Korjaamme vanhaa hirsitaloa ja jätämme näkyviin muutamia hirsiseiniä. Ne kuitenkin kaipaavat puhdistusta: osassa on vanhoja maalitahroja ja tilkitsemiseen on käytetty mm. sammalta, joka on tietenkin ihan kuivunutta. Miten kannattaa poistaa maalitahrat ? Entä kannattaako kuivuneet sammaleet rapsuttaa pois ja yrittää tilkitä uudelleen vaikka pellavariveellä ? Osa hirsistä on vanhentunut kauniisti, mutta osaa on veistetty niin, että hirsi on vaaleampaa niistä kohdin. Voiko noita vaaleampia osia esim. petsata tummemmaksi ? Muita vinkkejä ?
Hirsien puhdistus/käsittely ?
6
487
Vastaukset
- tinywarm
mites lämmitysjärjestelmä? maalämpö kait on kun puulämmitykselle kun ei saa lupaa...?
- Osa-aikaeläkeläinen
Minä takavuosilla poistin taloni ulko-ovesta lakan maalinpoistoaineella. Jotakin jäykkää siveltävää ainetta se silloin oli. Vaaleisiin kohtiin petsi on hyvä idea. Noita ideoita vanhan talon remppaamisessa tarvitaankin.
- parasta-ideaa
Jospa lopettaisit koko urakan heti alkuunsa!
- Osa-aikaeläkeläinen
Noin minäkin aioin ehdottaa, mutta toisilla riittää intoa - ja joillakin rahaakin vanhan hirsitalon remppaan. Naapurillani taisivat rahat loppua kesken purkuvaiheen, ja nyt pihansa on täynnä roinaa. Taitavat jäädäkin siihen..
- seepra77
Ei mitään petsejä, nopeesti ne laikut tasottuu. Pari vuotta niin saman värinen.
- Uyghh
Soodapuhallus on tehokas tapa poistaa maalia ja hometta hirrestä ja muiltakin puupinnoilta. Hirren pinta ei vahingoitu soodapuhalluksessa. Lisäksi jos seinässä on uudempaa ja vanhempaa hirttä sekaisin, soodapuhallus tasoittaa niiden värieroja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374