Sotilaan haamu...?

Thompson

Kerron tässä mitä minulle tapahtui yli kymmenen vuotta sitten, ja mikä sai minut suhtautumaan asioihin "eri tavalla"...

Opiskelin sotilasopetuslaitoksessa 90- luvun alussa. Olimme Itä-Suomessa sotaharjoituksessa ja elettiin kireää pakkasaikaa, kyseessä oli tammikuun loppupuoli. Eräänä yönä, kellon ollessa jonkin verran yli puolen yön, sain normaaliin harjoituskuvioon kuuluvan tehtävän mukaisen "vartiovuoron" ryhmän pesäkkeen vartiopaikalle. Siirryin vartiopaikalle hyvin levänneenä ja suhteellisen virkeänä. Olin seisoskellut ja pitänyt itseäni lämpimänä puolisen tuntia, kun havaitsin n. 10 m:n päässä itsestäni ihmishahmon. Heti alkujaan luulin, että harjoituksen "vastapuolen" edustaja oli tullut urkkimaan toimintaamme. Näkymä oli seuraava: Arviolta n. 10:m päässä paikalta jolla seisoin, seisoi sotilas lumipuku päällä, ja hänellä oli vanhan mallinen "pystykorva"- kivääri olallaan ( muistan hihnan olan päällä ). Hän seisoi täysin liikkumatta ja seurasin tilannetta siis ( harvinaisen )kirkkaan kuutamon valossa. Sotilaan lumipuvun huppu oli vedetty pään yli ja kasvojen paikalla oli pelkkää mustaa. Panin tietysti heti merkille, että ase ei ollut perinteinen käyttämämme rynnäkkökivääri, eikä lumipukukaan ollut tutun oloinen. Kun olin tarkastellut hahmoa muutaman sekunnin, käänsin katseeni ympärilleni etsien muuta porukkaa. Muita ei näkynyt. Seuraavaksi kohdistin katseeni takaisin saman kuusennäreen kohdalle, missä hahmo oli seissyt. Nyt siinä ei näkynyt mitään. Tässä vaiheessa aloin tuntea sitä epämiellyttävää tunnetta, jota pentuna tunsi kun luuli että sängyn alla on mörköjä. Lopetin vartiovuoroni siinä paikassa ja kiirehdin takaisin tukikohtaan. Aamulla kävin tarkistamassa maaston, jossa hahmo oli seissyt. Siinä kohtaa hanki oli täysin ehjä ja koskematon. Lisäksi olin ollut yöllä täysissä järjen ja sielun voimissa, ja juuri ennen näkemääni ajattelin aivan muita asioita. Ja kuten mainitsin, olin levännyt ja varsin virkeänä... Kuka kävi minua tervehtimässä.....
Tarina on totisen totta ja näin mitä näin...ja asia on tietysti niin, että mitä tällaista edes turhan takia edes viitsii kertoa... Jälkikäteen selvisi, että samalla paikalla oli vanhoja sodanaikaisia taisteluhautoja. Sitä ei silloin tapahtumahetkellä tiennyt, koska maastoa peitti varmaan yli metrin hanki juuri niillämain.

Eli tässä taas yksi tarina, jonka joku voi tuomita ja tulkita jollain tavalla. Jollakin on tietysti selitys jo valmiina?

14

3817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoa selitys

      on enemmän kuin aistiemme summa. Ei voi muuta sanoa.

    • Ylikessu

      Taisit todella säikähtää,sillä tiesit varmaan että vartiopaikan jättäminen on hirveimpiä rikoksia mitä sotilas voi tehdä.

      • Thompson

        Niin, sinäkin tiesit varmaan, peräti aliupseerina (ilm. kesätyö), että vartiopaikka ei jäänyt missään vaiheessa tyhjäksi...


      • ylikessu
        Thompson kirjoitti:

        Niin, sinäkin tiesit varmaan, peräti aliupseerina (ilm. kesätyö), että vartiopaikka ei jäänyt missään vaiheessa tyhjäksi...

        Se rohkeampi eli siis haamu jäi sinne vartiopaikalle.


      • Thompson
        ylikessu kirjoitti:

        Se rohkeampi eli siis haamu jäi sinne vartiopaikalle.

        Kyllä, olet oikeassa.


      • Thompson
        ylikessu kirjoitti:

        Se rohkeampi eli siis haamu jäi sinne vartiopaikalle.

        ... ja harmi kun et itse milloinkaan päässyt RUK:uun, olisit päässyt myös mukaville metsäreissuille. Toimisto-au:n hommista ei varmaan paljon päässyt?


      • hiukan
        Thompson kirjoitti:

        ... ja harmi kun et itse milloinkaan päässyt RUK:uun, olisit päässyt myös mukaville metsäreissuille. Toimisto-au:n hommista ei varmaan paljon päässyt?

        vastaavanlainen kokemus. Isoäitini tuli kotiimme katsomaan lastani, jota ei ollut ehtinyt eläessään nähdä. Oli hyvä kokemus.
        Thompsonin tapauksessa kinnostaisi tietää, kuka haamu oli, ja miksi ilmestyi...?


    • Ruukkinen

      Ainakin Lappeenrannassa toimii maasotakoulu ja muutaman kilometrin päässä koulusta on Huhtiniemen alue, jossa on mahdollisesti ollut rintamakarkureiden teloituspaikka sekä joukkohauta. Todistetta haudasta ei ole saatu ainakaan kirjallisesti, mutta asiasta on tehty ainakin yksi dokumentti...

    • tiedustelukessu

      Mitenkään kokemustasi vähättelemättä, kaukotiedustelukoulutuksen saaneena tarjoan seuraavanlaista vaihtoehtoa:
      Näkemäsi hahmo oli tiedustelija.
      Näkemäsi kivääri oli ryhmän tarkka-ampujalla oleva "dragon",tai kivääri-85 (perinteisen kiväärin mallinen, ruskeatukkinen)
      Lumipuvun hupun alla oli kasvomaalaus (talvella mustaa ja valkoista).
      Tiedustelija havaitsi sinut, jolloin vetäytyi nopeasti suojaan. Jäljet hangessa peitettiin havulla(tarvittaessa kymmeniäkin metrejä)

    • sotahaamut

      Up.

    • manaaja

      Olen sitä mieltä että kyseessä oli toisessa maailmansodassa kuolleen sotilaan eetterihaamu. Se on vain jäänne ilman tietoisuutta. Varsinainen sotilas autuaammilla metsästysmailla, haamu jää maan piiriin ilman tietoisuutta. Joskus se hajoaa vasta yli 100 vuoden kuluttua, josku hyvinkin nopeasti parissa viikossa.

    • epäilevätuomaa

      Kerropas tarkempi paikka niin kukin voi tarkastaa onko alueella ollut sotilaallista toimintaa sota-aikana.

      • Anonyymi

        Kuhmon tai Ikomantsin alue..liekö muita?


    • Anonyymi

      Jotkut ihmiset ovat silmiltään mielikuvituksekkaampia. Esim. itse näin lapsena pelottavia kasvoja puuseinissä, koska niissä on niitä oksakohtia. Samoin vaatemytyssä näin selvästi mummoni kasvot. Armeijassa näin kerran samoin kuutamossa tykkylumen täyttämässä metsässä hahmon joka vain seisoi liikkumatta puun edessä "huppu päässä". Tajusin kuitenkin nopeasti että se oli vain lumesta ja varjoista johtuva hahmo ja omaa mielikuvitustani. Sattumalta riittävästi ihmisen muotoinen. Siitä huolimatta se oli todella karmiva. Tuli mieleen että aloittaja sanoi että kun näky hävisi niin alkoi karmia, niin ehkä näky tosiaan hävisi, mutta jos kyseessä oli samantapainen harha kuin minulla oli, niin se oli ehkä siinä vielä läsnä, ja alkoi siksi karmia, koska alitajuisesti aloittaja tiedosti sen olevan siinä, mutta silmät ja aivot eivät enää hahmottaneet sitä samalla tavalla kolmiulotteiseksi... Siinäpä ajatuksiani...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe