Levylämmönvaihdin moottoriin

Levykennot_halpoja

Törmäsin kotona kattilaremontissa levylämmönvaihtimiin. Ovat niin halpoja myös Ais316 raudasta tehtynä, että on pakko alkaa kyselemään kokemuksia. Onko joku käyttänyt näitä veneessä? Nykyisin veneessäni on lämpimän veden ulosottolinja sarjaan kytkettyjen kennopuhaltimen ja lämminvesivaraajan kanssa. Tuntuisi jotenkin turvallisemmalta, jos laittaisi nämä koneen letkut levyvaihtimeen ja muut sen jälkeen tulevat laittét erilliseksi piiriksi vaihtimen ulostuloihin. Tarkoitukseni olisi laittaa vaihtoehtoisesti myös otto vesikeskuslämitykseen ja mahdollisesti lisäksi 1500 w letkulämmitin maasähkön kanssa käytettäväksi. Tuohon letkumellakkaan joutuisi laittamaan venttiileitä ja haaroituksia sen verran, että alkaa jo vuotopaikkojen määrä hirvittää. Jos systeemi pettäisi jostain, niin koneen glygoolit eivät menisi pilssiin. Tietenkin jonkun kiertovesipumpun tarvitsen, mutta sähkö ei ole niukkuusartikkeli paatissani. Mitä mieltä raati on?

5

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yanmarilla

      Jotkut venemoottorit käyttävät lamellijäähdyttimiä esim Steyer, taitaa Volvossakin olla. Ei nekään ole ikuisia, tuubisarja jäähdyttimet ovat korjattavissa, lamelleista en tiedä.

    • CoolerJaSampanja

      Laiva koneissa myös usein käytetty jäähdytys muoto, esim alfalavalin vaihtimet. Niissä pystyy vaihtamaan sisuksia ovat tietysti mega kokoisia vs pien veneet. Epäilisin hupi koneissa olevan turbon ympärillä (after cooler, inter cooler yms.) noita lameli jäähdyttimiä, viisaammilla tietoa tästä?

    • Tyrnäväntorpedo

      Ihan käypää ja koeteltua tekniikkaahan tuo on.
      Mitoitus on kaiketi suurin ongelma, mutta levyjä voi aina lisätä.
      Tilaa homma vie ja painoa tulee lisää, mutta jos siitäkään ei ole huolta, niin mikäs siinä.
      Jos tuohon ryhtyy, niin voisi olla fiksua laittaa samaan pömpeliin myös sähkövastus ja mahdollisesti myös polttoaineella toimiva lämmitys. Silloin se toimisi vähän kuin maalämpösysteemin matalalämpöpuoli ja vain kuumaa käyttövettä lämmitetään enemmän.

      Hyötysuhde huononee hieman ja voi olla, ettei moottori saavuta oikeaa lämpötilaa tai tekee sen hitaasti.

    • Alfaasentaja

      Noissa on noi tiivisteet paistettu tai liimattu sen verran kovin kiinni että eivät kaikissa ihan hevin irtoa.joskus duunissa vedimme ne typellä jäähän niin ne irtosivat palasina jotenkin.kovan työn takana silloinkin.nykyään kertakäyttökamoja ei kukaan korjaile enää mitään,työ vissiin maksaa sen verran ettei ole kannattavaa.

      • PeukaloPaikallaan

        Vai voiton maksimointi, toisaalta voi olla myös uusavuttomuutta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3159
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2456
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1743
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1697
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1545
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe