Toisen kerran epäonnistunut

Porilainetyttö

Olen hakenut kahdesti oikikseen, ekalla kerralla varasija 300 jotain ja tänä vuonna ihan tosissaan yritin ja varasija 130 jotain. Onko se näin että kolmas kerta toden sanoo vai vaihdanko jo hakukohdetta..? Ja onko täällä kenties kohtalotovereita?

11

1004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekallamentiin

Kohtalotovereita sinulla on varmasti paljon. On ehkä syytä miettiä, montako vuotta elämäsi parhaasta ajasta kannattaa tuhlata turhaan hakemiseen. Miten suhtautuisit kolmanteen epäonnistumiseen? Olisiko hyvä olla jo varasuunnitelma?

• Uggoikkari

Itse pääsin ekalla enkä olisi varmasti toista tai kolmatta kertaa jaksanut hakea. Kannattaa tietysti miettiä olisiko joku muu ala parempi tai mikä siinä pääsykoe lukemisessa mättää, että joo noinkin kauas. Oikis vaatii kovia perslihaksia ja motivaatiota, jota mitataan jo pääsykokeessa sekä olennaisien asioiden erottamista ja soveltamista. Jos ei pääsykokeesta pääse läpi, kannattaa miettiä miten selviäisi lukuisista tenteistä joita on joka kuukausi ja luennot ja muut sälät vielä siihen päälle. Mutta tsemppiä!

• Porilainetyttö

Olen kyllä avoimessa tehnyt tenttejä jotka ovat menneet hyvin ja jopa finanssista sain 5. Mutta pääsykoe ei vaan jostain syystä tunnu menevän nappiin..

• Jovalmisotmcc
        Porilainetyttö kirjoitti:

Olen kyllä avoimessa tehnyt tenttejä jotka ovat menneet hyvin ja jopa finanssista sain 5. Mutta pääsykoe ei vaan jostain syystä tunnu menevän nappiin..

Niinpä. Monet sanookin että pääsykoe on vaikein tentti oikiksessa. Se vaatii älytöntä paineensietokykyä ja siinä täytyy onnistua kerralla. Muita tenttejä voi uusia niin monta kertaa kuin haluaa.

• SopiiOrjille

Oikikseen sopivat vain tyhmät. Pääsykokeissa mitätään kuinka monta tuntia olet opetellut ulkoa typeriä lauseita. Koe mittaa ainoastaan kuinka kova pers on ja halu mennä toitottamaan valtion sääntöjä.
      Viisas ei sinne halua.

• kiima_kasvaa

jos halusi on oikeustieteelliseen niin jatka vaan. Kun monta kertaa yrittää niin kyllä taidot varmasti kehittyvät. Sitkeys on se avainsana. Kiima kasvaa. Se voi olla se viides kerta kun nappaa. Kehitä lukutaitojasi. Niissä on aina tunnetusti petrattavaa. Ja toki elät muutakin elämää kuin vain oikeustieteelliseen valmistautumista

• yrittänytminäki

Itse uskoin kahden kerran jälkeen ettei oikis taida olla mun ala eikä yliopisto mun koulu. Nyt olen AMK:ssa toista vuotta ja se sujuu. On tässä silti vielä tekemistä ennen kuin on traden paperit taskussa.

• Pääsykoepakolainen

En ollut koskaan hyvä pääsykokeissa ja siitä jäi tunne, etten sovi tai kelpaa alalle. Samaa mieltä tuntuivat olevan muutkin juurikin pääsykoemenestyksen perusteella. Lähdin kuitenkin ulkomaille pääsykoepakolaiseksi varsin arvostettuun yliopistoon ja olen nykyään töissä suomalaisessa asianajotoimistossa OTM:n kelpoisuudella.

Ovatko pääsykokeen välttäneet oikkarit jotenkin vähemmän motivoituneita? Onko ihminen jotenkin epäkelpo opiskelemaan tiettyä alaa jos ei ole menestynyt pääsykokeessa mutta on kuitenkin pystynyt suorittamaan saman tiedekunnan tenttejä sukkana läpi?

Käytännössä pääsykokeita ei ole muissa pohjoismaissa. Jos ruotsalainen tai tanskalainen tuomari ei ole joutunut pänttäämään lähes puolta vuotta yhtä koetta varten josta ei saa mitään opintosuoritetta edes välttävällä arvosanalla, onko hän jotenkin vähemmän motivoitunut tai kykenemätön omaksumaan suurta määrää tietoa? Skandinaviassa kun ei tarvitse edes pelätä yliopistosta tippumista.

Jos ovet eivät avaudu Suomessa, Eurooppa on täynnä vaihtoehtoja. Samalla oppii uuden kielen tai peruskoulun ruotsista on viimeinkin jotain oikeaa hyötyä. Jos ala ei tunnu omalta niin aina voi palata kotiin maitojunalla. Pitää kuitenkin muistaa, että siinä missä Suomen yliopistot ovat hyvin tasalaatuisia harmaita laitoksia, ulkomailla yliopistoissa on oikeasti eroja etelään mentäessä.

• niinanökönen

"Onko ihminen jotenkin epäkelpo opiskelemaan tiettyä alaa jos ei ole menestynyt pääsykokeessa mutta on kuitenkin pystynyt suorittamaan saman tiedekunnan tenttejä sukkana läpi?"

Ei varmaankaan ole epäkelpo, mutta kun hakijoita on moninkertaisesti se määrä, mitä voidaan ja kannattaa kouluttaa, jotta edes useimmille olisi olemassa sitten alan työtä, karsintaa hakijoista on tehtävä. Pääsykokeissa valitaan kokeisiin parhaiten valmistautuneet ja siinä parhaiten menestyneet. Onko sinulla esittää parempia vaihtoehtoja?

Sinulla oli mahdollisuus lähteä ulkomaille opiskelemaan. Voitko kuvitella, että kaikkien tilanne ei ole yhtä hyvä?

Sanot suomalaisia yliopistoja harmaiksi laitoksiksi eli et sitten oppinut siellä ulkomailla varsin arvostetussa yliopistossa edes sivistynyttä käytöstä. Ainakaan meillä Helsingin yliopistossa ei ole korrektia arvostella muita yliopistoja, vaikka joku juntti sitä voi alussa yrittää. Tällainen opetetaan nopeasti oikeille tavoille.

• never_give_up

Itse olen hakenut viisi kertaa ja haen vieläkin uudestaan.

• adsfdgfhg

Itsekin olen hakenut nyt 2 kertaa :D ekalla kerralla tein melkein kaikki mahdolliset virheet - väärä lukutekniikka, en keskittynyt olennaiseen ja en edes nukkunut juurikaan öisin. Nyt tokalla kerralla jäin parin pisteen päähän, ja aion hakea vielä koska ala tuntuu koko ajan enemmän siltä omalta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe