Epäonnistuneet järjestelmäprojektit eivät lopu

Olen seurannut kauhulla tätäkin tapausta
http://www.talouselama.fi/uutiset/tietojarjestelman-vaihdos-lamautti-laaketukkuri-oriolan-emme-ole-kaikkia-laakkeita-pystyneet-toimittamaan-6674107

Uskomatonta että vielä nykyäänkin voi käydä näin. Toivottavasti sekä teknologiatoimittaja että järjestelmän implementoinut taho laitetaan kunnon sanktioille. Jopa ihmishenkiä voi olla vaarassa.. laitetaan tämä mieleen nyt. Toivottavasti kukaan ei osta enää näiltä firmoilta tämän jälkeen.
Ilmianna
Jaa

21 Vastausta


Ystävällisesti mainitse joku esimerkki Suomessa toteutetusta suuren tietojärjestelmän käyttöönotosta, joka olisi sujunut alkuperäisen toimittajalle annetun ja hyväksytyn budjetin ja aikataulun mukaisesti sekä toiminut odotetusti heti käyttöönoton jälkeen yli 99 % luotettavuustasolla.
1
Ilmianna
Jaa
No SAP on aina SAP. Huonoa projektisuunnittelua ja junnuja konsultteja käytetty konffaukseen - ei näin.

Tässä hankkeessa on tuskin riviäkään koodattu siinä mielessä miten tämän foorumin nördet koodauksen ymmärtää.
1
Ilmianna
Jaa
Äääsventuren märkäkorvat siellä taas sohlaamassa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Edellinen kirjoittaja on oikeassa - tunarit on nyt julkistettu. Toivottavasti korvausvaateet ovat isoja, tämä case on vaaraksi ihmisten terveydelle. Ihmeellistä että joku vielä kiistää, kyllä Oriolan viestintä sekoilee myös.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tivi-oriola-kiistaa-ohjelmisto-ongelmat-testattiin-huolella/kmXyzDCS
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kannattiko niitä kokeneita "yli-ikäisiä" 40-50-vuotiaita osaajia sittenkään irtisanoa ja korvata junnu-"osaajilla"?????
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
No mutta, olihan se projekti sitten ainakin 30 % halvempi ;) Valitettavasti jälkikorjaus tuplaa lopullisen hinnan vs. kerralla oikein :D normikauraa Suomessa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Sanktio on se, että pyydetään lisärahaa ongelmien korjaamiseen.
1
Ilmianna
Jaa
Kilpailija on nyt ottanut osan Oriolan tärkeimmistä lääkkeistä jakeluunsa. Tässä taisi nyt sulaa maineen ohella aimo annos ko. firman liiketoimintaa myös hiukan pidemmälläkin jänteellä. Toivottavasti heillä on jo hyvät juristit hoitamassa tätä kelvotonta SAP-toimittajaansa.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Buahahah! Ääsventure torpedoi kokonaisen yrityksen nurin! Niinhän tuossa tulee käymään, että apteekit alkaa tilaamaan muualta, ja Oriola kuolee lopulta pois.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ongelmia on ilmeisesti vieläkin lääkkeiden jakelussa... aivan uskomaton tapaus!

PV taisi tehdä todellisen idioottivalinnan kun otti tämän julkisuudesta hyvin tutun ja kelvottoman toimittajan :-(
1
Ilmianna
Jaa
Kukas tämän Tikkurilan järjestelmän toimitti? Toimarille potkut.
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/tikkurila-tunaroi-it-hankkeen-toimitusjohtaja-sai-potkut-6678332
1
Ilmianna
Jaa
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005406336.html

Neljä miltsiä menetettyä liikevaihtoa kaupan päälle. Ei taidettu ihan järjestelmähankinnan budjetissa tuota huomioida. Olisiko ehkä pitänyt, ottaen huomioon järjestelmätoimittajan?
1
Ilmianna
Jaa
Aina kun puukotetaan valmista tietojärjestelmää asiakkaan toiveiden mukaisesti ollaan
riskeissä. Vaatimusten hallinta on valtaisa toiveiden tynnyri. Esimerkki. Firmassa on entuudestansa olemassa vanha järjestelmä ja sen tilalle ollaan hankkimassa uusi kaupallinen järjestelmä. Silloin joudutaan mäppämään tietokenttiä toisiinsa uuden ja vanhan järjestelmän kesken. Kenttien lukumäärä vaihtelee joten joudutaan parittamaan sellaista millä ei löydy vastinparia toisessa järjestelmässä. Samoin prosessit, statukset,aikaleimat, datan konfidensit ovat erilaiset. Kentät vuotavat yli ja on leegio kiellettyjä merkkejä joita ei kyetä konvertoimaan systeemistä toiseen. Se parittaminen ei ole helppo nakki ollenkaan. Joskus täysin mahdotonta. Väistämättä jokin menee aina rikki ja särkyy tietokannoissa. Lisäksi on niin että monet prosessin osat ovat ihmisten päissä. Kaikki ei todellakaan pyöri siinä järjestelmässä. Jos otetaan käyttöön uusi järjestelmä johon ei tarvitse siirtää mitään vanhan järjestelmän tietoa , niin silloin siirtyminen uuteen järjestelmään on yleensä melko vaivatonta ja suoraviivaista. Kun aloitetaan puhtaalta pöydältä niin se on yleensä helppoa. Ihmiset vain koulutetaan uuden järjestelmän käyttäjiksi. Kaikkein vaikenta on integroida erilaisia kollaboroivia tietojärjestelmiä keskenänsä. Pelkistettynä appelsiineja on vaikeata muuttaa perunoiksi. Tietojärjestelmien vaihdossa ( vanhan tilalle uusi) on usein kyse appelsiinien muuttamisesta perunoiksi. Usein myös IT-tuki tulee Intiasta. Ja tunnetusti sellainen Intialainen IT-tuki on yhtä kaaosta ja tomppeleita täynnänsä. L'ähetät avunpyyntötiketin ja saat IT-ongelmaan luokatonta palvelua eli servicea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Yleensä ongelma on asiakkaassa. Olen ollut useassa projektissa, joissa asiakas on laiminlyönyt velvollisuutensa, syyttänyt toimittajaa ja ollut sitä mieltä, että heitä olisi pitänyt "potkia". Haloo, tehtävät jaettu, jolloin ne tehdään ilman mitään potkimista ja poikkeamista aikuinen osaa raportoida omaa projektipäällikköään. Viivästyminen alkaa ensimmäisestä ohryn kokouksesta, jossa asiakas on keksinyt lukuisia puutteita tai syitä tekemättömyydelleen, siis tekosyitä. Kohtsillään asiakkaan tj soittaa firman tj:lle, jotka sopivat "hyvässä hengessä" jotain ihan muuta kuin mitä projektissa pitää tehdä (yleensä ilmaista työtä kusettaja-asiakkaan hyväksi), ja kaatuminen vauhdittuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tästä syystä uusi järjestelmä kannattaa tehdä alusta saakka käsin ja jättää vanhan tiedot koskematta. Konversiot ovat vaativia ja riskialttiita. Ohjelmallinen siirto/luominen tekee mikrosekunnissa aivan sikamaisen ongelman. Asiakkaan olisi hyvä opetella uusi järjestelmä ennen kuin muutoksia aletaan määrittelemään. Saman asian voi tehdä hieman toisin, jopa paremminkin. Se vaan vaatii asiakkaalta poikkeuksellista terävyyttä oman bisneksensä ja rutiiniensa hoitamisessa, jota vain harvoilta löytyy. Perusjärjestelmän kouluttaminen voi tuntua turhalta, mutta voi olla onnistumisen edellytys, joka täyttymättä jäämällä johtaa vääjäämättä katastrofiin. En nyt viitsi ottaa esille prosessien viilaamista noin ylipäätään, koska se on monille aivan liian vaativaa, mutta joustaviakin menetelmiä siihen löytyy.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
Raaka_peli kirjoitti:
Tästä syystä uusi järjestelmä kannattaa tehdä alusta saakka käsin ja jättää vanhan tiedot koskematta. Konversiot ovat vaativia ja riskialttiita. Ohjelmallinen siirto/luominen tekee mikrosekunnissa aivan sikamaisen ongelman. Asiakkaan olisi hyvä opetella uusi järjestelmä ennen kuin muutoksia aletaan määrittelemään. Saman asian voi tehdä hieman toisin, jopa paremminkin. Se vaan vaatii asiakkaalta poikkeuksellista terävyyttä oman bisneksensä ja rutiiniensa hoitamisessa, jota vain harvoilta löytyy. Perusjärjestelmän kouluttaminen voi tuntua turhalta, mutta voi olla onnistumisen edellytys, joka täyttymättä jäämällä johtaa vääjäämättä katastrofiin. En nyt viitsi ottaa esille prosessien viilaamista noin ylipäätään, koska se on monille aivan liian vaativaa, mutta joustaviakin menetelmiä siihen löytyy.
Tässä pitää sitten rinnakkain käyttää kahta järjestelmää, mikä asettaa haasteita tietokantojen ajantasaisuudelle. Muun muassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/it-sotku-toi-oriolan-toimitusjohtajalle-potkut-uuden-jarjestelman-ongelmista-10-miljoonan-euron-tappiot-6692909

BUAHAAHA! Luultavasti järjestelmätoimittaja (ääsventure) palkkaa ukon vähintäänkin vastaavalla palkalla, tai isommalla.

Eli tässä on nyt käynyt niin, että Accenture on aiheuttanut ryssinnällään asiakkaalle 10-11 M€ tappiot ja toimarille fudut. No, mitäpä tuolta lafkalta voi muuta odottaakaan.... Projektin parissa puuhastelleet könsyltit varmasti nyt tuntevat ammattiylpeyttä tekosistaan...
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Enpä kyllä kehtais myöntää olevani Accella töissä tälläasen paskomisen jälkeen.
Kommentoi
1
Ilmianna
Jaa
true.dat kirjoitti:
Enpä kyllä kehtais myöntää olevani Accella töissä tälläasen paskomisen jälkeen.
En oikein rohjennut hakea tuonne Accelle töihin. Minulla on käytännössä kokemuksia oikeastaan vain IBM mainframe järjestelmistä. Olen ollut mukana pitkässä projektissa, jossa käytännössä sahasin omaa oksaani.
IBM:n vanhoista sovelluksista haluttiin päästä eroon. Niitä olin itse aikanaan tiiviisti toteuttamassa. Meillä oli järjestelyt, joilla vanhoja ja uusia tietojärjestelmiä käytettiin yht`aikaisesti. Lisäksi tarvittavien tietokantojen tiedot lähetettiin mainframesta uusiin, ulkoisten toimittajien järjestelmiin. Isot vanhat järjestelmät olivat jatkossa useamman eri toimittajan valmisohjelmistojen korvaamia. Projekti ei aivan täydellisesti onnistunut. Uudet valmisohjelmistot eivät taipuneet tekemään kaikkea sitä mitä vanha keskuskone (mainframe) teki. Luovuttiin jopa parin ulkomaisen pienen tytäryhtiön omistuksestakin, oikeastaan taisi olla niin, että kaikki toiminnat lopetettiin noissa maissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä tuon toimittajan merkintä CV:ssä tuo työntekijälle työnhaussa rutkasti miinuspisteitä. On paljon firmoja joihin ei sieltä enää palkata. SAP-työt kannattaa teettää yrittäjillä joilla on näytöt kunnossa.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Epäonnistuneet järjestelmäprojektit eivät lopu

Olen seurannut kauhulla tätäkin tapausta
http://www.talouselama.fi/uutiset/tietojarjestelman-vaihdos-lamautti-laaketukkuri-oriolan-emme-ole-kaikkia-laakkeita-pystyneet-toimittamaan-6674107

Uskomatonta että vielä nykyäänkin voi käydä näin. Toivottavasti sekä teknologiatoimittaja että järjestelmän implementoinut taho laitetaan kunnon sanktioille. Jopa ihmishenkiä voi olla vaarassa.. laitetaan tämä mieleen nyt. Toivottavasti kukaan ei osta enää näiltä firmoilta tämän jälkeen.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta