Itsetunto ja paino

Lukio.opiskelija

Olen tällä hetkellä 170cm ja kävin tänään puntarilla ja painoa tullut lisää 2kg. Painan nyt 55kg. Olen siis 16 vuotias tyttö ja minusta tuntuu siltä, että olisin jotenkin lihava. Harrastan kyllä liikuntaa mutta en hirveästi käy lenkillä mutta haluaisin käydä mutta aina kun aloitan lenkkeilyn siitä tulee sellainen tunne, että haluaisin lenkkeily tutuu pakkomielteiseltä ja mieleen tulee että on lihava? Miten onnistuisin liikkumaan niin, että se ei tunnu siltä että olen lihava ja minun on laihdutettava, tykkään kuitenkin liikunnasta.
Toinen kysymys on se että miten saisin paremman itsetunnon. Minulla on kokoajan sellainen tunne, että olen huono ja en osaa mitään. Opiskelen nyt 1.vuotta lukiossa ja yläastella lähes kaikki oli helppoa nyt ei. Nyt kun kaikki on vaikeampaa minulla on sellainen tunne etten osaa mitään kun en opi kaikkia asioita yhtä nopeasti kuin ennen . Minua ei edes huvita opiskella, kun kokoajan on sellainen tunne että olen muita huonompi ja en opi mitään. Vertaan kokoajan suorituksiani muiden suorituksiin mikä saa minut tuntemaan vielä huonommalta. Miten saisin itselleni paremman itsetunnon ja pystyisin uskoa siihen että minäkin osaan jotain?

3

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5tfe3yuygredfgt3w

Miksi koet että lenkkeily on ainoa oikea tapa liikkua, harrastaa liikuntaa???
      Suosittelen vaikkapa kaverin kanssa aloittamaan sulkapallon. On tosi hyvä ja mukava liikuntamuoto. Ja yksi rankimmista.

• Viesti-Poistettu

Tuon pituiseksi ja painoiseksi tytöksi, ei minun mielestä haittaa vaikka tulikin 2kg lisää. Vaikuttaisi siltä, että laihdutus motivoi sinua tällä hetkellä liikkumaan. Miksi tunnet itsesi ylipainoiseksi? Oletko yksinäinen? Tunnetko painetta seurusteluun? Itse laihdutin kerran sillä syyllä, että ajattelin parantavani viehätysvoimaani naisten silmissä.
      Mitä tuohon koulumenestykseen tulee, niin kaikki eivät ole hyviä kaikessa. Koulussa on aineita jotka motivoivat sinua eri tavalla. Ne aineet jotka kiinnostavat sinua, niin luonnollisesti menestyt niissä paremmin. Ja ne aineet jotka eivät kiinnosta, niissä menee vähän heikommin. Älä pakota itseäsi menestymään kaikessa, keskity niihin aineisiin jotka kiinnostavat sinua. Älä turhaan katso itseäsi muiden silmin. Jokainen löytää itsestään puutteita ja vikoja, ei niitä kannata oikein etsimällä etsiä. Sinä olet mitä olet, kelpaat kelle kelpaat.

• pariton_parillinen

Kokeilepa tehdä juttuja periaatteella "pariton viikko, parillinen viikko. Esimerkinomaisesti. Parittomalla viikolla lenkkeilet, käyt salsatunneilla ja parillisella viikolla käyt kuntosalilla jne. Se että tekee viikosta ja päivästä toiseen juttuja aina samalla konseptilla on varsin ikävystyttävää, orjuuttavaa ja varsin tehotonta. Pariton/parillinen viikko periaate sopii moneen juttuun. Sitä syntyy aina uudestansa. Opiskelu ja lukeminenkin kannattaa laittaa uuteen moodiin. Esimerkiksi parillisella viikolla panostat enemmän kieliin ja sitten parittomalla viikolla enemmän matematiikkaan ja fysiikkaan. Muista että viikko on 7 päivää. Ei vain arkipäivät. Merkitse kalenteriisi nuo parilliset ja parittomat viikot ja mitä silloin ovat ne jutut joita teet. Tulokset paranevat raketinomaisesti. Idea on siis panostaa viikottain muutamaan asiaan kerrallansa mutta isolla tuplaeffortilla. Parillinen/pariton viikko rytmitys vahvistaa itsetuntoasi kummasti. Itsetunto kumpuaa aina kehittymisestä ja onnistumisesta. Takaan sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3515
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      104
      2276
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      589
      2241
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2006
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1638
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1628
    7. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      71
      1586
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      1481
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1436
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      91
      1390
    Aihe