mikä on pukspröötti

utelias

Alastalon salissa puhutaan parkin pukspröökistä.
Mikä se mahtaa olla?
Kiitos tiedosta.

8

5839

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbb

      Halkaisijapuomi eli se mikä purjelaivoivojen keulassa sojottaa eteenpäin.

      • paljon

        Kiitoksia paljon, aina oppii lisää.


    • Voltteri

      bog = keula, kokka
      spröt = ruoto, vihne
      (ruots.)

      Oletko muuten tosissasi sen Alastalosi kanssa - meinaan, että aiotko jaksaa lukea teoksen läpi?

      • Toinenkin

        kutsutaan myös klyyvaripuomiksi, joka on ihan kuvaava nimi (klyyvari=nenä)


      • utelias

        Heh! Vaimo sitä kirjaa lukee ja on innosta vääränä.
        Minä vaan hoidan tämän etsimispuolen:)


      • Frida

        Äläs nyt Voltteri. Kirjahan on kielellisesti aivan upea. Minulla on kylläkin vain se kuvitettu laiha opus. Luettuna.


      • Voltteri
        Frida kirjoitti:

        Äläs nyt Voltteri. Kirjahan on kielellisesti aivan upea. Minulla on kylläkin vain se kuvitettu laiha opus. Luettuna.

        >Kirjahan on kielellisesti aivan upea.

        Enpä epäile.

        Päätalo syö yhtä ja samaa voileipää sentään vain 4 sivua, mutta Kilpi valitsee piippua 120 sivun verran. Saa todella ollakin upeaa kieltä, että tuollaisen kestää!

        En muuten ole lukenut Päätaloakaan edes sitä yhtä sivua.

        Päätalon ja Kilven ero lienee siinä, että kirjallisuudentuntijat ovat äänestäneet Alastalon salissa -romaanin useammankin kerran Suomen kirjallisuuden ykkösteokseksi. Iijoki-sarjalle tuota kunniaa ei ole suotu (ellei sitten erinäisiä kansanihmisiä nosteta kirjallisuudentuntijan asemaan).

        V. Kilvestä juolahti mieleen: jos ostaa puolelta päivin Turusta mäyräkoirallisen tai pari olutta ja lähtee ajamaan 7 solmun nopeudella vesitse Uuteenkaupunkiin, niin milloinkahan tuo olut on Kustavissa?


      • Gustav Kilpi
        Voltteri kirjoitti:

        >Kirjahan on kielellisesti aivan upea.

        Enpä epäile.

        Päätalo syö yhtä ja samaa voileipää sentään vain 4 sivua, mutta Kilpi valitsee piippua 120 sivun verran. Saa todella ollakin upeaa kieltä, että tuollaisen kestää!

        En muuten ole lukenut Päätaloakaan edes sitä yhtä sivua.

        Päätalon ja Kilven ero lienee siinä, että kirjallisuudentuntijat ovat äänestäneet Alastalon salissa -romaanin useammankin kerran Suomen kirjallisuuden ykkösteokseksi. Iijoki-sarjalle tuota kunniaa ei ole suotu (ellei sitten erinäisiä kansanihmisiä nosteta kirjallisuudentuntijan asemaan).

        V. Kilvestä juolahti mieleen: jos ostaa puolelta päivin Turusta mäyräkoirallisen tai pari olutta ja lähtee ajamaan 7 solmun nopeudella vesitse Uuteenkaupunkiin, niin milloinkahan tuo olut on Kustavissa?

        Kokemus osoittaa, että tuolla vauhdilla ensimmäinen mäyrä on lenssattavissa siinä Merimaskun tietämissä. Samassa paikassa myös ensimmäinen pit-stop ja seuraava Teersalossa. Turussa lähin kauppa on noin 0,5 tunnin kävelyn päässä keskimäärin rannasta. Jos siis pit-stop á puoli tuntia (kahden tankkauksen taktiikalla) ja koko matka 4,5 tuntia on koko lasti Kustavissa 6 tunnin kuluttua, siis klo 1800. Näin epätarkoilla lähtötiedoilla ei pysty antamaan tarkempaa aikaa. Mutta kokeile ihmeessä ensi kesänä, reitti on kaunis ja suojaisa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe