Uskonvapaus

Uskonvapaus

Minut pysäytettiin kadulla. Henkilö kertoi, että hänellä on sama vakaumus kuin minulla, mutta ei uskalla sitä oikein missään kertoa. Miksi? Eikö uskonvapaus olekaan sitä, että voit julkisesti tunnustautua jonkun vakaumuksen taakse? Tuleeko siitä seuraamuksia. Alkaako henkilöön menevä vaino, kiusaaminen tai pilkka?

Jos luopuisin Raamatun luomiskertomukseen uskomisesta, tulisiko minustakin esim. Kari Enqvistin mielestä järkevä ja pääsisin tästä häpeästä? (En aio luopua maailmankatsomuksestani. Olen uskovainen ja usko on minulle hyvin tärkeä asia.)

Olen aina ollut sitä mieltä, että sananvapaus menee uskonvapauden edelle, koska muuten tulee uskonpakko. Sananvapaus on ainoa tapa kyseenalaistaa asioita. Ilman sananvapautta, meillä ei ole vapautta. Uskontoja tulee kyseenalaistaa ja niitä tulee saada arvostella. Taas jatkuva henkilöön menevä pilkka uskonnon takia ei enää tue uskonvapautta. Jokaisen ihmisen tulee saada olla julkisesti jonkun uskonnon tai aatteen kannattaja ilman pelkoa henkilöön menevästä hyökkäyksestä. Muuten tämä menee siihen, että mitä täällä saa enää uskoa? Et voi toteuttaa uskonvapauttasi, jos siitä seuraa esim. syrjintää.

Euroopan ihmisoikeussopimus

Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksen 9 artikla ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapaudesta:

1. Jokaisella on oikeus ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauteen. Tämä oi....

LUE LISÄÄ

http://laurahuhtasaari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/242063-mika-uskonvapaus?ref=il

8

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko.olkoon.jokaisella

Vaikea ymmärtää, miksi suomalaisessa yhteiskunnassa joutuisi pilkatuksi uskonsa vuoksi. Suomessa on ollut uskonvapaus vuosikymmeniä ja erilaisia seurakuntia ja niiden kokoontumistiloja on paljon erilaisia.
      Jos ko. henkilö tunnustaa samaa uskoa kuin sinäkin, niin sinulla on tästä "vainoamisesta" omakohtaista tietoa. Oletko tuntenut itsesi uhatuksi?

• Äiti-mallia1966-

Silloin, kun lapseni syntyi, oli pappi fundamentalisti, Viides herätysliike oli näiden sikiämispaikka.
        Hän oli puheissaan niin julma, että aloin raskaan synnytyksen juuri kokeneena itkemään.

Kyllä heissäkin hullujaKIN on seassa.

Sitä en ikinä pysty unohtamaan, vaikka miten kovasti haluan!

• Usko.olkoon.jokaisella
        Äiti-mallia1966- kirjoitti:

Silloin, kun lapseni syntyi, oli pappi fundamentalisti, Viides herätysliike oli näiden sikiämispaikka.
        Hän oli puheissaan niin julma, että aloin raskaan synnytyksen juuri kokeneena itkemään.

Kyllä heissäkin hullujaKIN on seassa.

Sitä en ikinä pysty unohtamaan, vaikka miten kovasti haluan!

Huomaa, että tällainenkin uskon väärinkäyttäjä on uskonnonvapauden nimissä oikeutettu paasaamaan ihan viran puolesta.
        Uskonnonvapaus on juuri sitä.
        Mutta seurakuntalaisella on oikeus väistää tällaista sananjulistajaa. Meillä ei ole uskontopakkoa, kuten joissakin maissa ja uskonnoissa on.

Väärinkäytökset ja julmat puheet osoitetaan usein juuri turvattomille, joiden elämä muutenkin on raskasta. Tuon sortin uskovainen ei tunne myötätuntoa.
        Ehkä kuitenkin jaksat ajatella, että puheet ja asenteet olivat vain papin, eivät Jumalan.

Uskonnon nimissä tehdään paljon vääryyttä.

• "Usko.olkoon.jokaisella
        Vaikea ymmärtää, miksi suomalaisessa yhteiskunnassa joutuisi pilkatuksi uskonsa vuoksi."

Aloitus koski Laura Huhtasaaren kijoitusta Uusisuomi lehdessä, joka oli kopioitu tänne.

On ymmärrettävää, että presidenttiehdokas saa arvostelua uskostaan, kuten pääministeri Sipiläkin. Samoin arvostellaan homopareja, kuten Pekka Haavistoa, vaikka suurin osa kansasta ymmärtää, että homojakin on olemassa, eikä se ole "vapaavalintainen", kuten usko johonkin.

• Ei-ole-vapaavalintainen

uskokaan!

• reppuriika

Suomessa saa kiroilla, pitää yllä vihapuhetta ja olla mitä mieltä tahansa mutta jos tunnustautuu eläväksi ristityksi, niin silloin alkaa ryöpytys: vajakki, psykootikko - hoitoon, luuseri, tyhjäntoimittaja. Olen seurannut somessa erästä henkilöä, jolla elämä meni alas kuin lehmänhäntä, voivotteli ja tuskaili pahaa oloaan videoillaan, puhui kaiken maailman sontaa, pelkäsi ihmisiä, käytti päihteitä. Näytti ettei tämä nuori ihminen enää voi ajatella työelämää tai opiskelua. Nyt hän on ollut vajaa kaksi kuukautta uskossa ja elämä on totaalisesti muuttunut ja alkaa olla tutkailua ja unelmia jo tulevaisuudenkin suuntaan. Tätä ei tietenkään "suuri yleisö" tunnusta vaan tyyppi on nyt heidän mielestään täysi kahjo. Olen ollut yli 40 uskossa ja kyllä sitä annetaan monesti ymmärtää, että et ole oikeastaan minkäänlainen. Mutta ei se minua haittaa. En tyrkytä vakaumustani (siitä ei ole hyötyä) mutta tuon sen kyllä esille sopivalla ja varmaan joskus sopimattomallakin tavalla.

• Usko.olkoon.jokaisella

Sanan julistajilla on vastuu. En toki arvostele pahasti uskossa eläviä lähimmäisiäni, mutta osoitin sanani kirjoittajalle, joka oli joutunut papin palopuheen uhriksi.
        Olen aina ollut sitä mieltä, että uskonto ja usko ovat jokaiselle niin henkilökohtaisia, että niitä ei pidä repostella mielipidepalstoilla.
        Olen kuitenkin myös sitä mieltä, että uskonnon nimissä voidaan manipuloida heikompia. Se on julmaa ja tarpeetonta. Sellaisen kohteeksi ylläoleva kirjoittaja oli joutunut.

• Himmelsauge

Uskossa voi olla ihan hissunkissun, ei ole tarve ottaa puheeksi sen kummemmin.
        Tilanteessa jossa puhutaan juuri uskosta myötä tai vastaan, ilmoitan kyllä että, usko korkeimpaan on ollut minulle aina tärkeä, enkä olisi selvinnyt elämästä ilman sitä. Ilmoitan sen tyynen rauhallisesti enkä arvostele uskooko joku vai ei.
        Uskominen on tarjolla jokaiselle ja sen voi ottaa tai jättää.
        Elämä ohjaa uskoon...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos venäjällä olisi kansan valitsema presidentti, olisiko Ukrainan sotaa?

Ei varmasti olisi. Sehän on tiedossa, että raskaalla vaalivilpillä putin jatkaa pressana.
      Maailman menoa
      276
      3971
    2. Riikka jytkytti naftan hinnan jo yli 2,3 euroon

Sannan aikaan esimerkiksi dieseliä selvästi kalliimpaa bensaakin sai 1,3 eurolla. https://www.is.fi/autot/art-200001188
      Maailman menoa
      103
      3632
    3. Vasemmiston feministinaiset puolustavat islamia

mikä on täysin järjenvastaista, mutta eihän femakoilla paljon järkeä olekkaan, leijuvat siellä omassa kuplassaan. Myös
      Maailman menoa
      171
      2608
    4. Päivän Sanna: Suomi maailman onnellisin maa

Sanna muutti Suomen maailman onnellisimmaksi maaksi. Hänen pyyteetön työnsä maailmalla tuottaa edelleen tulosta.
      Maailman menoa
      41
      2388
    5. Ei se halua mitään!!

Arkailija koko tyyppi!
      Ikävä
      62
      2345
    6. Jätän tähän viesti kaivatullesi

jos jotain jäänyt sanomatta. 👇
      Ikävä
      154
      1932
    7. Olet kyllä erittäin huono yhdistelemään pisteitä.

Etkä vain sinä vaan kaikki teilläpäin.
      Ikävä
      34
      1737
    8. Etkö sitten itse

ole koskaan ylittänyt rajaa?
      Ikävä
      40
      1329
    9. Onko jo liian "vanha" vai mitä mieltä olet? 57-v. saa raakaa tekstiä tv:ssä

The Summit Suomi tv-ohjelmassa 57-vuotiaan Maritan jaksamista kyseenalaistettiin iän takia. Onko tässä iässä jo liian "v
      50 plus
      31
      1317
    10. Mitä järkeä iskeä

Varattua ja yrittää saada sitä eroamaan
      Ikävä
      46
      1222
    Aihe