Läppäriongelma

Pitääpi ostaa uusi läppäri, kun tämä vanha oikuttelee välillä ihan mahdottomasti. Olen selaillut nettiä ja koettanut löytää itselleni sopivan, mutta monissa malleissa on niin edullisesti otetut kuvat, että niistä ei huomaa, montako USB-pistoketta on, ja onko CD:lle omaa koloa.
Nykyaika menee sellaisella vauhdilla, että vanhat tallennusmuodot menettävät paikkansa uusien tieltä. Millaisessa asussa tänä päivän saadaan tietokoneohjelmat? Jos tarvitsen sanojenkäsittelyohjelman uuteen läppäriini, niin millainen se on?
Minulla on ohjelmia, josta olen maksanut silkkaa rahaa ja saanut lisenssit niiden käyttöön. Kyllä haluan käyttää niitä seuraavassakin aparaatissa.
Huoh.
Kaikki uusi tietokoneisiin liittyvä on ikäihmiselle arvoitus! Pientähän tämä minun pulmani on, mutta miten oppii ikätoverit maksamaan verkkopankissa laskunsa, kun pankki on pitkän bussimatkan päässä, eikä itse omista tietokonetta.
Niitäkin ihmisiä on vaikka kuinka paljon yhä. Moni ei ole konetta ikinä käyttänyt, tai reuma tms. vaiva on vienyt kyvyn näpsytellä pieniä kirjasimia.
Entä huonomuistiset, jotka kuitenkin selviytyvät kotioloissa.
Nordea on vaihtanut maksumenettelyn, eli tehnyt siitä "joustavamman". Nyt ei tarvita vaihtuvia numeroita joka laskuun, mutta sen sijaan tarvitaan sekä tietokone että kännykkä maksutapahtumaan.
Mitähän edistystä se on?

33

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuppitäynnä

      Windowsissa toimintoja tai ohjelmia:
      - järjestelmän palautus (johonkin käyttäjän valitsemaan ajankohtaan)
      - Muistio-ohjelmalla kirjoitella TXT-tiedostoja, joita pystyy myöhemmin avaamaan Wordilla.

      Mutta juoru kertoo, että on ihmisiä, jotka ostavat uuden auton, kun tuhkakuppi tulee täyteen.

    • Kiitos.
      Koneeni on 6 v. vanha. Vanhaa mallia ilman tuhkakuppia. Pitääpä valita moderni, ja opetella tupakoimaan.
      Ehkä keksin, miten osaan suorittaa järjestelmän palautuksen ym. toimet. Jälkikasvu toivottavasti auttaa.

      • keskinkertaista

        Keskiverto kiintolevy kestää 5-6v ja sitten levy sanoo poks!!
        Kannattaa ottaa talteen kaikki tärkeä esim. muistitikulle. Jos hajonneelle levylle jäi jotain erittäin tärkeätä, tiedot melko varmasti saadaan talteen mutta alan firmat kirjoittaa laskun viidellä numerolla;)


    • Pitääpi vai? Kaikin kuvitelmissa olevin voimi syvennyn ongelmiisi. Hyvin tietoisena tietojeni ja taitojeni vähäisyydestä jatkan.

      Eikö läppärit Wndowseineen pidä jo jättää vanhoille sijoilleen ja siirtyä iPad-nimiseen tablettiin. Tuo mokoma tottelee puhettanikin kuin koira konsanaan eikä hauku kuin palstalaiset konsanaan ja alvariinsa.

    • Mutta kun minulla on se sukutukimusmassa 6 suvusta. Ei ne iPadilla onnistu. Iso mylly mulla pitää olla, että jaksan tihrustaa kaikkia niitä sivuja, joilta tietoja pitää hakea. Monta vuotta kävin kansallisarkistossa kerran viikossa, nyt saan tiedot netistä, mutta luulen, että alkaa ikä painaa. Loput taitavat jäädä menneisyyden pimentoon.
      iPad on kyllä ihan varmasti suositeltava laite. Harkitsin sitäkin vakavasti. Puheseuraa sitä jokainen välillä kaipaa.
      Kiitoksia että paneudut ongelmaani. Ehkä asia vielä minulle valkenee ja tämä vanha läppis paranee, kun kuulee, että on joutumassa romukoppaan. Se on aika yleinen ilmiö näiden laitteiden kanssa.

      • Nyt tiedän!

        Minulla on yksi ainut ystävä ja ihminen tällä palstalla ja koko mailmassa. Hän on puolilääkäri ja muutenkin oikea mahtiakka. Nimenkin kerron, Kat-leija.

        Tiedän K:n hankkivan ja korjaavan vehkeensä Gigantissa. Rimpauta johonkin paikalliseen ja kysy neuvoa ja apua.


      • Ruuneman kirjoitti:

        Nyt tiedän!

        Minulla on yksi ainut ystävä ja ihminen tällä palstalla ja koko mailmassa. Hän on puolilääkäri ja muutenkin oikea mahtiakka. Nimenkin kerron, Kat-leija.

        Tiedän K:n hankkivan ja korjaavan vehkeensä Gigantissa. Rimpauta johonkin paikalliseen ja kysy neuvoa ja apua.

        Mukava vinkki.
        Terveisiä sinulle, Kat-leija!
        Gigantti on lähelläni.


    • miks.läppärii

      Mie tarvitsin alkuun joka viikko PC-käytössä apua. Luulin ostaneeni hyvän kin 1G tehoisen läppärin. Se avustaja sanoi ettei hän ala sinuu neuvomaan ellet pöytäkonetta hanki.
      Tuttu äijä myikin halvalla vanhan tiekkariraatonsa, myöskin 1 G. Sitä korjautin usealla satasella.
      Sitten sain rahaa. Tilautin netistä pöytäkone Acer'in. Tehoa 8G. On minulla 4 g läppärikin, mutta tämä pöytäkone on ihan omaa luokkaansa, nopea ja aina OK.
      Kysyy?

    • kaask

      "Minulla on ohjelmia, josta olen maksanut silkkaa rahaa ja saanut lisenssit niiden käyttöön. Kyllä haluan käyttää niitä seuraavassakin aparaatissa."

      Ne ostetut ohjelmat voi siirtää siihen uuteen koneeseen joko asentamalla alkuperäisiltä CD-levykkeiltä tai sitten on olemassa myös apuohjelmia, joilla siirron voi tehdä, mutta vaatii jo vähän enemmän osaamista. Se riippuu sitten käyttöjärjestelmästä, toimiiko kaikki siinä uudessa ympäristössä ja josko ohjelma vaatii uudelleenrekisteröitymisen avaimen aktivoimiseksi, mutta lisenssi ei sitä estä, etteikö saisi siirtää uudelle koneelle, paitsi joidenkin tehtaalla valmiiksiasennettujen ohjelmistojen osalta.

      Nykyään ohjelmistoja ladataan paljon suoraan verkosta, joko maksullisia tai ilmaisversioita, mutta eiköhän noita tärkeimpiä liene saatavilla edelleen myös perinteisesti CD:nä kaupan hyllystä.

      • Onko uusissa koneissa vanhanaikaiselle CD:lle luukkua? Usb-aukkojakin näkyy kuvissa vain pari koneen kyljessä.


      • 1muidenjoukossa
        Makriina kirjoitti:

        Onko uusissa koneissa vanhanaikaiselle CD:lle luukkua? Usb-aukkojakin näkyy kuvissa vain pari koneen kyljessä.

        Monet läppärit ovat nykyisin niin ohkaisia ettei CD/DVD-asemaa ole.
        Tämä ei ole maksettu mainos, mutta tämmöisen ostin jokin aika sitten ja olen tyytyväinen
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61720/jcmct/Lenovo-V110-15-6-kannettava-Win-10
        USB liittimiä on vain kaksi joten ostin jakajan; https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58284/ftqtr/Fuj-tech-UH3048-hub-4-porttinen-USB-3-0-hubi

        On vastaavia muillakin valmistajilla, valinta on lähinnä makuasia, laitteissa ei kummempia eroja ole;)


      • kaask
        Makriina kirjoitti:

        Onko uusissa koneissa vanhanaikaiselle CD:lle luukkua? Usb-aukkojakin näkyy kuvissa vain pari koneen kyljessä.

        jos on pakko tilata netistä suoraan, niin ainakin kaikkien uusien ilmoituksissa on aina tekniset-ominaisuudet-osio siellä jollakin välilehdellä ja siinä on porttien määrä sekä muut ominaisuudet kerrottu, kuka sitä nyt pelkän kuvan perusteella ostaa kallista tietokonetta

        se riippuu mallista, onko vai eikö, joka lähtöön löytyy


      • kaask
        kaask kirjoitti:

        jos on pakko tilata netistä suoraan, niin ainakin kaikkien uusien ilmoituksissa on aina tekniset-ominaisuudet-osio siellä jollakin välilehdellä ja siinä on porttien määrä sekä muut ominaisuudet kerrottu, kuka sitä nyt pelkän kuvan perusteella ostaa kallista tietokonetta

        se riippuu mallista, onko vai eikö, joka lähtöön löytyy

        tuossa yllämaistetussa ne tiedot ovat, ja kuten näkyy on polttava CD-asema sekä 2 usb-porttia eri nopeuksilla
        Optinen asema: DVD±RW
        Liitännät: 1 x USB 3.0, 1 x USB 2.0, HDMI, RJ-45, kuuloke-mikrofoni-kombo, muistikortti
        Kortinlukija: 4-in-1 (SD, SDHC, SDXC, MMC)


      • kaask kirjoitti:

        tuossa yllämaistetussa ne tiedot ovat, ja kuten näkyy on polttava CD-asema sekä 2 usb-porttia eri nopeuksilla
        Optinen asema: DVD±RW
        Liitännät: 1 x USB 3.0, 1 x USB 2.0, HDMI, RJ-45, kuuloke-mikrofoni-kombo, muistikortti
        Kortinlukija: 4-in-1 (SD, SDHC, SDXC, MMC)

        Kiitoksia. Aina tulee uutta tietoa.
        Kun on hankkinut tietokoneen vasta eläkkeelle siirtymisen jälkeen, on aina ulalla jokaisen uuden laitteen edessä.
        Onnellisia ne ikäihmiset, joilla on lähellä nuorempi, tietokoneeseen perehtynyt sukulainen, joskin olen nyt huomannut, että tietokonetietämys on erikoistumista johonkin määrättyyn.
        Monet minulle vieraat asiat voivat olla vieraita myös ikänsä kaiken tietsikkaa käyttäneellä sukulaispojalla.
        Pahinta on, että en osaa esittää kysymyksiä oikein. Jokin virhenäpäytys voi aiheuttaa ongelman, joka olisi ihan helppo korjata, jos ymmärtäisi syyn.
        Myös tietokonesuomi on ihan erilainen kieli kuin tämä puhekielemme, ja monet asennusohjeet ovat vain englanniksi.

        Eipä meikäläistä auta lähiympäristön amatöörien kauhistuneet neuvot: "Älä hyvä ihminen enää koske siihen.! ANNA OLLA!"


      • jhni
        Makriina kirjoitti:

        Kiitoksia. Aina tulee uutta tietoa.
        Kun on hankkinut tietokoneen vasta eläkkeelle siirtymisen jälkeen, on aina ulalla jokaisen uuden laitteen edessä.
        Onnellisia ne ikäihmiset, joilla on lähellä nuorempi, tietokoneeseen perehtynyt sukulainen, joskin olen nyt huomannut, että tietokonetietämys on erikoistumista johonkin määrättyyn.
        Monet minulle vieraat asiat voivat olla vieraita myös ikänsä kaiken tietsikkaa käyttäneellä sukulaispojalla.
        Pahinta on, että en osaa esittää kysymyksiä oikein. Jokin virhenäpäytys voi aiheuttaa ongelman, joka olisi ihan helppo korjata, jos ymmärtäisi syyn.
        Myös tietokonesuomi on ihan erilainen kieli kuin tämä puhekielemme, ja monet asennusohjeet ovat vain englanniksi.

        Eipä meikäläistä auta lähiympäristön amatöörien kauhistuneet neuvot: "Älä hyvä ihminen enää koske siihen.! ANNA OLLA!"

        Uuden laitteen käyttöönotto ei ole ihan "töpseli seinään ja menoksi" juttu. Tulee muodostaa microsoft-tili, asettaa salasana ja asentaa sen tuhannen päivitystä. Päivitykset tietenkin asentuu itsekseen, ottaa vain aikaa, nettilinjan nopeudesta riippuen, useamman tunnin.
        Yllä linkitetty Verkkokauppa hoitaa asian viidelläkympillä ja uskoakseni useimmat kivijalkakaupatkin tarjoavat maksua vastaa samaa palvelua.


      • jhni kirjoitti:

        Uuden laitteen käyttöönotto ei ole ihan "töpseli seinään ja menoksi" juttu. Tulee muodostaa microsoft-tili, asettaa salasana ja asentaa sen tuhannen päivitystä. Päivitykset tietenkin asentuu itsekseen, ottaa vain aikaa, nettilinjan nopeudesta riippuen, useamman tunnin.
        Yllä linkitetty Verkkokauppa hoitaa asian viidelläkympillä ja uskoakseni useimmat kivijalkakaupatkin tarjoavat maksua vastaa samaa palvelua.

        Hyvä tietää. Edellisen kerran asiassani auttoi nyt edesmennyt veljeni.
        Avun anto on siitä paha juttu, että autettava ei tiedä sitten edelleenkään, miten jokin asia hoituu, kuten nyt tuon microsoft-tilin luominen. Apua pitää hankkia.

        Mutta kuten sananlasku sanoo: Oppia ikävä kaikki. :)


      • Markkinat-laajat

        Ensinnäkin... Paljonko olet ajatellut budjetoida uuteen koneeseen?
        Läppäreitäkin saa DVD/CD asemilla edelleen.

        "Työskentelyä varten?"
        Suosittelen ostamaan puolitehokkaan tai tehokkaan pöytäkoneen ja siihen erillisen näytön joita on markkinoilla 21 ":tuumaisesta aina 55":tuumaisiin.

        Riittääkö pöytätila?
        No, se huono puoli asiassa on, että pöytäkone on oltava töpselissä koko ajan. Läppäreissä on akut.

        17.3 tuuman läppäreitä löytyy CD/DVD asemilla.

        Mitä tulee aiemmin maksettuihin lisensseihin, lienet myös rekisteröitynyt kyseisien firmojen tileille, josta kautta saat ladattua ohjelmat takaisin uuteen koneeseen. Tyyliin sähköposti/salasana löytynee omat tietosi lisenssien takaa?


    • Ramoona_

      Minulla on noin 3 vuotta vanha läppäri, johon voi liittää irrallisen CD-aseman USB-liittimen avulla.
      Olen antanut puhelinyhteydessä koneen välillä tietokonegurulle tarkastettavaksi ja putsattavaksi ylimääräisestä sälästä, sitten se taas toimii kuin unelma. Muutamalla kymmenellä eurolla saa hyvän palvelun ja paljon hyviä neuvoja, suosittelen. Häneltä saa kysellä ihan tyhmiäkin, tai oikeastaan tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan !

    • itsellänäitä

      Läppäri on lelu. Vain katseluun. Joko pöytäkone tai kannettava..

      • Tablettiako-tarkoitat

        Läppäri on lelu. Vain katseluun. Joko pöytäkone tai kannettava.. "

        HÄ?

        ???


    • läppärissäkansi

      Läppäri on juuri kannettava tietokone, jota voi käyttää pöydälläkin ja hyvä sillä on kirjoittaa, normaalin kokoiset näppäimet !

      • pöytäkonepoikaa

        Näin.. Tarkoitinkin tabettia..


    • tapettiavaan

      Minulla on seinissä tabetit , sinulla on varmaan hienommat tabetit.

    • yönkukkujako

      Kyllä paikallinen kodinkonefirma osasi käyttää hyväkseen vanhuutta ja kokemattomuutta aikoinaan,kun ostin ensimmäistä konettani.
      Kalleimman ja suuritehoisemman ostin tyhmyyttäni,jonka ukoilma hajoitti ja seuraavan ostinkin riisuttunaversiona,koska tajusin,etten tarvitse,enkä oppisi edes käyttämään kaikkia hienouksia ja ohjelmia.
      No siitä riisutusta pöytäkoneesta hajos tuuletin alta aikayksikön ja sen uusimisen jälkeen ei kauaa pelittänyt.
      Läppäriin siirtymisen jälkeen onkin ollut kaikki helpompaa,joskin kerran siitä kaatui ohjelmat,mutta osasin saada sen toimivaksi uudelleenohjelmoinnilla .Ohjelmoin vain ne ohjelmat joita todella käytän ja näyttö pöytäkoneesta ja näppäimet lisäävät helppoutta läppärityöskentelyyn.Taplettia selaan yömyöhällä,kun ei nukuta,

    • Sepäse. Muistan, kun valittelin uuden tietokoneeni ongelmia takuuhuollossa. Olin pyytänyt myyjää asiantuntijana suosittelemaan minulle sopivaa konetta ja ohjelmia, kun en itse selvinnyt. En ajatellutkaan halvalla selviäväni. Mutta halusin hyvän laitteen.
      Hintaa tuli, koneen lisäksi sejase ohjelma, turvasejase, senjasen varalle. Kamala hinta.
      Sitten sanoo huolto, kun korjaa sitä jo kolmatta kertaa: "Näissä halpamalleissahan on usein... "
      Näin punaista.
      Mahtoi myyjä olla mielissään, kun pääsi jostain kurjasta maanantaikappaleesta eroon ja vielä kovalla hinnalla.

      • "Sitten sanoo huolto, kun korjaa sitä jo kolmatta kertaa: "Näissä halpamalleissahan on usein... ""
        Samat sanat olen kuullut minäkin, kun ostin itse silloisen (jotain 1990?) "marketti" koneeni ja arvaa, kuinka tuskaili kotona asentaja, joka saatteli sen toimintakuntoon!

        Sitä ennen minulla oli tyttäreni kone, koska kerroin, kuinka ihana oli työpaikkani kone ja hän totesi, että hänellä on sinulle kone tuolla hänen huoneessaan!! Silloin oli myös toinen tyttäreni, olikohan Surfin palveluksessa, jossa tehtii sivustoja vanhuksille ja olin otollinen koekaniini, että mitä ymmärrän mistäkin asiasta sivustolla.

        Harmi, että silloin sai nettiyhteyden vain, kun puhelin oli varattu sitä varten ja siitähän ei mieheni pitänyt, enkä toisaalta minäkään puhelinlaskujen vuoksi.

        Sen koneen osasin tuhota itse, kuten ilmeisesti nämä nykyisetkin, mutta olin edelleen tässä ihanassa työpaikassa, jossa koneeni korjattiin silloin pikaisesti.

        Nyt minulla on vävyni ostama pöytäkone kone v-2013, mutta tässä ei ole sitä Windows 10 ja sitäkös se on nyt herjannut, kunnes lakkasi toimimasta, tai melkein! Tarjolla olisi läppäriä ja jos jonkinlaisa hipaisua, joihin olen tutustunut tuolla nuorison luona, mutta niitä en huoli.

        Se harmitti, kun en voinutkaan katsella TV-ohjelmia ja en päässyt kirjoittamaan palstalle, koska Google Chrome ei sallinut sitä, mutta kokeilin tätä "tulikettua" ja tällä pääsee johonkin, mutta tämä ei muista minun mitään kirjautumisia, eikä salasanoja ja minunko ne pitäisi muistaa? On tässä ollut hakemista kaikesta.

        Nauran itsekseni, kun taas eilen soitti Elisan innokas myyjä, ilmeisesti tarjotakseen taas nopeampaa liittymää, mutta kun kysyi, että kuinka käytän konettani, niin totesin, että sinun täytyy kysyä sitä joltain toiselta ja äkkiä tuli hyvänpäivän toivotukset minulle!DD


      • kuumarepo

        Tulikettu tallentaa salasanat,ym. kun avaat yläreunasta "Työkalut" ja uudesta ikkunasta vasemmalta klikkaat "Turvallisuus" ja laitat ruksin Kirjautumistiedot, Tallenna kirjautumistiedot. Tuskin Firefox edes sitä ehdottaa, mutta esim. nettipankin tietoja ei kannata tallentaa.


      • Olen vaihtamassa konetta toiseen esim. juuri siitä syystä, että se ei enää avaa minulle tulikettua ollenkaan. Ensin hidasteli ja hidasteli, mutta nyt ei toimi. Pääsen Eellä valikkoon, mutta onhan se aikamoista, kun puolet koneesta on lakossa. Kaikki on hidasta.
        Murehdin, mitä kaikkea menetän, mutta enhän itse asiassa meinaa viskata tätä vanhaa mihinkään. Toivon vain parasta siltä uudelta, jos nyt saan aikaan sen hankkimisen.


      • jjoutava

        Ostin keväällä uuden koneen niin Elisan guru laittoi koneen käyttövalmiiksi ja siirsi vanhasta tiedostot tähän uuteen Assus' koneeseen.


      • Makriina kirjoitti:

        Olen vaihtamassa konetta toiseen esim. juuri siitä syystä, että se ei enää avaa minulle tulikettua ollenkaan. Ensin hidasteli ja hidasteli, mutta nyt ei toimi. Pääsen Eellä valikkoon, mutta onhan se aikamoista, kun puolet koneesta on lakossa. Kaikki on hidasta.
        Murehdin, mitä kaikkea menetän, mutta enhän itse asiassa meinaa viskata tätä vanhaa mihinkään. Toivon vain parasta siltä uudelta, jos nyt saan aikaan sen hankkimisen.

        "Murehdin, mitä kaikkea menetän, mutta enhän itse asiassa meinaa viskata tätä vanhaa mihinkään. Toivon vain parasta siltä uudelta, jos nyt saan aikaan sen hankkimisen."

        Olen itse todenut, että miettiä kannattaa ja kone voi toimia vielä hyvin kunhan saat asiantuntija apua. En tiedä, mikä meitä mummoja vaivaa, mutta minullakin mykistyi kännykkä, siis en saanut mitään soittoääntä siihen. Siinä se lojui kuukauden ja sitten kokeilin sitä ja pravoo! asia oli kunnossa!

        Kaikkeni silloin yritin aikanaan, mutta mitään ääntä en saanut siihen. Samoin onnistuin mykistämään lapsenlapseltani saamani hienon hipaisu puhelimen, joten sellaisia vempeleitä en halua.

        Saa nähdä, meneekö tämä hieno uudistus siten, että pankkiasioita ei voi itse hoitaa tavallisella tietsikalla, vaan se vaatii jonkun "älykännykän"??

        Kokemus sekin, kun tuo saaperin "Chrome" tilttasi, niin en pankista voinut maksa, joten jouduin käyttämään puhelinpalvelua ja maksu oli 8,-€? Kuinkahan moni vanhus joutuu tämän maksun maksamaan?

        Olisi siinä hieman korjattavaa tämän huiman kehityksen ansiosta, että kaikki vanhuksetkin pääsisivät ajantasalle ilman ylimääräisiä kustannuksia.


      • kaask
        Makriina kirjoitti:

        Olen vaihtamassa konetta toiseen esim. juuri siitä syystä, että se ei enää avaa minulle tulikettua ollenkaan. Ensin hidasteli ja hidasteli, mutta nyt ei toimi. Pääsen Eellä valikkoon, mutta onhan se aikamoista, kun puolet koneesta on lakossa. Kaikki on hidasta.
        Murehdin, mitä kaikkea menetän, mutta enhän itse asiassa meinaa viskata tätä vanhaa mihinkään. Toivon vain parasta siltä uudelta, jos nyt saan aikaan sen hankkimisen.

        "Olen vaihtamassa konetta toiseen esim. juuri siitä syystä, että se ei enää avaa minulle tulikettua ollenkaan. "
        Selaimen voisi kokeeksi poistaa koneelta ensin kokonaan ja ladata sitten verkosta viimeisin sopiva versio.
        Tai aloittaa alusta käyttisen asentamisella, kaikki tiedot tietysti ensin pitää tallentaa ulkoiseenmuistiin, kun välttämättä siinä koneessa mitään vikaa tarvitse olla, on mennyt vain solmuun. Mutta voi olla kuitenkin parempi jättää uudelleenalustamatta, jos koneella paljon itsetallennettuja tiedostoja, sillä käyttiksen asennus nollaa kaiken, mutta silläkeinon niitä tukkeutuneita koneita yleensä avataan ja pelittää taas niin kauan kuin rauta kestää eikä kapasiteetti tule vastaan.


      • Makriina.ek
        kaask kirjoitti:

        "Olen vaihtamassa konetta toiseen esim. juuri siitä syystä, että se ei enää avaa minulle tulikettua ollenkaan. "
        Selaimen voisi kokeeksi poistaa koneelta ensin kokonaan ja ladata sitten verkosta viimeisin sopiva versio.
        Tai aloittaa alusta käyttisen asentamisella, kaikki tiedot tietysti ensin pitää tallentaa ulkoiseenmuistiin, kun välttämättä siinä koneessa mitään vikaa tarvitse olla, on mennyt vain solmuun. Mutta voi olla kuitenkin parempi jättää uudelleenalustamatta, jos koneella paljon itsetallennettuja tiedostoja, sillä käyttiksen asennus nollaa kaiken, mutta silläkeinon niitä tukkeutuneita koneita yleensä avataan ja pelittää taas niin kauan kuin rauta kestää eikä kapasiteetti tule vastaan.

        Ostin uuden koneen, viime tingassa näköjään, sillä vanha meni pimeäksi eikä avaudu millään konstilla.
        Sisältö on minulla tikuilla, joten uskon, ettei mitään korvaamatonta kadonnut. Mutta salasanojen kanssa tulee ongelmia, sillä vaikka olen kuvitellut, että kaikki ovat muistissa käsinkirjoitettuna vihossa, niin eipä löydy mm. sähköpostin salasanaa. En ymmärrä miksi olisin sen toiseksi vaihtanut, mutta eipä aukea!
        Onneksi pääsen sentään verkkopankkiin.
        En ole kirjautunut Suomi24:ään. Mietin, viitsinkö edes. Olenhan täällä jo vuosikausia jaaritellut.


    • Tyytyväinenkin

      Itse vannon I PADIN nimee,on todella helppo ja vaivaton,ei tule pulmia..Mutta ymmärrän hyvin jos tekee jotain sukututkimuksia sun muita kirjallisia taulukoita,niin sit saa tahia.tällä padillani hoituu todella kaikki muut jutut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      26
      4463
    2. Mitä haluaisit

      Sanoa hänelle tällä hetkellä?
      Ikävä
      218
      2390
    3. Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Aloitteen sisältö Ympäristöjärjestö Elokapina tulee määrätä välittömästi
      Maailman menoa
      42
      1885
    4. Sukset jo ristissä? Ensitreffit alttarilla Anna syyttää rajusti - Hai puolustautuu: "Mutta en mä..."

      Voi, voi... Onko Anna liian epävarma itsestään vai mikä mättää? Pari tuntenut vasta pari päivää ja kriisiä jo pukkaa.
      Ensitreffit alttarilla
      18
      1684
    5. Sofia B- miljonäärillä on vaimo ja pieni vauva .

      Voi ei taasko oli avioliitossa olevan miehen salarakas ja miksi voi noin toimia tää Sofia näin alhaisesti ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      1671
    6. Nyt on kansalaisaloite: Elokapina lakkautettava.

      Tänään tullut uusi kansalaisaloite, jossa vaaditaan Elokapinaa lakkautettavaksi, tai julistamista rikollisjärjestöksi, k
      Maailman menoa
      152
      1308
    7. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      51
      1174
    8. Hyvin sä olet

      Olet toiminut aina. Älä epäile tai häpeä omaa toimintaasi nainen. Kukaan ei vahingoittunut ja kaikki on ollutta ja menny
      Ikävä
      56
      925
    9. Ohhoh! Robert Helenius yllättää - Näin hän vastaisi Tanssii Tähtien Kanssa -kutsuun: "Ura..."

      Robert Helenius olisi kyllä komea näky TTK-parketilla vai mitä olet mieltä? Ja olikos se Viivi Pumpanenkin jo siellä...
      Suomalaiset julkkikset
      9
      921
    10. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      131
      886
    Aihe