Olen 11-vuotias, tämän kuun lopulla 12-vuotias poika. Olen huomannut että välillä kun puhun mulle tulee sellaisia "kiekaisuja" Niitä tulee yleensä kerran tai kaksi päivässä. Sitten kaulassa näkyy jo hieman jonkinlainen "patti" vai millaiseksi sitä kutsutaankaan. Näppyjä on tullut kasvoille, ja karvoja on hieman kasvanut käsivarsiin ja jalkoihin.
Onko minulla alkanut äänenmurros?
7
169
Vastaukset
- tube1
Todennäköisesti on. Ootko ite huomannut, että onko ns. normaali puheääni madaltunut?
- Kuudesluokkalainen
Juu, unohdin tuossa aloitusviestissä mainita , että ääneni on välillä matalampi ja välillä korkeampi. Voisiko se liittyä jotenkin äänenmurrokseen?
- tube1
Sitä se juuri tarkoittaa. Normaali puheääni muuttuu matalammaksi (kuulostat enemmän mieheltä kuin lapselta), ja välillä esiintyy niitä,(joskin nolottavia) "kiekaisuja", jolloin tulee yhtäkkiä kimeämpiä ääniä.
Täysin normaalilta äänenmurrokselta -ja murrosiän alulta - tuo kuulostaa. Saatat olla jopa rahtusen keskivertoa kehitysaikataulua edellä.
- 14veiookiukasuja
Se jonkinlainen "patti" on aataminomena. No varmaan huomaat jotain muutakin tapahtuneen vai olisiko se tapahtunut jo hiukan huomaamatta :)
Mulla ainakin alkoi sielläkin tapahtuu muutoksia saman aikaan. - Seesuus
Ei se muuten mutta mull oli jo viikset ku olin kutosella ja kyllä mä sain niistä kuulla. Opettajakki ihmetteli et mit vit. Ja joo mun suvussa on muutenki aika karvaisia miehiä. Et sil viisii
- ghbvvfr
en usko sitekku sullon kulli karvat ja kivekset kasvanu ni sen jälkee vasta .... itellä tuli kaikki 11 v mut seki johtuu siitä ku oon mustalaine .. oon aina miettiny miks suomalais pojat on 14 v vielä iha helareita
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2621926Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i661529Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha2161260- 831175
- 571074
- 341043
Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol2801014Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment206979Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas7966- 73943