Aloittelija Tervahiihtoon?

miten käy?

Tervahiihtoon olis aikaa viisi viikkoa. Antakaas kommenttia millä kuntopohjalla kannattaa ajatella 40km:n vapaata matkaa. En ole paljoa hiihdellyt, mutta kuntoa löytyy onneksi hieman, coopperi semmoset 2600, eli ei hirveästi, muttei ihan surkeakaan. Iski vaan tommonen "miehisyyden todistamistemppu" päälle.. Ikää siis vajaa 30.

Varusteet minulta löytyvät asialliset, täksi kevääksi juuri ostettu aktiiviharrastajan suksisetti. Voitelukin pitäisi onnistua, kun kerta pysyttelen tossa vapaassa tyylissä. Eli varusteista ei jää kiinni, hiihtopuvun ostan vielä jos oikein innostun tosissaan.

Eli eniten mietityttää se, miten äijän käy kunnon ja hiihtotekniikan puolesta. Onko muilla kokemuksia mennä lähes kylmiltään tommoseen tapahtumaan ja pitkää matkaa hiihtämään? Katsoin äsken hintoja, niin onhan se aika kalliskin tapahtuma lähteä leikkimään turhaan.

Ehtiikö viidessä viikossa omaksumaan tarpeeksi vapaan tekniikkaa, ettei homma tyssää siihen?
Ja tuo peruskestävyys.. riittääkö??

Joo, jos jollain samoja mietteitä tai kokemuksia, niin kommentit olisivat todella tervetulleita!

17

2382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      muistat vain että matka ei tapa vaan vauhti.
      siis muistat vain lähteä tarpeeksi hiljaa matkaan ja hiihtää koko matkan hiljaa.
      asiallinen tankkaus kannattaa suorittaa ennen "kisaa", muuten saatat jäädä matkalle.
      muuta en osaa sanoa

      • miten käy

        Joo tuossa just lueskelin suunnilleen ikäiseni kaverin kotisivuilta (himo-urheilija, useita maratoneja) tankkausvinkkejä, kaveri aloitti tankkauksen neljä päivää ennen hiihtoa (matkana 70 vapaa). Lisäksi sillä oli energiageeliä reitillä mukanaan.

        Pitää käydä huomenna testaamassa semmonen 6-8 kilsaa että miten lähtee, se varmaan antaa jo osviittaa. Varmasti toi on totta että ei kannata alussa ryysätä muiden perään, vaan jaa kiltista sinne hännille ja tulee tasaseen tahtiin. Tavoitehan on nimen omaan vain maaliin pääsy omin voimin.

        Miten muuten omien huoltojoukkojen tarpeellisuus, esim välinerikon sattuessa? Esim jos kännykällä vois hälyttää jonku kaverin tuomaan sauvaa johonkin, tehdäänkö näin? Onko edes sallittua?


      • asd
        miten käy kirjoitti:

        Joo tuossa just lueskelin suunnilleen ikäiseni kaverin kotisivuilta (himo-urheilija, useita maratoneja) tankkausvinkkejä, kaveri aloitti tankkauksen neljä päivää ennen hiihtoa (matkana 70 vapaa). Lisäksi sillä oli energiageeliä reitillä mukanaan.

        Pitää käydä huomenna testaamassa semmonen 6-8 kilsaa että miten lähtee, se varmaan antaa jo osviittaa. Varmasti toi on totta että ei kannata alussa ryysätä muiden perään, vaan jaa kiltista sinne hännille ja tulee tasaseen tahtiin. Tavoitehan on nimen omaan vain maaliin pääsy omin voimin.

        Miten muuten omien huoltojoukkojen tarpeellisuus, esim välinerikon sattuessa? Esim jos kännykällä vois hälyttää jonku kaverin tuomaan sauvaa johonkin, tehdäänkö näin? Onko edes sallittua?

        hiihtokilpailuissa saa vaihtaa rikkoituneen sauvan tilalle ehjän missä kohtaaa tahansa. saat ottaa sauvan vaikka katsojalta, jos vain antavat. eli saat soittaa vaikka kaverin tuomaan varasauvan. muistaakseni rikkoutuneen suksenkin saa vaihtaa, mutta vain toisen, jos molemmat rikkoutuvat niin keskeytys on edessä. ja kyllä luulisi järjestäjien katsovan sääntöjäkin hieman sormien lävitse kuntoilijoiden kohdalla.
        tervahiihdosta en tiedä mitään, mutta luulisi siellä olevan järjestäjien toimesta juottopisteitä eli paikkoja joissa on tarjolla juomaa. tietysti voit ottaa oman juomapullon selkään mukaan.
        tankkauksen aloitusta suosittelen sinulle paria kolmea päivää ennen kisaa.


    • todistanut

      Varohan vaan, tuollaiset tempaukset voivat viedä miehen mennessään. Aloitin oman hiihtoharrastukseni samoista lähtökohdista ja samanlaisella asenteella. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin olenkin jo ns himohiihtäjä.

      Kyllä sen 40 kilsaa jaksaa hiihtää. Tärkeintä on käyttää toi jäljellä oleva viis viikkoo tekniikan parantamiseen. Eli käytännössä harjoittelet liukumista yhdellä suksella. Se on kaiken a ja o. Paino täytyy saada aina kokonaan liukuvalle sukselle ettet jää hiihtämään suksien väliin.

      Pitkänmatkanhiihdoissa ei tarvi omia eväitä, ainakaan retkisarjoissa. Siellä on huoltopisteitä kohtuullisin välein. Muista juoda urheilujuomaa joka asemalla, vaikkei janottaisikaan!

      Ja ei muuta kuin rauhallinen vauhti ja iloinen mieli niin hyvä tulee!

      • miten käy?

        Eli ei sittenkään mahdoton ajatus. Tänään kävin tekemässä sen "harjoituksen nro 1" tosi huonossa kelissä, eli 2 astetta, tuulta ja räntäsade. Olin eilen pohjustanut sukseni kolmeen kertaan pohjusteparafiinilla ja sitten itse voiteeksi rexin sinistä wli -1 - -10. Suksi ei siis oikein luistanut tuolla nuoskalla, mutta kiinnitinkin enemmän huomiota tuohon tekniikan tapailuun. Silmälasipäisenä menin lähes sokkona, kun lasit kastuivat heti... Semmoisen neljä kilometriä menin, aikaa en katsonut, eikä liene järkeäkään alkaa kellottelemaan vielä.

        Eli jos tosiaan tämän viisi viikkoa tekis tekniikkapainotteista treeniä seuraavasti:

        -Viikolla kolmena iltana tekniikan treenausta, matka noin 5-6 km.

        -Viikonloppuna kestävyyttä, kesto noin 1,5-2h.

        -Viimeisellä viikolla vain 1 tai 2 hiihtokertaa, loppuviikko tankkausta.

        Kuulostaako järkevältä? Noilla pidemmillä lenkeillä oppisi ehkä myös sitä, mitä vauhtia itse Tervahiihdossa kannattaa edetä...

        Tästähän voi tulla mielenkiintoinen juttu,
        vielä en sentään ilmoittaudu, pitä katsoa pari kolme viikkoa miten homma lähtee.

        KOmmentoikaa treeniohjelmaa ja antakaa vinkkejä!


      • hyvältä
        miten käy? kirjoitti:

        Eli ei sittenkään mahdoton ajatus. Tänään kävin tekemässä sen "harjoituksen nro 1" tosi huonossa kelissä, eli 2 astetta, tuulta ja räntäsade. Olin eilen pohjustanut sukseni kolmeen kertaan pohjusteparafiinilla ja sitten itse voiteeksi rexin sinistä wli -1 - -10. Suksi ei siis oikein luistanut tuolla nuoskalla, mutta kiinnitinkin enemmän huomiota tuohon tekniikan tapailuun. Silmälasipäisenä menin lähes sokkona, kun lasit kastuivat heti... Semmoisen neljä kilometriä menin, aikaa en katsonut, eikä liene järkeäkään alkaa kellottelemaan vielä.

        Eli jos tosiaan tämän viisi viikkoa tekis tekniikkapainotteista treeniä seuraavasti:

        -Viikolla kolmena iltana tekniikan treenausta, matka noin 5-6 km.

        -Viikonloppuna kestävyyttä, kesto noin 1,5-2h.

        -Viimeisellä viikolla vain 1 tai 2 hiihtokertaa, loppuviikko tankkausta.

        Kuulostaako järkevältä? Noilla pidemmillä lenkeillä oppisi ehkä myös sitä, mitä vauhtia itse Tervahiihdossa kannattaa edetä...

        Tästähän voi tulla mielenkiintoinen juttu,
        vielä en sentään ilmoittaudu, pitä katsoa pari kolme viikkoa miten homma lähtee.

        KOmmentoikaa treeniohjelmaa ja antakaa vinkkejä!

        kuullostaa, mutta kyllä nuo viikkotreenit sais olla pidempiä. Vähintään 10 kilsaa/lenkki.


      • miten käy?
        hyvältä kirjoitti:

        kuullostaa, mutta kyllä nuo viikkotreenit sais olla pidempiä. Vähintään 10 kilsaa/lenkki.

        Kyllä oikeessa varmaan oot ton keston suhteen. Katsoin tänään elixiristä Kaskilahden Riston maajoukkuehommaa tarkalla silmällä, onneksi siinä oli aiheena perusluistelu. Eli askel ja sauvoilla työntö yhtäaikaa. Tähän asti minun tyyli on ollut semmoista ihmeellistä sekatamppausta, ja en ole osannut liukuvaiheeseen kiinnittää huomiota.
        Kelikin oli tänään mitä loistavin, sinitaivas ja pakkasta noin -7.. Luisto oli upea, joten arvaatte varmaan miten kävi tekniikkaa opetellessa.. Heh,
        lensiin persiilleni, onneksi ei kukaan nähnyt;)

        Noniin, vedin tosiaan pelkkää tekniikkaa koko ajan miettien noin 3-4 km, ja katsoin myös ajan.
        20 min eli ehkä liian kovaa ajatellen itse grande finalea. Huomenna pidän lepopäivän, ja tiistaina on sitten vuorossa pidempi matka, eli noin 7-8km.

        Kaupasta pitää hakea ens viikolla näppärä juomapullo, olen hikoilijatyyppiä, eli nestekulutukseni on todella kovaa tahtia. Vois tehdä terää napata pari desia dexalia puolessa välissä.

        Uudet monot vielä pikkuisen aiheuttaa jalkaterään tuskan tunnetta mutta toivottavasti se menee ohitse. Jep, katsotaan miten tämän projektin kanssa käy, laittakaahan kommenttia. Erityisesti kiinnostais omakohtaiset kokemukset, jos joku on terva- tai muun pitkän matkanhiihdon joskus "kylmiltään" hiihdellyt.


      • Fin-landia
        miten käy? kirjoitti:

        Kyllä oikeessa varmaan oot ton keston suhteen. Katsoin tänään elixiristä Kaskilahden Riston maajoukkuehommaa tarkalla silmällä, onneksi siinä oli aiheena perusluistelu. Eli askel ja sauvoilla työntö yhtäaikaa. Tähän asti minun tyyli on ollut semmoista ihmeellistä sekatamppausta, ja en ole osannut liukuvaiheeseen kiinnittää huomiota.
        Kelikin oli tänään mitä loistavin, sinitaivas ja pakkasta noin -7.. Luisto oli upea, joten arvaatte varmaan miten kävi tekniikkaa opetellessa.. Heh,
        lensiin persiilleni, onneksi ei kukaan nähnyt;)

        Noniin, vedin tosiaan pelkkää tekniikkaa koko ajan miettien noin 3-4 km, ja katsoin myös ajan.
        20 min eli ehkä liian kovaa ajatellen itse grande finalea. Huomenna pidän lepopäivän, ja tiistaina on sitten vuorossa pidempi matka, eli noin 7-8km.

        Kaupasta pitää hakea ens viikolla näppärä juomapullo, olen hikoilijatyyppiä, eli nestekulutukseni on todella kovaa tahtia. Vois tehdä terää napata pari desia dexalia puolessa välissä.

        Uudet monot vielä pikkuisen aiheuttaa jalkaterään tuskan tunnetta mutta toivottavasti se menee ohitse. Jep, katsotaan miten tämän projektin kanssa käy, laittakaahan kommenttia. Erityisesti kiinnostais omakohtaiset kokemukset, jos joku on terva- tai muun pitkän matkanhiihdon joskus "kylmiltään" hiihdellyt.

        Jos ei ole aivan p*ska kunto niin 40 km pitäis mennä ihan heittämällä jos tarpeeks hiljaa hiitelet. Kaveri (ikää n. 45 v.) vedonlyönnin seurauksena hiihteli pitopohja-suksilla (= ei pidä eikä luista) Finlandian muutama vuosi sitten perinteisellä tyylillä ilman sen kummempaa urheilutaustaa. Kävi kerran viikossa pelaamassa salibändyä ja viikonloppuna hiihtelemässä muutaman tunnin pari kuukautta ennen tapahtumaa. Hermot meinas kyllä sitten itse hiihdossa mennä ja noutaja tulla (kiitos noiden pitopohjasuksien !) mutta vedon kaveri voitti ja selvis maaliin asti elävänä.


      • Hiihdon ohjaaja
        miten käy? kirjoitti:

        Kyllä oikeessa varmaan oot ton keston suhteen. Katsoin tänään elixiristä Kaskilahden Riston maajoukkuehommaa tarkalla silmällä, onneksi siinä oli aiheena perusluistelu. Eli askel ja sauvoilla työntö yhtäaikaa. Tähän asti minun tyyli on ollut semmoista ihmeellistä sekatamppausta, ja en ole osannut liukuvaiheeseen kiinnittää huomiota.
        Kelikin oli tänään mitä loistavin, sinitaivas ja pakkasta noin -7.. Luisto oli upea, joten arvaatte varmaan miten kävi tekniikkaa opetellessa.. Heh,
        lensiin persiilleni, onneksi ei kukaan nähnyt;)

        Noniin, vedin tosiaan pelkkää tekniikkaa koko ajan miettien noin 3-4 km, ja katsoin myös ajan.
        20 min eli ehkä liian kovaa ajatellen itse grande finalea. Huomenna pidän lepopäivän, ja tiistaina on sitten vuorossa pidempi matka, eli noin 7-8km.

        Kaupasta pitää hakea ens viikolla näppärä juomapullo, olen hikoilijatyyppiä, eli nestekulutukseni on todella kovaa tahtia. Vois tehdä terää napata pari desia dexalia puolessa välissä.

        Uudet monot vielä pikkuisen aiheuttaa jalkaterään tuskan tunnetta mutta toivottavasti se menee ohitse. Jep, katsotaan miten tämän projektin kanssa käy, laittakaahan kommenttia. Erityisesti kiinnostais omakohtaiset kokemukset, jos joku on terva- tai muun pitkän matkanhiihdon joskus "kylmiltään" hiihdellyt.

        kipeytymisesi saattaa myös johtua väärästä liukuasennosta.Tarkkaileppa ettei painosi ole liiaksi päkiällä,pitäisi olla koko jalkaterällä.Muista myös lihashuolto aina lenkin jäkeen.Ja kyllä tolla asenteella 40 kilsaa pitäs hoituu ihan kevyesti,menestystä vaan sinulle.


      • miten käy?
        Hiihdon ohjaaja kirjoitti:

        kipeytymisesi saattaa myös johtua väärästä liukuasennosta.Tarkkaileppa ettei painosi ole liiaksi päkiällä,pitäisi olla koko jalkaterällä.Muista myös lihashuolto aina lenkin jäkeen.Ja kyllä tolla asenteella 40 kilsaa pitäs hoituu ihan kevyesti,menestystä vaan sinulle.

        Kiitos kommentista, huomasin eilisellä lenkillä tosiaan tuon painon jakautumisen jalkaterälle olevan aika tärkeää. Vanhoja peruja taidan vielä olla liiaksi "hyökkäävässä" asennossa. Vedin taas pelkkää tekniikkaa, ja -6 asteen huippuluistokelillä olikin suoranaista leikittelyä välillä tuo eteneminen.

        Harjoittelin myös yhden jalan varassa liukumista,
        eli tasapainoa. Luulisin että hion vielä tekniikkaa ainakin viikon, ennen kuin siirryn itse kestävyystreeniin. Peruskestävyyttähän tässä ei ehdi enää juurikaan kehittää, mutta saapahan kropan auki kuukauden aikana varmaan kivasti.

        Entistä enemmän kiinnittyy huomio nyt tuohon hiihtoasuun. Kevyttoppapuku on kuin kumipuku, tai pikemminkin paistopussi. Ennen siirtymistä yli 10 km lenkkeihin, on minun vielä pyörähdettävä urheiluliikkeessä. Mitä sanotte noin 130 euron puvuista? Tuulenpitävä etuosa, hengittävä takaosa, lienee oikea periaate? Semmoinen puku olis kiva jolla pystyis syksyllä myös juoksemaan. Mikään ei vissiin estä yhteiskäyttöä?

        Olen muuten tästä tavoitteesta jo muutamaa lähipiirin ihmistä informoinut, eli kohta ei enää ilkeä perääntyä!


      • Hiihdon ohj.
        miten käy? kirjoitti:

        Kiitos kommentista, huomasin eilisellä lenkillä tosiaan tuon painon jakautumisen jalkaterälle olevan aika tärkeää. Vanhoja peruja taidan vielä olla liiaksi "hyökkäävässä" asennossa. Vedin taas pelkkää tekniikkaa, ja -6 asteen huippuluistokelillä olikin suoranaista leikittelyä välillä tuo eteneminen.

        Harjoittelin myös yhden jalan varassa liukumista,
        eli tasapainoa. Luulisin että hion vielä tekniikkaa ainakin viikon, ennen kuin siirryn itse kestävyystreeniin. Peruskestävyyttähän tässä ei ehdi enää juurikaan kehittää, mutta saapahan kropan auki kuukauden aikana varmaan kivasti.

        Entistä enemmän kiinnittyy huomio nyt tuohon hiihtoasuun. Kevyttoppapuku on kuin kumipuku, tai pikemminkin paistopussi. Ennen siirtymistä yli 10 km lenkkeihin, on minun vielä pyörähdettävä urheiluliikkeessä. Mitä sanotte noin 130 euron puvuista? Tuulenpitävä etuosa, hengittävä takaosa, lienee oikea periaate? Semmoinen puku olis kiva jolla pystyis syksyllä myös juoksemaan. Mikään ei vissiin estä yhteiskäyttöä?

        Olen muuten tästä tavoitteesta jo muutamaa lähipiirin ihmistä informoinut, eli kohta ei enää ilkeä perääntyä!

        tekniikkasi alkaa pelittään pala palalta.Sanoisin kuitenki että jokainen harjoitus on samalla myös tekniikkaharjoitus.Mainitsemasi puku ihan jees ns.lämmittelyasu, alle vaan kunnon urheilu alusasu.Kunnon kamppeissa liikkuminen tuntuu tosi kivalta ja kuivalta kun ylimääräiset höyryt pääsee haihtuun iholta taivaantuuliin.


      • hiihtäjä
        miten käy? kirjoitti:

        Kiitos kommentista, huomasin eilisellä lenkillä tosiaan tuon painon jakautumisen jalkaterälle olevan aika tärkeää. Vanhoja peruja taidan vielä olla liiaksi "hyökkäävässä" asennossa. Vedin taas pelkkää tekniikkaa, ja -6 asteen huippuluistokelillä olikin suoranaista leikittelyä välillä tuo eteneminen.

        Harjoittelin myös yhden jalan varassa liukumista,
        eli tasapainoa. Luulisin että hion vielä tekniikkaa ainakin viikon, ennen kuin siirryn itse kestävyystreeniin. Peruskestävyyttähän tässä ei ehdi enää juurikaan kehittää, mutta saapahan kropan auki kuukauden aikana varmaan kivasti.

        Entistä enemmän kiinnittyy huomio nyt tuohon hiihtoasuun. Kevyttoppapuku on kuin kumipuku, tai pikemminkin paistopussi. Ennen siirtymistä yli 10 km lenkkeihin, on minun vielä pyörähdettävä urheiluliikkeessä. Mitä sanotte noin 130 euron puvuista? Tuulenpitävä etuosa, hengittävä takaosa, lienee oikea periaate? Semmoinen puku olis kiva jolla pystyis syksyllä myös juoksemaan. Mikään ei vissiin estä yhteiskäyttöä?

        Olen muuten tästä tavoitteesta jo muutamaa lähipiirin ihmistä informoinut, eli kohta ei enää ilkeä perääntyä!

        pukuun kannattaa panostaa juuri tuon 130€(100 -200€),ilmam henkittävää takaosaa en ostaisi yhtään hiihtopukua!!


    • Veikko

      Tervaa pohjaan ja ei kun menoks.

      • jaska

        Viime vuonna kävin ensimmäisen Tervahiihtoni, 40 km vapaalla. Olin hiihtänyt sitä ennen hieman yli 200 km (niille lumille) ja sillä treenillä sen kyllä selvitti. Kunhan muistaa aloittaa riittävän rauhallisesti eikä lähde muiden mukana vetämään alusta asti 180 sykkeellä.


    • Jeppe

      No jos terve olet ja käytät järkeä matkalla, niin 40 km ei ole matka eikä mikään. Sekaan vaan. Tosin miehisyyden todistamiseen tarvitaan Pirkan hiihto, sinne en nyt noilla eväillä suosittelisi.

    • miten käy?

      No niin hiihtokansa, nyt on tälle illalle kahdeksan kilometrin lenkki takana ja kyllä ihan kivasti meni. Dexalia oli pari desiä taskumatissa mukana, oli tosi hyvä idea, saipahan välillä suuta kostutettua. Hyvä keli, -3 astetta, suksi toimii makeesti. Venytelläkin muistin lenkin jälkeen.

      Jalkaterätkin meinasivat taas välillä aina äityä kipeytymään, tiiä sit että onko mulla monot liian tiukalla vai löysällä. Miten te sidotte? Monot ovat tukevan tuntoiset niin en ole nauhoja pahemmin kiristellyt, toki löysät olen vetänyt pois. Mutta kun monossa on remmiä ja tarraa niin niilläkin saa kuitenkin sitä "kireyttä".

      Voipi olla, etä äkkinäisen jalka vaan ei oo tottunut hiihtoon. Nyt oli ehkä huomattavissa, että helpottamaan päin on "kipu". Ja oikea jalka kipunoi enemmän, työnnän aina oikean jalan puolelta. Pitäis vissiin vaihtaa puolta aina välillä.

      Että semmosta, treenit jatkuvat suurella innolla.
      Kiitos kommenteista tähän asti, on mukava lukea asiallisia viestejä, niistä saa kummasti tsemppiä ja rohkaisua!

    • Anonyymi

      12.3.2022. Matkana 69 km, ihan kivaa oli, sai lussutella rauhassa, kun ei ihan kärkeen koittanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe