Alkaa tulla 500 h täyteen - onko kokemuksia missä kunnossa lämmönvaihdin on eli kannattaako puhdistuttaa. Kuljettu pääosin Suomenlahdella ja lomareissuja pari kertaa Ruotsiin.
Perushuolto menee omin käsin, mutta tähän täytynee tilata asentaja eli kallis huolto tiedossa.
Volvo D1 lämmönvaihtimen puhdistus
26
4801
Vastaukset
- Seppomartti
Pikkuvolvojen lämmönvaihdin on yksinkertainen purkaa ja koota. Noin 10 x kokemuksella: ei kannata tehdä ilman erityistä syytä ja silloin isot uudet O-renkaat mukaan. VaIhtajan irroitukseen myös pakosarjan ja mutkan tiiviste. Koskaan en ole löytänyt mitään lämmönvaihtajasta, vaikka impellerin kaikki siivet häipyivät, ylénsä 1-2 kpl. Jäädytysjärjestelmän huuhtelu sen sijaan kannattaa mutta siihen ei lämmönvaihtajan toimia tarvita.
- Jäähtyy
Puhdistuksen tarvetta on näin etänä hankala arvioida. Seuraaviin juttuihin kiinnittäisin huomiota.
-Moottorin lämmöt ajossa
-Mahdolliseen merivesisuodattimeen kertynyt lika. Ja suodattimen puhdistusväli.
-Pakoputkesta tulevan vesimäärän muutokset.
-Mahdollisesti rikkoutuneet impellerin siivet. Onko palat löytyneet vai menneet järjestelmään.
Itse kun tein homman VP 2003T tilasin osat Crom marinesta. Vaihtimen tiivistesarja ja putkiston tiivistesarja n. 15€ per sarja.
http://www.crommarine.se/index.htm
Täältä löytyy hyviä räjäytyskuvia Volvoihin. Tuosta valitsee kun sopivan D1:sen heat exchanger, componets, voi päätellä onko homma sopivalla vaikeustasolla tee-se-itse miehelle.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-epc-7746500-26.aspx
Tämän tyylisellä silikonirasvalla saa tiivisteet pysymään paikoillaan ja helpottaa asennusta.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/CRC-Silikonirasva-100ml
Rauhallisesti touhuaa, huolellisesti puhdistaa ja tasaisesti kiristää , kaikki menee hyvin.- PikkuLisäyksiä
Hyvin vastattu!
lisäisin tuohon kohtaan lämpöjen tarkasteluun, että aja kahva kaakossa tai lähes 10-15min ja tarkkaile lämpöä, jos pysyy VP: ohjeistuksessa turha homma availla. Lämpöjen tarkastukseen olisi hyvä hommata IR lämpömittai saa noin 20€ on tarkempi, kuin koneen mittari.
Jos vaihtimessa sinkkejä, niin muista tarkistaa / vaihtaa säännöllisesi...letkut ja niiden kiristimiä kannattaa tarkkailla, uudehkossa koneessa varsinkin kiristimiä voi joutua hieman kiristelemään jos vuotavat, katso pilssiä tai kokeilet sormella tai visuaalinen tarkistus, vuoto on aluksi salakavalan vähäistä, mutta ajan saatossa alkaa vuotaa enempi.
- 407
Olin kerran sen "dieseltohtorin" luennolla, joka aikoinaan kirjoitti myös venemestariin. Heppu teki öljynsuodattimista kaikenmailman analyysejä ja antoi sitten raporttiaa ja suosituksia toimenpiteistä. No meidän volvon kohdalla (2040) oli analyysi, että liian kuumana käy! En lähtisi suomenlinnan eteläpuolelle ollenkaan! Kinaselle vaan huoltoon malmille! Avasin jäähdyttimen itse ja poistin yhden impellerin siiven. Ei se mitenkään likaiselta näyttänyt, joten löin kiinni. Siitä on varmaan kymmenen vuotta aikaa...
- Tyrnäväntorpedo
Irrottaminen on helppoa eikä puhdistuttaminen ja koeponnistus ole kalliita. Pelkät tunnit eivät kerro kunnosta juuri mitään koska virtaava vesi ei saostu eikä juuri syövytäkään. Seisova vesi ja lika sen sijaan tekee molempia.
Kun tällä palstalla pyytää mitä tahansa huolto-ohjeita, niin saa myös ihan mitä tahansa huolto-ohjeita. En ole kuitenkaan koskaan törmännyt siihen, että ehdotetaan enempää huoltoa kuin koneen valmistaja suosittelee.
Tuntuu usein siltä, että täällä haetaan jonkinlaista synninpäästöä huoltojen laiminlyöntiin ja sitten kimpassa todetaan, että ei tarvitse huoltaa ja samalla etsitään sitä kaikkein helpointa oikopolkua. Porukassa tyhmyys tiivistyy on ehkä sopiva sanonta tässä yhteydessä.
Sinun ottaisin pöntön irti, veisin sen puhdistettavaksi ja koeponnistettavaksi. Jos se on kunnossa, niin eipä tarvitse huolehtia siitäkään muutamaan vuoteen.- seppomartti
"Irrottaminen on helppoa eikä puhdistuttaminen ja koeponnistus ole kalliita."
Lämmönvaihtimen putkisto on pronssia ja kuori alumiinia. Ei niitä kannata ilman erityistä syytä huoltaa rikki. Paineilma on käyttökelpoinen ja helppo DIY- menetelmä todeta vuoto avaamattakin koska kupliminen kuuluu. Ei tarvitse kummempaa koeponnistusta. - oletNilkkiKilkki
seppomartti kirjoitti:
"Irrottaminen on helppoa eikä puhdistuttaminen ja koeponnistus ole kalliita."
Lämmönvaihtimen putkisto on pronssia ja kuori alumiinia. Ei niitä kannata ilman erityistä syytä huoltaa rikki. Paineilma on käyttökelpoinen ja helppo DIY- menetelmä todeta vuoto avaamattakin koska kupliminen kuuluu. Ei tarvitse kummempaa koeponnistusta.Ääliö!!! Ilma tunkeutuu pienemmällä paineella kuin vesi putkiliitoksista... putkia joissa neste kulkee ponnistetaan vain nesteillä tai todella pienellä ilman paineella ja nesteen ja ilman tunkeutuma vuoto ihan eri luokkaa...
Kokemusta satojen kilometrien ponnistamisesta laivan rakennuksessa 16-250 bar!
En tekisi mitään, jos lämmöt on kurissa ja koneessa on merivesisuodatin. Itsellä on 45 vuotias Volvo, josta ei varmaan ole lämmönvaihdinta koskaan avattu. Yhdestä 6-sylinterisestä turbodieselistä kerran löysin vaihteistoöljyn lauhduttimesta pari kaislaa, mutta siinä ei ole merivesisuodatinta.
- vaihdanlämpöä
Komppaan edellistä. 35 vuotiaaseen lämmönvaihtaajaan ei ollut jäänyt mitään. Turhaan avasin.
- MullakinD1
Jos haluaa puhdistaa, ohjekirjan mukaan se tapahtuu kierrättämällä järjestelmässä makeaa vettä irrottamalla yksi letku. Eli ei tarvitse purkaa hommaa varten ja on kohtuullisen simppeli juttu.
- ad41b
Oisko tästä apua. https://www.youtube.com/watch?v=kFB3PHiwp0A
- ad41b
Tuon videon perusteella puhdistuksen kyllä tekee itsekkin , kunhan vaan pysyy työkalut näpeissä. Ei helpompaa ohjetta voi enää antaa , avainten koot näytetty, varaosien numerot näytetty ja jne.
- seppomartti
Tämän ketjun huolto- innossa ei ole päätä eikä häntää. Minullakin uusi Volvo on saman ikäinen vajaa 500h, muttei tulisi mieleenkään ruveta purkamaan lämmönvaihdinta tuntimäärän perusteella.
- Tyrnäväntorpedo
Sinulla on yksi 500 tuntia kiertänyt kone ja sinusta on tullut jäähdytyspuolen asiantuntija koska ET ole sille tehnyt mitään?
En varsinaisesti epäile osaamista, mutta näistä kirjoituksista tulee sellainen kuva, että jos ei tee mitään, on pätevä arvioimaan tarvetta. Tuolla perusteella minäkin olen lentokonemekaaniikan asiantuntija :D Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Sinulla on yksi 500 tuntia kiertänyt kone ja sinusta on tullut jäähdytyspuolen asiantuntija koska ET ole sille tehnyt mitään?
En varsinaisesti epäile osaamista, mutta näistä kirjoituksista tulee sellainen kuva, että jos ei tee mitään, on pätevä arvioimaan tarvetta. Tuolla perusteella minäkin olen lentokonemekaaniikan asiantuntija :DNo, olen kyllä kuullut yhdestä tapauksesta, jossa lämmönvaraajan avaaminen oli tarpeen. Kyseessä oli tuttavan troolari, jolla kalastettiin vuodessa kuukausikaupalla lohta eteläisellä itämerellä ja moottori pyöri päivä- ja viikokausia yhteen menoon. Muita tapauksia ei tule mieleen.
- seppomartti
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Sinulla on yksi 500 tuntia kiertänyt kone ja sinusta on tullut jäähdytyspuolen asiantuntija koska ET ole sille tehnyt mitään?
En varsinaisesti epäile osaamista, mutta näistä kirjoituksista tulee sellainen kuva, että jos ei tee mitään, on pätevä arvioimaan tarvetta. Tuolla perusteella minäkin olen lentokonemekaaniikan asiantuntija :D"Sinulla on yksi 500 tuntia kiertänyt kone ja sinusta on tullut jäähdytyspuolen asiantuntija koska ET ole sille tehnyt mitään?"
Tyrnävän torpeedolle, joka ei lukenut ketjun alkuosaa, voin kertoa kokemuksen kertyneen seitsemästä Volvon venedieselistä 50v. aikana. Suurimmat käyntiluvut ovat olleet 7000h luokkaa. Kyseisen osan eli lämmönvaihtajan purkukertoja on siis liki 10 ja painepuhalluksiakin useampia. Saattaa olla kokeneempiakin DIY-volvomiehiä enkä väittänyt itseäni asiantuntijaksi. Eiköhän minunkin kokemuksella ole kuitenkin puheoikeus lämmönvaihtajan huoltoasiassa, jota pidän aivan harhautuneena. - Tyrnäväntorpedo
seppomartti kirjoitti:
"Sinulla on yksi 500 tuntia kiertänyt kone ja sinusta on tullut jäähdytyspuolen asiantuntija koska ET ole sille tehnyt mitään?"
Tyrnävän torpeedolle, joka ei lukenut ketjun alkuosaa, voin kertoa kokemuksen kertyneen seitsemästä Volvon venedieselistä 50v. aikana. Suurimmat käyntiluvut ovat olleet 7000h luokkaa. Kyseisen osan eli lämmönvaihtajan purkukertoja on siis liki 10 ja painepuhalluksiakin useampia. Saattaa olla kokeneempiakin DIY-volvomiehiä enkä väittänyt itseäni asiantuntijaksi. Eiköhän minunkin kokemuksella ole kuitenkin puheoikeus lämmönvaihtajan huoltoasiassa, jota pidän aivan harhautuneena.Kysymysmerkki lauseen perässä tarkoittaa kysymystä, se kieliopista.
Olen lukenut useita kirjoituksia, joissa lämmönvaihdin vuotaa. Samat asiantuntijat sitten kertovat, että se pitää korjata.
Olen eri mieltä.
Se olisi pitänyt puhdistaa ja koeponnistaa ennen kuin se alkaa vuotamaan. Kausi on lyhyt eikä ole mitään mieltä tuhlata sitä lämmönvaihtimen korjaajan etsimiseen Juhannuksena :D
Teollisuudessa, jossa yleensä toimitaan rationaalisesti, ennakoiva huolto on keskeinen asia. Siellä käyttö on tietenkin jatkuvaa ja samaan kaltaista, joten ennakoivan huollon aika pystytään laskemaan melko tarkasti.
Vaika huviveneilyssä ei saa tarpeeksi kokemusta oikeasta huoltovälistä, niin valmistajan ohjeiden noudattamisesta ei ole ainakaan haittaa, paitsi jos raha on tiukassa ja silloinkin monet huollot voi tehdä itse, paitsi se tyyppi, joka huoltaa koneen piloille :D
Heitä vielä ihan kiusaksi pari huoltoa, jotka pitäisi tehdä, mutta joista ei viitsitä tehdä ennen kuin on ongelmia:
- akkuveden lisäys
- pilssipumpun/pumppujen puhdistus
- jäähdytydnesteen vaihtaminen
- lämmönvaihtimien puhdistus ja koeponnistus
- akun napojen puhdistaminen
- raakavesisuodattimien puhdistaminen
Kohta joku kertoo kelluneensa veneessä 250 vuotta ja kiertäneensä maapallon ziljoonaan kertaan eikä ole koskaan tehnyt näitä. Toisaalta jonkun toisen kone on voinut keittää ja rikkoa kannentiivisteen tai akut ovat loppuneet jopa parin vuoden sisällä veneen hankinnasta.
Hullon tekeminen voi tuntua turhalta, kun koskaan ei mikään hajoa...
- seppomartti
Tyrnävän torpeedon ohje: "Sinun ottaisin pöntön irti, veisin sen puhdistettavaksi ja koeponnistettavaksi." on yhtä päätön kuin lähetetty "overhauling"-video tai moottorin räjäytyskuvat. Joku kokematon voi ottaa todesta. Ongelmien esiintyminen todennäköisyys purkamisen/kokoamisen jälkeen on suurempi kuin ennen "ennakoivaa huoltoa".
Moottorin tullessa 500h tai 2 v ikään Volvo suosittelee huolloksi jäähdytinnesteen vaihtoa ja järjestelmän huuhtelua, kuten yllä joku vinkkaakin. Uuden moottorin lämmönvaihajan purkaminen 500 käyttötunnin perusteella on typeryyttä.- Tyrnäväntorpedo
Montako vuotta vanha se kone oli?
Se meni minulta ohi eikä ole noita shamaanin lahjoja - eikä kärpässieni muutenkaan ole minun juttuni. Onko kärpässieni sinun juttusi? - VeneenHuoltaja
Juuri näin. Lämmönvaihdin avataan vain, jos se ei toimi.
Akkunesteen lisäys napojen puhdistus on mennyttä aikaa nykyakuilla. Pilssipumput kannattaa testata vuosittain kuten raakavesi suodattimen puhdistuskin. - Jäähtyy
Mielestäni ei ole päätöntä linkittää sivua, josta löytyy Volvojen räjäytyskuvat. Tai tarvikeliikettä josta löytyy useimpiin Volvoihin veden- ja öljynjäähdyttimien tiivistesarjat yhdessä paketissa. Ja vielä suht edullisesti.
Käsittääkseni näitä keskusteluja lukee muutkin kuin aloittaja. Googlella kun hakee, voi tämäkin keskustelu olla avuksi monelle vielä vuosienkin kuluttua.
Se ei kai ole tarkoitus, että kun kysellään mahdollisesti 10v vanhaan moottoriin neuvoja, seppomartti vastaan ensimmäisenä "ei tarvi", ja asia on loppuunkäsitelty. Jäähtyy kirjoitti:
Mielestäni ei ole päätöntä linkittää sivua, josta löytyy Volvojen räjäytyskuvat. Tai tarvikeliikettä josta löytyy useimpiin Volvoihin veden- ja öljynjäähdyttimien tiivistesarjat yhdessä paketissa. Ja vielä suht edullisesti.
Käsittääkseni näitä keskusteluja lukee muutkin kuin aloittaja. Googlella kun hakee, voi tämäkin keskustelu olla avuksi monelle vielä vuosienkin kuluttua.
Se ei kai ole tarkoitus, että kun kysellään mahdollisesti 10v vanhaan moottoriin neuvoja, seppomartti vastaan ensimmäisenä "ei tarvi", ja asia on loppuunkäsitelty.Onhan sekin väärin antaa kuva, että lämmönvaihdin pitää avata 500 tunnin välein, vaikka siinä ei ole ongelmaa. On reilua kertoa, että erittäin harva niin tekee ja erittäin harva kohtaa lämmönvaihtimen kanssa ongelmia.
- Tyrnäväntorpedo
VeneenHuoltaja kirjoitti:
Juuri näin. Lämmönvaihdin avataan vain, jos se ei toimi.
Akkunesteen lisäys napojen puhdistus on mennyttä aikaa nykyakuilla. Pilssipumput kannattaa testata vuosittain kuten raakavesi suodattimen puhdistuskin.Akun navat hapettuvat ja/tai löystyvät myös uusissa akuissa, akkutyyppi ei ratkaise puhdistuksen tarvetta. Kaikki ei käytä uusinta akkuteknologiaa ja perinteisellä lyijyakulla on hyvätkin puolensa, kuten hinta.
Meilläpäin lämmönvaihdin avataan ja huolletaan ennen kuin se lakkaa toimimasta. Ymmärrän kyllä, että jos ei pidä purjehtimisesta ja on luonteekltaan pihi, niin rahaa säästyy huoltoväliä pidentämällä eikä tarvitse olla niin paljoa vesillä :D
Mikä ihmettelyn aihe yhden lämmönvaihtimen irrottaminen ja huoltaminen on? Se ei ole iso operaatio eikä maksa paljoa. 10 vuotta vanhassa vaihtimessa voi olla syöpymiä varsinkin, jos tunteja ei tule paljoa va vesi sekä lika jää putkiin syövyttämään sitä.
Ymmärtäisin, jos ehdottaisin männä tappien mittamista, mutta lämmönvaihdin...hohhoijaa. - Jäähtyy
Bossu kirjoitti:
Onhan sekin väärin antaa kuva, että lämmönvaihdin pitää avata 500 tunnin välein, vaikka siinä ei ole ongelmaa. On reilua kertoa, että erittäin harva niin tekee ja erittäin harva kohtaa lämmönvaihtimen kanssa ongelmia.
Missä kohtaa mielestäsi annetaan se kuva, että lämmönvaihdin pitää avata 500h välein?
Puhdistuksen tarvetta on näin etänä hankala arvioida. Seuraaviin juttuihin kiinnittäisin huomiota.
-Moottorin lämmöt ajossa
-Mahdolliseen merivesisuodattimeen kertynyt lika. Ja suodattimen puhdistusväli.
-Pakoputkesta tulevan vesimäärän muutokset.
-Mahdollisesti rikkoutuneet impellerin siivet. Onko palat löytyneet vai menneet järjestelmään. - VeneenHuoltaja
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Akun navat hapettuvat ja/tai löystyvät myös uusissa akuissa, akkutyyppi ei ratkaise puhdistuksen tarvetta. Kaikki ei käytä uusinta akkuteknologiaa ja perinteisellä lyijyakulla on hyvätkin puolensa, kuten hinta.
Meilläpäin lämmönvaihdin avataan ja huolletaan ennen kuin se lakkaa toimimasta. Ymmärrän kyllä, että jos ei pidä purjehtimisesta ja on luonteekltaan pihi, niin rahaa säästyy huoltoväliä pidentämällä eikä tarvitse olla niin paljoa vesillä :D
Mikä ihmettelyn aihe yhden lämmönvaihtimen irrottaminen ja huoltaminen on? Se ei ole iso operaatio eikä maksa paljoa. 10 vuotta vanhassa vaihtimessa voi olla syöpymiä varsinkin, jos tunteja ei tule paljoa va vesi sekä lika jää putkiin syövyttämään sitä.
Ymmärtäisin, jos ehdottaisin männä tappien mittamista, mutta lämmönvaihdin...hohhoijaa.Lämmönvaihdin ei tarvitse muuta huoltoa kuin jäähdytysjärjestelmän huuhtelun pakkasnesteen vaihdon yhteydessä.
Jos lämmönvaihdin vuotaa syöpymisen takia, se tapahtuu hyvin hitaasti ja näkyy pakkasnesteen vähenemisenä. Lääke tähän on tarkkailla ja lisätä pakkasnestettä yhä tihenevään tahtiin. Jos nestettä kuluu paljon, voi lisätä pelkkää vettä. Lämmönvaihdin vaihdetaan, kun tulee sopiva tilaisuus tai veneilykauden päätyttyä. Syöpymiä ei yleensä kannata yrittää juottaa, sillä juotokset eivät yleensä kestä.
Avaaminen tuskin lisää lämmönvaihtimen ikää. - Tyrnäväntorpedo
VeneenHuoltaja kirjoitti:
Lämmönvaihdin ei tarvitse muuta huoltoa kuin jäähdytysjärjestelmän huuhtelun pakkasnesteen vaihdon yhteydessä.
Jos lämmönvaihdin vuotaa syöpymisen takia, se tapahtuu hyvin hitaasti ja näkyy pakkasnesteen vähenemisenä. Lääke tähän on tarkkailla ja lisätä pakkasnestettä yhä tihenevään tahtiin. Jos nestettä kuluu paljon, voi lisätä pelkkää vettä. Lämmönvaihdin vaihdetaan, kun tulee sopiva tilaisuus tai veneilykauden päätyttyä. Syöpymiä ei yleensä kannata yrittää juottaa, sillä juotokset eivät yleensä kestä.
Avaaminen tuskin lisää lämmönvaihtimen ikää.Tarvitsee.
Lämmönvaihtimen kunnon tarkistamisen tarkoitus ei ole lisätä sen ikää vaan pitää lämmönvaihdin kunnossa.
Vuotavan vaihtimen jälkeen joudutaan makeavesipuoli huuhtelemaan ja puhdistamaan sekä nesteet vaihtamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela valvoo lasten tilejä.
Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen2532724Nainen, tervetuloa
Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit111693- 1201599
TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun
Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.161492Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron
Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun961345Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."
Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:71190Väliämme on noin 6 km
Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä9963- 61918
- 56898
Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."
Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s1885