Onko mulla diabetes?

apuahuolestunut

Eli siis kävin verikokeissa ja paastosokeri (11h paasto) oli 8.6 ja pitkäaikainen verensokeri 36. Toivottavasti tähän ei vielä tarvitsisi aloittaa lääkitystä :(

23

3209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rrryv

      Sehän se, eli diabetes, ja lääkitys tulee päälle.

    • apuahuolestunut

      Huoh. Mikä tuon pitkäaikaisen sokerin ihanne arvo on? Onko lääkitykseen pakko suostua? Ja mitä haittaa siitä on, jos ei syö lääkkeitä?

      • rrryv

        Ihannearvo on nyt vähän häilyvä, mutta jos tulos on yli 11 niin diabetes alkaa olla lopputulos. Lääkkeitä ei ole tietenkään pakko syödä, mutta lopputulema on raajojen amputaatio, sokeus, kuolema.

        Jos sulla oikeesti on rasitussokeri testin tulos 36, niin ehkäpä kannattaisi ottaa ihan oikeasti itseään niskasta kiinni, eikä kysellä että onko pakko syödä lääkkeitä!


      • hpv27

        Tuo 36 oli pitkä sokeri eikä sokerirasituskokeen tulos.

        Jos on ylipainoa niin kannattaa aloittaa laihdutus ja jos ei liiku niin kammattaa aloittaa liikunta. Ottanevat uudet kokeet jossain vaiheessa ja tuo paastoarvo pitäisi saada alemmaksi. Diabeteslääkkeistä voi myös päästä eroon eli lääkkeet kannattaa aloittaa jos lääkäri määrää.


    • ItseniParasKaveri

      No, mulla oli sinua korkeammat arvot 3,5 vuotta sitten, mutta nyt ovat normaalit ja hyvät ilman lääkitystä. Ei ne sokerit heti laskeneet, vaan ensin siedettäviksi ja sitten pikkuhiljaa 3 vuoden aikana nykyiselle tasolle. Tuli vähän tutkittua asioita. Lääkäri sanoi, ettei tässä ruokavalio auta, mutta auttoipa kumminkin.

      Korkeiden sokereiden mittausten aikaan mulla oli lähipiirissä vakava terveyteen liittyvä tilanne, mikä varmaan nosti osaltaan sokereita. Silloin en tiennyt stressin vaikutuksesta sokeritasapainoon, eikä arvauskeskuksessa kysytty sen kummemmin diabetekseen liittyvää sukutaustaa tai elämäntilannettakaan. Sama stressitilanne on tällän hetkellä taas meneillään, mutta olen kai oppinut hallitsemaan pelkoa ja stressiä paremmin, koska sokrut ovat edelleen kunnossa. Tai sitten kaikkeen vaan tottuu.

      Jokainen päättää itse ja valitsee lääkityksen, jos kokee sen oikeaksi ratkaisuksi. Itse valitsin toisin, mutta asiointi terveyskeskuksessa meni sen jälkeen hankalan oloiseksi, varsinkin, kun paastosokeri nousi merkittävästi matkalla kotoa tervariin. Tais nousta pelkästään, kun kuulin sanan terveyskeskus.

      Olen tyytyväinen omaan ratkaisuuni, enkä ole kiduttanut itseäni silavalla sen kummemmin kuin kaurapuurollakaan. Karseita molemmat. Ei ole lääkekuluja, ei dosettia, ja verensokerit ovat kunnossa. Vanhoilla lukemilla pitkäsokerini oli viime maaliskuussa 5,5, mitä se lienee uusissa arvoissa.

    • apuahuolestunut

      Kiitos näistä!

    • terve.ku.pukki

      Mikähän aloittajan pitkäsokeriarvo 36 oikein on?

      HBA1c:n (=pitkäsokeri a.k.a sokerihemoglobiini) viitearvot 20–42 mmol/mol. Jos yksikkö on tuo mmol/mol, arvo 36 on erittäinkin hyvä ja terveen arvo.

      Taitaa olla joku sotku noissa tuloksissa, eivät ole saman henkilön arvoja

      • hpv27

        Voi hyvinkin olla saman henkilön arvoja. Joillakin paastot ovat korkeahkoja mutta aterian jälkeiset normaaleja.


    • yjhfdhgcfyhvjgh

      Olitko todellakin paastonnut asiallisesti, 12 h syömättä ja juomatta ennen verikoetta? Koska tuo pitkäsokeri on terveen lukemissa, noin korkea paastoarvo ei ole normaalia. Et kai tankannut varmuuden vuoksi illalla ennen paaston aloittamista runsaasti pitkävaikutteista hiilihydraattia (esimerkiksi kokojyväleipää tai -puuroa)?

    • apuahuolestunut

      Mä en normaalisti syö enää klo 19 jälkeen mutta ton paaston takia söin lautasellisen puuroa siinä klo 22 aikoihin ja verikoe tosiaan otettiin noin klo 9. Tuon puurolautasen jälkeen enää syönyt/juonut mitään ennen verikoetta. Voiko puuro vaikuttaa asiaan?

      • jhgcfhgvghjhcg

        Kyllä voi. Mikään muu ei oikeastaan selitä tuollaista paastosokeriarvoa. Otitko aamulla ennen labraa jotain lääkkeitä (vain verenpainelääkkeet saa ottaa)?


    • jotenkin_näin

      Yhden paastosokerin perusteella ei vielä ole oikeutta päästä diabeetikkojen joukkoon. Tarvitaan vielä toinenkin diabeteksen arvoinen paastosokeri. Pitkääsokeriakin voidaan yksistään käyttää diagnoosin, mutta koska sekin on aloittajalla terveen arvossa, ei tule silläkään perusteella diagnoosia.

      Usein tehdään sokerirasituskoe, jos paastosokeri on liian korkea. Siinähän ensi mitataan paastosokeri. Sitten nautitaan glukoosinestettä ja mitataan verensokeri 2 h päästä. Jos verensokeri on liian korkea kokeen jälkeen, on oikeutettu diabetesdiagnoosiin. Aloittajalle riittää, jos paastosokeri on liian korkea.

      Nykyisin ei sokerirasituskoetta ilmeisesti paljon käytetä, jos muutenkin selviää, että on diabetes. Sokerirasituskoe on kalliimpi toteuttaa kuin paastosokerin tai pitkäsokerin mittaus.

      • Kainokukkanen

        Mulle lätkäistiin diabetes 2:sen leima lappuihin yhden paastomittauksen perusteella joka oli 7.1 . Mitään oireita ei ollut.
        Miksiköhän sitten näin??????


      • hpv27
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Mulle lätkäistiin diabetes 2:sen leima lappuihin yhden paastomittauksen perusteella joka oli 7.1 . Mitään oireita ei ollut.
        Miksiköhän sitten näin??????

        Ei olisi saanut lyödä. Vähintään kaksi mittausta tarvitaan ja tuo 7.1 mmol/l on sen verran hyvä ettäainakaan lääkkeita ei olisi pitänyt määrätä. Pitkä sokeri on eri juttu, ehkä sekin oli koholla ja silloin diagnoosi on ollut oikea.

        Yksittäisiä korkeita paastoarvoja on terveilläkin.


      • Kainokukkanen

        Ei ole tehty niitä pitkä sokeri kokeita. Ei lääkehoitoa ainakaan vielä. Elämäntapa muutoksilla mennään.
        Sitä itsekkin ihmettelin kun työpaikkalääkäri papereihin tuon diagnoosin kirjoitti 🤔
        No lähtötilanne oli heinäkuussa kilojen suhteen 77kg (160cm) ja nyt 67kg. Olen opetellut syömään suht oikein ja suht säännöllisesti. Miten sen saan aina työltäni onnistumaan.Aikaisemmin elin melkein suklaalla. Jotain hyvää siis tästäkin.


      • hpv27
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Ei ole tehty niitä pitkä sokeri kokeita. Ei lääkehoitoa ainakaan vielä. Elämäntapa muutoksilla mennään.
        Sitä itsekkin ihmettelin kun työpaikkalääkäri papereihin tuon diagnoosin kirjoitti 🤔
        No lähtötilanne oli heinäkuussa kilojen suhteen 77kg (160cm) ja nyt 67kg. Olen opetellut syömään suht oikein ja suht säännöllisesti. Miten sen saan aina työltäni onnistumaan.Aikaisemmin elin melkein suklaalla. Jotain hyvää siis tästäkin.

        No tuohan on hyvin positiivista. Jos syönnin ongelmana on vain suklaa ja olet siitä päässyt eroon (siis ongelmana) niin kaikella todennäköisyydellä tilanne vielä paranee. Tuommoinen 12% painonlasku helpottaa diabetestä jo aika paljon.


      • Pääset_vielä_helpolla
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Ei ole tehty niitä pitkä sokeri kokeita. Ei lääkehoitoa ainakaan vielä. Elämäntapa muutoksilla mennään.
        Sitä itsekkin ihmettelin kun työpaikkalääkäri papereihin tuon diagnoosin kirjoitti 🤔
        No lähtötilanne oli heinäkuussa kilojen suhteen 77kg (160cm) ja nyt 67kg. Olen opetellut syömään suht oikein ja suht säännöllisesti. Miten sen saan aina työltäni onnistumaan.Aikaisemmin elin melkein suklaalla. Jotain hyvää siis tästäkin.

        Et ilmeisesti saanut vielä virallista dibetesdiagnoosia, vai tuliko Kelasta jo diabeteskoodeilla oleva kelakortti. Lääkäri on ilmeisesti vain kirjannut kohonneen verensokerin eikä katsonut tarpeelliseksi lääkitystä vaan antoi vain ohjeet ruokavaliohoitoon. Jos selviät ruokavaliota muuttamalla, et edes saa virallista diabetesdiagnoosia.

        Alkava diabetes ei aiheutakaan mitään oireita, juuri siksi se onkin salakavala. Jos on tyypillisiä diabetesoireita, tilanne on jo paha eikä silloin enää keskustella ruokavaliohoidosta vaan kirjoitetaan lääkkeet.


      • Kainokukkanen
        Pääset_vielä_helpolla kirjoitti:

        Et ilmeisesti saanut vielä virallista dibetesdiagnoosia, vai tuliko Kelasta jo diabeteskoodeilla oleva kelakortti. Lääkäri on ilmeisesti vain kirjannut kohonneen verensokerin eikä katsonut tarpeelliseksi lääkitystä vaan antoi vain ohjeet ruokavaliohoitoon. Jos selviät ruokavaliota muuttamalla, et edes saa virallista diabetesdiagnoosia.

        Alkava diabetes ei aiheutakaan mitään oireita, juuri siksi se onkin salakavala. Jos on tyypillisiä diabetesoireita, tilanne on jo paha eikä silloin enää keskustella ruokavaliohoidosta vaan kirjoitetaan lääkkeet.

        Kyllä tohtori kirjoitti diagnoosin, diabetes2, potilastietoihini koneelle ja kun kyselin niin sanoi että nykyään (?) jo yhdestä kohonneesta mittauksesta tulee merkintä.
        Olin/olen ihmeissäni 🤔 . Mutta näillä on nyt menty 🙂 ja asia hyväksytty (melkein😋)


      • Pääset_vielä_helpolla
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Kyllä tohtori kirjoitti diagnoosin, diabetes2, potilastietoihini koneelle ja kun kyselin niin sanoi että nykyään (?) jo yhdestä kohonneesta mittauksesta tulee merkintä.
        Olin/olen ihmeissäni 🤔 . Mutta näillä on nyt menty 🙂 ja asia hyväksytty (melkein😋)

        Tuli siis merkintä mutta ei vielä virallista diagnoosia. Aikanaan jos ruokavalion ja elämäntavan korjaus ei riitä vaan verensokerit vain nousee, erityisesti HbA1c (nyt oli normaali) niin annetaan virallinen diagnoosi ja lääkitys. Tuolloin lääkäri kirjoittaa aikanaan B-todistuksen Kelalle lääkekorvauksia varten.

        Hyvä asia jos selviät tällä eikä diabetes pääse pahenemaan. Nyt ainakin lääkärisi seuraa tilannetta.


      • varo7777
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Kyllä tohtori kirjoitti diagnoosin, diabetes2, potilastietoihini koneelle ja kun kyselin niin sanoi että nykyään (?) jo yhdestä kohonneesta mittauksesta tulee merkintä.
        Olin/olen ihmeissäni 🤔 . Mutta näillä on nyt menty 🙂 ja asia hyväksytty (melkein😋)

        Ennen kuin aloitat lääkkeiden syönnin, selvitä lääkkeiden seuraukset. D2 lääkkeet aiheuttavat munuais, sydän- ja verisuonitauteja sekä alentavat rajusti elämänlaatua. Ne ovat nykyään yleisin kuolinsyy näillä ns. diabeetikoilla, joille on aloitettu hoito ilman diabetesta. Heillä ei ole diabetesta, vaan ihmiselle soveltumaton ruokavalio.


      • kuolemanporteilla
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Mulle lätkäistiin diabetes 2:sen leima lappuihin yhden paastomittauksen perusteella joka oli 7.1 . Mitään oireita ei ollut.
        Miksiköhän sitten näin??????

        Kai mittaat edes sokereitasi? Mittari ja liuskat on halpa hinta hengissäpysymisestä. Aiheellista olisi ottaa yhteyttä lääkärin esimieheen hoitovirheen takis. Vaikka pitkäaikaissokeri olisi ylhäällä, toimii insuliinituotantosi, jos aamusokerisi on noinkin alhainen, 4-6 on normaali verensokeri, seiskaan voi joskus nousta terveelläkin. Kehoittaisin lukemaan jenny ruhlin kirjoja, jos henkesi on sinulle kallis.


      • pahaltanäyttää
        Kainokukkanen kirjoitti:

        Ei ole tehty niitä pitkä sokeri kokeita. Ei lääkehoitoa ainakaan vielä. Elämäntapa muutoksilla mennään.
        Sitä itsekkin ihmettelin kun työpaikkalääkäri papereihin tuon diagnoosin kirjoitti 🤔
        No lähtötilanne oli heinäkuussa kilojen suhteen 77kg (160cm) ja nyt 67kg. Olen opetellut syömään suht oikein ja suht säännöllisesti. Miten sen saan aina työltäni onnistumaan.Aikaisemmin elin melkein suklaalla. Jotain hyvää siis tästäkin.

        Myös insuliinituotannon pystyy mittaamaan ja se pitääkin mitata ennen kuin aloitat lääkkeet. Voisiko olla kyse siitä, että työpaikalla halutaan päästä sinusta nopeasti eroon heikentyneen työkykysi tähden?


    • järkeä_lautaselle

      Jos pitkäaikaisverensokerisi on 36, olet joko kuollut tai mittauksessa vikaa. Jos aamusokeri on 8 ja risat, merkitsee se, että omaa insuliinituotantoa on jäljellä. Helpoiten sen saa laskemaan syömällä vähemmän sokelipitoisia ruokia, joita siis ovat KAIKKI suurkeittiö- ja valmisruuaat.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1831
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1749
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1662
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1528
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1426
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1222
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe