Näiden lisäksi kun osaa navigoinnin alkeet niin pääsee jo alkuun.
Uskallatko testata tietosi. http://pinnalla.trafi.fi/#testi
testaa tietosi, onko sinusta kippariksi
22
443
Vastaukset
- Stig_ombord
yksi valo väärin, muuten ok. Mutta enhän mä yöllä liikukkaan.
- oma_jokaiselle
Aika helppoja,
- onkoTrafistaKippariksi
Surkea testi.
Harva liikkuu pimeässä ja vielä harvempi muistaa vilahdukset ulkoa, näin aikuisten oikeasti.
Oikeat merimiestaidot ovat jotain aivan muuta.
Eikö Trafi edes tiedä, mitä vesillä liikkuminen käytännössä oikein on ?- Joakim1
Helppojahan nuo vilkahdukset ovat ja pari kertaa pimeällä viittoja etsittyään ne jäävät mieleen. No karimerkki piti kyllä arvata. Kardinaalimerkit vilkkuvat ilmansuunnan kellonajan mukaan (itä kello 3, etelä 6, länsi 9 ja pohjoinen jatkuva) ja lateraalimerkit vilkuttavat väriään.
Sen sijaan huonoa tuossa testissä oli veneiden kohtaamistilanteet. Veneet oli piirretty sellaiseen asemaan, että oikeasti ei enää millään voisi kiertää perän kautta, vaikka se oli haluttu vastaus. - wvdwnvkndvepjhj
Joakim1 kirjoitti:
Helppojahan nuo vilkahdukset ovat ja pari kertaa pimeällä viittoja etsittyään ne jäävät mieleen. No karimerkki piti kyllä arvata. Kardinaalimerkit vilkkuvat ilmansuunnan kellonajan mukaan (itä kello 3, etelä 6, länsi 9 ja pohjoinen jatkuva) ja lateraalimerkit vilkuttavat väriään.
Sen sijaan huonoa tuossa testissä oli veneiden kohtaamistilanteet. Veneet oli piirretty sellaiseen asemaan, että oikeasti ei enää millään voisi kiertää perän kautta, vaikka se oli haluttu vastaus.Aika lailla itsestään selvää on että kohtaamistilantessa etäisyyksiä ja veneiden kokoja ei voi piirtää oiekisiin suhteisiin. Veneet olisivat silloin aivan liian pieniä.
- Joakim1
wvdwnvkndvepjhj kirjoitti:
Aika lailla itsestään selvää on että kohtaamistilantessa etäisyyksiä ja veneiden kokoja ei voi piirtää oiekisiin suhteisiin. Veneet olisivat silloin aivan liian pieniä.
Tässä on paljon onnistuneempi kuva kohtaamistilanteesta. Ei veneet ole alkuunkaan liian pieniä siinä, paremminkin niitä olisi edelleen varaa pienentää.
http://www.nsmp.net/vk/assets/images/VaistoOikealta.jpg - wvdwnvkndvepjhj
Joakim1 kirjoitti:
Tässä on paljon onnistuneempi kuva kohtaamistilanteesta. Ei veneet ole alkuunkaan liian pieniä siinä, paremminkin niitä olisi edelleen varaa pienentää.
http://www.nsmp.net/vk/assets/images/VaistoOikealta.jpgTotta, olet oikeassa, parempi. Joskin ihan liian lähellähän nuo tuossakin ovat. Ja miksi ihmeessä väistämiskuvaan on piirretty kaksi viittaa asiaa sekoittamaan?
Tässä muuten fiksumpi linkki eli koko sivu, ei pelkkä kuva, niin näkee missä yhteydessä tuota käytetään.
http://www.nsmp.net/vk/html/avomeri.html
Tuolla sivulla on moottoriveneiden kohtaamistilanne esitetty ihan yhtä epärealistisesti kuin trafillakin - moottorialukset ovat veneenmitan päässä toisistaan. Siis about yksi-kaksi sekuntia ennen törmäystä.
Trafin sivuilla on yksi (ainut?) hyvä puoli: Siellä ei suotta selitetä miinanraivaajien (yms tarpeettomuuksien) merkkikuvioita. Joskus on navigaatioliiton tutkinnoissakin kysytty miinanraivaajien kuvioita/valoja - täysin järjetöntä! - Helpottaa
Joakim1 kirjoitti:
Tässä on paljon onnistuneempi kuva kohtaamistilanteesta. Ei veneet ole alkuunkaan liian pieniä siinä, paremminkin niitä olisi edelleen varaa pienentää.
http://www.nsmp.net/vk/assets/images/VaistoOikealta.jpgNiin ja olihan tossa noi nuoletkin että ei tarvi miettiä miten mennään...
- kyllä.yöllläkin
Pimeällä liikkuminen on varsinkin tähän aikaan vuodesta tuiki tavallista puuhaa. Tahattomastikin voi hyvin joutua pimeän yllättämäksi, ei tarvita kuin pieni viivästys matkalla ja silloin on hyvä olla sinut valojen kanssa.
Kuvien mittakaava on mielestäni lillukanvarsia meriteiden sääntöjä tentataan. Pitäisikö sitten kertoa nopeudetkin, joilla alukset liikkuvat? Tai kysyä, kenen olisi PITÄNYT väistää miltä puolelta?
Olipa siellä yksi kysymys, jota en tiennyt. En tiedä eläissäni nähneeni "suuntamerkkiä", en sen enempää ylempää kuin alempaa. Missä sellaisia on? - suuntahukassa
kyllä.yöllläkin kirjoitti:
Pimeällä liikkuminen on varsinkin tähän aikaan vuodesta tuiki tavallista puuhaa. Tahattomastikin voi hyvin joutua pimeän yllättämäksi, ei tarvita kuin pieni viivästys matkalla ja silloin on hyvä olla sinut valojen kanssa.
Kuvien mittakaava on mielestäni lillukanvarsia meriteiden sääntöjä tentataan. Pitäisikö sitten kertoa nopeudetkin, joilla alukset liikkuvat? Tai kysyä, kenen olisi PITÄNYT väistää miltä puolelta?
Olipa siellä yksi kysymys, jota en tiennyt. En tiedä eläissäni nähneeni "suuntamerkkiä", en sen enempää ylempää kuin alempaa. Missä sellaisia on?Tämä on tosiaan juuri se aika vuodesta kun liikutaan myös pimeän aikaan. Valotunnukset on syytä muistaa. Ja helppohan ne on muistaa.
Olen yhden kerran nähnyt tuollaisen suuntamerkin. Kuivalla maalla, pellolla suhteellisen kaukana rannasta - näkyi kyllä vesille. Ei aavistustakaan sen merkityksestä. - Ex-santtu31
wvdwnvkndvepjhj kirjoitti:
Totta, olet oikeassa, parempi. Joskin ihan liian lähellähän nuo tuossakin ovat. Ja miksi ihmeessä väistämiskuvaan on piirretty kaksi viittaa asiaa sekoittamaan?
Tässä muuten fiksumpi linkki eli koko sivu, ei pelkkä kuva, niin näkee missä yhteydessä tuota käytetään.
http://www.nsmp.net/vk/html/avomeri.html
Tuolla sivulla on moottoriveneiden kohtaamistilanne esitetty ihan yhtä epärealistisesti kuin trafillakin - moottorialukset ovat veneenmitan päässä toisistaan. Siis about yksi-kaksi sekuntia ennen törmäystä.
Trafin sivuilla on yksi (ainut?) hyvä puoli: Siellä ei suotta selitetä miinanraivaajien (yms tarpeettomuuksien) merkkikuvioita. Joskus on navigaatioliiton tutkinnoissakin kysytty miinanraivaajien kuvioita/valoja - täysin järjetöntä!Kerran pari kesää sitten tuli pimeällä kohdattua paikallaan oleva "joulukuusi" joka kyllä radioitse kertoi olevansa sota-alus ja pian räjäyttävänsä jotain veden alla. Myöhemmin kirjasta tunnistin valot juurikin miinanraivaajaksi.
- Mattikimi
Joakim1 kirjoitti:
Helppojahan nuo vilkahdukset ovat ja pari kertaa pimeällä viittoja etsittyään ne jäävät mieleen. No karimerkki piti kyllä arvata. Kardinaalimerkit vilkkuvat ilmansuunnan kellonajan mukaan (itä kello 3, etelä 6, länsi 9 ja pohjoinen jatkuva) ja lateraalimerkit vilkuttavat väriään.
Sen sijaan huonoa tuossa testissä oli veneiden kohtaamistilanteet. Veneet oli piirretty sellaiseen asemaan, että oikeasti ei enää millään voisi kiertää perän kautta, vaikka se oli haluttu vastaus.Erikoinen kommentti. Vauhdin kun ottaa pois, hyvin ehtii perän takaa. Monelle kaasukahvan käyttö hidastamiseen onkin erittäin vaikeaa jostain syystä.
- erinäkökulmia
Mattikimi kirjoitti:
Erikoinen kommentti. Vauhdin kun ottaa pois, hyvin ehtii perän takaa. Monelle kaasukahvan käyttö hidastamiseen onkin erittäin vaikeaa jostain syystä.
Erikoinen kommentti.
Minulle sattui kaksi purjehtivaa purjevenettä, jotka oli piirretty, kuten Joakim sanoi, niin, ettei perän kautta väistäminen olisi mitenkään mahdollista. Kuvan tilanteessa olisi veneiden yhteentörmäys väistämätön lopputulema, teki purjehtijat mitä hyvänsä. Tilanteen kehittyminen olisi pitänyt nähdä aiemmin. Kaasukahvaa ei purjeveneessä ole tuulivoimalla mentäessä käytettävissä.
Sain muuten 15/15, vaikka kysymykset eivät niin onnistuneita olleetkaan. - nyt.tiedän.senkin
kyllä.yöllläkin kirjoitti:
Pimeällä liikkuminen on varsinkin tähän aikaan vuodesta tuiki tavallista puuhaa. Tahattomastikin voi hyvin joutua pimeän yllättämäksi, ei tarvita kuin pieni viivästys matkalla ja silloin on hyvä olla sinut valojen kanssa.
Kuvien mittakaava on mielestäni lillukanvarsia meriteiden sääntöjä tentataan. Pitäisikö sitten kertoa nopeudetkin, joilla alukset liikkuvat? Tai kysyä, kenen olisi PITÄNYT väistää miltä puolelta?
Olipa siellä yksi kysymys, jota en tiennyt. En tiedä eläissäni nähneeni "suuntamerkkiä", en sen enempää ylempää kuin alempaa. Missä sellaisia on?Aina se kvg auttaa. Onhan suuntamerkki lopulta ihan tuttu kaapelimerkkien yhteydessä. Mutta pelkkä alempi suuntamerkki irrallaan oli aivan oudon näköinen. Luonnossa niiden merkitys on itsestään selvä.
- Joakim1
Mattikimi kirjoitti:
Erikoinen kommentti. Vauhdin kun ottaa pois, hyvin ehtii perän takaa. Monelle kaasukahvan käyttö hidastamiseen onkin erittäin vaikeaa jostain syystä.
Esimerkiksi tässä ko. testin kuvassa ollaan jo täysin toivottomassa tilanteessa, jos molemmat veneet liikkuvat yli 5 solmua. Kaasun höllääminen aiheuttaa jo keulan liukumisen toisen kylkeen ja taakse ei pääse. Jos tuossa tilanteessa oikeasti olisi, ainoa pelastus voisi olla täyskäännös vasemmalle siltä väistövelvolliselta.
Veneet olisi voinut piirtää toisistaan kauemmaksi ja lähemmäs 90 asteen kulmaa, jolloin kuvankin perusteella voisi järkevästi takaa. Tuo ei olisi edes vaatinut veneiden pienentämistä tai kuvan suurentamista, vaan olisi riittänyt piirtää veneet kulmiin.
http://pinnalla.trafi.fi/assets/img/normal/vaistamissaanto-3.jpg
Ko. kuvassa tosin kysymy koski tällä kertaa oikeanpuoleista venettä ja vaihtoehdot olivat "pitää kurssi" tai "väistää perän takaa". Oikea vastaus olisi kuvan perusteella ollut kääntää rajusti oikealle törmäyksen välttämiseksi.
Tässä vielä pahemmalta näyttävä tilanne, jossa 1/4 veneenmitan eteneminen johtaisi jo kolariin.: http://pinnalla.trafi.fi/assets/img/normal/vaistamissaanto-7.jpg
Tässä ei tarvitse edetä lainkaan törmäykseen: http://pinnalla.trafi.fi/assets/img/normal/vaistamissaanto-2.jpg
No kyllähän tuossa pian tajusi, että kuvat nyt ovat tuollaisia ja niistä pitää vain päätellä mitä olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin.
- Tyrnäväntorpedo
En tiennyt montako veneonnettomuutta Suomessa on vuodessa.
Ei ole asiaa vesille. - Tyrnäväntorpedo
En tiennyt myöskään montako hukkuu vuodessa.
Pistän veneen myyntiin :D
Hiukan jäi vaivaamaan kuva, jossa Finnjet ajaa takaa pientä kalastajavenettä.
Ajatus tietenkin one, että isommalle pitää antaa tietä eikä. Tekstivinkkinä oli, että kyseessä on väylä.
Vastaukseen olisi voinut kuitenkin lisätä, että väistettävän pitää säilyttää suunta ja nopeus, jollei kyse ole Trafin kysymyksestä.
Ymmärrän, että kyseessä on yksinkertaistus, jossa jätetään vastaukseen osleellisesti vaikuttavat asiat kertomatta, mutta samalla yksinkertaistuksella olisi voinut todeta, ettei saa muuttaa kurssia eikä nopeutta.Se kuva oli minustakin hämäävä ja vastasin väärin "eli säilyttää suuntansa ja nopeutensa", koska kuvasta ei tullut mieleen, että siinä on säännön 9 (ahtaat kulkuväylät) piiriin kuuluva tilanne. Näin sen vain tavallisena ohitustilanteena.
- Tyrnäväntorpedo
10-14 kirjoitti:
Se kuva oli minustakin hämäävä ja vastasin väärin "eli säilyttää suuntansa ja nopeutensa", koska kuvasta ei tullut mieleen, että siinä on säännön 9 (ahtaat kulkuväylät) piiriin kuuluva tilanne. Näin sen vain tavallisena ohitustilanteena.
Mielestäni kysymys oli hämäävä myös siksi, että se oli ainoa, jossa lähtötilanteessa piti olettaa, että kuvassa rikotaan sääntöjä.
Muissa kysymyksissä kysyttiin, miten sääntöjen mukaan pitää menetellä ja siihen kuvaan oikea vastaus oli, että lopetetaan sääntöjen rikkominen.
Jos vaihtoehtona on se, että tilanteet ovat syntyneet sääntöjä rikkomalla, niin samalla oletuksella muihinkin kuviin saa useampia vaihtoehtoja. Voidaan esimerkiksi ajetella, että väistämistilanne on syntynyt ohituksen jälkeen, kun ohittaja on vaihtanut kurssia niin, että linja kohtaavat :D - Avomerrelläkö
10-14 kirjoitti:
Se kuva oli minustakin hämäävä ja vastasin väärin "eli säilyttää suuntansa ja nopeutensa", koska kuvasta ei tullut mieleen, että siinä on säännön 9 (ahtaat kulkuväylät) piiriin kuuluva tilanne. Näin sen vain tavallisena ohitustilanteena.
"Meriteiden säännöissä (SopS 30/1977) mainittuihin ahtaisiin kulkuväyliin katsotaan kuuluviksi periaatteessa kaikki Suomen rannikon ja sisävesien väylät lukuun ottamatta ulkomerellä sekä muilla avoimilla ja syvillä selkävesillä kulkevia väyliä ja väyläosuuksia. "
Avomerrelläkö kirjoitti:
"Meriteiden säännöissä (SopS 30/1977) mainittuihin ahtaisiin kulkuväyliin katsotaan kuuluviksi periaatteessa kaikki Suomen rannikon ja sisävesien väylät lukuun ottamatta ulkomerellä sekä muilla avoimilla ja syvillä selkävesillä kulkevia väyliä ja väyläosuuksia. "
Tai yleensä tilanne, jossa ko. sääntö ei ole merkityksellinen. Esimerkiksi kaksi moottorivenettä peräkkäin Sipoonselällä.
- Kippar
4 meni vahinkossa oikein. Olen 150/v vesillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan
Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.2814702Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha282508- 242181
Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.932176Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?1291817Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se261472- 161452
Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen
Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte3441430Avaa sydämesi mulle
❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo361367Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan351257