Jeesuksen hautaamisesta kerrotaan neljä, toisistaan hieman poikkeavaa versiota. Yksi erityisesti huomioon ottava piirre on ajankohta paikan vaihtuminen ja hautaamista seuraavat naiset. Nämä seikat voisivat tukea sitä ajatusta että kohdat on lisätty jälkeen päin, eikä Jeesuksen hautaus ajankohtaa tai paikkaa tiedetty.
Ensiimäisen version tapahtuman kuvauksesta kertoo kertoo Markus:
>Päivä alkoi olla illassa; oli sapatin aatto, valmistuspäivä. Silloin saapui paikalle arimatialainen Joosef, arvossa pidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa. Hän rohkaisi mielensä, meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista. Pilatus hämmästyi kuullessaan Jeesuksen jo kuolleen. Hän kutsutti sadanpäällikön luokseen ja kysyi, oliko Jeesus todella jo kuollut. Sadanpäällikön vahvistettua asian hän suostui luovuttamaan ruumiin Joosefille. Joosef osti pellavavaatteen, otti Jeesuksen ristiltä, kääri hänet vaatteeseen ja pani hänet valmiiseen kalliohautaan. Hautakammion ovelle hän vieritti kiven. Magdalan Maria ja Joosefin äiti Maria katsoivat, mihin Jeesus haudattiin. Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.<
Seuraavan, vähän tiiviimmän version Markuksen kertomukseta kirjoittaa Luukas näin:
>Muuan neuvoston jäsen, Joosef, joka oli kotoisin juutalaisesta Arimatian kaupungista, ei ollut yhtynyt neuvoston päätökseen eikä osallistunut sen toimiin. Hän oli hyvä ja hurskas mies ja odotti Jumalan valtakuntaa. Joosef meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista. Hän otti sen ristiltä, kääri pellavavaatteeseen ja pani kallioon hakattuun hautaan, johon ei vielä ollut haudattu ketään. Oli valmistuspäivä, sapatti oli juuri alkamassa. Naiset, jotka olivat Jeesuksen kanssa tulleet Galileasta, lähtivät Joosefin mukaan. He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan. Palattuaan kaupunkiin he hankkivat tuoksuvia öljyjä ja voiteita, mutta sapatin he viettivät levossa lain käskyn mukaan.<
Midrash kertoja Matteus taas täydentää Markuksen ta Luukkaan kertomusta tarinoimalla hautaa vartioivista miehistä:
>Illalla tuli paikalle Joosef, rikas arimatialainen, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi. Hän meni Pilatuksen puheille ja pyysi Jeesuksen ruumista. Pilatus käski antaa sen hänelle. Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen pellavavaatteeseen ja pani hautaan, jonka hän äskettäin oli itseään varten hakkauttanut kallioon. Hän vieritti hautakammion ovelle suuren kiven ja lähti pois. Magdalan Maria ja se toinen Maria olivat hekin siellä; he istuivat hautaa vastapäätä.<
Matteuksen midrash, eli täydentävä kertomus jolla on erityinen sanoma:
>Seuraavana päivänä, sapatin valmistuspäivän mentyä, ylipapit ja fariseukset lähtivät yhdessä Pilatuksen luo. He sanoivat: "Kunnioitettu maaherra, meille tuli mieleen, että eläessään tuo villitsijä sanoi: 'Kolmen päivän kuluttua nousen kuolleista.' Käske siis vartioida hautaa tarkoin kolmanteen päivään asti, etteivät hänen opetuslapsensa pääse varastamaan häntä ja sanomaan ihmisille: 'Hän on noussut kuolleista.' Viimeinen villitys olisi silloin ensimmäistä pahempi." Pilatus vastasi heille: "Saatte vartioväkeä. Menkää ja järjestäkää haudan vartiointi niin hyvin kuin taidatte." He lähtivät ja varmistivat haudan sinetöimällä kiven ja asettamalla vartion.<
Viimeisenä, nuorimmassa evankeliumissa Johannes kertoo näin seuraavaa ja lisää kertomukseen alkuun maininnan rinnan lävistämisestä:
>Silloin oli valmistuspäivä, ja alkava sapatti oli erityisen suuri juhla. Jotta ruumiit eivät jäisi sapatiksi ristille, juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulituilta lyötäisiin sääriluut poikki ja heidät otettaisiin alas. Niinpä sotilaat katkaisivat sääriluut niiltä miehiltä, jotka oli ristiinnaulittu Jeesuksen kanssa, ensin toiselta ja sitten toiselta. Jeesuksen luo tultuaan he huomasivat hänen jo kuolleen eivätkä siksi katkaisseet hänen sääriluitaan. Yksi sotilaista kuitenkin työnsi keihään hänen kylkeensä, ja haavasta vuoti heti verta ja vettä. Se, joka tämän näki, on todistanut siitä, jotta tekin uskoisitte. Hänen todistuksensa on luotettava, ja hän tietää puhuvansa totta.
Tämän jälkeen muuan Joosef, joka oli kotoisin Arimatiasta, pyysi Pilatukselta, että saisi ottaa Jeesuksen ruumiin ristiltä. Hän oli Jeesuksen opetuslapsi, joskin salaa, sillä hän pelkäsi juutalaisia. Pilatus suostui pyyntöön, ja Joosef tuli ja otti ruumiin alas. 39 [i] Paikalle tuli myös Nikodemos, se mies, joka ensi kerran oli käynyt Jeesuksen luona yöllä, ja hänellä oli mukanaan sata mittaa* mirhan ja aaloen seosta. 40 Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita, niin kuin juutalaisten on tapana tehdä haudatessaan vainajansa. Siellä, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa oli uusi hauta, johon ei vielä ollut haudattu ketään. He panivat Jeesuksen siihen, koska oli juutalaisten juhlan valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.<
Yhteistä näille on hurskas Joosef.
Kuka hautasi Jeesuksen, miksi ja koska?
8
461
Vastaukset
- copperfield
Haitte yöllä haudasta tai käärinliinoissa ei ollut jeesusta.
Yks lysti. Raato on maatunut niin kuin muutkin aikalaisensa.
- 12___13
Itse en usko Markuksen Evankeliumin olevan vanhin. Todennäköisempää on, että Johannes on vanhin, koska on tarkin ja tietää syvällisemmin asioita.
Ajankohdat näyttäisivät kaikilla olevan täsmälleen samat:
Markus: sapatin aatto, valmistuspäivä
Luukas: valmistuspäivä, sapatti oli juuri alkamassa.
Matteus: Illalla (Juutalaisilla uusi vuorokausi alkaa illalla klo 9, kyse on siis voinut hyvin olla samasta ajasta kuin muissa Evankeliumeissa).
Johannes: Silloin oli valmistuspäivä, ja alkava sapatti
Hautaaja
Markus: Joosef
Luukas: Joosef
Matteus: Joosef
Johannes: Joosef
Paikalla oli myös muita ihmisiä, mutta hautaaja näyttää olleen kaikkien mukaan Joosef.
Mielestäni nuo kertomukset ovat erittäin yhtenäiset, vaikka niissä ei kaikissa sanota asiaa täysin samoin sanoin, mikä olisikin outoa, kun kyse neljän ihmisen todistajanlausunnosta.- eivätolesamanlaisia
Vain yhdessä sanotaan, että veitte yöllä haudasta.
Koska muut ymmärsivät, että siitä tulee jälkipuheita. - 12___13
eivätolesamanlaisia kirjoitti:
Vain yhdessä sanotaan, että veitte yöllä haudasta.
Koska muut ymmärsivät, että siitä tulee jälkipuheita."Vain yhdessä sanotaan, että veitte yöllä haudasta.
Koska muut ymmärsivät, että siitä tulee jälkipuheita."
On todella surullista, jos lukemisen ymmärtäminen on tuolla tasolla. Valitettavasti en osaa tuossa asiassa auttaa enempää, jos suoran tekstin lukeminen on noin vaikeaa. - eivätolesamanlaisia
12___13 kirjoitti:
"Vain yhdessä sanotaan, että veitte yöllä haudasta.
Koska muut ymmärsivät, että siitä tulee jälkipuheita."
On todella surullista, jos lukemisen ymmärtäminen on tuolla tasolla. Valitettavasti en osaa tuossa asiassa auttaa enempää, jos suoran tekstin lukeminen on noin vaikeaa.Veitte yhdessä Jeesuksen yöllä haudasta, Raamattu todistaa sen. Raamatun sana on totta.
- Kirjakääröt
Mark.16:2 Biblia (1776). Ja tulivat haudalle ensimmäisenä sabbatin päivänä, sangen varhain auringon noustessa.
- Kirjakääröt
Mark.15:42 Biblia. Ja kuin jo ehtoo tuli (että valmistuspäivä oli, joka on esisabbatti)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1324784
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233232Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132644- 462211
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2591753Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt471689- 321577
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201516- 281500
- 951221