Lada-kuskit?

Minkähän takia useimmat Lada-kuskit istuvat autossaan talvella karvalakki päässä ja silleen pystyasennossa puristavat rattia kaksin käsin rystysen valkoisina? Onko ajaminen Ladalla niin kylmää / pelottavaa?
Ilmianna
Jaa

28 Vastausta


Lienevät kaikki tuolta Kontiolahden suunnalta kotoisin..sitä Seppäsen sukua..
Muuten näistä miten tietämään, mutta se karvahattu!
Ilmianna
Jaa
Lata on paska auto. Evakkoreki. Takalasinlämmitin pitää olla ettei kädet kylmä käyntiin työntäessä. Maali kun lähtee kyljestä niin siellä lukee Wiipurin suolakurkku oy. Venäläisetkin pitävät heiniä ladoissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Tuostapa tuli mieleen sanomalehdessä ollut ihan oikea ja vakavasti otettava, joskin humoristinen uutinen takavuosilta.Tapahtumapaikkaa en muista tarkemmin, mutta jossain Venäjällä se kuitenkin oli.
Jostain syystä mies oli pudonnut korkealta kerrostalon ikkunasta ja onnekseen kohdalle sattui vanha Lada jonka katto antoi periksi ja painui kasaan. Kyseinen herra oli sitten sairaanhoitohenkilöstölle kiitelly hyvää tuuriaan ja sanonut jotakuinkin niin että "Olipa se hyvä kun Lada sattui kohdalle. Jos se olisi ollut länsimainen auto niin pelti ei oli periksi antanut ja häneltä olisi lähtenyt henki pois."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kahenlaista_tuurii kirjoitti:
Tuostapa tuli mieleen sanomalehdessä ollut ihan oikea ja vakavasti otettava, joskin humoristinen uutinen takavuosilta.Tapahtumapaikkaa en muista tarkemmin, mutta jossain Venäjällä se kuitenkin oli.
Jostain syystä mies oli pudonnut korkealta kerrostalon ikkunasta ja onnekseen kohdalle sattui vanha Lada jonka katto antoi periksi ja painui kasaan. Kyseinen herra oli sitten sairaanhoitohenkilöstölle kiitelly hyvää tuuriaan ja sanonut jotakuinkin niin että "Olipa se hyvä kun Lada sattui kohdalle. Jos se olisi ollut länsimainen auto niin pelti ei oli periksi antanut ja häneltä olisi lähtenyt henki pois."
Mutta olipa hyvä ettei sattunut alle kaupungin komissaarin lada. Olisi henki lähtenyt ukolta sairaalasta päästyäkin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Minkästähen latukassa on saranat konepelin etureunassa? No moottorin sipatessa nostaa vain konepellin pystyyn ja purjehtii kotiin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
militsija kirjoitti:
Mutta olipa hyvä ettei sattunut alle kaupungin komissaarin lada. Olisi henki lähtenyt ukolta sairaalasta päästyäkin...
Toisilla sitä on tuota onnea elämässä kaksinverroin, mutta vastaavasti joiltain muilta otetaan viimeinenkin pois tasapainon säilyttämiseksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Olen aina ihmetellyt että ostavatko vain kommunistit ladoja, vai tekeekö vasta ladan omistaminen ihmisestä kommunistin...?
Ilmianna
Jaa
Oli mullakin kerran lada mutta möin sen takasin venäjälle. Ostaja avasi konepellin ja katsoi öljytikun ja sanoi harosi masla. Maksoi minkä pyysin ja antoi kaksi kassillista viinaa. Oli hyvä kauppa ja tässä valossa pitän ladaa totella hyvänä autona!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
No hitto, kylläpä olikin hyvä auto kun ihan kaksi kassillista viinaakin sait. Tuollaisia autoja tarvitaan suomeen enemmän!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Onkohan se sarjamurhaajakin Ladamies,kun istui oikeudessakin karvahattu päässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
sellasta tuolla yläpuolella jo eppäiltiin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Se on nykyisin harraste auto, rahamiesten hupi juttu. Sama juttu, kun ennen haiskahti savulta, tiedettiin savupirtin köyhäksi, nyt savusaunoja on vain varakkaimmilla ihmisillä.
Ilmianna
Jaa
50-luvulla kävi kuulema hyvä viuhka lavatansseissa,kun haiskahti vähän pensalle,jotkut oli hieman kastelleet nenäliinan nurkkaa pensassa,niin tytöt luuli,että kaverilla on autokyytiä tarjolla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Joo, jos muisti ottaa pyykkipojat pois lahkeista...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
No nyt on pemaripoju/-tyty ottanut kukkakaalin nenäänsä. Minun mielestäni Ladoilla ajavat tosimiehet, jotka eivät kuvia kumartele. Ja eikö nuo Lada-vitsit ja "kokemukset" ole vanhentuneet vuosikymmeniä sitten?
Ilmianna
Jaa
Minäkin olin huomaavinani tämän ketjun yhteyden aiempaan bemari-keskusteluun. Mutta eipä taida tämä merkki herättää niin suuria tunteita kuin tuo saksalainen.
Ilmianna
Jaa
Latukkahan oli hyvä auto! Oli luja ja lämmin ja lähti hyvin käyntiin pakkasellakin. Oli helppo huoltaa ja korjata ja osat halpoja. Oli ainoa todellinen kansanauto kuplavolkkarin jälkeen. Aikoinaan esim. rajavartijoilla oli autoina ladoja juuri hyvän kylmäkäynnistyvyyden takia.
Valtionlaitoksilla poliisilla, armeijalla, kunnilla, kaupungeilla oli virka-autoina ladoja aina 1990 luvulle asti, tämä toki johtui suuresti suomen ja NL:n välisestä kauppapolitiikasta.
Mutta lada oli halvimpia autoja warren ja skodan ohella ja näistä kolmesta ehdottomasti paras ja laadukkain auto 1980-luvulla. Pyöreälamppuinen 1200 L alkaa olla jo klassikkoauto jos sellaisen vielä jostakin löytäisi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Pitkälti samaa mieltä. Hintaansa nähden kelpo kulkine. Tarvittaessa Ladan käynnistys onnistui jopa veivillä, joka löytyi työkaluista ja joka työnnettiin etupuskurissa olevasta reiästä vauhtipyörässä olevaan hahloon.

Huonointa Ladassa oli ajoasento. Jos jalat olivat polkimilla vähänkään luontevasti, kädet eivät yltäneet ohjauspyörään ja jos käsillä piti kiinni ohjauspyörästä, jalkojen piti olla luonnottomasti koukussa. Ohjaus oli jäykkä, joskin pitämällä simpukan säätöruuvi hieman löysällä siitä sai siedettävän.

Ja polttoaineen kulutus oli mootorin kokoon ja tehoon nähden suuri. Jotkut kätevät käyttäjät muuttivat kaasuttimen vivuston vaijeritoimiseksi ja siten tarkemmaksi, mikä saattoi jonkin verran hillitä myös polttoaineen kulutusta.

-
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
rpwifhwpoqpwirij kirjoitti:
Pitkälti samaa mieltä. Hintaansa nähden kelpo kulkine. Tarvittaessa Ladan käynnistys onnistui jopa veivillä, joka löytyi työkaluista ja joka työnnettiin etupuskurissa olevasta reiästä vauhtipyörässä olevaan hahloon.

Huonointa Ladassa oli ajoasento. Jos jalat olivat polkimilla vähänkään luontevasti, kädet eivät yltäneet ohjauspyörään ja jos käsillä piti kiinni ohjauspyörästä, jalkojen piti olla luonnottomasti koukussa. Ohjaus oli jäykkä, joskin pitämällä simpukan säätöruuvi hieman löysällä siitä sai siedettävän.

Ja polttoaineen kulutus oli mootorin kokoon ja tehoon nähden suuri. Jotkut kätevät käyttäjät muuttivat kaasuttimen vivuston vaijeritoimiseksi ja siten tarkemmaksi, mikä saattoi jonkin verran hillitä myös polttoaineen kulutusta.

-
Muistelen, että Ladassa olisi ollut jonkinlainen käsivalokin mukana, joka sai virtansa tupakansytyttimestä. Myös paikkamaalipurkki taisi olla joissakin Ladoissa mukana, kuten jalkapumppu ja olikohan rengaspainemittarikin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
TodellinenTalviauto kirjoitti:
Muistelen, että Ladassa olisi ollut jonkinlainen käsivalokin mukana, joka sai virtansa tupakansytyttimestä. Myös paikkamaalipurkki taisi olla joissakin Ladoissa mukana, kuten jalkapumppu ja olikohan rengaspainemittarikin.
Ja virranjakajassa oli nuppi josta voi säätää sytytystä bensan oktaaniluvun mukaan, ei ollut niin nuukaa mistä mittarista tankkasi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Hyvä auto,kun vain muisti lähes joka katsastukseen vaihtaa jarruletkut,jarrupaineen säätöventtiilin ja raidetangon päitä. Katsastusmiehet ainakin oli nämä paikat oppineet tutkimaan ihan ensiksi.
Ilmianna
Jaa
Se oli ladassa ihmeellistä että sehän oli matkittu puolassa valmistetusta polski 124 fiatista, mutta tästä kopiosta vaan tuli sata kertaa lujempi ja parempi auto kuin esikuvastaan...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Ei nyt kuitenkaan noin, mutta sen verran asiassa on totuutta että eräitä osia muutettiin toisenlaiseksi, mutta ne ei tehneet siitä parempaa eli vahvempaa alkuperäiseen italialaiseen Fiatiin verrattuna.

http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
JokuRajaKuitenkin kirjoitti:
Ei nyt kuitenkaan noin, mutta sen verran asiassa on totuutta että eräitä osia muutettiin toisenlaiseksi, mutta ne ei tehneet siitä parempaa eli vahvempaa alkuperäiseen italialaiseen Fiatiin verrattuna.

http://totalcarmagazine.com/classicandbeloved/2014/04/29/fiat_124_vs_lada_shiguli_1200/
Polski oli kuin kiitävä tähdenlento mutta lada se vaan porskutti vaikka pelkkä kopio piti olla, mites se selitetään?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
granitsa.jest kirjoitti:
Polski oli kuin kiitävä tähdenlento mutta lada se vaan porskutti vaikka pelkkä kopio piti olla, mites se selitetään?
Kyllähän siinä plagioinnin ja ladan tuotantoprosessin välillä jotakin varmaan tapahtui.
Polski Fiat oli todella surkea ja monivikainen auto, halpa kyllä. Jos lada siitä todellakin kopsattiin niin kyllä sopii ihmetellä miten pojasta polvi parani, mutta kyllähän lada oli polskiin verrattuna laatuauto!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ladaharasoo kirjoitti:
Kyllähän siinä plagioinnin ja ladan tuotantoprosessin välillä jotakin varmaan tapahtui.
Polski Fiat oli todella surkea ja monivikainen auto, halpa kyllä. Jos lada siitä todellakin kopsattiin niin kyllä sopii ihmetellä miten pojasta polvi parani, mutta kyllähän lada oli polskiin verrattuna laatuauto!
Ei kannata uskoa joidenkin keskikaljapöhnässä kirjoittelevien huru-ukkojen houreita, sillä tuskin kopsattiin eikä kopsattukaan mistään Polski-Fiatista:

"..kesällä 1966, kun tehtiin Fiatin ja Neuvostoliiton hallituksen välillä sopimus uuden autotehtaan rakentamisesta Togliattiin. Lisenssi sopimuksella saatiin helposti ajanmukainen tuotanto nopeasti käyntiin. Uuden auton prototyypiksi otettiin Fiat 124 vuodelta 1966."

https://www.ladakerho.fi/info/venaja/yleista.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Korjailin joskus 60 luvulla tulleita ensimmäisiä uusia Ladoja,joissa kytkin ei tahtonut irroittaa kunnolla. Syy löytyi huonosti viimmeistellystä kytkinakselin pooreista,jossa kytkinlevy ei liikkunut kunnolla,muuten kiinnityspulteissa luki vielä Fiat, 124 sen jäljiltä.
Ilmianna
Jaa
Minusta karvahattu kuuluisi enneminkin sen bmw:n varustuksiin, kuin Ladan. Hiukan oli kaukaa haettu tuo lohtukosto alkuperäisellä kirjoittajalla. Nyt vaan suorassa siellä kuskin penkillä ja ranne suoraksi.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lada-kuskit?

Minkähän takia useimmat Lada-kuskit istuvat autossaan talvella karvalakki päässä ja silleen pystyasennossa puristavat rattia kaksin käsin rystysen valkoisina? Onko ajaminen Ladalla niin kylmää / pelottavaa?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta