Iisaksonilaisten tultua valtaan esikoislestadiolaisessa liikkeessä, alkoi ennen näkemätön sortokausi Kristukseen uskovia esikoislestadiolaisia kohtaan. Erityisesti evankeelisiset saarnaajat joutuivat joka tappouhkauksia kuulemaan yhdeltäkin kiihkohengeltä Tampereellakin.
He kieltävät evankeliumin, siis syntien sovituksen Jeesuksen Kristuksen uhrilla, jonka yksin uskolla saa lahjana omakseen JOKAINEN JOKA USKOO!.
!He väittävät että heidän yhdistyksensä johtajineen on Kristus, joka jakaa pelastuksen kenelle he tahtovat!
Näin se firma lopulta kuoli ihmisoppien kuristukseen. Liikkeen rääpäleet rääkkyvät täälläkin, vahtimassa oikeuksiensa perään, että he ovat ne jotka määräävät kenelle evankeliumi kuuluu ja kenelle ei.
Tämä askaroiminen Jeesuksen Kristuksen sovitustyön kieltämisessä häneen uskovilta, on hirvittävää saastaa Jumalan edessä. Matt. 7:1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
Matt. 7:2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
_____________
Nyt ei näytä hyvältä liikkeen piirissä nuoriso on saastutettu tällä saastralla. Hirvittävä huuto netissä, Kristus on meidän, teille hän ei kuulu, painukaa helvettiin tai polvistukaa Jellivaaraan päin.
____________
Ymmärrättekö te ollenkaan ihmisparat, kuinka syvällä omanvanhurskauden saastassa te kahlaatte, uskomalla sokeisiin puhujiinne ja liikettä johtaviin iisaksonilaisiin?
Ihmisen julistautuessa Kristukseksi KIELTÄMÄLLÄ Kristukseen uskovilta pelastuksen, ihminen syyllistyy TODELLA niin hirvittävään syntiin, että on Jumalan ihme jos sielä vielä löytää tien Kristuksen, armahtajan luokse.
Joh. 8:10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
Joh. 8:11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan." Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee."
Joh. 8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus;
joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus."
Joh. 8:13 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Sinä todistat itsestäsi; sinun todistuksesi ei ole pätevä."
Joh. 8:14 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.
Joh. 8:15 Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
Omavanhurskaat esaikoislestadiolaiset
54
1156
Vastaukset
- 0979976416978
Iltalääkkeiden aika
Kuinka niin ? keskipäivällä. ?
-
--
Mitä sanoo asiasta 3Moos.20 :10 , mukaan aviorikokseen syylliset oli
kunpikin kivitettävä, sekä mies että nainen.
-
Kirjanoppineet ja Fariseukset , jotka toivat naisen Jeesuksen eteen
syyttivät häntä, mutta eivät tuoneet aviorikokseen toista osapuolta
"miestä " olivat tämän lain rikkojia .
-
Kenties Jeesus kirjoitti maahan tämän Moos. lain kohdan, jota lukiessaan
heidän omatuntonsa alkoi nuhdella heitä. Kun Jeesus sanoi: "Joka teistä
on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven", heidän omatuntonsa to-
disti heidät syyllisiksi moniin muihinkin synteihin, . Kukaan heistä ei tun-
tenut olevansa kelvollinen ensimmäisen kiven heittoon .
-
Jeesus näki ,että nainen oli omassatunnossaan tuomittu ja syntejä katuva
Hän ei ketään sellaista tuomitse, vaan armahtaa . Armahduksen vaikutus
hedelmä on syntielämästä luopuminen, ja se myös velvoittaa siihen .
-- Rehvelit
teuta01 kirjoitti:
Kuinka niin ? keskipäivällä. ?
-
--
Mitä sanoo asiasta 3Moos.20 :10 , mukaan aviorikokseen syylliset oli
kunpikin kivitettävä, sekä mies että nainen.
-
Kirjanoppineet ja Fariseukset , jotka toivat naisen Jeesuksen eteen
syyttivät häntä, mutta eivät tuoneet aviorikokseen toista osapuolta
"miestä " olivat tämän lain rikkojia .
-
Kenties Jeesus kirjoitti maahan tämän Moos. lain kohdan, jota lukiessaan
heidän omatuntonsa alkoi nuhdella heitä. Kun Jeesus sanoi: "Joka teistä
on synnitön, se heittäköön ensimmäisen kiven", heidän omatuntonsa to-
disti heidät syyllisiksi moniin muihinkin synteihin, . Kukaan heistä ei tun-
tenut olevansa kelvollinen ensimmäisen kiven heittoon .
-
Jeesus näki ,että nainen oli omassatunnossaan tuomittu ja syntejä katuva
Hän ei ketään sellaista tuomitse, vaan armahtaa . Armahduksen vaikutus
hedelmä on syntielämästä luopuminen, ja se myös velvoittaa siihen .
-Voi näitä kahta rehveliä.
- Armosta_autuaat
Jumala on siunannut käsittämättömällä tavalla, antoi meille Jeesukseen uskoville seurakunnan, joka ei kumartele kuvia lapissa, eikä etelässä, vaan jäsenistö palvelee Jeesusta Kristusta, kaikista synnteistään sovitettuna, vapaina Jumalan lapsina.
Kiitos Jeesus.- Asmentapäälle
Jaa ja aamenta päälle, juuri näin on Esikoislestadiolaisessa seurakunnassani.
Ulkona olevat ne vain keksivät kaikki naisia valheita Kristuksen seurakunnasta. - ErisuraisuusOnNoituutta
Asmentapäälle kirjoitti:
Jaa ja aamenta päälle, juuri näin on Esikoislestadiolaisessa seurakunnassani.
Ulkona olevat ne vain keksivät kaikki naisia valheita Kristuksen seurakunnasta.Ulkona olevat koirat ja velhot jotka vain keksivät kaikkinaisia valheita Kristuksen seurakunnasta. Eriseurat tulevat ja menevät niin kuin kiertotähdet loistossaan ja häviävät pyrstöineen ulkonaiseen pimeyteen ei heillä ole siunausta.
Siitä heidät tunnetaan, että he näyttävät elävän ja oikean ensiksi syntyneen seurakunnan vääräksi heränneille ja autuutta etsiville ja väärän muuttavat oikeaksi, heillä ei ole rakkautta ensiksisyntyneeseen seurakuntaan. Näin siis Johan Raattamaa joka oli ensimmäinen vanhin Lestadiuksen jälkeen.
Tämä on täyttä totta heidän puheissa ja käytöksessä.
- kirkkoväki
Ilman synnintuntoa
- Kokemusta-on
Esikoislestadiolaiset ne tietävät senkin kenellä on synnintunto ja kenellä ei!!!
- RukoileParannuksenArmoa
kirkkoväki kirjoitti
12.9.2017 0:17
"Ilman synnintunto"
Sulla on huono kohtalo tällä menolla, synnintunnon sanoit puuttuvan sinulta, vaikka tuomitset toisia tietämättä ja tuntematta. Hyvä kuva farisealaisesta loistaa sinusta, kiitos tästä tiedosta. - Rodovre
Kokemusta-on kirjoitti:
Esikoislestadiolaiset ne tietävät senkin kenellä on synnintunto ja kenellä ei!!!
Eräs hyviä asioita esikoislestadiolaisten keskuudessa on se, että kaikki eivät ole samanlaisia (kuin vaikkapa sanaa saarnapöntöstä julistavat fanaatikot). Kun osa saarnapöntöstä meuhkaavista saarnaajista ja osa kuulijoista vakuuttaa, että tiedämme (ja näemme jo naamasta) kenellä on synnintunto, kenellä ei, niin kaikki vanhemmat eivät opeta lapsiaan tällaiseen valheeseen.
- PasiToivonen
Omavanhurskaat vanhoillislestadiolaiset.
- iuy765
Avauksen tekijälle!
Emme me sinua tuomitse, mutta mene, äläkä tästedes tänne enää kirjoittele! - emme_vaikene
iuy765
12.9.2017 11:15
Sinähän kirjoittelet aivan kuin pystyisit tuomitsemaan minut. :) Kiitos Jeesuksen, saatanakaan ei siihen pysty, saatikka sinä. Pyydät ettei totuutta julistettaisi täällä, sen hyvin ymmärrän, on se ollut 20 vuotta niin rietasta menoa esikoislestadiolaisuudessa. Alkoi heti kun iisaksonilaiset asetettiin vanhemman iisaksonilaisen avulla valtaan. Larssonit olivat ikävä kyllä sen verran kilttejä että saivat väistyä näiden isosarvisten keitureiden tieltä."emme vaikene"
-
No tuli EL ainakin jo vanhaksi, ja sen tähden luopui
Lasse on matkassa vielä, en tahdo enempää puolustaa
koska olen Esikoinen ry. . .
-
- ÄLÄVALEHTELE
Erityisesti evankeelisiset saarnaajat joutuivat joka tappouhkauksia kuulemaan yhdeltäkin kiihkohengeltä Tampereellakin.
VALEHTELEMINEN ON SYNTIÄ SEPE- Saarnaajavaa
Mitä tarkoittaa evankelin en saarnaaja?
Saarnaajavaa kirjoitti:
Mitä tarkoittaa evankelin en saarnaaja?
Se tarkoittaa että hän tuo ilosanomaa .
hänen askeleensa on halutut kuulemaan.- Tottaon
Saarnaajavaa kirjoitti:
Mitä tarkoittaa evankelin en saarnaaja?
Kun Jesus käski saarnata parannusta ja syntien anyeeksi antamusta niin evankelinen vähentää parannussaarnaa ja alkaa enempi puhumaan hellästi ja näin sunnin tunto vähän kerrassaan vähenee eikä kohta haluakkaan että synnillä on nimi. Kun sitten joku saarnaa niinkuin alku aikoina saarnattiin niin se saa isakson nimen koska synnin luvallisuudessa elävä ei pääse uskomaan kun on itse sidottu. Niin kuollutta uskoa pitää hoitaa hellästi
- SaarnaajaVaa
Tottaon kirjoitti:
Kun Jesus käski saarnata parannusta ja syntien anyeeksi antamusta niin evankelinen vähentää parannussaarnaa ja alkaa enempi puhumaan hellästi ja näin sunnin tunto vähän kerrassaan vähenee eikä kohta haluakkaan että synnillä on nimi. Kun sitten joku saarnaa niinkuin alku aikoina saarnattiin niin se saa isakson nimen koska synnin luvallisuudessa elävä ei pääse uskomaan kun on itse sidottu. Niin kuollutta uskoa pitää hoitaa hellästi
Okei. Nyt tunnistin nämä evankeliset saarnaajat.
Ennen oli hyvin kun näistä useat olivat vain tavallisia saarnaajia. - Tottaon
SaarnaajaVaa kirjoitti:
Okei. Nyt tunnistin nämä evankeliset saarnaajat.
Ennen oli hyvin kun näistä useat olivat vain tavallisia saarnaajia.Toinen saarnaaja saarnaa enempi lakia,ja toinen evankeljumia,ei kuitenkaan toisen pitäisi sanoa toiselle:En minä sinua tarvitse. Eihän käsikään sano jalalle,en sinua tarvitse
- Kelpaakos-muille
Tottaon kirjoitti:
Kun Jesus käski saarnata parannusta ja syntien anyeeksi antamusta niin evankelinen vähentää parannussaarnaa ja alkaa enempi puhumaan hellästi ja näin sunnin tunto vähän kerrassaan vähenee eikä kohta haluakkaan että synnillä on nimi. Kun sitten joku saarnaa niinkuin alku aikoina saarnattiin niin se saa isakson nimen koska synnin luvallisuudessa elävä ei pääse uskomaan kun on itse sidottu. Niin kuollutta uskoa pitää hoitaa hellästi
Isakson siis oli LAKIHENKINEN, jos ei joku sitä vielä satu tietämään. Suurin osa hänen ja hänen linjaansa jatkavista saarnaajista puhuvat lähes kaksi tuntia ihmisen synneistä ja lopuksi mainitsevat, että Jeesus on kyllä sovittanut kaikki synnit. Evankeliset saarnaajat puhuvat suurimman osan seura-ajasta Kristuksesta ja hänen sovitustyöstään ja armostaan kaikkia katuvaisia syntisiä kohtaan, vähemmälle jää luettelonomainen syntilista. Parannussaarnaa kuuluu joka saarnassa, mutta "itsekeksityistä" synneistä ei puhuta ja kaikille katuvaisille todistetaan synnit anteeksi. Tässä minun huomaamani ero lakihenkisten ja evankelisten saarnaajien puheissa.
- Tottaon
Kelpaakos-muille kirjoitti:
Isakson siis oli LAKIHENKINEN, jos ei joku sitä vielä satu tietämään. Suurin osa hänen ja hänen linjaansa jatkavista saarnaajista puhuvat lähes kaksi tuntia ihmisen synneistä ja lopuksi mainitsevat, että Jeesus on kyllä sovittanut kaikki synnit. Evankeliset saarnaajat puhuvat suurimman osan seura-ajasta Kristuksesta ja hänen sovitustyöstään ja armostaan kaikkia katuvaisia syntisiä kohtaan, vähemmälle jää luettelonomainen syntilista. Parannussaarnaa kuuluu joka saarnassa, mutta "itsekeksityistä" synneistä ei puhuta ja kaikille katuvaisille todistetaan synnit anteeksi. Tässä minun huomaamani ero lakihenkisten ja evankelisten saarnaajien puheissa.
Oliko LLL lakihenkinen kun hän saarnasi syntymäpäivistä,nimipäivistä,naimisenpäivistä,koreudesta,kukkasista verhoissa, ym....
- Kelpaakos-muille
Tottaon kirjoitti:
Oliko LLL lakihenkinen kun hän saarnasi syntymäpäivistä,nimipäivistä,naimisenpäivistä,koreudesta,kukkasista verhoissa, ym....
Oli. Itsekeksittyjä syntejä suurin osa. Näillä kuritetaan oikein kunnolla lihaa!!
- Pihkahullu
Tottaon kirjoitti:
Oliko LLL lakihenkinen kun hän saarnasi syntymäpäivistä,nimipäivistä,naimisenpäivistä,koreudesta,kukkasista verhoissa, ym....
Hänhän oli sellainen ihminen joka nautti täysin palkein ihmisenä olemisestaan.
Historiikki osoittaa hänen kyltymättömyytensä ja nälkänsä maailmaan,ihmisenä olemiseen.
Täytyykin kysyä että kun tuntee himoa vastakkaista sukupuolta kohtaan niin miten se muuttuu luvalliseksi avioliitossa?Sillä ei siitin jäykisty ilman himoa. - Harakkaheppa
Tottaon kirjoitti:
Kun Jesus käski saarnata parannusta ja syntien anyeeksi antamusta niin evankelinen vähentää parannussaarnaa ja alkaa enempi puhumaan hellästi ja näin sunnin tunto vähän kerrassaan vähenee eikä kohta haluakkaan että synnillä on nimi. Kun sitten joku saarnaa niinkuin alku aikoina saarnattiin niin se saa isakson nimen koska synnin luvallisuudessa elävä ei pääse uskomaan kun on itse sidottu. Niin kuollutta uskoa pitää hoitaa hellästi
Ai niinku syyllistäminen ja tuomitseminen on tärkeintä että mitä kovemmin kärvistelee sitä katuvampi on.Mene sinä saunan taakse itseäsi rääkkäämään josko Jeesus ilmestyisi tuskiesi kautta.
- Bluffiavaksjo
Tottaon kirjoitti:
Toinen saarnaaja saarnaa enempi lakia,ja toinen evankeljumia,ei kuitenkaan toisen pitäisi sanoa toiselle:En minä sinua tarvitse. Eihän käsikään sano jalalle,en sinua tarvitse
Ok,tuon voin hyväksyä,aivan niinkuin arjessa,toinen on vittumaisempi ja toinen sovitteleva.
Eli sinä haluat mahdollisimman vittumaisen saarnaajan eteesi syntejäsi tuomitseen ja sinulla lattiaa pyyhkimään.Et ole yhtään mitään,pelkkä eläin joka on saanut hitusen inhimillisyyttä osakseen.Toimii sinulle jonka järki seisoo ja sienikasvain tyhmyys ja yksinkertaisuus kukoistaa. - Tottaon
Harakkaheppa kirjoitti:
Ai niinku syyllistäminen ja tuomitseminen on tärkeintä että mitä kovemmin kärvistelee sitä katuvampi on.Mene sinä saunan taakse itseäsi rääkkäämään josko Jeesus ilmestyisi tuskiesi kautta.
Oliko Jesuksella aina kauniit puheet? Entä Johannes kastajalla. Rukkoile Jumalaa että näkisit,jospa Jesus voitelisi silmäsi. Paavali kirjoittaa että hengellinen ihminen tuomitsee kaikki,eikä tule yhdeltäkään tuomituksi
- Tottaon
Pihkahullu kirjoitti:
Hänhän oli sellainen ihminen joka nautti täysin palkein ihmisenä olemisestaan.
Historiikki osoittaa hänen kyltymättömyytensä ja nälkänsä maailmaan,ihmisenä olemiseen.
Täytyykin kysyä että kun tuntee himoa vastakkaista sukupuolta kohtaan niin miten se muuttuu luvalliseksi avioliitossa?Sillä ei siitin jäykisty ilman himoa.Joka katsoo vaimon päälle himoitaksensa häntä,hän teki jo sydämmessään huorin hänen kanssansa. Näin ankara on Jumalan laki,eli edesvastaaja pitää olla jos mieli taivaaseen
- 0405534732
Tässä on Lutherin ajatuksia, jotka selvästi sotivat usean esikoislestadiolaisen synti/pyhityskäsitystä vastaan. Tuli väkisin mieleen eräs huomenna haudan lepoon laskettava opettaja ja hänen opetuksensa pyhityksestä. Tuo ensimmäinen kappale varsin hyvin kuvaa tätä hänen opetustaan poislukien ensimmäinen lause.
22.9.2017
Hepr. 10:10
Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen
ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. Tekopyhät opettavat aivan näiden
sanojen vastaisesti neuvoessaan ihmistä ensin omiin katumuksiin,
tekoihin ja ratkaisuihin. Katumuksen laadusta he sitten pyrkivät
päättelemään, voiko sana olla siunaukseksi vai ei. Aivan kuin Jumalan
sana ei sellaisenaan kylliksi vaikuttaisi, vaan muuttuisi siksi meidän
katumisemme ja hyvitystekomme perusteella.
Tästä opista he ovat niin arkoja, että he tuomitsevat vääräoppisiksi
kaikki ne, jotka tunnustavat parempaa. Tämän opin mukaisesti paavikin
kirjoitti anekirjeisiinsä, että kaikki ne, jotka oikein tunnustavat ja
katuvat syntejään välttävät täysin synnin rangaistuksen. Tämä edellyttää
sitä, että Kristuksen uhri ei itsessään olisi tehokas, vaan meidän
synnintunnustuksemme ja katumuksemme tekisi siitä tehokkaan. Mutta
emmehän me koskaan voi tietää, koska olemme katuneet syntiä
täydellisesti! Oi rakas Herra Jumala, poista tällaiset hirmuiset
väärinkäytökset! Me otamme paljon mieluummin niskoillemme heidän vihansa
kuin luovumme sinun varmasta sanastasi ja perustamme luottamuksemme
omaan katumukseemme, niin kuin he tahtovat pakottaa meidät tekemään.
Vain sinun sanastasihan me saamme varmuuden armostasi ja laupeudestasi.
Siinä sinä paljastat synnit koko maailmalle ja julistat meille, että
kaikki synnit ovat pois pyyhityt Poikasi Jeesuksen Kristuksen ruumiin
uhrilla, hänen kuolemallaan ja ylösnousemisellaan.
(Martti Luther - Mannaa Jumalan lapsille)- Vallinriutta
No nyt tuli sellaista tykitystä että minunkin täytyy nuo sanomiset allekirjoittaa,kiitos.
- PakkasiaOdotellessa
teuta01 kirjoitti:
No niin tuli, mutikaisen mielestäkin ,
samoin sanon minä .
-Kun äkkipäätä laskeskelin käyneen vieraisissa avioiliiton aikana 69 kertaa, uusintoja laskematta, nakkaisitko teuta eka kiveksen? Edes sen toisen?
- punertaamarjatpihlavan
PakkasiaOdotellessa kirjoitti:
Kun äkkipäätä laskeskelin käyneen vieraisissa avioiliiton aikana 69 kertaa, uusintoja laskematta, nakkaisitko teuta eka kiveksen? Edes sen toisen?
Kyllä hää nakkaa, ellei sian jne..... kyttäämistä lasketa mukaan.
- avaajan_terveiset
0405534732 22.9.2017 8:26
Juuri näin, aamen. Kiitos Jeesuksen, me saamme kaiken lahjaksi häneltä, pyhyyden puhtauden ja vanhurskauden. Oma puku ei taivaan häissä kelpaa, vaikka kuinka puunattu olisi.
IKävä vain että niin moni vilpitön esikoislestadiolainen kristitty on vietelty pyhilta vaikuttavilla väärillä opetuksilla pois Jumalan armosta, ansaitsemaan otsat hiessä omaa vanhurskauttaan. PakkasiaOdotellessa kirjoitti:
Kun äkkipäätä laskeskelin käyneen vieraisissa avioiliiton aikana 69 kertaa, uusintoja laskematta, nakkaisitko teuta eka kiveksen? Edes sen toisen?
Eipä mulla ole varaa, heittää eka kiveä eikä tokaa, kolmatta ,
neljättä,viidettä , sitten voisi harkita sen kuudennen kanssa,
-
ilman uusintoja, niin kuin sanoit sinäkin.
-- Lämminvaate
PakkasiaOdotellessa kirjoitti:
Kun äkkipäätä laskeskelin käyneen vieraisissa avioiliiton aikana 69 kertaa, uusintoja laskematta, nakkaisitko teuta eka kiveksen? Edes sen toisen?
En sillä sinä vastaat kuolemassasi ajatuksistasi,tekemisistä,TEKEMÄTTÄ jättämisistä ja sanoistasi.
Lämminvaate kirjoitti:
En sillä sinä vastaat kuolemassasi ajatuksistasi,tekemisistä,TEKEMÄTTÄ jättämisistä ja sanoistasi.
Niinhän me kaikki, sanoistamme ja
tekemisistämme. voinko paremmin
sanoa. ?- NytEsikoisisym
avaajan_terveiset kirjoitti:
0405534732 22.9.2017 8:26
Juuri näin, aamen. Kiitos Jeesuksen, me saamme kaiken lahjaksi häneltä, pyhyyden puhtauden ja vanhurskauden. Oma puku ei taivaan häissä kelpaa, vaikka kuinka puunattu olisi.
IKävä vain että niin moni vilpitön esikoislestadiolainen kristitty on vietelty pyhilta vaikuttavilla väärillä opetuksilla pois Jumalan armosta, ansaitsemaan otsat hiessä omaa vanhurskauttaan.Niin se on niin surullista kun tulivat vieteltyä pois Esikoislestadiolaisesta seurakunnasta. Tuota väärää opetusta ja vanhurskauden otsa hiessä ansaitseämista enkä muidenkaan yksityiskohtien laitaa tiedä enkä tunne. Eivät olleet meitä , kun meissä eivät pysyneet. Olisivat kanssamme jos meitä olisivat.
- Kaitane
Mitä vittua.Isakson joka oli pelkkä oman edun tavoittelija,mitä noin merkityksettömästä perkeleestä on väliä,hän ei kykenisi hajottamaan seurakuntia vaikka annettaisiin ydinpommin laukaisin käteen,sen verra tyhmä idiootti hän oli.Ainoastaan vallanhimo ja -halu suistaa ihmispoloiset helvetillisiin,loputtomiin kärsimyksiin omaa vanhurskauttaan palkitseen ja ylistämään.
- Tuokose
AUGUST ISAKSSONIN LYHYT OMA ELÄMÄKERTA
Vittangi 12/5 1965
Sain kristillisyyden jo nuorena ollessa. Olin kahdenkymmenen
ikänen, kuin Isak Kuoksu ja Samuel Wettasjärvi pakotit
minua kulkemaan heidän matkassa ja saarnaamaan. Oli yleensä
ahdas aika, ja erittäinki kohdalleni oli köyhyys, ja usein oli raskas
jättää vaimon ja lapset, kuin ei ollu välistä tietoa, millä het
sillä aikaa elävät. Kuitenki täytyi jättää vaimon ja lapset. Ja
enimmästi kuljin Frans Parakan ja Samuel Wettasjärven kanssa
ympäri Lapinmaan kyliä ja jokilaaksoja, aina tunturikyliin asti.
Yksimielisesti tehimme työtä ja täysi rakkaus oli meidän
saarnaajien välillä, ja myös kristittyjen keskuudessa, sillä oli
vielä tuoreessa muistossa, kuin eriseura raivosi heidän vääräin
syytösten ja valheitten kanssa. Olen sitte myöhemmin tehnyt
lähetysreissuja sekä Suomeen että Norjaan. Ensi kerran Länsi-
Norjaan Viktor Björkmannin kanssa, samana vuonna Suomeen
Viktor Björkmannin kanssa. Toisen kerran Länsi-Norjaan Petter
Sitsin kanssa. Kolmannen kerran Länsi-Norjaan Villiam
Erikssonin ja Petter Sitsin kanssa, toisen kerran Frans Björkmannin
kanssa Suomeen, kolmannen kerran Johan Stöckelin
kanssa, ja neljännen kerran Villiam Erikssonin ja Gunnar Jönssonin
kanssa.
Ajattelin vielä mainita siitä, että on ennenki tullu eri käsityksiä
kristillisyyden asioissa, mutta kuitenki on viimeinki tullu
yksimielisyys. Muistan sen ajan, kuin Jonas Purnu, Juntti Mäntyvaara
ynnä muut saarnaajat kirjoitit nuhdekirjeen Lumijärvelle
Ameriikkaan 10/12 1901 1, joka myös löytyy Suomessa painetussa
Vanhinten Kirjassa. Lumijärvi tuli tänne samana kesänä, kuin Jonas
oli kuollu, noutamaan vanhimman perintöä, ja sitte kirjoitti
Juntti siihen alle, että Lumijärvellä on sama evankeelinen oppi,
kuin ennenki. Muut saarnaajat eivät kuitenkaan kirjoittaneet siihen
alle, mutta sanoi vain Kuoksu vainaja Lumijärvelle, että vaikka
kuulisit, että Lapinmaan kristillisyys olisi poroksi palanut, niin
pitää siitä tuhkaläjästä vielä joku kallis esine löytymän. Mutta
Lumijärvi piti heitä liian nuorina, ei perustanu heistä. Hän piti vain
kirjeen, missä oli Juntin hyväksyminen.
Tämä kirje teki kauhean pahaa vaikutusta Amerikan kristillisyydessä.
Myös oli se aika kolaus Juntille, jota hän ei millään
antanu perään, että korjata ja anteeksi anoa, kuin hän vielä
oli lähetysmiehenä siellä ollu. Tämän asian tähden täytyi kutsua
Norjan lähetysmiehiä tutkimaan, kuinka tulee menetellä siinä,
että sovinto tulee ja yksimielisyys kristillisyydessä.
Sitten vielä toisen kerran, kuin meillä olit kokoukset
Markitan kylässä 1905 tuli Meri-Pietari Norjasta Gellivaaraan
sen Juntin asian tähden. Minunki muistoaikana on tarvittu kahdesti
apua ulkomailta, kuin on tullut sekaannuksia kristillisyydessä.
Joulu- kokouksissa Gellivaarassa on paljon tutkittu Jumalan
sanaa, ja Björkmanni vainaja sanoi, että katsoa perään,
että ei yhtä kuinka selitetä Raamattua. Ja ajattelin samalla kertaa
huomauttaa, että on myös tärkeä, että kirjoitettu Jumalan
sana pysyy puhtaana, sillä sielun vihollinen hakee reikää viinamäen
aijasta, mistä pääsis turmelemaan kristillisyyttä.
Olemme tunteneet velvollisuuden siitä syystä painattaa
uudesti sen entisen ruotsalaisen postillan, jonka meidän vanhimmat
on löytäneet oikeaksi, nimittäin Hellmannin käännöksen,
että säilyis se alkuperänen Laestadiuksen postilla myös
ruotsia puhuville, sillä lyhyen ajan perästä on ruotsi valtakielenä
myös meidänki jälkeläisille. On kuitenki ollu raskas
tehtävä niille, jotka on sen tehneet, sillä kuin löytyi jo ennestään
yksi käännös. Kuitenkin on varmaa, että emme ole tehneet
sitä missään ylpeyden hengessä.
Kristillisyytemme vanhimmat on aina pitäneet tarkalla,
että ei muuteta Jumalan sanan kirjoja, niin sanoi Kuoksu vainaja
usein, että puhtaana on kristillisyyden vanhimmat meille opin
jättäneet, ja että se eteenkinpäin säilyis puhtaana opissa, elämässä
ja vaelluksessa jälkituleville kansoille. Nyt kuitenki on meillä koettelemuksen
aika. Jumala, rakas Isä auttakoon, että tulis vielä se
ihana aika, kuin rakkaus oli puhdas ja vilpitöin kristittyjen kesken.
Kuitenki tunnen sen, että vaikka minua on paljon kiusattu
loppuiälläni, että on vain pieni osa Jesuksen rististä ja
kärsimisestä, jonka hän on saanu kärsiä meidän tähtemme
Golgatalla ja yrttitarhassa. Ja iänki vuoksi on rauhan ranta likellä,
johonka vihollisen nuolet ei ulotu.
Muistan vielä, kuin Frans Parakka sanoi meille saarnaajille,
ennen kuin lähti Bodenin sairaalaan; että tätä yksimielisyyden
hedelmää olemme saaneet nauttia uskossa ja hengessä
siitä asti, kuin meidän vanhimmat on peruskiven panneet
tähän kristillisyyteen.
Mitä olen kirjoittannu Johan Jönssonista [=Juntti Mäntyvaarasta] on sovitettu,
eikä ole missään kirjoissa enää ylhäällä. Mutta olen vain ottanu
sen esimerkiksi, että saattaa olla vastuksia kristillisyydessä,
mutta on kuitenki sovinto tullu anteeksi anomisen ja antamisen
kautta, ja yksimielisyys on säilyny eteenkäsin.
Augu
- eläpä_houri_likka
Par-akkaa par-akkaa. Me kyllä tiedämme Iisaksonin Augustin touhut täällä Suomessa. Siulminnäkijöitäkin on vielä useita elossa.
Mitä lie houreita yksimielisesti todistellaankin, niin ei niillä ole merkitystä, kun Jeesus Kristus ja syntien sovitus uskon kautta ilman omia töitä Jeesuksessa Kristuksessa on julistajilta kateissa ja vallanhimo kalvaa sielua ja mieltä. - orjakin_saap_olla
Tuolle yhdelle hepulle selväksi, ei yksi mies tee kesää mutta jos hän onnistuu kylvämään harhaoppinsa isomman porukan kiroukseksi, niin siitä seuraa yhteyden ja rakkauden loppuminen ja evankeliumin ilosano Kristuksesta Jeesuksesta katoaa ihmisoppien sakeaan ryteikköön. Näin oli Iisaksoninkin kanssa, ja sama henki (lakihenkisyys) on nyt myös Gunnar pesäterissä ja Odd Mindessä. Näiden orjana saa tietyenkin elää, joka haluaa, mutta Jeesuksen tarjous kyllä voittaa kirkkaasti heidän tunkkaiset ihmisoppinsa ja vallanhimonsa.
- 3metrinkoskela
Sonnejako kaikki, isaksonni, larssonni, perseetteri? Rupeaa tuntumaaan, ettei meistä taivaaseen pääse kuin teuta. Vaikka kuudennen kiveksensä uhkasikin nakata. Taivaassa tuskin on suomi24 lestapaltaa, joten saattaapi raukalle ikävä tulla näitä maallisia aikoja.
Rakkaudelle ja kunnioitukselle Sinua kohtaan Teuta, älä pahastu pilkastani, pahaa mieltäni vain puran. - möllit_jäitä_hattuun
Meistä kukaan ei päätä kenenkään taivaaseenpääsystä. Tämän pitäisi olla kaikille uskoville selvä asia!
- kristityn-vapaus
Kyllä tämän palstan kirjoittajat, jotka pilkkaavat esikoislestadiolaisia, ovat tosi kaukana sydämenuskosta. "He ovat meistä lähteneet, vaan ei he meistä olleet." pitää tosiaan paikkansa. Ei tarvi, kun katsoo Esikoiset ry:n jäsenluetteloa ja heidän kuviaan ja hengen tuotoksiaan. Eivät he ole esikoisia koskaan olleetkaan, vaikka tekivät saman, kuin vanhoilliset aikoinaan nimen varastamisen suhteen kaiken muun sekoilun lisäksi. Tutkitteko koskaan esimerkiksi apostolien neuvoja kristityille? Me usein muistelemme surulla teitä "kirkkikset" ja jokaisella meillä on tuntuma ja epäilys , että oliko usko koskaan ollut teillä elävää ja uudestisyntymä tapahtunut milloinkaan? Sitä ei voi sellainen selittää ja ymmärtää, jos ei ole sitä itse kokenut. Sama kuin rakkauttakaan ei voi selittää, jos ei ole koskaan rakastunut. Tykkääminen ei ole sama asia, kuin rakkaus. Hedelmistään puu tunnetaan. Tulkaa kotiin lämmittelemään. Kynttilä palaa kodin ikkunalla.
- itsensähillitseminen
kristityn-vapaus kirjoitti:
Kyllä tämän palstan kirjoittajat, jotka pilkkaavat esikoislestadiolaisia, ovat tosi kaukana sydämenuskosta. "He ovat meistä lähteneet, vaan ei he meistä olleet." pitää tosiaan paikkansa. Ei tarvi, kun katsoo Esikoiset ry:n jäsenluetteloa ja heidän kuviaan ja hengen tuotoksiaan. Eivät he ole esikoisia koskaan olleetkaan, vaikka tekivät saman, kuin vanhoilliset aikoinaan nimen varastamisen suhteen kaiken muun sekoilun lisäksi. Tutkitteko koskaan esimerkiksi apostolien neuvoja kristityille? Me usein muistelemme surulla teitä "kirkkikset" ja jokaisella meillä on tuntuma ja epäilys , että oliko usko koskaan ollut teillä elävää ja uudestisyntymä tapahtunut milloinkaan? Sitä ei voi sellainen selittää ja ymmärtää, jos ei ole sitä itse kokenut. Sama kuin rakkauttakaan ei voi selittää, jos ei ole koskaan rakastunut. Tykkääminen ei ole sama asia, kuin rakkaus. Hedelmistään puu tunnetaan. Tulkaa kotiin lämmittelemään. Kynttilä palaa kodin ikkunalla.
On sinulla, kirjoituksesi perusteella, aika omaymmärryksinen uudestisyntymä. Ei uudestisyntynyt, Jumalan armon uskoa saanut, voi tuolla tavalla painaa maahan suurta uskovaa joukkoa, tai ylipäätään ketään. Turha sinun on puhua hedelmistä, kun tuolla tavalla ajattelet ja kirjoitat. Mieti vähän: Hengen hedelmästä saa nauttia vain kolmiyhteiseen Jumalaan uskova ihminen. Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Mitä hedelmää sinä tässä jaat? Taitaapi olla hedelmää, joka tulee pahasta hengestä.
- EtVoiKerskuaHedelmillä
itsensähillitseminen kirjoitti:
On sinulla, kirjoituksesi perusteella, aika omaymmärryksinen uudestisyntymä. Ei uudestisyntynyt, Jumalan armon uskoa saanut, voi tuolla tavalla painaa maahan suurta uskovaa joukkoa, tai ylipäätään ketään. Turha sinun on puhua hedelmistä, kun tuolla tavalla ajattelet ja kirjoitat. Mieti vähän: Hengen hedelmästä saa nauttia vain kolmiyhteiseen Jumalaan uskova ihminen. Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. Mitä hedelmää sinä tässä jaat? Taitaapi olla hedelmää, joka tulee pahasta hengestä.
Luethan uudestaaan nämä viestit alusta alkaen kirkkisten viesteistä ei ole luettavissa hitustakaan hgengen hedelmiä vähiten RAKKAUTTA. Päinvastoin huokuu Suunnaton viha katkeruus ja valhe
- kukatoisiahaukkuu
EtVoiKerskuaHedelmillä kirjoitti:
Luethan uudestaaan nämä viestit alusta alkaen kirkkisten viesteistä ei ole luettavissa hitustakaan hgengen hedelmiä vähiten RAKKAUTTA. Päinvastoin huokuu Suunnaton viha katkeruus ja valhe
Älä syytä toisia! Mene itseesi, tutki itseäsi, Raamatun valossa. Yleistäminen on kivaa, niinkö? Miksi kolmiyhteiseen Jumalaan uskova olisi kenellekään (toiselle uskovalle) vihainen, katkera - saati että valehtelisi toisista. Jos luet näitä viha/katkeruus/valhepuheita, niin mieti vähän: onko kirjoittaja oikealla Teillä? Luin sinun viestisi ja totesin, että voivoi.
- RakkausOnSuurin
Asun paikkakunnalla,jossa on aina saarnattu ja saarnataan edelleen,että Vain Omista synneistä tulee tehdä parannus,ei toisten,joten otetaan vakavasti tämä Jumalan Sana!
- kristityn-vapaus
"itsensähillitseminen" Sitä juuri halusin tuoda esiin, noita mainitsemiasi hengen hedelmiä. Näetkö nyt niitä näillä palstoilla monestikkaan? Täällä on joskus jopa kiroiltu ja halveksittu Jumalan ihmisiä, saarnaajia ja lapinvanhimpia ja haukuttu tunnistettavasti eläviä kristityitä. Minä kutsuin teitä isän kotiin ja vieläkin kutsun. Murheella olemme eksyneitä kaivanneet. On käsittämätöntä, että ihminen ei tunne kotiaan, missä on ilo ja rauha. Te puhutte uudestaan ja uudestaan lakihenkisyydestä ilman että se olisi totta. Laki on herätykseksi suruttomille ja armosta pois langenneille. Kristityille kuitenkin on saarnattu parannusta vaelluksen vioista, että säilyy synnin tunto. Silloin myös on armon tunto. Synnin ja maailmanrakkaus on viha Jumalaa vastaan. Katekismuksessa on hyvin selitetty kasteesta näin Lutterin sanoin: "Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana." Onko tämä lakihenkisyyttä, jos pidämme Lutterin opetukset totena ja raamatun apostoleineen? Se mieli se mieli, uuden ihmisen mieli. Emmehän omasta puolesta onnistukkaan, mutta armo riittää syntinsä tunteville, eikä katumattomille. Siitä on kysymys. Kiitos Taivaanisälle ,että on armo ja totuus kuultavana viimeiseen päivään asti. Kristus on meidän kanssamme, kuka voi olla meitä vastaan. Hän kärsi edestämme kovan kuolon ristillä ja golgatalla.
- johan_myrkyn_lykkäsit
Ei ole parannuksen tarvetta tullut valehteleville esikoislestadiolaisssaarnaajille. useiden kymmenien miljoonien eurojen ryöstö ei ole pikkusynti. Muita uhkaillaan helvetillä vaikka Jeesus on heidän kaikki syntinsä maksanut. L9opeta tekopyhä ruikutuksesi.
- Kunnialoukkaat
Olet väärässä, me jäsenet omistamme edelleen koko omaisuuden.
- RakkausOnSuurin
...valhe on synti,muttaolen varma,että saarnamiehet tuntevat,jos ovat joutuneet valheen syntiin ja tekevät siitä parannuksen...onko viha synti saarnaajiamme kohtaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 474723
4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta
Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä954562Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!
1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille6174168Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233117- 792671
Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?
Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.1292203SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat
SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka3472153Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu
Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.2202152Ketä ammuttu ?
Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?291765Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari
Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,661502