On erittäin suuri eturauhanen, mitä pitäis

On erittäin suuri eturauhanen, mitä pitäis ajatella, tai tehdä.
Lääkäri kehoitti tulemaan uudelleen vastaanotolle, hain silloin uutta ajokorttia kun olen 70-v.

Leikataanko sitä, vai annetaanko pilleri hoitoa.
Mulla ei ole mitään sellaisia vaivoja joita pitäisi olla. Eikä mitään muutakaan vaivaa, ainoastaan hyvin pillerillä hoidettava verenpaine.

Hoitaisin kyllä ja tahtoisin elää vielä kauan, mutta en ole tehnyt mitään kun Tampereelle yms on yli 100 km.

4

213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurentunut eturauhanen ei sinällään ole mitenkään vaarallista eikä siis tarkoita että on syöpäriski tai muutakaan vastaavaa. Toki se ajan myötä aiheuttaa pieniä kiusallisia vaivoja esim virtsaamisen suhteen (rakko ei tyhjene kunnolla, jälkitiputtelua, virtsa tulee katkonaisesti yms). Yleensä niihin riittää lääkehoito tarvittaessa tai ikävissä oireissa höylääminen. Myös kurpitsaa sisältävä ruokavalio on eduksi eturauhasen vaivoissa (esim totuttele syömään vaikka kurpitsapikkelsiä päivittäin ruuan kanssa). Kurpitsavalmisteita saa toki myös pillereinä (esim Curbisan). Myös puolukkaa ja karpaloita kannattaa suosia ruokavaliossa päivittäin.
      Jos tilanne kohdallasi on hyvä, älä ole turhaan huolissasi. Huomaat kyllä jos tilanne muuttuu ja silloin osaat hakeutua lääkäriin. Muista liikkua aktiivisesti päivittäin ja muutenkin normaali tasapainoinen elämä on hyväksi niin kehon kuin mielen kannalta.

    • dfghjklöjuyg

      Jos siitä ei kerran ole mitään vaivaa, niin eihän siinä sillon ole mitään hoitamista. Jos sitä sen sijaan mennään ronkkimaan, niin sitten niitä vaivoja vasta onkin... mieti siis asiaa uudelleen sitten, kun vaivoja tulee, jos tulee ollenkaan.

    • Eitoimikaikilla

      Totta ,minun urologini on myös kriittinen eturauhasen höyläämiseen, jos ei muuta vaivaa ole kun hyvälaatuinen liikakasvu. Nykyään on monia hoitomuotoja esim.itse käytän testosteronin salpaajaa. Olen jo vanha gubbe, joten ei haittaa jos miehisyys vähenee. Pääasia on ettei yöllä tarvitse ravata vessassa .Eturauhasen kasvu on saatu pysähtymään, ja PS-arvo on pysytellyt kolmen pinnassa.

    • gamlagubbe.79

      Minulle tehtiin eturauhasen höyläyshoito n. 15 v. sitten. Sen jälkeen on ollut jälki ja muutakin tippumista. Silloin sanottiin että jonkinajan kuluttua höyläys pitäisi uusia..

      En ole löytänyt oikeanlaatuista lääkettä. Heikommat pillerit eivät toimi, mutta Obsidan kapselin jälkeen koko päivän esiintyy kiusallista pientä virtsankarkailua.

      Minulla on sellainen tuntuma että joku kasvi sisältäisi virtsaamista helpottavaa ainetta. Yllättynyt olen että jokapäiväisen vesimelonin syönnin aloittamisen jälkeen kellertävä neste pääsee kulkemaan ilman ylimääräistä kivistystä.
      Lääkettä on kuitenkin varattuna, josko vesimelonin hyvä vaikutus sattuisi loppumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe