Naarmuuntunut sauvaparketti alkaa tulla tiensä päähän ja kaipaa uudistusta.Onko teillä kokemusta parketin maalauksesta,miten teitte sen,miten onnistui ja oliko hyvä ratkaisu pidemmän päälle.
Sauvaparketin maalaus
22
1358
Vastaukset
- NickNailer
Olen lakannut parketteja, en koskaan maalannut. Voi parketin puisena maalatakin, mutta en ole kuullut, että niin tehtäisiin.
Lakkaus edellyttää hiontaa. Amatööreille susoittelen tasohiomakoneita pyörievien parkettihiomakoneiden sijaan. Ensinnäkin niiden käyttö on helpompaa ja toiseksi tarvitaan vain yksi kone. Pyörivissä laitteissa reunojen hiontaan tarvitaan oma erillinen kone.
Jos kuitenkin hankit pyörivät nauhakoneen, niin kokeile ensimmäsitä hiontanauhan laskua johonkin vähemmän näkyvään paikkaan. Nauha pitää laskea liikkeessä, joskus jopa juostessa. Muuten jää kuoppa parkettiin. - Nikkipoislinjoilta
Arvelinkin Nikin ottavan tähänkin kysymykseen kantaa. Aloittajalle ystävän neuvo: unohda satusetämme Nikin jorinat. Hän on lukenut liikaa fantasiakirjoja
- Lakkaakakkaapakkaa
"Nikkipoislinjoilta", älähän höpöttele, asiaahan tuossa oli " NickNailer":n kommentissa poislukien, että parketteja kylläkin kuultokäsitellään, jos puhutaan parketista ja puun ominaisuuksista. Harvemmin todellakin maalataan.
Useimmat mosaiikki- ja sauvaparketit ovat ammattilaisten hiottavissa ja lakattavissa jopa kolmekin kertaa, kaksi huoltokertaa on alustan ja parketin käyttöasteen optimi.- NickNailer
Aivan niin. Lakkoja saa sävytettynä ja kirkkaina.
Jos parketin haluaa oikeasti maalata, niin minun mielestäni sopiva maali olisi Betolux. Perustelu: se nyt ainakin kestää. - sauvaparketti
NickNailer kirjoitti:
Aivan niin. Lakkoja saa sävytettynä ja kirkkaina.
Jos parketin haluaa oikeasti maalata, niin minun mielestäni sopiva maali olisi Betolux. Perustelu: se nyt ainakin kestää.Tuota Betolux maalista olen kuullutkin.,maali on ainakin peittävää.
- NickNailer
Jos tarkoitus on jättää puun syyt näkyviin ja parketin väriä halutaan ehdottomasti muuttaa, niin parketin voi toki petsata ja sen jälkeen päälle vetää kirkas lakka.
Itse olen laittanut vain kirkasta lakkaa. Joidenkin mielestä kannattaa käyttää vaalean sävvyn "valkolakkaa".
Valkolakan tarkoituksena on estää UV-säteilyä pääsemästä puun kromoforisiin rakenteisiin, ts. valkoinen pigmentti estää tai ainakin hidastaa kellastumista. Lisäksi se jo itsessään on valkoinen, joten lattia on ja pysyy vaaleampana.
Kirkkaalla lakalla käsitelty parketti kellastuu muutamassa vuodessa.
On tietysti makuasia minkälaisesta sävystä, väristä, pinnasta yms. itse pitää.
- Minäitsenikki
No niin tietysti. Itse itse minä minä Nikki.
- NickNailer
Perustelu on tämä:
Rakentaa voi monella tapaa. Jos joku on tehnyt jollain tavalla, niin rakennustavan voi olettaa toimivan ainakin lyhyellä aikavälillä. Pitkäkestoisuus on sitten eri asia.
Tarkoittaa suomeksi tätä: on käytännössä kokeiltu, toimii. Olen tehnyt tietyllä tavalla = > menetelmä on toiminut.
Teettäminen, huhupuheet tai kirjaviisaus on sitten ihan kokonaan eri asia. - nikihuhuilee
Missä nikin viisaus? Kuka tietää?
- aapelia
Minusta sauvaparkettia tai mitään muutakaan parkettia ei pitäisi maalata. Se tekee ehkä arvokkaastakin parketista halvan oloisen.
Parketti olisi viisainta hioa ja lakata. Silloin se säilyttää arvonsa ja arvokkuutensa. Työ kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi. - Lakkaakakkaapakkaa
"aapelia", todellakin parketin maalaaminen on kuin kuivaan painaisi ja väkisellä.
Joku jo mainitsi Betolux-maalin, jota on tarjolla vesiohenteisenakin versiona ja kestää varmasti saman kulutuksen kuin liuotinohenteinenkin ja on käyttäjäystävällisempi.
En itse maalaisi laadukkaita parketteja, koska pohjatyöt on tehtävä kuitenkin kunnolla.- sauvaparketti
Tämä parketti on alkuperäinen,yli 30 vuotta vanha joten ajattelen että siinä ei kauhean isoa vahinkoa tule,laitan tarvittaessa laminaatit päälle jos maalaus epäonnistuu.Ja tuo maalaus onnistuu keneltä tahansa jopa tälläiselta tumpelolta naisihmiseltä kunhan tietää mitä tekee,eli tärkeintä varmaan nuo pohjatyöt.
- Pytystämittaaja
sauvaparketti kirjoitti:
Tämä parketti on alkuperäinen,yli 30 vuotta vanha joten ajattelen että siinä ei kauhean isoa vahinkoa tule,laitan tarvittaessa laminaatit päälle jos maalaus epäonnistuu.Ja tuo maalaus onnistuu keneltä tahansa jopa tälläiselta tumpelolta naisihmiseltä kunhan tietää mitä tekee,eli tärkeintä varmaan nuo pohjatyöt.
Betoluxi tai muu lattiamaali pysyy ja kestää kyllä varmasti. Kunnon peittävyyden saamiseksi varaudu maalaamaan kaksi kerrosta, käytä toki vesiohenteista.
Riippuen pohjan kunnosta, jos lakka on kauttaaltaan kulunut ja puu on esillä, ensimmäisen kerroksen voi maalata ohennetulla maalilla jotta se tunkeutuu puuhun. Jos taas lakkakerros on ehjä, sen voi pestä vaikka maalarinpesulla tai karhentaa jotta maali tarttuu.
Maalikaupoissa osaavat yleensä ihan hyvin neuvoa nämä. - nikionhukassa
Pytystämittaaja kirjoitti:
Betoluxi tai muu lattiamaali pysyy ja kestää kyllä varmasti. Kunnon peittävyyden saamiseksi varaudu maalaamaan kaksi kerrosta, käytä toki vesiohenteista.
Riippuen pohjan kunnosta, jos lakka on kauttaaltaan kulunut ja puu on esillä, ensimmäisen kerroksen voi maalata ohennetulla maalilla jotta se tunkeutuu puuhun. Jos taas lakkakerros on ehjä, sen voi pestä vaikka maalarinpesulla tai karhentaa jotta maali tarttuu.
Maalikaupoissa osaavat yleensä ihan hyvin neuvoa nämä.Pytystämittaaja ei kun nikki. Lopeta ko.
- Sauvaparketti
Paljon kiitoksia vastanneille,projekti jäänee ensi kesään mutta tuolla vesiohenteisella betoluxilla saattas osan jo maalata.
- arvostanykyistä
Harkitse nyt vielä - puinen parketti (varsinkin sauvaparketti) on aina hiottuna ja uudelleenlakattuna tyylikäs - maalaaminen ja vaihtoehtona laminaatin asennus kuullostavat todella huonoilta.
Ihmiset eivät vain arvosta laatua vaan sekin pitää tuhota.
Itselläni keittiössä 6 millin läpivärjätty kokokorkkinen laatta (hiottavissa) ja muissa huoneissa 50-luvun sauvaparketti ja nyt pelkään isännöinnin (Lahex Oy) vitkuttelun keittiön lämpöpatterin kiinnitysten puutteiden korjaamisessa aiheuttavan tulvan kotiini ja samalla tuhoavan lattiat, joita mikään vakuutus ei voi korvata - näitä materiaaleja ei vain enää saa mistään. - sauvaparketti
arvostanykyistä kirjoitti:
Harkitse nyt vielä - puinen parketti (varsinkin sauvaparketti) on aina hiottuna ja uudelleenlakattuna tyylikäs - maalaaminen ja vaihtoehtona laminaatin asennus kuullostavat todella huonoilta.
Ihmiset eivät vain arvosta laatua vaan sekin pitää tuhota.
Itselläni keittiössä 6 millin läpivärjätty kokokorkkinen laatta (hiottavissa) ja muissa huoneissa 50-luvun sauvaparketti ja nyt pelkään isännöinnin (Lahex Oy) vitkuttelun keittiön lämpöpatterin kiinnitysten puutteiden korjaamisessa aiheuttavan tulvan kotiini ja samalla tuhoavan lattiat, joita mikään vakuutus ei voi korvata - näitä materiaaleja ei vain enää saa mistään.Voihan se niinkin olla,joku laminaatti ei tosiaankaan korvaa parkettia. Ei se parketin hionta ja lakkaus ole vielä pois suljettu,aika kallista kuitenkin kun joutuu teettämään firmalla.
- NickNailer
sauvaparketti kirjoitti:
Voihan se niinkin olla,joku laminaatti ei tosiaankaan korvaa parkettia. Ei se parketin hionta ja lakkaus ole vielä pois suljettu,aika kallista kuitenkin kun joutuu teettämään firmalla.
Ei tarvitse teettää kenelläkään. Jos on käsi- ja jalkapari, normaaliälyinen ihminen pystyy hiomaan lattian tasohiomakoneella (ei pyörivillä, ne ovat ammattilaisia varten).
Vuokraat tasohiomakoneen ja siihen liitettävän pölynimurin kotiinkuljetuksella (taso"höylä" tulee painojen kanssa, joten kuljetus vaatii lihasvoimaa), ostat kalliita tasohiomakoneen hiekkapaperit (ovat tyyriitä, ammattilainen tekee ne itse) ja kävelet eri karkeuksilla huoneen kulmista kulmiin (aloituskarkeus vanhan lattian kunnon mukaan, usein 60 tai 80, siitä sitten kohti suurempia numeroita). Jalkalistat kannattaa poistaa ennen ristiin rastiin kävelyä, mutta ei aina ole välttämätöntä.
Hionnan jälkeen pölyt pois ja eikun lakkaamaan. Lakkausohjeet löydät helposti verkosta. Lakkapinnasta tulee sitä parempi, mitä ohuempia kerroksia vedät ja mitä useammin sen teet. Välissä annat kuivua.
- älynikki
nikki lattianpilaaja nailor ei sitä ymmärrä. Sensijaan hän keskustelee itsensä kanssa. Älykästä.
- NickNailer-original
Taisin jo kerran pyytää, että kävisit lääkärissä.
Kun menet, niin mainitse F22.
- Eipurefnikkiin
F22 ei toimi. F23 on parempi. nikki on toivoton tapaus, siinä ei äffät auta.
- beethooven
22 euroa pe neliö lakattuna sisältäen työn, koneet ja materiaalin takuuvarmasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788