Mistä johtuu hidas syke ja rytmihäiriö?

Outorytminen

Minulla on alkanut uusia outoja rytmihäiriöitä, erityisesti aamulla herätessä mutta usein päivälläkin. Syke on minulle alhainen, mutta epäsäännöllinen, vaeltelee 52-68 välillä (pulssioksitometrilla katsottuna). Sydämen lyönnit tuntuvat tosi työläiltä ja hieman kivuliailta. Oireita voi kestää pari tuntiakin mutta menevät sitten ohi. Mahdollisesti vichyn juonti auttaa. Minulla on myös pientä lämpöä, mutta en tiedä liittyykö tähän (sairastin hiljattain flunssan tapaisen kuumetaudin).

Minulla on joskus aiemmin ollut tavallisia rytmihäitiöitä, joissa sydän hakkaa ja lyöntejä jää väliin. Nämä ovat kuitenkin aivan erilaisia enkä uskalla ottaa betasalpaajaa, kun syke valmiiksi hidas.

Onko muilla ollut samanlaista? Pitäisikö tälle tehdä jotain? En viitsisi mennä lääkäriin turhan tähden.

10

3283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkäriin.ehdottomasti

Miten niin turhan tähden ? Anna lääkärin arivoida tilanteesi. Tuskin sydänasioissa on turhia käyntejä ollenkaan ? Jos kipu on navan ja leuan välimailla on aina syytä mennä lääkäriin. Sillä alueella sydänoireet ovat. Sinulla selkeästi sydänperäisiä ja flunssan jälkitautina voi tulla jotain. Mene ehdottomasti lääkärille, siellä asia selviää.

Itse pitkitin lääkärille menoa rytmihäiriöissä ja kivuissa. Niitä kesti 1-8 tuntia kerrallaan.
      Jouduin loppujen lopuksi ambulanssilla sairaalaan. En halua pelotella. Ei käynyt pahasti…täällä olen…

Toivottavasti muut ovat viisaampia, menevät ajoissa lääkärille !

• Outorytminen

Arastelen lääkäriin menoa, koska pitävät vain stressiperäisenä. Parhaimmillaan määräävät varmaan lepo-ekg:n, jossa kohtaus ei tietenkään näyttäydy. Kohtaukset tulevat useimmiten juuri herätessä (herättää lähes joka aamu), kun syke muutenkin alimmillaan.

Olisikohan mitään luontaisapua? Kahvi tuntuu pikkuisen auttavan. Varmaan siksi kun se nostaa sykettä.

Miltä tuntuu jos rytmihäiriö on vain bradykardia, hidaslyöntisyys? Hoidetaanko sitä jotenkin?

• vasdsdinala

Ei noi vähäinen hidaslyöntisyys taida vaatia hoitoa.. Itselläkin on tuota luokkaa päivisin syke ja yöllä vielä alhaisempi, sekä lisälyöntejä ja johtumishäiriötä siihen vielä päälle.

Tuon vichyhomman takia varmaankin määräisivät omeprazol kuurin pariksi viikoksi, mikä voisi ollakin ihan hyvä idea. Tuo lääke siis vähentää närästysrä ja happojen nousua ruokatorveen käsittääkseni, ne saattavat myös lisätä rytmihäiriöiden esiintyvyyttä.

Tässä on aika hyvä video aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=yvJ7KNIgGQ4

• colddrinks

Jos olet juonut vichysi kylmänä, siinä voi olla sen "salaisuus", se voi hillitä lievästi siinä vaiheessa kun on liian tiheää sykettä, mikä hyvänsä kylmä juoma voi rauhoittaa sykettä hieman. Ruokatorvi on lähellä sydäntä, kylmä voi "kangistaa"/hidastaa sykettä.
      Kylmän vesilasillisen juominen (tauoin, ei peräkkäin) on kotihoito-ohjeena tykytykseen ja liian tiheään sykkeeseen jossain lääkärien kirjoittamalla palstallakin ja hengityksen pidättäminen. Jälkimmäinen ei ole auttanut itselläni.
      Hitaan rytmin aikana kylmän juominen voi kai olla vaarallista ?

• Outorytminen

Keksin vichylle toisen selityksen. (Se ei siis ollut kylmää vaan yleensä huoneenlämpöistä, kun pullo kulki mukana.) Suolaton kivennäisvesi (ei natriumia) ei nimittäin auttanut ja paras apu tuntui tulevan vielä magnesiumia sisältävästä vichystä (pari litraa päivässä). Ehkä elektrolyytit olivatkin sekaisin kroonisen ripulin jäljiltä? Tai voihan olla että vain kuvittelin vichyn auttavan. Nyt ripuli on parantunut ja aamukahvi tuntuu auttavan paremmin, mutta joka aamu vain herään sydämen työläyteen, kuin ei jaksaisi lyödä, vaan ponnistelee tosissaan.

Onko hidaslyöntisyydessä normaalisti sitä työläyden tunnetta? Välillä siis tuntuu melkein kivuliaana. Aina kun sydän hitaasti puristuu kasaan, tuntuu kipua, ja joka kerta kun veri lähtee lyönnistä liikkeelle, se helpottaa hetkeksi.

• BradyK

Minulla on Holter-seurannassa todettu bradykardiaa. Se tuntuu siltä, että sydän lyö vaivalloisesti ja harvaan, joskus on kivulias olo sydänalassa ja voi tulla tunne, että on lievää hapenpuutetta.
      Käsittääkseni sitä ei hoideta mitenkään.
      Kun tuntuu, että sydän uhkaa melkein lakata toimimasta, jos olen kotona, kävelen eestaas antaakseni vauhtia sydämelle. Lääkäri sanoi, että on tod.näk. parempi liikkua kuin mennä pitkäkseen.

• Outorytminen

Kuulostaa tutulta. Outoa vain kun minulla alkoi niin yhtäkkiä. Mutta liikkuminen tuntuu tosiaan auttavan. Yöt vain hankalia kun syke laskee luonnostaan ja sitten alkavat ikävät oireet.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!

• genty

Tutkituttakaa sydänoireenne, hyvät ihmiset !
      Bradykardiakin on yksi äkkikuolemia aiheuttava sydämen toimintahäiriö.
      Sen tietää jokainen diagnoosin saanut.

• Outorytminen

Pitää vielä raportoida miten kävi: Oireita kesti muutaman kuukauden ja sitten ne vain vähitellen hävisivät influenssan aikana. Erikoista että alkoivat edellisen hengitystietulehduksen aikaan ja päättyivät seuraavaan. Ainakaan eivät olleet stressiperäisiä, sillä oireiden loppuessa oli paha työstressi (ehkäpä se nosti sykettä?). No, pääasia että loppuivat ainakin tällä erää.

• cuore

Hyvä, että oireet loppuivat !
      Minulla on kolmessa Holterissa todettu noin 10% seuranta-ajasta bradykardiaa.
      Pahimmillaan se vei minut kaksi kertaa ambulanssilla sairaalaan,
      kun tuntui että sydän tekee streikkaa lopullisesti, ei "starttaa" enää, koko kroppa menee ihan veltoksi, alkaa vapista ja täristä, päässä sumenee (koska veri ei kierrä tarpeeksi tai juuri ollenkaan), hengityskään ei jotenkin toiminut enää. Sitä pelkää kuolevansa siihen paikkaan ja voi kuollakin.
      Minullakin pahin vaihe on nyt mennyt ohi, sitä kesti 2-3 vuotta.

Jos on hidaslyöntisyyttä on viisasta välttää niitä lääkkeitä, jotka hidastavat sydämen lyönnin rytmiä. Esimerkiksi lähes kaikki psyykenlääkkeet, rauhoittavat hidastavat.
      Jotkut unilääkkeetkin, riippuen vaikuttavasta aineesta.

Hyvää vointia kaikille sydänongelmia poteville !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1287
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      134
      1028
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      887
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      836
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      53
      807
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      764
    Aihe