Kuka otti niin suuren vastuun ?

Kaivelija

Kuulin joitakin vuosia sitten kertomuksen, eräästä EL ns." lähetysmiehestä", joka oli kokenut ja tuntenut tehneensä väärää työtä seurakuntaansa, ja sen hallitusmuotoa, ja vanhimpiansa vastaan, ja tämä oli tullut myös esille , hänen saarnoissaan. Mutta lopun ajoilla, ennen kuolemaansa, hänelle kirkastui tamä väärä työnteko, ja hän halusi sovintoon Jumalansa, ja hänen seurakuntansa kanssa.
Hän olisi " suorana miehenä" halunnut tämän asian myös seurakuntalaisten julkiseen tietoon, mutta sairautensa vuoksi hän ei kyennyt/päässyt paikanpäälle itse kertomaan asiaansa, vaan laati siitä kirjelmän, jonka olisi halunnut luettavan saarnaveljiensä lisäksi, myös seurakunnalle yleisesti.
Kysymykseni onkin mikä tai kuka ? uskalsi ottaa vastuun kyseisestä asiasta, ettei se tullut niin julkiseksi, kuin asianosainen oli sen halunnut, vai liittyikö siihen kenties, että olisi ollut, joillain muillakin ollut tarvetta samoissa asioissa tulla esille ?, mutta eivät uskaltaneet, siis olivat raukkoja pelkureita. Minusta nyt olisi sopiva hetki tuoda myös tällaiset asiat julki, ja pestä kaikki "likapyykki" kunnolla, jotta asiat tulevat hoidettua niinkuin ne pitääkin hoitaa.

36

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä_mölli_höyryä

      Hölynpölyä. Jumalan lapsilla ei ole maan päällä yhtäkään luotua vanhempaa, jota hänen tulisi kumartaa ja totella.

      • Vaieiole

        Jumalatonta puhetta. Kunnioita isääsi ja äitiäsi jotta kauan eläisìt.....Jos olisit elänyt niin kuin vanhenpasi ei tarvitsisi kyntää eriseuran peltoasi.


    • vie_waaris_mennessäs

      2. Moos. 15:26 Hän sanoi:
      "Jos sinä kuulet Herraa, Jumalaasi,
      ja teet, mikä on oikein hänen silmissänsä,
      tarkkaat hänen käskyjänsä
      ja noudatat kaikkea hänen lakiansa, ...

      ... niin minä en pane sinun kärsittäväksesi yhtäkään niistä vaivoista, jotka olen pannut egyptiläisten kärsittäviksi, sillä minä olen Herra, sinun parantajasi."
      xxxx

      Luuk. 4:5 Ja perkele vei hänet korkealle vuorelle ja näytti hänelle yhdessä tuokiossa kaikki maailman valtakunnat
      Luuk. 4:6 ja sanoi hänelle: "Sinulle minä annan kaiken tämän valtapiirin ja sen loiston, sillä minun haltuuni se on annettu, ja minä annan sen, kenelle tahdon.
      Luuk. 4:7 Jos sinä siis kumarrut minun eteeni, niin tämä kaikki on oleva sinun."

      Luuk. 4:8 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman.'"

      Aamen!

    • Ehkä kumminkin on niin, että joku taho saa ansaitsematonta etua siitä, että kirjettä ei luettu julki. Nyt arvellaan, että kirje on olemassa ainakin ollut. Mitä sen sisältö on, niin vihjailemalla sen sanomaa voidaan käyttä'ä väärinkin.

      Sehän oli Suomessa sellainen aika, että useasti kerrottiin Moskovasta terveisiä. Siellä oltiin sitä ja tätä mieltä. Useasti jäi mainitsematta kenen mielipiteestä oli kyse. Voihan sitä keskustella vaikka hotellin kerrospalvelijan kanssa ja sekin on Moskovalainen mielipide.

      • Älä muuta sano.
        -


    • Taawetinhune

      Kyllä meillä on Raamatussa liuta tunnustuksia, Daavid tunnusti paljon, Efraimin synnit on julki, Pietari pelkäsi hiilivalkealla. Laestadius kannatti julkista synnintunnustusta.

      • oivalomissäolet

        Eli menet tulevan apyhänä seuroissa mikin taakse ja kerrot että saunassa katsoin emännän paikkoja sillä silmällä, saanko vielä uskoa?

        niinkö ajattelet Jumalan suunnitelleen?


    • washing

      Pyykkituvassa on pienet ikkunat ja niiden edessä verho. Vasta sitten kun pyykki on pesty, se ripustetaan narulle.
      Ei kukaan ripusta likaisia pyykkejä narulle eikä kukaan mene keskelle Turun toria pesemään pyykkiä, siellähän tehdään murhia. Eikä Porin torillekaan, sillä joku tiesi että siellä on piruja ja pärekoreja.
      On kyllä edesvastuutonta liottaa pyykkiä päiväkausia, ehkä emäntä on mennyt ostamaan saippuaa?

    • Turhatoivo

      Varmaankin vaimo tietää kumota tämänkin vääristelyn tiedon.

    • aikoihin_on_eletty

      Ruottin waarit Jumalana. Eikö enään hullumpaa keksitä.

    • En muuten ole kovin kiinnostunut, mutta ihmettelen, miksi ei ihmisen anneta mennä rauhassa. Joka haluaa lähteä rauhassa, haluaa rauhaa toisten ihmisten kesken. Silloin voisi asian ottaa asiana eikä leikata skalppia voiton merkiksi.

      • VastaaTaiälävastaa

        Hei Vihne, oletko eronnut Esikoislestadiolaiset ry.stä samalla kaavalla kuin evlut kirkostakin erosit?
        (Logiikkaasi vain koitan ymmärtää.)


      • VastaaTaiälävastaa kirjoitti:

        Hei Vihne, oletko eronnut Esikoislestadiolaiset ry.stä samalla kaavalla kuin evlut kirkostakin erosit?
        (Logiikkaasi vain koitan ymmärtää.)

        Olen siis siirtynyt Esikoislestadiolaiset ry:n piiristä noin 20 vuotta sitten. Koin silloin, etten voi alistua siihen mitä raamia laitettiin. Olen nähnyt alhaalta ylös asti miten asioita hoidetaan eikä se sopinut minulle. Saman havaitsin kirkon piirissä, että Raamatun arvovalta on kadotettu ja ihmisten kosiskelu on tullut sijalle. En hyväksu savuavia alttareita ilman tulta enkä rokin tahdissa hyppiviä pappeja. Kun sitten kyselin asiasta niin asiakas syyllistettiin. Järjestelmät eivät siedä eriävää mielipidettä eikä järjestelmä koskaan pyydä anteeksi syntejään, koska syyllistä ei löydy, kun aletaan etsimään. Yksi asia oli se, että osallistuin maallikkoehtoollisiin ja joskus olen itsekkin toimittanut, mutta kirkon ulkopuolella tomittuna en riko kenenkään arvovaltaa.
        Nyt olen vapaa ja voin olla jokaisen Jumalanlapsen ystävä ei tarvitse kantaa minkään systeemin kaunoja selässäni.


      • Miksivahtia
        vihne kirjoitti:

        Olen siis siirtynyt Esikoislestadiolaiset ry:n piiristä noin 20 vuotta sitten. Koin silloin, etten voi alistua siihen mitä raamia laitettiin. Olen nähnyt alhaalta ylös asti miten asioita hoidetaan eikä se sopinut minulle. Saman havaitsin kirkon piirissä, että Raamatun arvovalta on kadotettu ja ihmisten kosiskelu on tullut sijalle. En hyväksu savuavia alttareita ilman tulta enkä rokin tahdissa hyppiviä pappeja. Kun sitten kyselin asiasta niin asiakas syyllistettiin. Järjestelmät eivät siedä eriävää mielipidettä eikä järjestelmä koskaan pyydä anteeksi syntejään, koska syyllistä ei löydy, kun aletaan etsimään. Yksi asia oli se, että osallistuin maallikkoehtoollisiin ja joskus olen itsekkin toimittanut, mutta kirkon ulkopuolella tomittuna en riko kenenkään arvovaltaa.
        Nyt olen vapaa ja voin olla jokaisen Jumalanlapsen ystävä ei tarvitse kantaa minkään systeemin kaunoja selässäni.

        Kiitos. Mietin vielä , tuleeko meidän tietää toistemme jäsenyyksistä? Onko meidän tehtävänkuvaamme kuuluvaa katsella mikä leima kenenkin "otsassa" on.
        Ymmärrän kyllä sen että, on monia muita yhdistäviä ja erottavia asioita ihmisten ja seurakuntien välillä.


      • Mitä_tämä_viestii
        vihne kirjoitti:

        Olen siis siirtynyt Esikoislestadiolaiset ry:n piiristä noin 20 vuotta sitten. Koin silloin, etten voi alistua siihen mitä raamia laitettiin. Olen nähnyt alhaalta ylös asti miten asioita hoidetaan eikä se sopinut minulle. Saman havaitsin kirkon piirissä, että Raamatun arvovalta on kadotettu ja ihmisten kosiskelu on tullut sijalle. En hyväksu savuavia alttareita ilman tulta enkä rokin tahdissa hyppiviä pappeja. Kun sitten kyselin asiasta niin asiakas syyllistettiin. Järjestelmät eivät siedä eriävää mielipidettä eikä järjestelmä koskaan pyydä anteeksi syntejään, koska syyllistä ei löydy, kun aletaan etsimään. Yksi asia oli se, että osallistuin maallikkoehtoollisiin ja joskus olen itsekkin toimittanut, mutta kirkon ulkopuolella tomittuna en riko kenenkään arvovaltaa.
        Nyt olen vapaa ja voin olla jokaisen Jumalanlapsen ystävä ei tarvitse kantaa minkään systeemin kaunoja selässäni.

        Joo, sakraaliyhteydessä ei ole kysymys kenenkään IHMISEN arvovallasta. Jeesuksen rukous on että kaikki Jeesuksen Herrakseen tunnustavat kristityt olisivat yhtä, - Kristuksessa Jeesuksessa.

        Näin ei sattuneesta syystä ole, (ihmisyydestä johtuen) tämänkään päivän tilanne, vaan kehitys kulkee päinvastaiseen suuntaan, yhä pienempiä ryhmiä kohti, joilla ei ole yhteistä tunnustusta, eikä sakraaliyhteyttä.

        Mitä enemmän astian makua tarttuu oikealta taikka vasemmata puolelta Kristusta Kaikkivaltiaan Jumalan armostaan aikaansaamaan pyhyyteen, sen pienemmiksi palasiksi kristittyjen joukko murenee.


    • Vapaakirkko_tai_kirkko

      Tämä ihmisten korottaminen ja ihmispalvonta yhdistettyinä valtavaan määrään ihmisoppeja sai kuvottavat mittasuhteet esikoislestadiolaisuudessa, joka lopulta ajautui ulos luterilaisesta tunnustuksesta vapaakirkoksi.

      Mutta liike ei rehellisesti tunnustatunut ja rekistewröitynyt vapaakirkoksi, vaan johdon seurakunnasta ja maamme laieista piittaamattoman johdon suhmuroinnin avulla leikkii edelleen luterilaisuutta. Liikkeessä elää siis edelleen valhe luterilaisuudesta, vaikka liikkeen opetus poikkeaa jyrkästi luterilaisissa tunnustuskirjoissa olevasta tunnustuksesta.

      • ErilaisiaOlemmekin

        Evlut kirkossa ollaan leikisti Luterilaisia.
        Kuka nyt samanlainen Luterilainen haluaisikaan olla.
        Esikoislestadiolaiset ovat Luterilaisempia kuin Evankelisluterilainen kirkko itse.


      • näin--on

        Ketä muitakaan esikoisissa palvotaan kuin ihmisiä. Monet ovat menneet sinne saarnaajien perässä. Yhden esikoisten lähetysmiehen taskusta löytyy myös ko. kirje.

        Jumala on järsestyksen Jumala. Jeesus on perustanut seurakunnan ja sanonut, että joka teitä kuulee se minua kuule ja joka teidät katsoo ylen, se katsoo ylen minut ja sen joka minut lähetti.

        Eriseuran rakentajat ovat siis joutuneen yleenkatseen syntiin, pienten pahentajiksi jne, jne.


      • hyväkirjoitus
        näin--on kirjoitti:

        Ketä muitakaan esikoisissa palvotaan kuin ihmisiä. Monet ovat menneet sinne saarnaajien perässä. Yhden esikoisten lähetysmiehen taskusta löytyy myös ko. kirje.

        Jumala on järsestyksen Jumala. Jeesus on perustanut seurakunnan ja sanonut, että joka teitä kuulee se minua kuule ja joka teidät katsoo ylen, se katsoo ylen minut ja sen joka minut lähetti.

        Eriseuran rakentajat ovat siis joutuneen yleenkatseen syntiin, pienten pahentajiksi jne, jne.

        Juurikin näin


      • näin--on kirjoitti:

        Ketä muitakaan esikoisissa palvotaan kuin ihmisiä. Monet ovat menneet sinne saarnaajien perässä. Yhden esikoisten lähetysmiehen taskusta löytyy myös ko. kirje.

        Jumala on järsestyksen Jumala. Jeesus on perustanut seurakunnan ja sanonut, että joka teitä kuulee se minua kuule ja joka teidät katsoo ylen, se katsoo ylen minut ja sen joka minut lähetti.

        Eriseuran rakentajat ovat siis joutuneen yleenkatseen syntiin, pienten pahentajiksi jne, jne.

        Tuskin se enää on taskussa?
        Se piti lähettää ruotsiin ja sen toimitti SP:
        tai sitten oman laatimansa kirjeen !?!
        -


    • Minulle hajaantumiskehitys merkitsee sitä, että pienissä yksiköissä havahdutaan veljeyden tarpeeseen. Nyt voi olla ison organisaation jäsen, mutta ei kenenkään veli tai sisar. Suuret seurakunnat luottavat suuruuteensa ja sairastuvat Laodikean tautiin, joka leprasta seuraava vakavuudessaan.

    • faktaavain

      Ymmärtääkseni vastuun asiasta otti, eräs aukeilla seuduilla asusteleva kaveri, joka sittemmin huomasikin, että nyt on parempi vetäytyä takavasemmalle, koska asiat alkavat tulemaan pikkuhiljaa julki, eikä käyttäytymisellään enää pysty peittelemään todellista minäänsä so.(ihmiskunnia).

      • Minusta , SP: n lapsen naimakauppa vaikutti sen että Ruotsiin meni
        sitä kautta tulista tietoa. eli Lappiin. . .
        -


    • Purtsin-Puoleen

      Kysykää purtsilta sitä kirjettä Hän sen poveensa laittoi ja sanpi nyt pitääkin taitavin sanakääntein seurakunnalle kertoa No jäi sitten kertomata kun hälle aanottihin ettei muuttaa eikä valedella saa

    • NöyryysPuuttuiParannukse

      Kyseleppä Purtsilta. Siitä hänen alamäki lähtikin Oli näet hännästään kiini samoissa asioissa

      • Kuin kuka?
        -


      • Elivät-synnissä
        teuta01 kirjoitti:

        Kuin kuka?
        -

        E.Hn ja O.Sn kanssa


      • Tämänketjunaloittaja
        Elivät-synnissä kirjoitti:

        E.Hn ja O.Sn kanssa

        Vaikka lähdinkin kaivelemaan asioita, niin en pidä tällaisista kommenteista, joita nimim. Elivät-synnissä esittää, enkä myöskään teutan vastaavista nimikirjain vihjeistä, jotka ovat yleensä, nimimerkin oman ajatuksen tuotetta, joita markkinoidaan muille ylimpänä totuutena.


      • Mix_roikut_täällä
        Tämänketjunaloittaja kirjoitti:

        Vaikka lähdinkin kaivelemaan asioita, niin en pidä tällaisista kommenteista, joita nimim. Elivät-synnissä esittää, enkä myöskään teutan vastaavista nimikirjain vihjeistä, jotka ovat yleensä, nimimerkin oman ajatuksen tuotetta, joita markkinoidaan muille ylimpänä totuutena.

        Pidä mistä pidät, mutta kristiuskossa ei avauksessasi mainittuja herroja tunneta. Me kristityt emme usko mihinkään vanhimpiin, emmekä mihinkään laisuuksiin, emme tunnusta sellaisa lainkaan.

        Jeesus on Herra ja kaikki Kristityt uskovat yksin häneen. Hän on ainut tie taivaaseen.


      • Aloittajaedelleen

        Jos totuus tekee noin kipeää, niin luulen, ettei peli ole kokonaan kohdaltasi pelattu.


      • Tämänketjunaloittaja kirjoitti:

        Vaikka lähdinkin kaivelemaan asioita, niin en pidä tällaisista kommenteista, joita nimim. Elivät-synnissä esittää, enkä myöskään teutan vastaavista nimikirjain vihjeistä, jotka ovat yleensä, nimimerkin oman ajatuksen tuotetta, joita markkinoidaan muille ylimpänä totuutena.

        Ei ole kenenkään pakko uskoa, minua kerron vain sen
        mitä täällä on jo ennen kerrottu . Muista sellainen
        seikka, ei se ollut minun ideaa, vaan yhteisesti kirjoitettu.
        -


    • Tee_sinäkin_parannus

      Totuus tekee vapaaksi, hallelujaa kiitos Jeesus. Ihmisjumaliksi korotetut waarit ei tee vapaaksi vaan orjaksi.

      • TiedätköMuuta

        Tiedetään. Aku-ankkakanaan ei auta.


      • "tiedätkö muuta"
        -
        Tiedän tiaisen linnuksi , ja räppänä
        pitää asettaa lakeijaan melko ylös .
        -


    • ankka_piä_pyrstös_tukos

      Laisuus eikä sen waarit EI ketään pelasta. ihmisopit sotkettu evankeliumin joukkoon, harhauttamaan ihmiset pois Kristuksesta, pelastajastaan. Tämä on erittäin vakava asia.

      • OletÄksyOpe

        Niin on. Hyvä kun sinäkin tiedät sen. Huom. Et ole ainut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      148
      2076
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      116
      1612
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      95
      1407
    4. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1390
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1302
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      208
      1155
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      49
      1111
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      205
      1106
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1067
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      241
      909
    Aihe