Pellettilämmitys

Oiloni

Vieläkö nykyään kukaan lämmittää pelletillä?
Öljylämmitykselle pitäisi muutaman vuoden sisällä keksiä jatkoa, kattila on vielä hyvä, öljysäiliö ainakin pitäisi uusia ja poltin, olisiko pelletti vaihtoehto?
Olen lukenut, että paljon ongelmia pellettipolttimoiden ja pelletin laadun kanssa.

6

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sopii..monelle

      Hyvää Pellettiä saa nyt halvalla Venäjältä.
      Siisti ja halpa harrastus.

    • pellettiä

      Kyllä pellettiä saa ja polttimet eivät ole tolkuttoman kalliita jos itsellä on sopiva nykyaikainen kattila. Pelletti on hinnaltaan lyömätön. Siinä on jonkin verran vaivaa koska kattilaa pitää putsata (10 min kerta) kerran kuussa talviaikana. Nyt saa ruotsalaista Iwabon S2 itsepuhdistava poltinta johon pakettiin kuuluu ruuvikuljetin eli koko paketti tarvikkeineen. Sen voi aika helposti asentaa ja jos ei osaa niin putkimies tai vastaava käy ruuvaamassa paikalleen.

      Pelletin viikkosäiliö on hyvä olla josta poltin kuljettaa ruuvilla palopäähän tarpeen mukaan. Tämä on oikeastaan ainoa merkittävä ongelma pelletin osalta koska pitää olla se. Suurta varastoa ei voi suoraan turvallisuussyistä käyttää suoraan polttimelle. Suurempi pellettivarasto on paras olla ulkotiloissa (siilo tai säkkivarasto). Sieltä puolestaan pelletit kuljetetaan tavalla tai toisella viikkosäiliöön. Siihen tarkoitukseen löytyy myös imurityyppinen letkusysteemi jolla asia hoituu tai pitkä kuljetusruuvi. Muistakaa että pellettivarasto on terveysvaara pölyn ja häkäkaasun takia. Tuuletus on oltava eikä siellä oleilla. Pelletti palaa itsekseen eli sitoo hapen puuainekseen ja tuottaa häkää.

      Pelletin kanssa pitää olla tarkkana, ihan mitä tahansa moskaa ei pidä siihen tuupata. VAPOn pelletti on täysin kelvotonta. Sen tuhkapitoisuus on korkea ja pellettien kokojakauma on kamala. Väliin tulee liian pitkiä papanoita ja poltin menee tukoksen takia vikatilaan ja talo menee kylmäksi. Muiden valmistajien pelletit ovat osoittautuneet varsin hyviksi. Parasta on kuusipelletti vaikka sen menekki on aika suuri. Tuhkaa siitä ei juuri kattilaan jää.

      Itse olen yli 16 vuottaa käyttänyt pellettiä ja säästänyt paljon fyrkkaa vanhan rintamamiestalon lämmityksessä. Talon eristykset eivät ole kovin hyvät joten pelletiä palaa jonkin verran. Toisaalta talossa ei myöskään esiinny mitään kosteus- tai homeongelmia. Aiemmin öljylasku oli suuri eikä polttopuiden hankinta oikein tunnu onnistuvan järkevällä hinnalla. Tämä oli varsin hyvä vaihtoehto jos vaan jaksaa hoidella systeemiä.

      • Stokeri...Pelletti

        Stokerilla on kätevä polttaa pellettiä.
        Siinä on viikkosäiliö vakiona.


      • pellettiä
        Stokeri...Pelletti kirjoitti:

        Stokerilla on kätevä polttaa pellettiä.
        Siinä on viikkosäiliö vakiona.

        minullakin oli ensin stokeri mutta sen automatiikka oli täysin olematon ja tehoa oli liikaa joten se oli melkein koko ajan tyhjäkäynnillä. Se taas aiheutti savupiipun pikeentymistä ja palonvaaran. Vaihdoin toiseen polttimeen ja kaikki alkoi toimia paremmin. Kuukausi sitten vaihdoin parempaan malliin joka myös putsaa tuhkat palopäästä itse. Entistä vähemmän putsaamista ja muutenkin toimii entistä fiksummin.

        Seuraavaksi etsin sopivantehoisen imurisiirtimen jolla säkistä saa viikottain siirrettyä säiliöön. Onko muilla imurisiirtimistä kokemuksia?


    • Velviiki

      Seitsämän vuotta ja ei valittamista, siellä se ruotsalainen Ecotecin poltin puhisi vartti sitten kun ohi kävelin. Mittarissa noin 17500 käyttötuntia, häiriöt ja remontit minimaalisia tunteihin nähden, ja halpoja kulutusosia vain vaihdettu. Itse aikoinaan pulttasin vanhaan Jämän klapikattilaan eikä kyllä ole kaipuuta puulämmitykseen vaikka omistan omaa metsää yli 100 ha, on tämä nykyinen niin paljon vaivattomampi.
      Poltin elää täysin omaa elämäänsä, sytyttää ja sammuttaa itsensä termostaatin ohjaamana, on tunteeton sähkökatkoille, aivan sama onko sähköt pois vartin tai vuorokauden, herää jos termostaatti niin haluaa.
      Minulla kattila lataa 1500 Akvatermin varaajaa , siitä lämmitystä ohjaa Ouman. Talo vuodelta 1956, kolme kerrosta, alimmainen osittain maan alla ja siellä pannuhuone, pesu ja saunatilat ja puolen talon levyinen vanha autotalli. Siinä tilassa nykyään varaaja ja sinne nostan etukuormaajatraktorilla 500 kg säkin pellettiä kerrallaan konehallista jonne ne tuodaan Versowoodilta kerran vuodessa 14 säkkiä per vuosi.
      Tämä entinen autotallitila on siis lämmin tila ja sieltä on ovi pannuhuoneeseen jossa on kattilan vieressä ns. viikkosiilo josta kaira polttimelle. Siirto säkistä siiloon tapahtuu meillä ihan kahdella ämpärillä ja kestää noin vartin täyttää tyhjä siilo.

      Kaiken kaikkiaan olen ollut tyytyväinen, ostamme kaverin kanssa autokuorman (nupillisen) kerralla puoliksi, näin tonnihinta on ihan jotain muuta kuin säkki kerrallaan jostain Terrasta 😁...

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1023
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe