Tulin valituksi ryhmään, jossa tilastoidaan tv:n katselijat. Kotiini tuodaan katsomiani ohjelmia keräävä laite ja se kiinnitetään tvheni. Kun alan katsella ohjelmaa livenä tai nauhoituksena, painan määrättyä nappia. Laitetta ei ole vielä tuotu. Olin ensin innoissani.
Nyt elämäntilanteeni muuttui. Asun vähemmän kotona ja satunnaisesti aika paljon, mm. useat sunnuntait toisen henkilön kodissa. Katsomme mm. aina yhdessä yhden lempiohjelmistamme Arto Nybergin. Ja tietenkin kaikenlaista elokuvaa, asiaohjelmaa, uutisia ja mitä sattuu milloinkin tulemaan, kun olen pois kodistani.
Näin en ole nappia painamassa ja tilasto minun kohdallani vääristyy pahasti. Ei saa Nyberg ansaitsemaansa katsotun ohjelman huomiota, eikä monet muut hyvät.
Kerroin siitä tilastoa järjestävälle toimijalle. Hänen mukaansa ei ole mitään ongelmaa, ihan hyvin sovin silti remmiin. No oma moraalini kertoo, että en sovi, en halua olla tekemässä vääristettyä tilastoa. Tuli mieleen että toimija on taho, joka saa tilastonsa tekemisestä maksun, ihan sama onko lopputulos läheskään oikea, aineiston tulostuskäppyrät kun näyttävät "totuuden", jos joku epäilee tilaston oikeellisuutta.
Voi callupien callupit
4
100
Vastaukset
- ö-Öö
Osuit ytimeen
Kun tollasta katsojatutkimusta tehdään, se mittaa todellisen jutun, ei mielikuvia. Toi iteasiassa yks tarkimmista mitaustavoista, perustuu aika paljon todelliseen asiaan, ei mielikuviin.
Tilastot on tilastoja. Niit voidaan tehdä monilla tavoilla, siis kerätä materiaalia. Ja niitten tulkinta, nojoo. Tulkinta voi olla ihan mitä tahansa. Ja siihen vielä analyytikot ja etenkin tilastoja sitten käyttävät ihmiset.
Aloitus ehkä oli tyhmä provo, mutta siinä pureuduttiin tilastomatematiikkaan ja todennäköisyys laskelmiin. Ihan ok, jos joku tollastakin mietiskelee joskus.
=DW= Olen aina ollut epäileväinen noiden otosten suhteen.
Onko ne mitenkään suhteutettu väestöön koko Suomea ajatellen.
Niinkuin aloituksestakin käy ilmi, eivät ihmiset aina samaa TV:tä katso. Itsekin katson kesäaikaan 3 eri TV:tä riippuen siitä missä olen.
Jos et kerran halua olla mukana, ei kai se mikään pakko ole.- tekemällä-tehtyjä-
Tässä on vähän sama juttu kuin tuntemattomassa, että herrat kun lyövät sellaiset rätingit pöytään kalorioista, niin sinulla ei voi olla nälkä. On aivan sama miten niitä nappeja painellaan, sillä kaikenmaailman kertoimet ja tilastot muuttavat ne luvuiksi, joita ohjelman tuottajat haluavat.
- Saivartelijako
ö-Öö, oletpa kummallinen epäilijä. Miksi ihmeessä kirjoittaisin noin perusteellisesti provon kirjoituksen, mitä se minulle antaisi?
Kerron oman ensimmäisen tilastoni 80-luvulta. Esimies pyysi minua tilastoimaan kopiopaperin kulutuksen organisaatiossamme. Rustasin lukuja viikon verran, laskin ja kirjasin taulukkoon, jaoin ja kerroin päivien määrällä, niin että sain vuoden kulutuksen. Ylpeänä saavutuksestani kiikutin tilaston esimiehelle, joka yhdellä vilkaisulla totesi: Noin paljon paperia ei vuodessa kuluta koko konsernimme. Ei ollut hallinnassa silloin, mutta myöhemmin myös opiskeltuani tilastointia tutkintoni yhtenä osa-alueena, olen tehnyt useita tilastoja tilastokeskukseen. Ja tehnyt ne vain oikein.
En mene tähän tvn katselutilastointiin mukaan. Kirjoitin aloituksen vain yhdeksi omakohtaiseksi todisteeksi tilastojen luotettavuudesta.
Hyvä oivallus tuo juttu tuntemattomasta, heh heh!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345898Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4982641JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t162424Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳291653En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171179Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul311111Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai261089- 181042
Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http71024Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4967