Mitä vihapuheella tarkoitetaan?

ValheenAteismi

Miksi valehtelua pidetään hyväksyttävänä? Onko totuus vihapuhetta? Luulin kauan valehtelun olevan laissa kiellettyä kun Jumala niin on valehtelua vastaan mutta ei. Tämä mahdollistaa laajan valheelle perustuvan yhteisön. Miksi valehtelu ei ole rikosilmoituksen paikka? Vihapuheella ymmärrän valehtelun mutta valheenpalvelija loukkaantuu totuudesta ja kutsuu vaientamistarkoituksella totuudensanovaa vihapuheella saastuttavaksi vaikka niin ei ole muuta kuin valheen lapsen vääristyneessä mielessä valheellinen luulo.

75

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensinnäkin raamatun vihapuheet vääräuskoisten, aviionrikkojien, noitien ja huonosti käyttäytyvien teinien tappamisesta ovat vihapuhetta parhaimmillaan.

Toiseksi jumalan olemassoloa väittävät valehtelevat, koska eivät voi tuon jumalan olemassaoloa todistaa.

Miten toi aloituksesi niinku omasta mielestä meni?

• Pystytkö sinä todistamaan ettei Jumalaa ole?

• Eerikatässämoi kirjoitti:

Pystytkö sinä todistamaan ettei Jumalaa ole?

En tietenkään. Sinäkään et pysty todistamaan aurinkoa kiertävän teekupin olemattomuutta.

Tosin minä en väitä tullaisen kupin olemassaoloa, joten minun ei tarvitse sen olemassaoloa todistaa.

Uskonharhainen sensijaan hihastaan ravistaa jonkinsortin jumalan olemassaolon ja väittää sitä todelliseksi.

Noh, jos positiivista väitettämei tarvitse mielestänne todistaa, voin lähettää teidät pelkän väitteeni perusteella murhaajina vankilaan. Teillä ei ole oikeutta vaatia todisteita eikä valitusoikeutta elinkautiseenne.

• he-ma kirjoitti:

En tietenkään. Sinäkään et pysty todistamaan aurinkoa kiertävän teekupin olemattomuutta.

Tosin minä en väitä tullaisen kupin olemassaoloa, joten minun ei tarvitse sen olemassaoloa todistaa.

Uskonharhainen sensijaan hihastaan ravistaa jonkinsortin jumalan olemassaolon ja väittää sitä todelliseksi.

Noh, jos positiivista väitettämei tarvitse mielestänne todistaa, voin lähettää teidät pelkän väitteeni perusteella murhaajina vankilaan. Teillä ei ole oikeutta vaatia todisteita eikä valitusoikeutta elinkautiseenne.

No lähetäppä sitten :)

No lähetäppä sitten :)

Oikeudentajuni ei riitä hymiöösi.

Mielestäsi uskonharhaisilla on jonkinlainen erioikeus valehdella?

• he-ma kirjoitti:

Oikeudentajuni ei riitä hymiöösi.

Mielestäsi uskonharhaisilla on jonkinlainen erioikeus valehdella?

Jos tarkoitat uskovia niin ei ole. Jos tarkoitat minua, ei ole.

Jos tarkoitat uskovia niin ei ole. Jos tarkoitat minua, ei ole.

Ja silti tietoisesti valehtelette, vaikka mielikuvitusjumalanne kielsi väärää todistusta antamasta?

Tekopyhyyttä, jonkun pitäisi temppelinne raidata ja viedä teidät oikeuden eteen manaamaan se jumalanne teidän puolestanne todistamaan.

• he-ma kirjoitti:

Ja silti tietoisesti valehtelette, vaikka mielikuvitusjumalanne kielsi väärää todistusta antamasta?

Tekopyhyyttä, jonkun pitäisi temppelinne raidata ja viedä teidät oikeuden eteen manaamaan se jumalanne teidän puolestanne todistamaan.

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani. En käsittääkseni ole sinulle valehdellut. Ikävä jos olet niin kokenut.
        Mitä se meidän Jumalamme meidän puolestamme todistaisi? Mitä todistusta sinä kaipaat?

Voin tietysti puhua vain omasta puolestani. En käsittääkseni ole sinulle valehdellut. Ikävä jos olet niin kokenut.
        Mitä se meidän Jumalamme meidän puolestamme todistaisi? Mitä todistusta sinä kaipaat?

Mielikuvitusjumalanne todistaisi että ette valehtele hänen olemassaolostaan.

Sori, sä olet todella hidas, mutta minun pitää vielä yrittää uudelleen. Tässä käy lopulta samoin kuin rukoustapahtumassani, eikö niin?

Jos väitän sinua murhaajaksi, eikä minulla ole todisteita väitteeni perustelemiseksi, voit kutsua minua ihan syystäkin valehtelijaksi.

Jos sinä väität jumalasi olevan olemassa, etkä pysty tuottamaan todisteita väitteesi taakse, kutsun sinua valehtelijaksi, valehtelija.

• he-ma kirjoitti:

Mielikuvitusjumalanne todistaisi että ette valehtele hänen olemassaolostaan.

Sori, sä olet todella hidas, mutta minun pitää vielä yrittää uudelleen. Tässä käy lopulta samoin kuin rukoustapahtumassani, eikö niin?

Jos väitän sinua murhaajaksi, eikä minulla ole todisteita väitteeni perustelemiseksi, voit kutsua minua ihan syystäkin valehtelijaksi.

Jos sinä väität jumalasi olevan olemassa, etkä pysty tuottamaan todisteita väitteesi taakse, kutsun sinua valehtelijaksi, valehtelija.

Toki voit kutsua minua valehtelijaksi tai murhaajaksi ja vaikka miksi, jos haluat. Eikä sinun sitä tarvitse todistaa, jos et halua.
        Jumala on minulle totta, todisti Hän sen sinulle tai ei. Jumala on minulle totta myös siinä tapauksessa, että en pysty todistamaan Hänen olemassa oloaan sinulle. Jumalan olemassa olo ei ole kiinni noista asioita.
        Ymmärrän tietysti mikä ongelma sinun kannaltasi asiassa on. En kuitenkaan voi todistaa Jumalan olemassa oloa sinulle siten, että se sinulle riittäisi ,luulen. Sinun ei tarvitse uskoa Häneen, mutta et myöskään voi estää minua ja muutamaa muuta uskomasta.
        Joten sinulle jää vaihtoehdoiksi hyväksyä asia tai taistella vastan käytettävissäsi olevilla keinoilla, kuten vaikka tuo joillain määreillä kutsuminen.

Toki voit kutsua minua valehtelijaksi tai murhaajaksi ja vaikka miksi, jos haluat. Eikä sinun sitä tarvitse todistaa, jos et halua.
        Jumala on minulle totta, todisti Hän sen sinulle tai ei. Jumala on minulle totta myös siinä tapauksessa, että en pysty todistamaan Hänen olemassa oloaan sinulle. Jumalan olemassa olo ei ole kiinni noista asioita.
        Ymmärrän tietysti mikä ongelma sinun kannaltasi asiassa on. En kuitenkaan voi todistaa Jumalan olemassa oloa sinulle siten, että se sinulle riittäisi ,luulen. Sinun ei tarvitse uskoa Häneen, mutta et myöskään voi estää minua ja muutamaa muuta uskomasta.
        Joten sinulle jää vaihtoehdoiksi hyväksyä asia tai taistella vastan käytettävissäsi olevilla keinoilla, kuten vaikka tuo joillain määreillä kutsuminen.

Tunnustaudut siis tietoisesti valhetelijaksi. Ihan hyvä lopetus tälle.

• saviseutulainen
        he-ma kirjoitti:

Aika paradoksaalista,
        sinulta "he-ma" kirjoittaa ( toki se oikeutesi on siinä kuin kellä hyvänsä! ) vihapuheista ynnä muista negatiivisista asioista totuuden torvea töräytellen.
        Itsehän vallan kihiset kiukkua, pilkallisuutta - ja suvaitsemattomuutta "uskonharhaisia" kohtaan.
        Miksi sinua niin kauheasti kiukuttaa?

Muuten - vanha totuus - suvaitsevaisilta tyssää suvaitsevaisuus siihen, kun tulisi olla suvaitsevaisia toisin ajattelijoita so. ei - suvaitsevaisia kohtaan.

Kaiken uhallakin :)

• he-ma kirjoitti:

Tunnustaudut siis tietoisesti valhetelijaksi. Ihan hyvä lopetus tälle.

Taisitpa lukea vähän huonosti kommenttini. Sitä on täällä ilmassa.

• saviseutulainen kirjoitti:

Aika paradoksaalista,
        sinulta "he-ma" kirjoittaa ( toki se oikeutesi on siinä kuin kellä hyvänsä! ) vihapuheista ynnä muista negatiivisista asioista totuuden torvea töräytellen.
        Itsehän vallan kihiset kiukkua, pilkallisuutta - ja suvaitsemattomuutta "uskonharhaisia" kohtaan.
        Miksi sinua niin kauheasti kiukuttaa?

Muuten - vanha totuus - suvaitsevaisilta tyssää suvaitsevaisuus siihen, kun tulisi olla suvaitsevaisia toisin ajattelijoita so. ei - suvaitsevaisia kohtaan.

Kaiken uhallakin :)

Suvaitsevaisuus edellyttää rehellisyyttä ja se puuttuu uskonharhaisilta kokonaan.

Taisitpa lukea vähän huonosti kommenttini. Sitä on täällä ilmassa.

Voit helposti kiertää mielikuvitusjumalasi käskyn väärän todistuksen antamisesta käyttämällä lauseen "minä uskon jumalaan" sijaan "luulen uskovani ehkä olemassaolevaan jumalaan".

Tällöin vältyt valehtelijan leimalta ja näytät normaalien ihmisten silmissä rehelliseltä.

• he-ma kirjoitti:

Voit helposti kiertää mielikuvitusjumalasi käskyn väärän todistuksen antamisesta käyttämällä lauseen "minä uskon jumalaan" sijaan "luulen uskovani ehkä olemassaolevaan jumalaan".

Tällöin vältyt valehtelijan leimalta ja näytät normaalien ihmisten silmissä rehelliseltä.

Minä uskon Jumalaan.
        Kun edustata varmasti sitä normaaliutta, voit lyötä minuun leiman, millaisen haluat, ole hyvä vaan.

Minä uskon Jumalaan.
        Kun edustata varmasti sitä normaaliutta, voit lyötä minuun leiman, millaisen haluat, ole hyvä vaan.

Kun edustat...

• he-ma kirjoitti:

Suvaitsevaisuus edellyttää rehellisyyttä ja se puuttuu uskonharhaisilta kokonaan.

Taitaa se puuttua sinultakin....

• he-ma kirjoitti:

___
        Miksi sitten roikut tällä saitilla vuositolkulla jos et kerta halua jotakin?

• pertsa2012 kirjoitti:

___

Koska odotan positiivisen jumalväitteen tekijöiden joko lopettavan valehtelemisen tai esittävän todisteet jumalansa olemassaolosta.

• he-ma kirjoitti:

Koska odotan positiivisen jumalväitteen tekijöiden joko lopettavan valehtelemisen tai esittävän todisteet jumalansa olemassaolosta.

Hauska kuulla että elät toivossa , mutta Kaikkivaltias esittää todisteet vain omilleen.
        Meidän on turha esittää sinulle ja kaltaisillesi mitään todisteistamme.

• sddddddds
        pertsa2012 kirjoitti:

___

"Miksi sitten roikut tällä saitilla vuositolkulla jos et kerta halua jotakin?"

Yks syy on monelle kaltaisesi pellet jotka jaksavat huvittaa päivästä toiseen :D

• sddddddds kirjoitti:

"Miksi sitten roikut tällä saitilla vuositolkulla jos et kerta halua jotakin?"

Yks syy on monelle kaltaisesi pellet jotka jaksavat huvittaa päivästä toiseen :D

Me uskovat olemme saaneet tuon ao. ilmoituksen muodossa tai toisessa.

Johanneksen evankeliumi:
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

• pertsa2012 kirjoitti:

Me uskovat olemme saaneet tuon ao. ilmoituksen muodossa tai toisessa.

Johanneksen evankeliumi:
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Jäikö lääkkeet ottamatta sinä päivänä kun tuon ilmoituksen sait?

• he-ma kirjoitti:

Jäikö lääkkeet ottamatta sinä päivänä kun tuon ilmoituksen sait?

Siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa ja niitä ilmoituksia et esim. sinä voisi mitenkään saada :

Johanneksen evankeliumi:

• pertsa2012 kirjoitti:

Siitä on jo kymmenisen vuotta aikaa ja niitä ilmoituksia et esim. sinä voisi mitenkään saada :

Johanneksen evankeliumi:

Niin, minähän olenkin järjissäni ja hakeutuisin oitisvälittömästi suljetulle, jos tuollaisia ilmoituksia saisin.

• EiIhanVäärin
        he-ma kirjoitti:

Eli siirrät vastuun toisille...Se kuulostaakin suoraselkäiseltä toiminnalta.

• he-ma kirjoitti:

"Ja silti tietoisesti valehtelette, vaikka mielikuvitusjumalanne kielsi väärää todistusta antamasta?"

Oikein kun tuota pohtii, niin huomaa, että siitä puuttuu logiikka. No, eihän sitä tarvita.

• Kuusenjuuret kirjoitti:

"Ja silti tietoisesti valehtelette, vaikka mielikuvitusjumalanne kielsi väärää todistusta antamasta?"

Oikein kun tuota pohtii, niin huomaa, että siitä puuttuu logiikka. No, eihän sitä tarvita.

PERTSA ei tunne Jumalan toimintaa.

"Kaikkivaltias antaa todisteet vain omilleen"- hän sanoo.

Raamatussa kuinenkin on niin, että Jumala käskee antamaan kansalle merkin, jotta kansa uskoisi. Mooseksen piti lyödä sauvalla vuoren seinään, josta alkaisi tulla vettä. Ja näin tapahtui, ja kansa oli saanut merkin Jumalasta,

• HyväksyttävänäValhe

Sitä samaa mitä liberaaliteologit tarkoittavat " älä tuomitse" kommenteillaan. Eli ole hiljaa tosiasioista. Raamattu taas velvoittaa ja kehottaa sanomaan totuus. Vihapuhe on yritys vaientaa totuus. Valehtelua laissa ei kielletä koska valhe on jumalattomien tunnusmerkki , toisilla enemmän, toisilla vähemmän.

• Mutta mikään totuus ei ole vihapuhetta. Mutta se on, jos solvaa ja vähättelee toisia.

• EiMuuta

Vihapuhe kuten rasisti-syytös ovat vain poliittista käyttökamaa nykyään ja näitä syydetään niiden ihmisten päälle, jotka uskaltavat olla eri mieltä kuin vihervasemmiston ja liberaalien virallinen agenda on.

• "ja näitä syydetään niiden ihmisten päälle, jotka uskaltavat olla eri mieltä kuin vihervasemmiston ja liberaalien virallinen agenda on. "

Ei, ainoastaan sellaisten päälle ketkä puhuvat/kirjoittavat rasistitsesti.

Eri mieltä olevien päälle tuota ei tietenkään syydetä.

:-)

• Tutuus harvemmin varmaan on vihapuhetta mutta se mitä jotkut väittävät totuudeksi saattaa hyvinkin olla vihapuhetta.

• Palstalla olevien ns. oikeauskoisten ns. totuus on useimmiten vihapuhetta ainakin turvapaikan hakijoita ja homoseksuaaleja kohtaan.

• sage8 kirjoitti:

Palstalla olevien ns. oikeauskoisten ns. totuus on useimmiten vihapuhetta ainakin turvapaikan hakijoita ja homoseksuaaleja kohtaan.

Nasevasti kiteytetty.

• KristittyjäMuka
        sage8 kirjoitti:

Palstalla olevien ns. oikeauskoisten ns. totuus on useimmiten vihapuhetta ainakin turvapaikan hakijoita ja homoseksuaaleja kohtaan.

Itse ihmettelen suuresti kristityiksi itseään kutsuvien nuivaa asennetta turvapaikanhakijoihin.

Jeesus:
        "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
        Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.
        Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'
        "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'
        Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
        "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Millä ihmeellä nämä uskoviksi itseään väittävät kuvittelevat kiemurtelevansa pois Jumalan selvän sanan alta?

• Ldldm
        KristittyjäMuka kirjoitti:

Itse ihmettelen suuresti kristityiksi itseään kutsuvien nuivaa asennetta turvapaikanhakijoihin.

Jeesus:
        "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
        Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa.
        Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.'
        "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'
        Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
        "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Millä ihmeellä nämä uskoviksi itseään väittävät kuvittelevat kiemurtelevansa pois Jumalan selvän sanan alta?

Käskikö Jeesus hoivaamaan epäjumalanpalvelijoita?
        Ei vaan käski kavahtaa heitä!

• Ldldm kirjoitti:

Mikä on mielestäsi epäjumala?

• Ldldm kirjoitti:

Mutta juu. Tuossa Jeesus sanoo, että aina kun kuljet vähäosaisen ohi, ohitat Jeesuksen välinpitämättömästi. Jeesus antaa ymmärtää, että kaikki kärsivät ovat Hän.

• KristittyjäMuka kirjoitti:

Jeesus:

Noissa jakeissa asia on minunkin mielestäni selvästi sanottu mitä uskovien pitäisi tehdä. Mutta ei se vaan tunnu menevän jakeluun, homojakeiksi havaitut kyllä huomataan ja niitä jankutetaan mutta näistä ollaan hiirenhiljaa.. Sen nyt ymmärtäisi jos turvapaikan hakijoiden rikokset tuomitaan ja annetaan esivallan puuttua niihin.

• Liian paljon rautalankaa menisi jos siitä alkaisi vääntää vastauksen kysymykseesi.

• KäskiköJeesus
        Ldldm kirjoitti:

"Käskikö Jeesus hoivaamaan epäjumalanpalvelijoita? Ei vaan käski kavahtaa heitä! "

No laitahan se Raamatun kohta, jossa Jeesus noin sanoi. Tai laita se kohta, jossa Jeesus sanoo, että näihin vähimpiin luetaan sitten vaan juutalaiset. Kristittyjähän ei vielä tuolloin ollutkaan.

Oletko kuullut laupiaasta samrialaisesta. Minä kuulin jo kansakoulussa. Olet uskovainen, mutta oletko sinä kertomuksen pappi, leeviläinen vai samarialainen.
        Jeesus: "Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
        Miksi te ette halua tehdä. Tässäkään ei puhuttu mitään ryöstetyn uskonnosta.

Te pakolaisten vastustajat kuulutte vuohiin, jotka tuomitaan viimeisellä tuomiolla, mikäli Raamatun sana vaan on totta.

• Löydätkö
        sage8 kirjoitti:

"Palstalla olevien ns. oikeauskoisten ns. totuus on useimmiten vihapuhetta ainakin turvapaikan hakijoita ja homoseksuaaleja kohtaan."

Jos et löydä esimerkkejä tai todisteita, niin tuo on vihapuhetta!

• Hiukan olen ihmetellyt samaa. Minun on kovin vaikea ajatella, ettei tuossa kohdassa puhuttaisi esim.turvapaikanhakijoista.

• Hoidatko
        KristittyjäMuka kirjoitti:

Jeesus:

"Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'"

Jeesuksen vähimpiä veljiä ovat uskovaiset tai juutalaiset! Hoidamme heitä tosi hyvin. Entä sinä?

• Näinpäinon
        KäskiköJeesus kirjoitti:

"Käskikö Jeesus hoivaamaan epäjumalanpalvelijoita? Ei vaan käski kavahtaa heitä! "

No laitahan se Raamatun kohta, jossa Jeesus noin sanoi. Tai laita se kohta, jossa Jeesus sanoo, että näihin vähimpiin luetaan sitten vaan juutalaiset. Kristittyjähän ei vielä tuolloin ollutkaan.

Oletko kuullut laupiaasta samrialaisesta. Minä kuulin jo kansakoulussa. Olet uskovainen, mutta oletko sinä kertomuksen pappi, leeviläinen vai samarialainen.
        Jeesus: "Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        Lainopettaja vastasi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Jeesus sanoi: "Mene ja tee sinä samoin."
        Miksi te ette halua tehdä. Tässäkään ei puhuttu mitään ryöstetyn uskonnosta.

Te pakolaisten vastustajat kuulutte vuohiin, jotka tuomitaan viimeisellä tuomiolla, mikäli Raamatun sana vaan on totta.

"Jeesus: "Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi oli ryöstetyn miehen lähimmäinen?"
        Miksi te ette halua tehdä. Tässäkään ei puhuttu mitään ryöstetyn uskonnosta. "

Jeesuksen mukaan lähimmäinen on ihminen, joka osoittaa toiselle laupeutta!!

• Hoidatko kirjoitti:

"Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'"

Jeesuksen vähimpiä veljiä ovat uskovaiset tai juutalaiset! Hoidamme heitä tosi hyvin. Entä sinä?

Tuo että tarkoitettaisiin vain juutalaisia on pelkkä tulkinta.

:-)

• Hoidatko kirjoitti:

Että hoidatte juutalaisia tosi hyvin, ja muita välinpitämättömästi?

Sitäkö Jeesus todella tarkoitti?

• VääristeletSanaa
        Hoidatko kirjoitti:

Mikään tuossa Raamatunkohdassa ei viittaa uskoviin tai juutalaisiin. Jeesus puhui kenestä tahansa hädässä olevasta.
        Sama käsky oli eri muodossa jo vanhassa testamentissa.
        3.Mooseksen kirja:
        19:34 "Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. "

Ei Raamattu tässäkään puhu juutalaisista tai uskovaisista, vaan muukalaisista.

Vääristelet Raamattua ja Jeesuksen sanoja ja vastaat siitä Hänelle itselleen viimeisenä päivänä. Vielä on aika tehdä parannus ja katua syntejäsi. Älä paaduta itseäsi Jumalan sanan edessä. Se tie vie sinne, missä on itku ja hammasten kiristys.

• EiIhanVäärin
        VääristeletSanaa kirjoitti:

Mikään tuossa Raamatunkohdassa ei viittaa uskoviin tai juutalaisiin. Jeesus puhui kenestä tahansa hädässä olevasta.
        Sama käsky oli eri muodossa jo vanhassa testamentissa.
        3.Mooseksen kirja:
        19:34 "Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen. Rakasta häntä niinkuin itseäsi, sillä tekin olitte muukalaisina Egyptin maassa. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. "

Ei Raamattu tässäkään puhu juutalaisista tai uskovaisista, vaan muukalaisista.

Vääristelet Raamattua ja Jeesuksen sanoja ja vastaat siitä Hänelle itselleen viimeisenä päivänä. Vielä on aika tehdä parannus ja katua syntejäsi. Älä paaduta itseäsi Jumalan sanan edessä. Se tie vie sinne, missä on itku ja hammasten kiristys.

"3.Mooseksen kirja:

Rakastaa pitää kaikkia. Näin Jeesuskin opettaa hyvän samarialaisen kertomuksessa. Siinä ei ryöstetyn miehen uskonnosta kerrota mitään. Kristityn pitää rakastaa kaikkia vaikka heillä olisi eri uskonto.

Tässä Mooseksen kirjassa asia on vähän eri. Juutalaisen kanssa ei saanut elää jos ei kääntynyt juutalaiseksi tai ainakin noudattanut juutalaisten lakia ja tapoja. Tämä todetaan hyvin selvästi monessa kohtaa Vanhaa Testamenttia.

Ensimmäinen lause: "Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen." tuntuu viittaavan juuri tähän. Muukalainen olkoon niin kuin maassa syntynyt juutalainen. Rakastaminen alkaa vasta sen jälkeen. Näin asian tulkitsen.

• EiIhanVäärin kirjoitti:

"3.Mooseksen kirja:

Rakastaa pitää kaikkia. Näin Jeesuskin opettaa hyvän samarialaisen kertomuksessa. Siinä ei ryöstetyn miehen uskonnosta kerrota mitään. Kristityn pitää rakastaa kaikkia vaikka heillä olisi eri uskonto.

Tässä Mooseksen kirjassa asia on vähän eri. Juutalaisen kanssa ei saanut elää jos ei kääntynyt juutalaiseksi tai ainakin noudattanut juutalaisten lakia ja tapoja. Tämä todetaan hyvin selvästi monessa kohtaa Vanhaa Testamenttia.

Ensimmäinen lause: "Muukalainen, joka asuu teidän luonanne, olkoon niinkuin maassa syntynyt teikäläinen." tuntuu viittaavan juuri tähän. Muukalainen olkoon niin kuin maassa syntynyt juutalainen. Rakastaminen alkaa vasta sen jälkeen. Näin asian tulkitsen.

Eikä rakkaus suonkaan koskaan tarkoita, että antaisi sen rakkauden kohteen käyttää sinua hyväkseen ja tehdä jotain pahaa sinulle tai läheisillesi tai yhteiskunnallesi.

• EiIhanväärin

"Tutuus harvemmin varmaan on vihapuhetta mutta se mitä jotkut väittävät totuudeksi saattaa hyvinkin olla vihapuhetta."

"Tutuus" voi olla vihapuhetta tai sitten ei.

• sipicity

Voi myös tehdä vihatekoja omaa kansaa kohtaan, esim ottamalla kaikenmaailman helppoheikkejä elätettäväksi, antamalla niille kaiken mitä keksivät vain toivoa, ja maksattamalla tämän kaiken Suomelle veronsa maksavilla Ihmisillä.

• NäinköJeesusSanoi

Jeesus ei puhunut mitään tuohon suuntaankaan. Hän sanoi: "Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne"
        Onko kristityiksi itseään kutsuvien sielu jo noin musta ja pimeä. Et erota hyvää pahuudesta. Kodittomat hakevat turvapaikkaa ja sinä puhut veroista.

Ne, jotka eivät kansainvälisten sopimusten mukaan turvapaikkaa tarvitse, palautettakoon. Onhan meillä laki.
        Mutta kategorinen avun kieltäminen on kaukana siitä, mitä Jeesus opetti. Jos verorahasi on sinulle tärkeämpää kuin kristillisen rakkauden osoittaminen, niin sinulle kuuluvat Jeesuksen sanat: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".

Mutta sitähän sinä et tee. Mieti tarkkaan, oletko vuohien vai lampaiden karsinassa.

• EiIhanVäärin
        NäinköJeesusSanoi kirjoitti:

Jeesus ei puhunut mitään tuohon suuntaankaan. Hän sanoi: "Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne"
        Onko kristityiksi itseään kutsuvien sielu jo noin musta ja pimeä. Et erota hyvää pahuudesta. Kodittomat hakevat turvapaikkaa ja sinä puhut veroista.

Ne, jotka eivät kansainvälisten sopimusten mukaan turvapaikkaa tarvitse, palautettakoon. Onhan meillä laki.
        Mutta kategorinen avun kieltäminen on kaukana siitä, mitä Jeesus opetti. Jos verorahasi on sinulle tärkeämpää kuin kristillisen rakkauden osoittaminen, niin sinulle kuuluvat Jeesuksen sanat: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua".

Mutta sitähän sinä et tee. Mieti tarkkaan, oletko vuohien vai lampaiden karsinassa.

Oletko itse myynyt kaiken? :)

• tienviereenpiesty
        EiIhanVäärin kirjoitti:

Oletko itse myynyt kaiken? :)

Minä todellakin myin kaiken ja kadun sitä tänäpäivänä,kalliksi tuli totuuden tunteminen. Usko on hulluutta ja vallankäytön väline.

• Sarcisson

”Vihapuhetta ovat kaikki ilmaisumuodot, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen. Tämä koskee niin aggressiivista suvaitsematonta kansallismielisyyttä kuin vähemmistöjen, siirtolaisten ja siirtolaistaustaisten ihmisten syrjintää ja vihamielisyyttä heitä kohtaan.” (Euroopan neuvoston ministerikomitean suositus R 97 20)

Suomessa vihapuheen ja sen oikeuskäytännön katsotaan perustuvan pykälään kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Rikoslaki 11.10 "Joka asettaa yleisön saataville tai muutoin yleisön keskuuteen
      levittää tai pitää yleisön saatavilla tiedon, mielipiteen tai muun viestin, jossa uhataan, panetellaan tai solvataanjotakin ryhmää rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai
      etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella, on tuomittava kiihottamisesta
      kansanryhmää vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi"

Oikeuskäytännön mukaan tämä tarkoittaa, että "...sellaisen tiedon, mielipiteen tai muun viestin levittäminen, joissa ryhmään kohdistuvaa väkivaltaa tai syrjintää pidetään hyväksyttävänä
      tai toivottavana tai ihmisiä verrataan eläimiin, loisiin jne. tai yleistäen
      väitetään heitä rikollisiksi tai esitetään alempiarvoisiksi jne".

Ihan käytännön esimerkkejä tuomioista:

"turvapaikanhakijoista ja maahanmuuttajista koostuviin kansanryhmiin kuuluvat ihmiset
      ovat vaarallisia, koska he ovat luonteeltaan niin väkivaltaisia, ja koska he syyllistyvät rikoksiin niin usein, sekä että sanottuihin ryhmiin kuuluvat ihmiset ovat muiden kustannuksilla eläviä loisia. "

Vihapuhetta, tuomio kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sekä käräjä- että hovioikeudessa.

" Maahanmuuttajiin tulisi kohdistaa suoria toimenpiteitä heidän poistamiseksi maasta."

Vihapuhetta, tuomio kiihottamisesta kansanryhmää vastaan sekä käräjä- että hovioikeudessa.

"Ohikulkijoiden ryöstely ja verovaroilla loisiminen on ryhmän X kansallinen, ehkä suorastaan
      geneettinen erityispiirre.”

Otokset ovat valtakunnansyyttäjän viraston raportista "Rangaistavan vihapuheen levittäminen Internetissä".

Käytännössä:
      Kaikki ryhmän X jäsenet ovat rikollisia. Vihapuhetta.

Ryhmässä X on keskimääräistä enemmän rikollisia. Ei vihapuhetta (olettaen, että sille löytyy faktapohjaa)

Seksuaalisesti tietyllä tavalla suuntautuneet ovat pedofiileja. Vihapuhetta.

Seksuaalisesti tietyllä tavalla suuntautuneiden keskuudessa on keskimääräistä enemmän pedofiliaa. Ei vihapuhetta (olettaen, että sille olettaen, että sille löytyy faktapohjaa)

Maahanmuuttajat eivät koskaan sopeudu Suomeen, koska islam opettaa heitä... Vihapuhetta.

Maahanmuuttajilla on usein sopeutumisongelmia, koska uskonnolliset ja kulttuuriset erot vaikeuttavat integraatiota. Ei vihapuhetta, olettaen että pystyy perustelemaan tämän.

Kaikki perussuomalaiset ovat rasisteja. Vihapuhetta.
      Perussuomalaisissa on keskimääräistä enemmän muukalaisvastaisuutta. Ei vihapuhetta, olettaen että pystyy perustelemaan tämän.

Uskovaiset ovat idiootteja. Vihapuhetta.

Uskonnollisten ihmisten älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi. Ei vihapuhetta, olettaen että pystyy perustelemaan tämän.

Ei tämä sen kummempaa ole. Eikä lainkaan vaikeaa erottaa toisistaan kun vähän käyttää järkeään.

• Trakennusta

"Uskonnollisten ihmisten älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi. Ei vihapuhetta, olettaen että pystyy perustelemaan tämän. "

Onko sitten vihapuhetta, jos ei ole mitannut älykkyyksiä?

"Perussuomalaisissa on keskimääräistä enemmän muukalaisvastaisuutta."

Mistäs tiedät? Jos et tiedä todistetusta, niin on vihapuhetta!

• jhkjhkhkh
        Trakennusta kirjoitti:

"Uskonnollisten ihmisten älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi. Ei vihapuhetta, olettaen että pystyy perustelemaan tämän. "

Onko sitten vihapuhetta, jos ei ole mitannut älykkyyksiä?

Mistäs tiedät? Jos et tiedä todistetusta, niin on vihapuhetta!

"Mistäs tiedät? Jos et tiedä todistetusta, niin on vihapuhetta!"

Hauki on kala. Jos et löydä taksonomiaan perustuvaa todistusta, valehtelet.

On asiaoita, jotka ovat niin selviä, että tutkimukseen perustuvan todisteen vaatiminen on jo naurettavaa. Tuollaisella argumentoinilla kusaset vain omiin muroihisi.

• EiIhanVäärin

"vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen"

Miten todistetaan että puhe pohjautuu suvaitsemattomuuteen eikä esim. uskontoon?

• Sarcission
        EiIhanVäärin kirjoitti:

"vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen"

Miten todistetaan että puhe pohjautuu suvaitsemattomuuteen eikä esim. uskontoon?

Suvaitsemattomuus

1. Suvaitsevaisuuden puute. Vastahakoisuus tai suoranainen kieltäytyminen sietää ja kunnioittaa muita mielipiteitä ja näkemyksiä kuin omansa.

2. Vastahakoisuus tai suoranainen kieltäytyminen sietää ja kunnioittaa omasta sosiaalisesta ryhmästä poikkeavia ihmisiä, erityisesti vähemmistöjä.

Uskonto voi olla suvaitsematon. Ihminen voi olla suvaitsematon. En usko, että on edes järkevää pohtia, onko ihminen suvaitsematon koska kuuluu tiettyyn uskontoon vai kuuluuko hän juuri tiettyyn uskontoon koska on suvaitsematon. Teon kannalta sillä on harvoin vaikutusta oikeuden näkökulmasta.

• EiIhanVäärin
        Sarcission kirjoitti:

Suvaitsemattomuus

1. Suvaitsevaisuuden puute. Vastahakoisuus tai suoranainen kieltäytyminen sietää ja kunnioittaa muita mielipiteitä ja näkemyksiä kuin omansa.

2. Vastahakoisuus tai suoranainen kieltäytyminen sietää ja kunnioittaa omasta sosiaalisesta ryhmästä poikkeavia ihmisiä, erityisesti vähemmistöjä.

Uskonto voi olla suvaitsematon. Ihminen voi olla suvaitsematon. En usko, että on edes järkevää pohtia, onko ihminen suvaitsematon koska kuuluu tiettyyn uskontoon vai kuuluuko hän juuri tiettyyn uskontoon koska on suvaitsematon. Teon kannalta sillä on harvoin vaikutusta oikeuden näkökulmasta.

"En usko, että on edes järkevää pohtia, onko ihminen suvaitsematon koska kuuluu tiettyyn uskontoon vai kuuluuko hän juuri tiettyyn uskontoon koska on suvaitsematon."

Puhutko sinä tässä nyt muslimeista? Minusta joku voisi kuvitella että tuo sopisi tismalleen eikä riittäisikään.

• Sarcisson
        EiIhanVäärin kirjoitti:

"En usko, että on edes järkevää pohtia, onko ihminen suvaitsematon koska kuuluu tiettyyn uskontoon vai kuuluuko hän juuri tiettyyn uskontoon koska on suvaitsematon."

Puhutko sinä tässä nyt muslimeista? Minusta joku voisi kuvitella että tuo sopisi tismalleen eikä riittäisikään.

Aiheeseen liittyen...

Mikä tahansa iso uskonto on niin laaja järjestelmä, että sieltä voi ammentaa mitä tahansa mihin tahansa tarkoitukseen. Jos jollain toimijalla on tarve etsiä väkivallan ulottuvuutta, kaikissa uskonnoissa on potentiaali siihen.

Uskonnosta voidaan nostaa ajattelua, että "me olemme ainoa uskonto, ainoita pelastujia ja muut ovat kaikki vääräuskoisia". Ja sitä kun johdattelee eteenpäin, toisille ei välttämättä jää paljon ihmisarvoa. Se on väylä väkivallalle.

Uskontoa käytetään ryhmän tiivistämiseen. Sama ajattelutapa ja käsitykset rajaavat kannattajat "meiksi", jotka taistelevat "niitä muita" vastaan.

Otteita Helsingin Sanomien artikkelista Onko äärikristittyjäkin olemassa? (12.09.2017)

• ANTIFA_2000

luterilaiset ovat viharikollisia...

• ToukoAndersson

Vihapuhetta on olla eri mieltä homottajien ja vihervassujen kansaa!

• Ei niin. Ainostaan, jos sortaa homottajia ja vihervassuja, ja halventaa heitä.

• SeEro
        torre12 kirjoitti:

Ei niin. Ainostaan, jos sortaa homottajia ja vihervassuja, ja halventaa heitä.

Sortaminen ja halventaminen on aitoa vihapuhetta, mutta eri mielisyys ei ole vihapuhetta!

• SeEro kirjoitti:

Sortaminen ja halventaminen on aitoa vihapuhetta, mutta eri mielisyys ei ole vihapuhetta!

Näin on. Eri mieltähän sitä aina kaikesta ollaan, mutta ei se täytä vihapuheen sääntöä. Eri mieltä olevia ei vaan saa solvata halventavasti.

• Määrittelykysymys
        torre12 kirjoitti:

Näin on. Eri mieltähän sitä aina kaikesta ollaan, mutta ei se täytä vihapuheen sääntöä. Eri mieltä olevia ei vaan saa solvata halventavasti.

Liberaalit ovat määritelleet vihapuheeksi ja rasismiksi kaikki puheet, joissa ollaan eri mieltä kuin he.

• Vihainen.tytteli

Kirkko on jo tunnetusti valinnut olla Suomen tuhoamisen puolella.

• tööttt

valehtelun muotoja voi olla paitsi puhuminen, myös vaikeneminen ja kirjoittelu - vanhana karjakkona mä ainakn tiedän että lampaat ovat niin tarkkoja karitsoistaan, että eivät emot kestä edes sitä että muut lampaat käyvät edes nuuhkimassa tai koskettaamassa vastasyntynyttä - siksi poikivat emot karitsoineen täytyy erottaa muusta laumasta ettei emo hylkäisi vastasyntynyttä - niin varmaan ihmisilläkin.
      Kun uskontojen nimissä myös ihmisille tehdään vääryyttä, esm pikkulasten ja naisten raiskaamista, pitäisi mun mielestä yhteiskunnan olla niin vahva, että asettuu pienimpien ja heikompien puolelle
      - myös silloinkin kun moraalikatoa ja eurojen kiiltokuvia silmissään ihannoivat pitää em asioita maailman tärkeimpinä asioina.

• Urpolandia

Joitakin vuosia ennen tätä mamu"vihapuhe" buumia kyllä haukuttiin ja solvattiin varsin härskillä tavalla uskovaisia ja varsinkin Päivi Räsästä tässä maassa. Silloin ei kukaan puhunut "vihapuheesta" vaan oli ihan hyväksyttävää kirjoittaa mitä sylki suuhun toi. Niin ne ajat ja tavat muuttuu!

• Missä ja miten solvattiin uskovaisia?

(Kai ymmärrät, että jos joku väittää uskomuksiaan absoluuttisiksi totuuksiksi, häntä ei välttämättä pidetä varsinaisesti hyvänä tyyppinä?)

• >> Vihapuheella ymmärrän valehtelun <<

Vihapuhe ja valehtelu on eri asioita. Valehtelu on sitä, että tietoisesti esitämme totena jotain, josta tiedämme, ettei se ole totta. Väärän asian esittäminen totena ei ole valehtelua, jos asian esittäjä itse uskoo asiansa olevan totta. Silloin hän on vain väärässä, mutta hän ei valehtele.

>> Luulin kauan valehtelun olevan laissa kiellettyä kun Jumala niin on valehtelua vastaan mutta ei. <<

Et ole uskomuksinesi yksin. Moni muukin on luullut, että julkinen Jumalaan uskomattomuus olisi rikos eli että ihminen ei saisi olla ateisti. Ateistihan on henkilö, jolla ei ole jumaluskoa.

Jokaisella on uskonnonvapauden perusteella oikeus uskoa tai olla uskomatta Jumalaan.

>> Miksi valehtelu ei ole rikosilmoituksen paikka <<

Voi se ollakin. Riippuu siitä, että missä ja mitä valehtelee. Jos valehtelee olevansa lääkäri ja harjoittaa lääkärin ammattia ja paljastuu, ettei tuo henkilö olekaan lääkäri, niin tuomiohan siitä rapsahtaa.
      Mutta jos joku valehtelee vaikkapa voittaneensa lotossa täysosuman, eikä yritä huijata tai tehdä muuta rangaistavaa, niin tuo valehtelu yksistään ei ole vielä rikos. Moraalitonta ja typerää se varmaankin on, mutta ei rikoslaissa rangaistavaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      134
      2734
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      261
      2317
    3. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      22
      1423
    4. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      115
      1082
    5. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      97
      1050
    6. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1023
    7. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      13
      932
    8. Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla

Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La
      Lieksa
      56
      833
    9. Mistä juttelit viimeisen kerran

Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      50
      781
    10. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      280
      774
    Aihe