Mielenkiintoinen: Seksisuomen historia 3

Kannattaa katsoa puolen tunnin ohjelma Ylen Areenassa. Jos siis ette ole jo katsoneet. Minä nyt vasta huomasin tämän.

https://areena.yle.fi/1-4162503

Koko sarja on valaiseva ja mielenkiintoinen, mutta aborttiasian osalta varmasti kiinnostaa tuo jakso 3 erityisesti. Siinä on abortin historiaa Suomessa, haastatelevana mm. Ulla Järvilehto, Ilkka ja Vappu Taipale jne. Sitäkään en tiennyt, että Järvilehto on pannut alulle sen viikkorajojen alentamisen kahteentoista.

Enkä sitäkään, että avioliiton ulkopuolinen seksi oli vielä rikos muutaman vuosikymmen sitten. :) Mahtoi olla Suomessa rikollisia...

3

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HandyMcCoy

Katsoin sarjan putkeen..mahtava ohjelma. Oli aika karseaa ja samalla paljon hauskoja kohtia. Se miten seksiä on yritrtty rajoittaa, maksullinen seksi ja muu. Aikamoista ja paljastuksia ja kokemuksia paljon. Järkyttäviä kohtia oli kun se mies kerto tehneensä tyttöystävälleen abortin itse ja vielä tosi myöhään kun oli oppinut sen äidiltään joka teki laittomia abortteja työkseen..ja joka oli vankilassakin kun yksi nainen meni verenvuodon takia sairaalaan ja paljasti heti nimen. Ihan omalla naamallaan se mies kertoi. Luojalle kiitos meillä on ehkäisyvälineet!!!

• Sen verran mielenkiintoa on tähän mainioon sarjaan on edelleen, että nostan muutaman kiintoisan kohdan sisällöstä.

1. Kirkko ja uskovaiset on ollut Suomessa se toimija, joka on historian aikana halunnut kieltää sinkkuseksin, itsetyydytyksen, abortin ja ehkäisyn. Asenteet muuttuneet valtavasti, kun iäkäs kirkonmieskin näkee asian päin vastoin kuin on aiemmin opettanut.

2. Seksuaalisuuden (ja abortin) kontrollointi on kohdistunut tavalliseen kansaan ja köyhiin. Ja miesten taholta naisiin. Valta on ollut varakkailla ja miehillä. Varakkaat ja eliitti on saaneet erivapauksia, päässeet pälkähästä. Kansalla on ollut oma tapansa tehdä asioita ja kiertää sääntöjä.

3. Kun varakas nainen saattoi mennä Eiran sairaalaan tekemän abortin tekaistulla syyllä turvallisesti, tavallinen ja köyhä nainen on ehkä vakavemmilla perusteilla ja pystyäkseen hankkimaan elannon lapsilleen joutunut tekemään puoskariabortin, ja joutunut kärsimään siitä vielä rikollisena. Sama teko, täysin eri kohtelu. Ohjelmassa Ilkka Taipale kertoi, kuinka ylilääkäri päätti, kuka sai abortin ja kuka ei, tekaistun mielenterveysongelman perusteella. Rahalla ja suhteilla.

4. Ennen siviiliavioliittolain muodostamista uskonnottomat ihmiset keksi muuttaa vain nykyisen kaltaiseen avoliittoon ja ilmoittaa asiasta lehti-ilmoituksella. Samalla pariskunta otti yhteisen nimen.

• Eivoiollatottakaa

Ohjelmassa jossain osassa oli kohta jossa pari voitiin tuomita avioliittoon 😂 avioliitto oli joku rangaistus esiaviollisesta seksistä. Muuten ei siviiliavioliittoa ollut. Kuin vain rangaistuksena. Ihan hullua!!! Hulluja lakeja ollut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6052
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      334
      5309
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      21
      2686
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      51
      2615
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      84
      1875
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      105
      1697
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1571
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1533
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1454
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1413
    Aihe