kalliita. Tuo kuvaamo kuvasi tässä kaupungissa vuosien saatossa tuhansia ihmisiä, joyen negatiivejakin on ollut isot arkistot. Jos ne ovat jossain tallessa, niin varmaan monet muutkin haluaisivat saada uusia valokuvia menneiltä ajoilta. Mutta kukaan ei taida tietää mitä noille negoille tapahtui?
Varmaankin vain yrityksen omistaneet henkilöt ja siellä työskennelleet tietävät negatiivien kohtalon. Eri asia miten heihin saisi yhteyden jos nimet eivät ole tiedossa.
Tuossa on esim. yritysoppaan linkki jossa on puhelinnumero ja sähköpostiosoite mutta eivät varmaan ole toimivia:
http://www.yritysopas.com/tiedot/Kuopio/Foto_Hessu_Hellstrom_Oy/
Voisi tietysti kysyä jostain tänä päivänä elossa olevasta valokuvaamosta mikä on alalla yleinen käytäntö ollut negatiivien kohdalla, todennäköisesti Foto-Hessukin lienee toiminut alalla vallinneen yleisen käytännön mukaan.
Olisivatpa säilyttäneet niitä, varmaan oikea aarreaitta näin vuosikymmenten jälkeen katsella läpi vanhoja negoja. Itsekin olen skannaillut tässä vanhempien vanhoja negatiiveja ja valokuviakin omalle koneelle talteen. Mielenkiintoista puuhaa :) - hopethishelps
Hetken googletus tuotti tällaisen "johtolangan", ilmeisesti Iisalmen Kuva nimisessä firmassa on henkilö joka on ollut töissä Foto-Hessussa:
https://www.colorkolmio.fi/media/tiedostot/color_uutiset.pdf
https://fi-fi.facebook.com/iisalmenkuva.fi/
https://www.fonecta.fi/profiili/Iisalmi/2927564/Iisalmen Kuva
- Tietäjä1
Molemmat omistajat menehtyivät vuosia sitten ja heidän pojat Jussi ja Olli olivat töissä Foto Hessussa. Jussi asuu jossakin Kuopion lähetyvillä ja näyttäisi olevan fb:ssa mukana. Kysy fonectasta nro tai laita fb-viesti, hän osaa varmasti kertoa mitä niille miljoonille negatiiveille on tehty.
- Samainen
Jäi koko nimi eli pojat ovat Jussi ja Olli Helsström
- Anonyymi
Onko näistä vanhojen negatiivien kohtalosta löytynyt tietoa? Jussin poika Janne ei osannut sanoa negatiivien kohtalosta juurikaan mitään.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek195293Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5682693Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.202493Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1512250- 242137
- 821664
- 1461545
- 1281297
- 128966
- 86914