Apua ahdistukseen ja paniikkiin?

Työahdistus

Mulla on ollut ainakin teini-iästä asti kausia että ahdistaa ja iskee paniikki niin etten meinaa kotoa päästä liikkeelle. Esimerkkinä kiersin aikanaan lukiota ympäri puolitoista tuntia kun en pystynyt menemään kansliaan tai opiskellessa en aina päässyt ahdistukselra edes kouluun. En käynyt missään missä nuoret yleensä kävivät, ei ollut ystäviä kun olin aina kotona jne. Pahin ahdistus helpotti kun löysin miehen jonka kanssa eli 15-vuotta. Hänelle puhumalla sain pahimman kärjen ahdistukselta/paniikilra katkaistua ja toisen kanssa oli helpompi mennä paikkoihin mihin en muuten kysynyt menemään. Lisäksi kodin ja perheen hoito piti kiireisenä varsinkin kun oli myös töissä samaan aikaan.

Nyt olen elellyt viisi vuotta keskenäni lasten kanssa. Eron jälkeen sairastin masennuksen mutta siitä olen toipunut jo aikaa sitten. Alkuun sain myös paniikki/ahdistuskohtauksia kun lapset lähtivät isälleen ja jäin yksin. Mutta ajattelin että tänä liittyy eron herättämiin tunteisiin ja menee ohi. Toisin in käynyt.

Ahdistus on oikku hiljaa lisääntynyt ja nyt pelkään taas vaikka ja mitä ja olen saanut myös muutaman paniikkikohtauksen tyyppisen kohtauksen lähi aikoina. Koska kohtauksia tullut paristi töissä ja muutaman kerran olen siellä myös ruvennut itkemään kaikkien nähden olen käynyt lääkärissä. Yhden kerran määräsi päivän sairaslomaan ja nyt propralia. Lisäksi minulla ollut viisi vuotta pahoja uniongelmia joiden takia käyn työterveyspsykilogilla silloin tällöin ja nyt lääkäri kehoitti puhumaan hänelle.

Ongelma on että en koe propralia hyväksi lääkkeeksi omaan vauvani koska laskee verenpainetta ja minulla jo valmiiksi tosi matala verenpaine. Kun otan lääkkeen alkaa matalan paineen takia huimata ja silmät muistuu pienestäkin äkillisestä liikkeestä. Töissä pitäisi pystyä kuitenkin olemaan joten jotain keinoja hallita ahdistusta/paniikkia pitäisi löytää. Nytkin ahdistaa huominen työpäivä kun tiedän että joudun työtehtävään mikä hyvin suurella varmuudella aiheuttaa kohtauksen enkä uskalla ottaa propralia kyn pitää pystyä liikkumaan vikkelästi. Eli kysymys kuuluu löytyykö joltain hyviä vinkkejä millä selviytyä arjesta ahdistuksen kanssa?

1

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oleavoin

      Useampia meistä ahdistaa silloin tällöin. Hyväksy se osaksi elämää. Auttaisko verenpaineen nousuun kahvi, lakritsi ja suolan lisääminen ruokaan. Kerro työkavereille että olet potenut pitkin elämääsi panikoimisesta ja se on ollut osa elämää. Kerro että olet kuitenin pärjännyt ja tehnyt työsi. Meillä jokaisella on omat ongelmat ja heikot kohtamme. Ollaan armollisia itselle ja toisille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe