Tapahtuiko Siilinjärvellä Kasurilanmäentien risteyksessä 1980 luvun alussa joku kuolemaan johtanut moottoripyöräonnettomuus?
Asia rupesi kiinnostamaan kun poimin vattuja tänä kesänä Jälän risteyksen lähellä. Tapasin siellä sellainen vanhemman papan, varmaan iältään jo lähempänä 80 vuotias. Koska olimme korkealla rinteellä, niin näkymä vanhalle viitostielle oli hyvä. Pappa alkoi kertomaan, että -80 luvulla kun ei vielä ollut Vuorela-Siilinjärvi moottoritietä , niin vanha viitostie oli hyvin ruuhkainen ja vaarallinen. Esimerkiksi tietä käyttivät raskaskalusto kuten rekat ja kuorma-autot. Pappa kertoili miten aivan -80 luvun alussa tien vaarallisuus vaati veronsa kun nuori motoristi oli jäänyt rekan alle Kuopiosta Siilinjärvelle tultaessa Kasurilanmäentien risteyksessä. Kovin liikuttuneen oloinen pappa oli kun kertoi, että kyseinen poika oli hänen poikiensa hyvä ystävä.
Itse olen muuttanut Siiliin vasta -90 luvulla ja en ole muilta paikkakuntalaisilta kuullutkaan mitään tuollaisesta onnettomuudesta. Muistaako kukaan Jälä-Kasurila alueella asuneet tai muut paikkakuntalaiset tuollaista onnettomuutta.
Moottoripyöräonnettomuus Kasurilanmäentie 80-luku
11
1206
Vastaukset
- Joujoujoujoujoooo
Kyllä pitää paikkansa, mutta eipä sitä nyt tarvii enää muistella ikävää tapahtumaa.
- ent.siililäinen
Kasurilan laskettelurinnehän avattiin muistaakseni vasta vuonna 1985, oliko siinä edes mitään risteystä sitä ennen, en muista. Siitähän se yksi Suomen pääväylistä, viitostie kulki ennen kuin moottoritie valmistui 90-luvun alussa. Nykyisellään vanha viitostie kelpaa enää 60 km/h nopeusrajoitetuksi kylätieksi.
Onhan Siilissä tapahtunut muitakin onnettomuuksia 80-luvulla. Muistan erään lukioikäisen mopoilijan menehtyneen onnettomuudessa joskus 80-luvun lopulla. Todennäköisesti juuri tämä tapaus on Tekniikan Maailman numerossa 7/1990. Jutussa ei mainita paikkakuntaa, vain maininta Ahmosta viittaa Siilinjärveen mutta jutussa olevasta kuvasta tunnistaa Siilinjärveksi. Kuva on yläasteen alapuolelta otettu nykyisen ABC:n / Teboilin suuntaan suunnilleen tämän Googlemaps linkin kohdilta:
https://goo.gl/maps/aps3vrNHwor
Tuon TM artikkelin mukaan onnettomuus johtui viritetystä moposta ja irronneesta kypärästä koska kaulanauha ei ollut kiinnitetty. Ihan vaan vinkkinä nykyajan mopoilijoille, virittäminen ja huolimaton kypäränkäyttö voi olla kuolettavia virheitä.- ahdasahtaaja
Aloittajahan puhuu Kasurilanmäentiestä ja se tie oli jo ennen Kasurilan laskettelurinteitä. Kyseinen tie on heti Jälälle kääntyvän Siltasalmentie jälkeen Kuopioon mentäessä, jos joku ei sitä nyt tiedä. Varmaan jokainen joka tuostakin on ajanut niin huomaa, että tie on tosi kapea Kasurilanmäentielle käännyttäessä. Tilaa ei ole tosiaan paljon, jos väistät kääntymässä olevaa autoa.
- santalannotko
Se parin kilometrin pätkä Säyneenjoelta Jälän tienhaaraan oli 1970-80 -luvuilla P-Savon vaarallisimpia tieosuuksia ja onnettomuuksia sattui paljon.
- Sieltäpäin
Kyllä tiedän kyseisen tapahtuman. En tosin itse ollut silloin vielä syntynyt, mutta naapurien poika oli hän joka menehtyi. Oli kääntymässä Kasurilanmäentielle etelästä päin, kun joutui pysähtymään viitostielle ja odottamaan vastaantulijat ennen kuin pääsi kääntymään. Olikohan niin, että auto törmäsi moottoripyörän perään ja moottoripyörä sitten ajautui vastaantulevan rekan alle. Näin olen tarinan aikanaan kuullut.
- jotenkin_näin
Asiasta mainittiin aikanaan Savon Sanomissa. Muistelisin, että sen mukaan kuski jäi odottamaan keskiviivan tuntumaan ja horjahti, jolloin jäi takana tulevan rekan renkaiden alle. Tosiaan tapahtumasta alkaa olla jo kohta 40 - vuotta .
- Hiiijk
Tämä jälkimmäinen mopoonnettomuus on jäänyt mieleen. Leppäkaarteessa tapahtui. Oltiin ala-asteella ja menehtynyt poika oli silloisen opettajan lukiolaispoika 1980-luvun loppua. Lääkärikin tuli sattumalta melkein samantien paikalle, mutta mitään ei ollut tehtävissä.
- Ex-oppilas
Minä muistan myös sen mopo onnettomuuden. Olin itsekkin silloin ala asteella ja kyseisen opettajan luokalla..
- nopenope
Provo, tällaista onnettomuutta ei ole tapahtunutkaan.
- ent.siililäinen
nopenope kirjoitti:
Provo, tällaista onnettomuutta ei ole tapahtunutkaan.
Kyllä tapahtui tällainen onnettomuus, olisikohan vuosi ollut 1987 tai -88. Olin itse silloin yläasteella.
- Anonyymi
Mitä tulee tuohon Kasurilanmäentien risteyksessä tapahtuneeseen onnettomuuteen, niin jokainen joka on joskus joutunut Kuopiosta tullessaan ryhmittymään ja pysäyttämään vauhdin, niin tuossa kohdassa ei todellakaan ole paljon ylimääräistä tilaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107362
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t374295törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/373782Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu4001990Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi701486- 321477
- 351458
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen1791142Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv121118Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:121043