Käsittämätöntä, miten jotkut voi olla kuin haaskalinnut kärkkymässä perintöä. Ollaan suurin piirtein haudan reunalla jo tekemässä jakoa, kuka haluaa mitäkin itselleen! Jonkunlaista kunnioitusta pitäisi olla vainajaa kohtaan, mutta vielä mitä!!! Ihan tekee pahaa, kun sisko ja täti kiistelivät esimerkiksi pitsilakanoista, mitkä vainaja oli aikanaan minulle luvannut ajan hänestä jättäessään. No, enpä viitsi edes mainita koko asiasta. En jaksa enää mitään riitelyä, tämä on muutenkin jo niin inhottavaa koko touhu. Pitäkööt perinnön ja jakakoot sukulaiset keskenään, jos he kerran tulevat siitä niin tyytyväiseksi. Onneksi itselleni riittää pelkät hyvät muistot mummostani..
Perinnänjako
30
4733
Vastaukset
- Juntti
Mutta lakanat oli luvattu sinulle,no ne sen aikaiset lakanat ovat liian kapeita ja lyhyitä nykyisiin sänkyihin jos se nyt lohduttaisi?
- T.R.maalari.N
Isoäitini kuoltua, oli aika jakaa irtain omaisuus. Lapsia oli 4. Tekivät niin että kasasivat ryhmäksi keskimäärin 10 mielestään samanarvoista tavaraa, tai tavaranippua. Sisarukset oli numeroitu syntymäjärjestyksen mukaan 1,2,3,4. Heittivät nopalla, kuka saa ensimmäisenä kasasta ottaa ja sen jälkeen etenivät kronologisessa järjestyksessä.
Kukaan ei ole jälkeenpäin jakoon palannut, koska peli oli selvä ja reilu.
Jos tavaroita aletaan jakaa tunteella, nousevat aina esiin lapsuudenajan sisaruskateuskähinät.... Siksipä kannattaa valita, raadollinen peli, riitelyn sijaan? - T.R.maalari.N
T.R.maalari.N kirjoitti:
Isoäitini kuoltua, oli aika jakaa irtain omaisuus. Lapsia oli 4. Tekivät niin että kasasivat ryhmäksi keskimäärin 10 mielestään samanarvoista tavaraa, tai tavaranippua. Sisarukset oli numeroitu syntymäjärjestyksen mukaan 1,2,3,4. Heittivät nopalla, kuka saa ensimmäisenä kasasta ottaa ja sen jälkeen etenivät kronologisessa järjestyksessä.
Kukaan ei ole jälkeenpäin jakoon palannut, koska peli oli selvä ja reilu.
Jos tavaroita aletaan jakaa tunteella, nousevat aina esiin lapsuudenajan sisaruskateuskähinät.... Siksipä kannattaa valita, raadollinen peli, riitelyn sijaan?siis yhdessä kattauksessa oli aina n. 10-15 romua....
kattauksia niin kauan kuin romuja riitti... - Juntti
T.R.maalari.N kirjoitti:
siis yhdessä kattauksessa oli aina n. 10-15 romua....
kattauksia niin kauan kuin romuja riitti...Ei kenelläkään ole sitä mitään vastaan että "Arska" maksaa,ei edes yritetä ottaa häneltä tätä kunniaa!
- Pirre*
Juntti kirjoitti:
Ei kenelläkään ole sitä mitään vastaan että "Arska" maksaa,ei edes yritetä ottaa häneltä tätä kunniaa!
jää ahnetta leskeä!
- olennainen
arvokkain perintö minkä voimme lapsillemme jättää.
Kaiken minkä omistan olen itse hankkinut, eläkepäivillä vaihdan omaisuuteni rahaksi ja matkustelen ympäri maailmaa.
Onneksi lapset on kyntensä löytäneet ja pärjäävät omillaan elämässä.- Juntti
Matkustelkaa,syökää hyvin,harrastakaa ja nauttikaa itse rahoistanne,kyllä eläkeläiset aina hoidetaan on rikas tai ei,sittenhän ainakin on jotain muisteltavaa!
- Seikkailija
Juntti kirjoitti:
Matkustelkaa,syökää hyvin,harrastakaa ja nauttikaa itse rahoistanne,kyllä eläkeläiset aina hoidetaan on rikas tai ei,sittenhän ainakin on jotain muisteltavaa!
Ja lapset ovat aikuisia,ei heitä enää ole velvollisuus elättää!
Kummallista on että yksi äiti elättää kymmenen lasta mutta ei kymmenen lasta yhtä äitiä!
- amado.mio
on pientä sen rinnalla mistä yleensä riidellään. En tarkoita että se olisi vähempiarvoista tunnepuolella. Työtoverini on sisaruksineen jakamassa lapsuudenkotia, jossa yksi on asunut vastikkeetta 17 vuotta. En tiedä jutun yksityiskohtia, mutta tämä asuja sai aika ison kertalaskun, ja sen jälkeen on käyty kirveen kanssa oven takana, aivan kirjaimellisesti. Ahneus astuu kuvaan kun raha on kyseessä, se on ihmisen luonto.
- kärsinyt
Siivellä eläjiähän löytyy varmaan joka lähtöön!
- vaille 54.
Minäpä oon sanonut ettei varmaan perintöö ees jää JOS ehdin tuhlaan kaikki, sillä minä en jätä ees arkkurahaa jos eivät saa ostettua jättäkööt maanpäälle. Minä tyttö matkustelen Suomee ristiin rastiin. Oma äityliini lupas olla "tuhlaamatta" ja säästää hautakulut Siispä tytöstä polvi paranee....
- oldkelmi
vaille 54. kirjoitti:
Minäpä oon sanonut ettei varmaan perintöö ees jää JOS ehdin tuhlaan kaikki, sillä minä en jätä ees arkkurahaa jos eivät saa ostettua jättäkööt maanpäälle. Minä tyttö matkustelen Suomee ristiin rastiin. Oma äityliini lupas olla "tuhlaamatta" ja säästää hautakulut Siispä tytöstä polvi paranee....
Minä olen tehnyt semmoset paperit että kun kuolen ,mulle ei jää MITÄÄN.
- Pirre*
oldkelmi kirjoitti:
Minä olen tehnyt semmoset paperit että kun kuolen ,mulle ei jää MITÄÄN.
kuullet sen vitsin, kun isäukko testamentissaan määräsi, että rahat pitää laittaa hänelle mukaan. No pojat laittoivat shekin ukon arkkuun ja sanoivat, että "käyköön vaihtamassa tuon rahaksi". He he -oliko vanha vitsi :)
- n52
Pirre* kirjoitti:
kuullet sen vitsin, kun isäukko testamentissaan määräsi, että rahat pitää laittaa hänelle mukaan. No pojat laittoivat shekin ukon arkkuun ja sanoivat, että "käyköön vaihtamassa tuon rahaksi". He he -oliko vanha vitsi :)
aivan uusi.Hyvä!!!!
Täytyy pistää kiertoon tai paperille ja perinnöksi! =) - vaille 54
Pirre* kirjoitti:
Tähän on helppo lopettaa tälläerää, tosi hyvä vaikkakin vanha. mutta aina yhtä uutena, täytyy ottaa pienet unoset ja mennä tienaamaan tilipussiin euroja. Hyvää illanjatkoa kaikille.
- Pirre*
vaille 54 kirjoitti:
Tähän on helppo lopettaa tälläerää, tosi hyvä vaikkakin vanha. mutta aina yhtä uutena, täytyy ottaa pienet unoset ja mennä tienaamaan tilipussiin euroja. Hyvää illanjatkoa kaikille.
, jäikö "sitten" sana välistä pois :))
- Kaija
Aloittajan nimimerkistähän jo paistaa katkeruus,tuskin kirjoittelelisi jos itse olisi perinyt kuten nuo sukulaiset joille on kateellinen!
- Perinnötön
kuin tulla kiukuttelemaan minulle omaa pahaa oloansa :)
Helpottiko? :) - Juntti
Perinnötön kirjoitti:
Helpottiko? :)Jos siis olet aiheen aloittaja?
- voihan
Perinnötön kirjoitti:
Helpottiko? :)testamentin kiistää ja jokaisella rintaperilli-
sellä on oikeus omaan osaansa perinnöstä.
Ilman erikoista syytä ei saa suosia yhtä
toisten kustannuksella.
Ehkäpä mummolla oli jokin erikoisen painava
syy suosia sisartasi.
- n52
liityn siihen kastiin joka on sanonut lapsilleen,että minulta jäävään perintöön ei elämäänsä kannata perustaa.
Omistan itse taloni (pankilla vielä ote)ja roihnani.Ei onneksi ole edes lasten isän osuus rassaamassa.
Kunhan tuon iltatähden saan kunnialla maailmalle,niin pistän elämän ranttaliksi!
Hurjimmissa unelmissa kuvittelen,että ostan semmoisen parikymmentä kesäisen gigolon ja kierrän vähän mielitekojeni mukaan,mutta minun on toimittava silloin nopeasti,sillä voivat vaikka yrittää julistaa holhouksen alaiseksi! =) - saivartelija
ja perinnän jako. On vähän eri asiat.
- Perinnötön
Kyllä, ne on vähän eri asioita. Mukavaa, että olet tarkkana.
- Pirre*
mennä jakoon, jos ei ole kärkkynä ja kieltäydy kolmen kuukauden sisällä "perinnöstä".
Isä kuoli 2003-vuonna.Perunkirjoitus kesti reilusti alle tunnin.Äiti on 87-vuotias hyväkuntoinen ok-talossa asustava.Meitä lapsia on viisi ja tiedän ettei meille tule minkäänlaista eripuraa siitä,kuka mitäkin perii vaan esim talo todennäköisesti jää sen lapsenlapsen käyttöön,kuka sitä eniten tarvitsee.
Omani eivät ole niitä tarvitsijoita.Ja olen jo muutenkin ilmoittanut luopuvani osuudestani perintöön.En sillä,että olisin jotenkin varakas tai osoittaakseni jotenkin "mieltä".Olen saanut vanhemmiltani kaiken ja paljon ylikin,mitä lapsi voi toivoa.Ja koska kuopuksena olen sisaruksiltani saanut kaiken muun avun,mitä elämässäni olen tarvinnut,katson osuuteni jo saaneeni ja vielä jään mielestäni "voitolle", saamani ja antamiseni suhteen.Sitä ei voi tavarassa mitata,koska kaikki mitä sisarusten välistä apua on saatu,on ollut täysin pyyteetöntä.Vielä niin,että apua tarjotaan,ei pyydetä.Silloin avun saaja ei tunne itseänsä vähemmänarvoiseksi ja voi hyvillä mielin ottaa avun vastaan.Perintöjen suhteen myös omat vanhempani ovat luopuneet osuuksistaan sisarustensa hyväksi,eikä heille tai meille lapsille ole koitunut mitään elämää hankaloittamaa traumaa.- on sinulla
Minä jäin leskeksi ja perunkirjoitus ja jaot on tehty sulassa sovussa lasten kanssa. Mieheni sairasti vuosia ja kulutti runsaasti rahaa sairastaessaan ja minä kulutin rahaa yöpymällä viikkokausia vieraalla paikkakunnalla , missä hän oli hoidossa ja jäin työstä voidakseni olla hänen luonaan ja ottaakseni hänet koti hoitoon, jonne hän vielä tulikin. Nämä kaikki maksoimme mukisematta. Mieheni kuoli ja kaikki meillä oleva laskettiin yhteen ja sitten puolitettiin ja siitä puolikkaasta josta osa jäi minulle tuli perintövera juuri niin paljon kuin minulla oli pankissa rahaa. Keskinäisestä omistus oikeustestamentista huolimatto annoin lapsille isänsä perintöä. Joten perintöveroa en maksaisi euroakaan, mutta maksan kun on pakko. Aion pitää huolen . että pienissä erissä verottomasti lahjoitan ylimääräiset rahat lapsille, jos niitä vielä kerkiää kertyä, kun työelämää on jäljellä.
- ergometriaa
on sinulla kirjoitti:
Minä jäin leskeksi ja perunkirjoitus ja jaot on tehty sulassa sovussa lasten kanssa. Mieheni sairasti vuosia ja kulutti runsaasti rahaa sairastaessaan ja minä kulutin rahaa yöpymällä viikkokausia vieraalla paikkakunnalla , missä hän oli hoidossa ja jäin työstä voidakseni olla hänen luonaan ja ottaakseni hänet koti hoitoon, jonne hän vielä tulikin. Nämä kaikki maksoimme mukisematta. Mieheni kuoli ja kaikki meillä oleva laskettiin yhteen ja sitten puolitettiin ja siitä puolikkaasta josta osa jäi minulle tuli perintövera juuri niin paljon kuin minulla oli pankissa rahaa. Keskinäisestä omistus oikeustestamentista huolimatto annoin lapsille isänsä perintöä. Joten perintöveroa en maksaisi euroakaan, mutta maksan kun on pakko. Aion pitää huolen . että pienissä erissä verottomasti lahjoitan ylimääräiset rahat lapsille, jos niitä vielä kerkiää kertyä, kun työelämää on jäljellä.
Hullua tapella joistakin vanhoista tavaroista. Itse kannan kaiken joutavan perintökalleudet ym lahjatavarat kirppikselle ja niillä rahoilla teen pikku lomasia, pitkiä viikonloppuja kylpylöissä jne. Mun astioista ja Anttilan ainutlaatuista ei tartte kenenkään tapella, osaan ne rahat kuluttaa itse. lapselle annan sillointällöin pesämunaa tulevaisuutta varten, muuten tienatkoon itse tavaransa.
- hessu51
ergometriaa kirjoitti:
Hullua tapella joistakin vanhoista tavaroista. Itse kannan kaiken joutavan perintökalleudet ym lahjatavarat kirppikselle ja niillä rahoilla teen pikku lomasia, pitkiä viikonloppuja kylpylöissä jne. Mun astioista ja Anttilan ainutlaatuista ei tartte kenenkään tapella, osaan ne rahat kuluttaa itse. lapselle annan sillointällöin pesämunaa tulevaisuutta varten, muuten tienatkoon itse tavaransa.
Itse tulen tämän vuoden aikana muuttamaan pienempään asuntoon nyt kun kuopuskin hankki itselleen oman,aion heittää romikseen tai lahjoitta keräyksiin melkein kaiken vanhan krääsän,lapseni saavat siitä ensin ottaa mitä haluavat!
Myyn myös samalla asuntoni ja hankin vaihdossa kätevän,pienen ja halvan vuokra-asunnon tästä lähistöltä,ylimääräiset rahat sijoitan ITSEENI ja matkusteluun niin kauan kuin pysyn jaloillani! - realisti
hessu51 kirjoitti:
Itse tulen tämän vuoden aikana muuttamaan pienempään asuntoon nyt kun kuopuskin hankki itselleen oman,aion heittää romikseen tai lahjoitta keräyksiin melkein kaiken vanhan krääsän,lapseni saavat siitä ensin ottaa mitä haluavat!
Myyn myös samalla asuntoni ja hankin vaihdossa kätevän,pienen ja halvan vuokra-asunnon tästä lähistöltä,ylimääräiset rahat sijoitan ITSEENI ja matkusteluun niin kauan kuin pysyn jaloillani!mieheni kanssa kaikki järjestelyt. Myimme talomme, jaoimme sallitun määrän lastenlapsillemme, sillä lapsillamme on asiat suht`koht kohdallaan, mutta lastenlasten opiskeluajan koittaessa ei tiedä, minkälainen aika silloin on. "Arkkurahat" on tietysti sivussa, mutta säästämme vielä henkivakuutuksen muodossa, sillä edunsaajina ovat lastenlapset. Elinluovutus- ja hoitotestamentit on tehty, joilla katsomme helpottavamme lasten ratkaisuja, silloin kun asiat tulevat ajankohtaisiksi. Sikäli hyvä, että jokaisella lapsellamme on saman verran lapsia, joten tasapuolisuus on tässäkin suhteessa.
jos mummosi onkin tehnyt kahden kesken kaikenlaisia lupauksia lastenlapsilleen, ei niillä perintöjä jaettaessa ole mitään merkitystä.
Minusta on joskus suorastaan tragikoomista kuunnella ihmisten perintöriitoja ja vuosikymmeniäkin kestäviä katkeruuksia. Miten ihmiset voivatkin olla niin ahneita kaikenlaisten tavaroiden perään?
Otetaan itse opiksi, pistetään asiat paperille tai jaetaan kaikki ylimääräiset perintöpitsilakanat jo eläessämme. Silloin ei kenenkään tarvitse tapella ennen hautajaisia, ei hautajaisissa eikä niiden jälkeen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?863629- 252066
- 1961981
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871454PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431424Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891147Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo131034- 841011
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.30950Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha69877