En oikein käsitä miksi jousella pitää metsästää ? Esihistorialliseen aikaan jousi oli hieno keksintö, kivellä sinkoamisen jälkeen, jotta alkuihminen sai ruokaa. Meillä metsästys ei muutenkaan lähde tarvepohjalta ainakaan ruuan suhteen, miksi asettua alkuasukkaiden tasolle sivistysvaltiossa. Mitkä ovat ampumaetäisyydet ja turvaetäisyydet tiehen ja asutukseen nähden? Tappaako jousi varmasti villisian? Eikö ole suuri riski, että eläin jää kitumaan tai hyökkää metsästäjien kimppuun. Nyt muutenkin lailliset metsästysajat ovat jo ympärivuotisia, koska voi sienestää ja marjastaa?
Jo aiemmin hirvinä on ammuttu ihmisten lisäksi traktoreita ja lehmiä. Ymmärrän hyvin että tarvitaan ammattitaitoisia metsästäjiä pitämään eläinkannat kohtuullisina ja ampumaan erityisen vaarallisiksi käyneitä eläimiä, mutta ko. tehtäviin ehkä riittäisi riistanvalvojatkin
Jousi laillistettiin metsästysaseeksi miksi?
4
118
Vastaukset
- Däpädäpäduu
Niin herää kysymys onko asiaa yhtään edes mietitty tarpeellisuuden ja seurauksien osalta. Kotinurkilla hiipparoimassa maastopukuisia miehiä tai naisia jousipyssyn kanssa. Ymmärrän hyvin jousiammunnan tarkkuusammuntana maaliin ammuttaessa ja kilpailuissa taitolajina. Mutta epävarmuustekijät myös kuoleman osalta ovat suuret ja eläin jää kitumaan.
- Anonyymi
Niin kirjoitat tätä myöhempää aikaa metsästyksestä. Myöskin ne ihmiset jotka kuvaavat esm Homo habiluksen ihmisinä olemis aikaa kuvaavat metsästyksen paljolti tapahtuneen keihäin ja jousin, mutta asia ei oo niin se on liian vaivaloinen tapa hankkia ruokaa. Kyllä alku ihminen oli keräilijä Varsinkin viidakko oloissa viidakosta löytyy helpomminkin saalistettavaa eläintä ja hedelmiä ruuaksi. Linnunpesiä Rannoilta saa vuorovesi lammikoista kiinni vaikka paljain käsin pieniä kaloja simpukoita ym pikku riistaa. Alkuihminen söi minun mielestä mitä kiinni sai esm sammakoita.
Minä olen itsekkin pikku poikana pyydystänyt järven rannoilta kivien välistä noin sormenkin mittaisia matikoita kissalle ja tämä tapahtui ihan Suomen oloissa. Jos alkuihmisellä oli keihäs niin se oli vain terotettu puu keppi joka on varsin tehoton suur riistan metsästyksessä puuta keihäät oli metalleja ei tunnettu. Ansat saatettiin jo vähä aikaisemmin keksiä. Kyllä ihminen elää keräilemälläkin jos hänellä ei oo aseita.
Melkein samaa tasoa on tänäkin päivänä elävät Aborginaalit Austraaliassa heitä on kai muutama tuhat yksilöä. - Anonyymi
Kyllä minunkin mielestä Jousi on tarkoitettu urheilu käyttöön. Minullakin on ollut jousi. Jousi ammunta on kaunis urheilu laji. Riippuen siitä tietenkin kunka sen kukin näkee.
- Anonyymi
Koskapa a.tarvikkeet, ainakin parhaimmat, on hinnoiteltu pois markkinoilta.
Ruuti liki 150E kilo, kympillä saa yhden kivääripanoksen, haulikkoon ei ensimmäistäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1035698Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys642536Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2371504- 931297
- 1241067
- 66827
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8761- 70747
- 52744
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17721