Nopeusrajoituksia noudatetaan ainoastaan silloin kun poliisiauto ajaa perässä tai kameratolppien kohdalla.Eikä se mikään ihme ole,koska ovathan nämä kesärajoituset naurettavan alhaisia monissa paikoissa.Talvirajoitukset ymmärän jotenkin,koska suuri osa kuljettajista ei hallitse autoaan riittävän hyvin liukkaalla kelillä .Eivätkä ymmärrä ajaa omien kykyjensä mukaan.
Typerät nopeusrajoitukset
57
711
Vastaukset
- HolhotaanKielletään
Talvirajoitukset ne vasta typeriä onkin. Kuivat tiet ja pudotettu rajoitus.
Sä oot aivan oikeessa ! Talvi rajotukset on tosi syvältä perseestä eikä niitten olemassa oloa voi perkele perustella kun jollain helvetin kyykytys tarpeella ja sitten onkin tosi turvallista ajaa kun on joku perkeleen rekka perseessä saatana ! Ja kohta se helvetin pelleily taas alkaa !
Olisikin niin helppoa, vaan ei. Monikaan ei osaa tai välinpitämättömyyden takia ei säädä nopeuttaan keliolosuhteiden mukaan, joten se on sitten osittain toteutettava laskemalla yleisiä rajoituksia alemmas. Liukkaus ei yksinään ole peruste nopeuden alentamiselle. Perusteena on myös piemys, joka talviaikaan on verrattain voimakas.
delfin84 kirjoitti:
Olisikin niin helppoa, vaan ei. Monikaan ei osaa tai välinpitämättömyyden takia ei säädä nopeuttaan keliolosuhteiden mukaan, joten se on sitten osittain toteutettava laskemalla yleisiä rajoituksia alemmas. Liukkaus ei yksinään ole peruste nopeuden alentamiselle. Perusteena on myös piemys, joka talviaikaan on verrattain voimakas.
Eli pimeys.
- Anonyymi
En tunne minkäänlaista sääliä.
En auta en soita apua jos näen ylinopeudesta johtuvan kolarin.
Jos on vielä tajuissaa autoon juuttuneena heitän tulitikun perään ja kysyn miltäs nyt tuntuu?
Säälin niitä idiootteja jotka tuovat kolaripaikalle kynttilöitä. - Anonyymi
Talvinopeusrajoitukset voisi poistaa jos nastarenkaat kiellettäisiin. Suurin syy talvinopeusrajoituksiin ei ole turvallisuus, vaan merkittävämpi tekijä on tiestön kulumisen hillitseminen. Nastarenkaisen tiestöä kuluttava vaikutus kasvaa samassa suhteessa nopeuden kasvaessa, kun kasvaa jarrutusmatkat.
- MitesSinunAjitaitosi
Kuinkahan moni päivittäisistä ajoneuvon hallinnan menettäneistä kuljettajista on mielestään niitä keskivertoa parempia kuljettajia, niitä itseään koviksi rattimiehiksi kuvitelleita? Että se siitä itse oikean nopeuden tietävistä kuljettajista?
- teidenrita
Talvirajoitukset kuivan kelin sattuessa ovatkin typeriä.Ehdottomasti pitäis olla rajoitukset kelin mukaan talvella.Mitä tulee ajoneuvon hallinnan menettäjiin ,ovat joko pojankloppeja tai muuten ajotaidoiltaan heikkoja.
- teidenrita
En tiedä kuinka moni on niitä keskivertoa parempi niistä ojaan ajaneista. Henk.koht. en ole vielä koskaan menettänyt ajoneuvoni hallintaa .Ajokokemusta jo lähes 40v
- OsaatkoOikeasti
teidenrita kirjoitti:
Talvirajoitukset kuivan kelin sattuessa ovatkin typeriä.Ehdottomasti pitäis olla rajoitukset kelin mukaan talvella.Mitä tulee ajoneuvon hallinnan menettäjiin ,ovat joko pojankloppeja tai muuten ajotaidoiltaan heikkoja.
Miten luotettavana ja puolueettoma pidät omaa määritelmää omasta ajotaidosta joka erittäin todennäköisesti on mielikuvissa pirun hyvä?
teidenrita kirjoitti:
En tiedä kuinka moni on niitä keskivertoa parempi niistä ojaan ajaneista. Henk.koht. en ole vielä koskaan menettänyt ajoneuvoni hallintaa .Ajokokemusta jo lähes 40v
> Henk.koht. en ole vielä koskaan menettänyt ajoneuvoni hallintaa .Ajokokemusta jo lähes 40v
Ensinnäkään ajokokemusta ei mitata vuosissa. Ei edes kilometreissä. Kilometrit suhteessa ympäristöön kertoo jo jotain.
Toisekseen, itse olen menettänyt ajoneuvoni hallinnan. Ensimmäinen kerta taisi olla autokoulun liukkaanradalla, jossa se oli tarkoituskin. Sen jälkeen liukkaina aamuina "vähän kokeillut", eli turvallinen ajoneuvon hallinnan menetys liukkauden summittaisen arvioimisen onnistumiseksi. Radalla on mennyt hallinta vahingossakin, kun rajoja on haettu vähän liian agressiivisesti... Pahimmillaan hallinta meni pysähtyneenä ollessa, mutta onneksi sen sai takaisin nopeasti kun heitti vapaalle ja katseen tiukasti taustapeiliin (lähti valumaan alaspäin loivaa mäkeä neljä pyörää lukossa).
Ajoneuvon hallinnan menetyksessä ei ole mitään pahaa. Se on päin vastoin, olennainen osa turvallista liikennettä. Kunhan sen hallinnan menettää hallitusti. :)- Osaan_ko
TheRat kirjoitti:
> Henk.koht. en ole vielä koskaan menettänyt ajoneuvoni hallintaa .Ajokokemusta jo lähes 40v
Ensinnäkään ajokokemusta ei mitata vuosissa. Ei edes kilometreissä. Kilometrit suhteessa ympäristöön kertoo jo jotain.
Toisekseen, itse olen menettänyt ajoneuvoni hallinnan. Ensimmäinen kerta taisi olla autokoulun liukkaanradalla, jossa se oli tarkoituskin. Sen jälkeen liukkaina aamuina "vähän kokeillut", eli turvallinen ajoneuvon hallinnan menetys liukkauden summittaisen arvioimisen onnistumiseksi. Radalla on mennyt hallinta vahingossakin, kun rajoja on haettu vähän liian agressiivisesti... Pahimmillaan hallinta meni pysähtyneenä ollessa, mutta onneksi sen sai takaisin nopeasti kun heitti vapaalle ja katseen tiukasti taustapeiliin (lähti valumaan alaspäin loivaa mäkeä neljä pyörää lukossa).
Ajoneuvon hallinnan menetyksessä ei ole mitään pahaa. Se on päin vastoin, olennainen osa turvallista liikennettä. Kunhan sen hallinnan menettää hallitusti. :)Jos et ole koskaan menettänyt ajoneuvon hallintaa, et tiedä ääritilanteissa ajamisesta tarpeeksi. Harjoittelu esim. ajoharjoitteluradalla tarkoituksellisesti äärirajoilla antaa sopivasti tuntumaa siihen, mitä tapahtuu kun ollaan rajoilla. Jos sitä ei ole koskaan kokeillut, voi vain toivoa ettei ääritilanteita tule. Muutamalla kokeilukerralla jo saa sen verran rutiinia, ettei tarvitse pelätä tuntematonta.
Kyllä ajokokemusta mitataan vuosissakin, mutta se on väärä mittari ajotaidolle. - RottaJaksaaHämmästyttää
TheRat kirjoitti:
> Henk.koht. en ole vielä koskaan menettänyt ajoneuvoni hallintaa .Ajokokemusta jo lähes 40v
Ensinnäkään ajokokemusta ei mitata vuosissa. Ei edes kilometreissä. Kilometrit suhteessa ympäristöön kertoo jo jotain.
Toisekseen, itse olen menettänyt ajoneuvoni hallinnan. Ensimmäinen kerta taisi olla autokoulun liukkaanradalla, jossa se oli tarkoituskin. Sen jälkeen liukkaina aamuina "vähän kokeillut", eli turvallinen ajoneuvon hallinnan menetys liukkauden summittaisen arvioimisen onnistumiseksi. Radalla on mennyt hallinta vahingossakin, kun rajoja on haettu vähän liian agressiivisesti... Pahimmillaan hallinta meni pysähtyneenä ollessa, mutta onneksi sen sai takaisin nopeasti kun heitti vapaalle ja katseen tiukasti taustapeiliin (lähti valumaan alaspäin loivaa mäkeä neljä pyörää lukossa).
Ajoneuvon hallinnan menetyksessä ei ole mitään pahaa. Se on päin vastoin, olennainen osa turvallista liikennettä. Kunhan sen hallinnan menettää hallitusti. :)Miten hallinnan menettää hallitusti?? Jos joku asia ei ole hallinnassa se ei sitä silloin ole eli sen toimintaan ei voi itse vaikuttaa. Auto esim. on kuljettajan hallinnassa tai ei ole. Formulakuskitkin ilmeisesti hakevat ajokkinsa hallinnan menettämistä koska se on, kuten kerroit, hyvä juttu. Eiks niin. Bussikuskitkin ajavat kokoajan pidon ja auton hallinnan rajamailla koska on hyvä asia jos hallinta siirtyykin rajan toiselle puolelle ja bussi vaikka törmää toisen auton perään tai jyrää ihmisten yli pysäkillä.
- enevpk1
teidenrita kirjoitti:
Talvirajoitukset kuivan kelin sattuessa ovatkin typeriä.Ehdottomasti pitäis olla rajoitukset kelin mukaan talvella.Mitä tulee ajoneuvon hallinnan menettäjiin ,ovat joko pojankloppeja tai muuten ajotaidoiltaan heikkoja.
Kelistä riippuvien rajoitusten pitää sijaita jokaisen kuskin aivolohkoissa, ei missään pellistä maalatuissa läpysköissä.
- teidenri
Ensinnäkin ,en ole koskaan menettänyt ajoneuvon hallintaa muun liikenteen joukossa yleisillä teillä.Harjoiteltu on sivuteillä .Riittävän alhainen tilannenopeus ja riittävä ennakointi pitävät kyllä ajoneuvon hallinnassa.Hallittu hallinnanmenettäminen?? :)
- veio4
enevpk1 kirjoitti:
Kelistä riippuvien rajoitusten pitää sijaita jokaisen kuskin aivolohkoissa, ei missään pellistä maalatuissa läpysköissä.
Juuri niinhän se on. Pellistä maalatut läpyskät kertovat vain enimmäisnopeuden. Muu oikea nopeus kuhunkin tilanteeseen pitäisi siis pitäisi löytyä kuskin aivolohkosta.
MUTTA........ - KaikkiOnperempia
"Kuinkahan moni päivittäisistä ajoneuvon hallinnan menettäneistä kuljettajista on mielestään niitä keskivertoa parempia kuljettajia, niitä itseään koviksi rattimiehiksi kuvitelleita? "
Eikös ihan jokainen autoa kuljettava ole keskimääräistä parempi kuski?
- Lisäopetusta
Lippispäisen amispojan aloitus. Pojan jolla on lippahattu väärinpäin päässä ja aivot ylösalaisin. Kyllä se poliisi opettaa.
- veio4
"Nopeusrajoituksia noudatetaan ainoastaan silloin kun poliisiauto ajaa perässä tai kameratolppien kohdalla."
Niin aika monet tekevät. Siksi olenkin puhunut näennäisvalvonnasta. Valvonta on pelleilyä.
" Eikä se mikään ihme ole,koska ovathan nämä kesärajoituset naurettavan alhaisia monissa paikoissa."
Usein syy on siinä ettei kuljtettajan kyky arvioida tilannenopeuksia ei ole kehitynyt, eikä siten näe ajonopeuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten hirvet, liittymät, näkyvyys eri suuntiin, risteykset, seudulla liikkuvat lapset, kevytliikenne, raskas liikenne, raktorit, yms.
Se millä vauhdilla jossain pystyy ajamaan, on aivan eri asia kuin oikea tilannenopeus. Aloittelija, joka on selvinnyt hyvällä tuurilla, helposti sokeutuu luuloihinsa.
" Talvirajoitukset ymmärän jotenkin,koska suuri osa kuljettajista ei hallitse autoaan riittävän hyvin liukkaalla kelillä ."
Silloin tällöin talvella on hyvinkin kesäkeli mutta keli voi muuttua yllättävän nopeasti ja huomaamatta. 100 ja 120 tai 80 ja 100 on varsin erilaisia nopeuksia silloin kun tapahtuu yllättäen muutoksia suunnitelmiin, vaikkapa hirvi juoksee eteen tai sivutieltä tulija arvioi päätiellä kulkevan nopeutta. Joskus yllätyksiä voi sattua hyvinkin harvoin mutta loputtomasti hyvä tuuri ei jatku kenelläkään.
"Eivätkä ymmärrä ajaa omien kykyjensä mukaan. "
Toisaalta ajotaidoistaan liikoja luulevat hiostavat niitä jotka ajavat omien taitojensa mukaan ja usein juuri oikeaa tilannenopeutta ja hiostamalla vaarantavat tilanteen.
Joskus edellä ajavan "liian hidas " nopeus saattaa johtua siitä, että takana ajaa liian lähellä juuri tuo itseään mahtikuskina pitävä.- A_pu_va
>... Valvonta on pelleilyä...
Juuri tämän vuoksi on äärimmäisen hyvä, että poliisi on saamassa laajemmat mahdollisuudet esim. keskinopeusvalvontaan.
Tieliikenteen lait ja säännöt ovat minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Kaikki syyt olla noudattamatta edes niitä ovat tekosyitä. Liikenteen kuuluu olla ennalta arvattavaa ainakin muiden liikkujien käytöksen suhteen. - veio4
A_pu_va kirjoitti:
>... Valvonta on pelleilyä...
Juuri tämän vuoksi on äärimmäisen hyvä, että poliisi on saamassa laajemmat mahdollisuudet esim. keskinopeusvalvontaan.
Tieliikenteen lait ja säännöt ovat minimivaatimuksia niille, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Kaikki syyt olla noudattamatta edes niitä ovat tekosyitä. Liikenteen kuuluu olla ennalta arvattavaa ainakin muiden liikkujien käytöksen suhteen.Pääosin valvonta pitäisi tapahtua liikkuvan poliisin toimesta joka ajaa vanhalta autonromulta näyttävällä laitetulla rassilla jossa kamerat ja laitteet joka suuntaan.
Vain siten liikenteen todelliset ongelmakuskit tulisivat ilmi.
Nykyinen systeemi on pelleilyä, rikollisten suojelua.
Jotkut poliisitkin menivät vielä nolaamaan itsensä Vantaan Sanomissa, oikein videon kera, murtivat mielestään myytin siitä että ihmiset muka jarruttaisivat peltipoliiseihin. - sellainen.tapaus
veio4 kirjoitti:
Pääosin valvonta pitäisi tapahtua liikkuvan poliisin toimesta joka ajaa vanhalta autonromulta näyttävällä laitetulla rassilla jossa kamerat ja laitteet joka suuntaan.
Vain siten liikenteen todelliset ongelmakuskit tulisivat ilmi.
Nykyinen systeemi on pelleilyä, rikollisten suojelua.
Jotkut poliisitkin menivät vielä nolaamaan itsensä Vantaan Sanomissa, oikein videon kera, murtivat mielestään myytin siitä että ihmiset muka jarruttaisivat peltipoliiseihin.Liikenteen todellinen ongelma eli polttopullo veijo on tullut jo idioottimaisilla jutuillaan ja ohjeillaan ilmi.
- OletTyhmistäTyhmin
"Ensinnäkään ajokokemusta ei mitata vuosissa. Ei edes kilometreissä. Kilometrit suhteessa ympäristöön kertoo jo jotain"
Eli olet siis sitä mieltä, että ei vuodet, eikä kilometrit ole mikään kokemuksen mittari!
Kuinka tyhmäksi kikuli voi vielä tulla, vai oliko tämä jo aallonpohja?!- Kilometrit.Ja.Tyhmyys
Kyllä 100000 km maaseuduliikenteessä antaa pikkasen erilaisen ja erimäärän kokemusta kuin samat kilometrit kaupunkiliikenteen ruuhkassa.
- teidenri
Kilometrit suhteessa ympäristöön...eli missä ajaa.Oletko sitä mieltä ettei asim.40v ajokokemus ja miljoona kilometriä vaikuta ajotaitoihin positiivisesti
- veio4
teidenri kirjoitti:
Kilometrit suhteessa ympäristöön...eli missä ajaa.Oletko sitä mieltä ettei asim.40v ajokokemus ja miljoona kilometriä vaikuta ajotaitoihin positiivisesti
Kuljettaja on saattanut 40v ja miljoona kilomeriä vahvistaa omia vääriä periaatteitaan liikenteessä.
Oikeat asiat paljastuisivat, jos saisimme valvonnan joka puuttuisi liikenteen todellisiin ongelmiin. - riippuu_tilanteesta
teidenri kirjoitti:
Kilometrit suhteessa ympäristöön...eli missä ajaa.Oletko sitä mieltä ettei asim.40v ajokokemus ja miljoona kilometriä vaikuta ajotaitoihin positiivisesti
>> Oletko sitä mieltä ettei asim.40v ajokokemus ja miljoona kilometriä vaikuta ajotaitoihin positiivisesti.
Ei vaikuta ei, jos ei noudateta sääntöjä ja rajoituksia. Moni "kokenut" kokee olevansa parempia kuskeja ja tästä johtuen ajavat lain vastaisesti. Siinä ei ole mitään poisitiivista että rikkoo rajoituksia ja sääntöjä. - pakumies671
veio4 kirjoitti:
Kuljettaja on saattanut 40v ja miljoona kilomeriä vahvistaa omia vääriä periaatteitaan liikenteessä.
Oikeat asiat paljastuisivat, jos saisimme valvonnan joka puuttuisi liikenteen todellisiin ongelmiin.Poliisi on aika saamaton puuttumaan niihin todellisiin ongelmiin eli ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin. Kuski voi olla vaikka kuinka huono ja kyvytön hektisen liikenteen seuraamiseen ja johdonmukaiseen ennakointiin, jos syynä on vanhuuden tuomat syyt kunhan ei ole kännissä eikä aja ylinopeutta.
- veio4
pakumies671 kirjoitti:
Poliisi on aika saamaton puuttumaan niihin todellisiin ongelmiin eli ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin. Kuski voi olla vaikka kuinka huono ja kyvytön hektisen liikenteen seuraamiseen ja johdonmukaiseen ennakointiin, jos syynä on vanhuuden tuomat syyt kunhan ei ole kännissä eikä aja ylinopeutta.
Puhutko nyt formula-ajoista vai liikenteestä.?
40 vuotta liikenteessä oikein ajanut ja itseään kehittänyt, ei ole vaaraksi vanhanakaan. Aina oikein ajanut osaa myös arvioida itseään oikein ja osaa siksi välttää menemästä Riemukaaren ympyrään ajamaan eli osaa valita ympäristön taitojensa mukaan.
40 vuotta väärin ajanut, vääriin ajotaitoihin pinttynyt on vaarallinen ja erityisen vaarallinen vanhuuden yllättäessä, kun toiminnot rappeutuvat. Tämä jälkimmäinen hakee itsetunnon vahvistusta juuri siitä, että kuvittelee olevansa luulojensa tasolla.
Katsos, ensinmainitulle liikenne ei ole hektistä koska tuo osaa ennakoida, minkä nuorena on oppinut sen vanhana taitaa.
Hektistä liikenne on vain niille ja niiden takia jotka eivät hallitse edes alkeita vaan omaan napaan tuijottaen, tai työnantajaansa nuoleskellen, yrittävät edetä niin nopeasti kuin mahdollisa välittämättä liikenteen kokonaisuudesta.
On myös niin, että jokaisen kortillisen pitäisi olla tietoinen siitä keitä liikenteessä saa liikua, eli mopoautot, vanhukset, kuurot .... ja jolleivat sitä ymmärrä tai ota huomioon, eli jos nuo tilanteet yllättävät on välttämätöntä kysyä ovatko sopivia liikenteeseen vaikka omasta mielestään olisivat kuinka mainioita kuskeja. - veio4
pakumies671 kirjoitti:
Poliisi on aika saamaton puuttumaan niihin todellisiin ongelmiin eli ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin. Kuski voi olla vaikka kuinka huono ja kyvytön hektisen liikenteen seuraamiseen ja johdonmukaiseen ennakointiin, jos syynä on vanhuuden tuomat syyt kunhan ei ole kännissä eikä aja ylinopeutta.
Kun puhuit liikenteen todellisista onglemista.
Suurimman ongelman muodostavat ne "loistokuskit" , jotka eivät osaa käyttäytyä oikein niiden mainitsemiesi " ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin" ympärillä. - sellainen.tapaus
veio4 kirjoitti:
Kun puhuit liikenteen todellisista onglemista.
Suurimman ongelman muodostavat ne "loistokuskit" , jotka eivät osaa käyttäytyä oikein niiden mainitsemiesi " ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin" ympärillä.Kuten hyvin tiedämme, polttopullo veijo on se liikenteen todellinen "onglema", edessä turhaan koulutusmielessä hidasteluineen, rikollisine haluineen polttopullojen heittelyyn mielestään "huonotapaisten" rekkojen tuulilasiin, liikenteessä tappamaan kehoituksineen ym. vastaavaa idioottimaisuutta "oikeana palautteena" hehkuttaessaan.
- Hektistä
pakumies671 kirjoitti:
Poliisi on aika saamaton puuttumaan niihin todellisiin ongelmiin eli ajokykynsä menettäneisiin taantuneisiin, usein jopa dementoituneisiin vanhuksiin. Kuski voi olla vaikka kuinka huono ja kyvytön hektisen liikenteen seuraamiseen ja johdonmukaiseen ennakointiin, jos syynä on vanhuuden tuomat syyt kunhan ei ole kännissä eikä aja ylinopeutta.
"Kuski voi olla vaikka kuinka huono ja kyvytön hektisen liikenteen seuraamiseen ja johdonmukaiseen ennakointiin"
Ja hektisen liikenteen syntyynhän myötävaikuttavat etenkin nämä nuoret innokaat keskivertoa paremmat kuskit ;)
- mietäsvaan
Olen nähnyt vain "tarpeellisia" nopeurajoituksia. Tyhmiä nopeusrajoituksia en ole nähnyt.
- Yksipuolinen_painotus
Riippuu siitä, mitä tarvetta halutaan painottaa. Ely-keskusten virkamiehillä on turvallisuustavoitteet, joihin pyritään valtiolle halvimmilla keinoilla, kun rahaa ei ole ylenmäärin. Ja halvinta on pudottaa nopeusrajoitusta, koska merkin vaihto ei paljon maksa.
Todellisen hinnan maksaa kansa, joka kuluttaa tarpeettomasti ylimääräistä aikaa maantiellä. Se lisäelinaika, joka onnettomuuskuolemia välttämällä saavutetaan, käytetään autossa istumiseen, eikä riitäkään. Mutta tämähän ei valtiota ja virkamiehiä haittaa. - turhaa_marmatusta
Yksipuolinen_painotus kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä tarvetta halutaan painottaa. Ely-keskusten virkamiehillä on turvallisuustavoitteet, joihin pyritään valtiolle halvimmilla keinoilla, kun rahaa ei ole ylenmäärin. Ja halvinta on pudottaa nopeusrajoitusta, koska merkin vaihto ei paljon maksa.
Todellisen hinnan maksaa kansa, joka kuluttaa tarpeettomasti ylimääräistä aikaa maantiellä. Se lisäelinaika, joka onnettomuuskuolemia välttämällä saavutetaan, käytetään autossa istumiseen, eikä riitäkään. Mutta tämähän ei valtiota ja virkamiehiä haittaa.Muuta lähemmäksi työmaata ja käytä fillaria.
Mikäli työn puolesta on paljon reissaamista, niin voivoi. Jos ei autossa istuminen kiinnosta, niin olet väärällä alalla. Vaihda duunia. - teidenri
Rahasta se on kiinni.Valtion pitäisi panostaa enmmän liikenneturvallisuuteen,mutta rahavirrat tunnetusti ohjautuvat muualle.Päivänselvää on ettei se nopeudenrajoitusmerkki siinä tienposkessa ole ratkaisu oikeastaan mihinkään.Jotkut autoilijat lyövöt jarrut lähes pohjaan nopeuden muuttuessa pienemmäksi ja silloinhan liikennekaaos peräänajoineen ja jonoineen on valmis eli kaikkea muuta kuin sujuvaa.Liikennekäyttäytymistä pitäisi muuttaa enemmän siihen suuntaan,että miten aiheutan mahdollisimman vähän haittaa muille tiellä liikkujille ,kuin että tulkitaan liikennesääntöjä kuin "raamattua".
- tättärääpippijuu
teidenri kirjoitti:
Rahasta se on kiinni.Valtion pitäisi panostaa enmmän liikenneturvallisuuteen,mutta rahavirrat tunnetusti ohjautuvat muualle.Päivänselvää on ettei se nopeudenrajoitusmerkki siinä tienposkessa ole ratkaisu oikeastaan mihinkään.Jotkut autoilijat lyövöt jarrut lähes pohjaan nopeuden muuttuessa pienemmäksi ja silloinhan liikennekaaos peräänajoineen ja jonoineen on valmis eli kaikkea muuta kuin sujuvaa.Liikennekäyttäytymistä pitäisi muuttaa enemmän siihen suuntaan,että miten aiheutan mahdollisimman vähän haittaa muille tiellä liikkujille ,kuin että tulkitaan liikennesääntöjä kuin "raamattua".
Eihän liikennesääntöjä tarvitse tulkita ollenkaan, vaan niitä pitää noudattaa.
Jos niitä kaikki tulkitsisivat, olisi varmaan 5 miljoonaa tulkintaa Suomessa.
Riittää kun Rotta tulkitsee.
- Eikaahata
Autoihin pitäisi saada nopeudenrajottimet max 120km/h, kuolonkolarot taajamien ulkopuolella vähenesi kummasti. Vaikka olisit kuinkahyvä kuski jos joku ajaa päällesi hurjalla nopeudella tulosksen voi arvata.
- suosittelentätä
Satelliittivalvonta.
Jokaista ylinopeutta seuraisi kolahdus postilaatikossa. Ongelma ratkaistu! - Rajoitin_ei_tehoa
Eivät ne tuolla konstilla vähene, sillä yli 120 km/h nopeuksilla ajetaan vain jokunen prosentti kuolemankolareista. Useimmat sattuvat tavallisilla nopeuksilla ja tavallisilla teillä. Jopa viikonloppujen nuorisokolareissa useimmiten on vauhtia vähemmän, mutta sille tielle ja ajotaidolle liikaa. Se vähempikin riittää oikein hyvin tappamaan, jos ajetaan vastaantulevan keulaan tai puuta päin.
- veio4
Rajoitin_ei_tehoa kirjoitti:
Eivät ne tuolla konstilla vähene, sillä yli 120 km/h nopeuksilla ajetaan vain jokunen prosentti kuolemankolareista. Useimmat sattuvat tavallisilla nopeuksilla ja tavallisilla teillä. Jopa viikonloppujen nuorisokolareissa useimmiten on vauhtia vähemmän, mutta sille tielle ja ajotaidolle liikaa. Se vähempikin riittää oikein hyvin tappamaan, jos ajetaan vastaantulevan keulaan tai puuta päin.
Kaikenlainen sääntöjen rikkominen aiheuttaa välinpitämättömyyttä sääntöjä kohtaan ja se taas aiheuttaa kuolemia.
Et voi vedota vain yhteen osa-alueeseen ja väittää ettei se ole ongelma.
Nuoret tottuvat ja oppivat pitämään normaalina sääntöjen noudattamattomuutta, eihän siis ole merkitystä vaikka ammutaan poliisia tai jotakuta muuta joka tekee "turhaa työtä". - sellainen.tapaus
veio4 kirjoitti:
Kaikenlainen sääntöjen rikkominen aiheuttaa välinpitämättömyyttä sääntöjä kohtaan ja se taas aiheuttaa kuolemia.
Et voi vedota vain yhteen osa-alueeseen ja väittää ettei se ole ongelma.
Nuoret tottuvat ja oppivat pitämään normaalina sääntöjen noudattamattomuutta, eihän siis ole merkitystä vaikka ammutaan poliisia tai jotakuta muuta joka tekee "turhaa työtä".Ei todellakaan ole väliä jos "opetetaan" polttopullo veijoa kun harjoittaa terroriaan liikenteessä.
- lonliraider
Vain typerät pitävät nopeurajoituksia turhina.
On totta että kaikissa oloissa ja kaikkina aikoina ne eivät ole oikein.
Neovat joissain oloissa ehdottomasti liian suuret. - SujuvoittaaEiVaikeuttaa
Nopeusrajoitusten kokonaisvaltaiseen järkiperäisyysteen tulisi kiinnittää nykyistä laaja-alaisemmin huomiota:
- Kukaan laajemmalla aluella liikuvista kuljettajista ei aina ole tietoisia, mikä on tien tai kadun
säädetty nopeusrajoitus !!! , koska sitä ei automaattinen auton nopeusvalvontakaan tiedä.
Nopeusrajoitusten määsityksissä toimitaan liian yksisilmäisesti:
- Samalla nopeusrajoitusalueella on useita eri tieosuuksia /tilannenopeusalueita, joita ei
yhdellä liikennemerkillä ei ole mahdollista osoittaa.
- Koska yleisesti nopeusrajoitukset ovat monin paikoin kuljettajien tilannenopeusarvioden
mukaan alimitoitetut, joita kuitenkin pääsääntöisesti noudatetaan ja se ohjaa rajoitukset
kuljettäjia liikennemerkin sallimaan tasanopeuteen.
- Nykyinen nopeusrajoituskäytäntö varsinkin pääteillä on lisännyt polttoaineen kulutusta /
ympäristöpäästöjä.
Jos yrittää ajaa ympäristöystävällisesti; eli lisää vauhtia alamäissä ja hidastaa ylämäissä,
hidastaa se matkantekoa sekä aiheuttaa ruuhkaa, koska alhaista kattonopeutta ei voi ylittää.
( Kiihdytykset, vauhdinotot alamäissä ja hidastukset ylämäissä, jne. eivät ole mahdollisia
em. syistä johtuen,vaikka sillä säästettäisiin luontoa ja jopa yli 20% polttoainekuluissa.
Osittain ongelma ttodennäköisesti ratkeaisivat, jos tieliikennelakiin lisättäisiin kuljettajan
harkintaan perustuva 20-30% miniminopeuden ylitysoikeus, kuitenkin siten, että jos poliisi
arvioi turvallisen tilannenopeuden ylittymisen, olisi hänellä oikeus puuttua asiaan.
- Taajamien liikennevalo-ohjauksen tulisi pääväylille määritetyllä nopeusrajoituksella
mahdollistaa läpiajo pysähtymättä.- EttäköHarkintaa
"Jos yrittää ajaa ympäristöystävällisesti; eli lisää vauhtia alamäissä ja hidastaa ylämäissä"
Rajoituksen mukaan ajettaessa ylämäessä menee se mikä menee ja se kompensoituu alamäessä kun polttoainetta ei kulu laisinkaan. Tuskin sinun "ympäristöystävällisyytesi" asiaa parantaa. Sitä paitsi matkaan kuluva aika pitenee jos hidastaa ylämäissä, sitä ei helpolla saa takaisin kiihdyttämällä alamäissä. Eikös se ajan säästö ollut teidän parempien kuljettajien pääargumentteja.
"Osittain ongelma ttodennäköisesti ratkeaisivat, jos tieliikennelakiin lisättäisiin kuljettajan harkintaan perustuva 20-30% miniminopeuden ylitysoikeus"
Lippispäisen amisporukan "harkinta" ei kyllä mieltä nostata.
Niimpä nopeusrajoitukset on ihan turhia. Ajetaan kaikki vaan kahtasataa ihmisten päältä. Ketä kiinnostaa?
- lämääväJouJouNaama
Nopeusrajoitukset ovat aina tarpeellisia. Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista autoilijoista on huonoja kuskeja. Tietysti omasta mielestään ollaan hyviä, harva myöntää huonouttaan.
- Meollaanjoeelläsierra
Kyllä se niin on että etuvetoista autoa ei olis pitänyt valmistaa eikä mitään ajonhallinta tai vakautuslaitteita olisi pitänyt ikinä autoihin asentaakkaan. Ajokoe lumisella tiellä pitäisi olla pakollinen väistöineen ja muineeen. Nyt liikenteessä on vähän sama kun uisi koko ikänsä kellukkeet selässä ja väittäisi osaavansa uida. Ajokortin saa simulaattorilla Tikkurilassa.
- ValtionBudjettinero
SUOMEN VALTIO ON HYVIN KÖYHÄ!
Siksi liikenneministeriö keksi ylinopeussakot!
Poliisien palkat maksetaan ylinopeussakkobudjetista!
Siksi poliisit niin innokkaita sakottamaan jopa ihan mitättömän pienistä ylinopeuksista.- Jäikö_aivot_narikkaan
Ja valtion onneksi löytyy ihmisiä jotka suostuvat maksajiksi. Itse en maksa ylinopeusveroja.
- VainTyhmätMaksaa
Poliisien palkat, kute muidenkin virkamiesten, maksetaan samasta verokertymästä. Poliisien palkkoja ei olla korvamerkitty sakkokertymään. Typerä kuvitelma.
Ylinopeuden ajaminen on aina vapaaehtoista joten kenenkään ei ole pakko sakkokertymää lisätä. - veio4
Jäikö_aivot_narikkaan kirjoitti:
Ja valtion onneksi löytyy ihmisiä jotka suostuvat maksajiksi. Itse en maksa ylinopeusveroja.
Ajoneuvoveroa taidat kuitenkin maksaa ja maksaa vaikka ajaisit kuinka taloudellisesti ja kuinka vähän, aina sama summa.
Pohjois-Koreassa tuon ymmärtäisi mutta ei valtiossa jota jotkut kutsuvat oikeusvaltioksi.
- ei.rotan.sukua
Kyllä tuo rottajaksaa sitten hämmästyttää, "Ensinnäkään ajokokemusta ei mitata vuosissa. Ei edes kilometreissä. Kilometrit suhteessa ympäristöön kertoo jo jotain."
Siis olen ajanut 47 vuoden aikana noin 1,5 miljoonaa kilometriä, saman ajokokemuksen saa ajamalla keskellä metsää olevan männyn ympäri päivässä vaikka kymmenen kertaa, voi pyhä yksinkertaisuus tuota rotan järjenjuoksua. (Tosin väärin puhua sen järjestä) - taritatatanen
En voi ymmärtää niitä urpoja ketkä ei noudata liikennesääntöjä ja ennenkaikkea nopeusrajoituksia.
Ei tarvitse kuin vilkaista taulukkoa missä näkyy pysähtymismatkat eri nopeuksilla/ keleillä niin jo käsittää miksi nopeusrajoituksia pitää noudattaa. Pysähtymis matkaan kun lisätään reagointiaika niin auto on ihan eri paikassa kuin kuski luulee sen olevan jos vaikka lapsi kävelee yllättäen suojatielle.
Olen nähnyt itkevän "sorateiden virtuoosin" kun ajoi ihmisen päälle, kun ei sitten nopeus ollut kohdallaan ja auto ei sitten pysähtynnytkään. Kiva loppuelämä kummallakin. Ja vain siksi että urpo ei lähde 5-10min aikaisemmin niin ei tarvitsisi kaahata.- Anonyymi
Normaalia menoa maanteillä kun ajetaan hurjia ylinopeuksia. Valvontaa ei ole eikä mitään seurauksia vaikka ajaisi jalankulkijan yli suojatiellä. Auto on laillinen tappovehje Suomessa. Tämä tilanne on meidän poliittisten päättäjien tahtotila. Kun liikkuva poliisi pyyhkäistiin pois tämä päätös näkyy selkeästi nyt. Venäjän meininkiä liikenteessä.
- Anonyymi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009735850.html
Rajoittimet kaikkiin autoihin ei turhia kuolemia noin idioottimaisesti käyttöytyviltä ihmisiltä. - Anonyymi
Mikään laki tai sääntö ei valitettavasti estä ihmisiä toimimasta sitä vastaan. Asennevammaisuutta tai tyhmyyttä ei siis millään lailla voida estää. Ainoa keino on puuttua tekniikkaan, eli niihin ajoneuvoihin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337253Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654400Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543462Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5063165Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2942112Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361763Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201701- 911573
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791485Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151436