Mitä mieltä ?

mimmimum-..mi

Sukupuolineutraaleihin työnimikkeisiin ...eli titteleihin...siirtymisestä tasa-arvon nimissä.... Sanna Ukkola Yleltä kirjoittaa...Keskiajalla poltettiin noidat, maailmansotien alla kirjat. Nyt liekkeihin heitetään vakiintuneet ammattitermit. "
Eduskunnan puhemies ei enää esiinny Aamulehden kirjoituksissa...vaan hän on puheenjohtaja....
Tämä tuli mieleeni kun tuossa telkkariohjelmista puhuttiin eduskunnan kyselytunnista....ja ohjelmista joissa ...palomies.. tullimies....kirkkoherra..jne

102

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteettiä

      Näin mies nujerretaan , häntä ei saa mainita edes työnimikkeessä . Naarashenkilöt saavat nyt jäädä avoimissa ovissa taakseni ja avata ovetkin itse . Mitään myönnytystä heille ei pidä suoda .

      • He, ihanko oot tosissaan meinannu jättää ovet avaamatta 😁..


    • ö-Öö

      Se ja sama

      Totta kuitenkin, monet ammattinimikkeet tollasia. Usein ollut polemiikkia aiheesta. Joopa joo "kirveshenkilö". Uudemmissa ammattinimikkeissä neutraalimpaa.

      Mielikuvat vaikuttavat. Noh, yks tuttu mimmi on sähköasentaja, ei sähkömies. Siinä juttu toimii. Vaan toisinkin päin. Levyseppähitsaaja ei oikein anna mielikuvaa naisduunarista, kova mielikuva suurikouraisista mustakouraisista miehistä. Ja on toki miespuolisia sairaanhoitajia jne.

      Kestää aikansa, kieli muuttuu sukupolvien mukana.

      =DW=

      • mimmimum-..mi

        Niin ollaanhan asiasta jo jauhettu ennenkin... mutta taas tuli esille lehden lukijakunnalta.....Onko Suomi nyt niin sukupuolivärittynyt näiden ammattinimikkeiden kanssa....eikö muualla maailmalla ole vastaavaa...olisi kiva tietää .. Julkisen sanan neuvosto on antanut "siunauksensa" käyttää sanaa puheenjohtaja.....puhemiehestä.


    • Lastemme ja lapsiensa elämä alkaa hämärtyä.
      Heiltä alkaa hiipua ymmärrys elämän-tarkoituksesta.
      Ainakin niin minä elämän ymmärrän.
      Voihan kuitenkin olla että olen oppinut ymmärtämään elämää väärin jo pienestä alkaen.
      Jo tuhansia vuosia sitten alkaen, on sukuni elänyt väärin-ymmärryksessä.
      Voimme vain siis toivoa lastemme jne. elämänsä olevan onnellista.
      Näkeväthän he jo nyt uima-halleissa jne. uusia elämän-muotoja.
      Onneksi ei minun enää tarvitse murehtia elämääni.
      Eikä toistenkaan elämää.

      H.

    • Heh, tuosta taitaa tulla hauskaa, kun yritetään kääntää ammattinimikkeitä uusiksi..))

      Mutta vakavasti: tuollaiseen näpertelyynkö käytetään kallispalkkaisten virkamiesten aikaa ?
      Vai pitääkö perustaa ihan uusi virkahenkilöstötyöryhmä pohtimaan näin tärkeätä asiaa ?

      • "demeter1"

        Vanhan, meidän aikuisuutemme vanhan virka-miestön ja kansan-edustajien lauma on uusiutunut.
        Kukaan ei enää valvo suku-puolisia vammoja.
        Uskonnollisia ulosteita.
        Hekin saavat elää nyt pellossa.
        Niitä meidän-kaltaisiamme oikeita aikuisia ei taida olla enää kuin Perus-Suomalaisissa.
        Onneksi kuitenkin miehiä ovat siellä.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Vanhan, meidän aikuisuutemme vanhan virka-miestön ja kansan-edustajien lauma on uusiutunut.
        Kukaan ei enää valvo suku-puolisia vammoja.
        Uskonnollisia ulosteita.
        Hekin saavat elää nyt pellossa.
        Niitä meidän-kaltaisiamme oikeita aikuisia ei taida olla enää kuin Perus-Suomalaisissa.
        Onneksi kuitenkin miehiä ovat siellä.

        H.

        Niin, hunksi. Aikuisia ei ole, on vain ikäneutraalia väkeä. Ei ole miehiä eikä naisia, ei tyttöjä eikä poikia, sukupuolineutraaleja vain. Eikä kukaan tarvitse ketään. Muuta kuin kännykän ja tabletin ja tietysti rahaa...))


      • hunksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Vanhan, meidän aikuisuutemme vanhan virka-miestön ja kansan-edustajien lauma on uusiutunut.
        Kukaan ei enää valvo suku-puolisia vammoja.
        Uskonnollisia ulosteita.
        Hekin saavat elää nyt pellossa.
        Niitä meidän-kaltaisiamme oikeita aikuisia ei taida olla enää kuin Perus-Suomalaisissa.
        Onneksi kuitenkin miehiä ovat siellä.

        H.

        "Kukaan ei enää valvo suku-puolisia vammoja.
        Uskonnollisia ulosteita.
        Hekin saavat elää nyt pellossa."

        Voitko kuvitella sellaista, että naimaton 60 olisi "impi", mikäli ei olisi "lepakko"?

        Naisille on iät ja ajat keksitty mitä ilkeimpiä nimityksiä, joista pahin on mielestäni "huora", mutta mies on pahimillaankin vain "huoripukki", tai vaimonsa pettämä "aisankannattaja".

        Aloiuksen kyselyyn sanoisin, että kaikki ymärtää nämä nykyiset nimitykset, mutta muutoskin on tarpeen ja ilmeisesti toteutuukin.

        Koskahan "huora" ja "vittu" poistuisi sanavarastosta yleiskielessä?

        Ai niin, tämä "mimmimum-..mi" mikä olikaan tämä änkyttäjä olikin sinun lemmikki!DDD


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Kukaan ei enää valvo suku-puolisia vammoja.
        Uskonnollisia ulosteita.
        Hekin saavat elää nyt pellossa."

        Voitko kuvitella sellaista, että naimaton 60 olisi "impi", mikäli ei olisi "lepakko"?

        Naisille on iät ja ajat keksitty mitä ilkeimpiä nimityksiä, joista pahin on mielestäni "huora", mutta mies on pahimillaankin vain "huoripukki", tai vaimonsa pettämä "aisankannattaja".

        Aloiuksen kyselyyn sanoisin, että kaikki ymärtää nämä nykyiset nimitykset, mutta muutoskin on tarpeen ja ilmeisesti toteutuukin.

        Koskahan "huora" ja "vittu" poistuisi sanavarastosta yleiskielessä?

        Ai niin, tämä "mimmimum-..mi" mikä olikaan tämä änkyttäjä olikin sinun lemmikki!DDD

        Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?
        Käsittääkseni lainmuutos on aika iso asia: komiteat, käsittely hallintoportaissa, byrokratia (=lomakkeiden uusiminen ?) ja onko tässä edes kaikki ?


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?
        Käsittääkseni lainmuutos on aika iso asia: komiteat, käsittely hallintoportaissa, byrokratia (=lomakkeiden uusiminen ?) ja onko tässä edes kaikki ?

        Jatkan vielä muutoksesta: paitsi että tuollainen muutosprosessi on työläs, sen täytyy tulla myös kalliiksi. Velkaisella maalla ei luulisi olevan varaa tuollaiseen marginaaliseen näpertelyyn.
        P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen...


      • mimmimum-..mi
        demeter1 kirjoitti:

        Jatkan vielä muutoksesta: paitsi että tuollainen muutosprosessi on työläs, sen täytyy tulla myös kalliiksi. Velkaisella maalla ei luulisi olevan varaa tuollaiseen marginaaliseen näpertelyyn.
        P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen...

        Niinpä...luulisi että meillä on tärkeämpääkin tekemistä.. kuin muuttaa perustuslaissa olevia nimikkeitä. Soini sanoi haastattelussa että aikoo kyllä sanoa aamulehden toimittajaa ...lehtimieheksi...
        Sitä menee melkein kipsiin ...kun joku kehaisee...ihan tippa tuli linssiin...kiitos demeter...


      • demeter1 kirjoitti:

        Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?
        Käsittääkseni lainmuutos on aika iso asia: komiteat, käsittely hallintoportaissa, byrokratia (=lomakkeiden uusiminen ?) ja onko tässä edes kaikki ?

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.

        Kristiina23

        Ainahan meitä syntisiä ja virheitä tekeviä ojennetaan, hyvä että täällä on näitä täydellisiä, jotka sen tekevät.
        Edessä tai takana.


      • Ancelina kirjoitti:

        Kristiina23

        Ainahan meitä syntisiä ja virheitä tekeviä ojennetaan, hyvä että täällä on näitä täydellisiä, jotka sen tekevät.
        Edessä tai takana.

        Näin sen olen nähnyt.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.

        Mistäs sinä tiedät mimmimummin liehittelyt?
        Voihan ne rakkausluritukset olla kenelle vain, vaikka hänen lapsenlapselleen.

        """Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä."""

        Eihän sinun palstalle yli-ikäisenä tarvitsisi lukea täältä yhtään mitään. Vielä vähemmän kommentoida ja arvostella toisten kirjoituksia.
        Mene pauhaamaan omalle palstallesi, vai eivätkö he meinaa enää kestää sinua.


      • mitäpuppua
        Tellukka kirjoitti:

        Mistäs sinä tiedät mimmimummin liehittelyt?
        Voihan ne rakkausluritukset olla kenelle vain, vaikka hänen lapsenlapselleen.

        """Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä."""

        Eihän sinun palstalle yli-ikäisenä tarvitsisi lukea täältä yhtään mitään. Vielä vähemmän kommentoida ja arvostella toisten kirjoituksia.
        Mene pauhaamaan omalle palstallesi, vai eivätkö he meinaa enää kestää sinua.

        Kuumia suutelmia lapsen lapselle höh...


      • mitäpuppua kirjoitti:

        Kuumia suutelmia lapsen lapselle höh...

        "Sunnuntaina susiäiti antoi suukon lapsilleen, se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen ..."
        Miksi ei lapsillekin voisi antaa kuumia suudelmia? Miksi heitä ei voisi kaivata ja rakastaa?


      • mitäpuppua
        Tellukka kirjoitti:

        "Sunnuntaina susiäiti antoi suukon lapsilleen, se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen ..."
        Miksi ei lapsillekin voisi antaa kuumia suudelmia? Miksi heitä ei voisi kaivata ja rakastaa?

        "Kaipuusta ja romantiikasta", lapselle, älä puhu palturia.


      • mitäpuppua kirjoitti:

        "Kaipuusta ja romantiikasta", lapselle, älä puhu palturia.

        No älä itke.
        Hykkää vain sekaan liehittelemään. Lyö mimmimummi laudalta ... Anna palaa!
        Muistan kyllä, miten äitini jäi kaipaamaan lapsiani aina kun sieltä lähdettiin. Itkikin ...


      • pisteitä
        Tellukka kirjoitti:

        No älä itke.
        Hykkää vain sekaan liehittelemään. Lyö mimmimummi laudalta ... Anna palaa!
        Muistan kyllä, miten äitini jäi kaipaamaan lapsiani aina kun sieltä lähdettiin. Itkikin ...

        Oot sä mimmimummi vai mitä hääräät...


      • pisteitä kirjoitti:

        Oot sä mimmimummi vai mitä hääräät...

        En ole edes mummi.
        Mutta mitä se ketä pitäisi vaivata (jopa palstalle poikennutta yli-ikäistä) toisten liehittelyt tai kirjoitustyylit. Ymmärtääkseni vapaita aikuisia ihmisiä kumpainenkin, sekä mimmimummi että hunksz.
        Syöksy sekaan vain, äläkä märise.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.

        Kirjoitit niinkuin kirjoitit, Kristina23. Minä kysyin ja sain vastauksen, kiitos siitä.


      • naaraswulf
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.

        Kristiina 23 kirjoitti:
        "mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa"

        No just joo, ämmänläyskä Kristiina23, mustasukkainen mimmimummille hunkszista. Anna mun kaikki kestää!!!

        Mimmimummi kirjoittaa ajatusmerkein, niin kuin ammoisna aikoina opetettiin ihan koulussa.


      • naaraswulf kirjoitti:

        Kristiina 23 kirjoitti:
        "mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa"

        No just joo, ämmänläyskä Kristiina23, mustasukkainen mimmimummille hunkszista. Anna mun kaikki kestää!!!

        Mimmimummi kirjoittaa ajatusmerkein, niin kuin ammoisna aikoina opetettiin ihan koulussa.

        naaraswulf, ....kirjoitit;

        "No just joo, ämmänläyskä Kristiina23, mustasukkainen mimmimummille hunkszista. Anna mun kaikki kestää!!!"

        Pyysin kyllä jo kirjoitustani anteeksi, mutta ei näköjään riitä. Yritä nyt kestää vain.D

        Sitäpaitsi olen nyt lukenut mimmimummin kirjoituksia ja hän vaikuttaa tosi mukavalle ihmiselle. Tuo väittämäsi, että olisin kenellekkään mustasukkainen missään, niin sen voit kyllä unohtaa.

        Jotenkin tunnen sympatiaa tuosta nikistä, siis mimmimummi, koska itse käytin joskus nikkinä mammimummi ja se johtui lapsenlapsestani, kun hän sekosi sanoissaan ja sanoi mammi, kun tarkoitti mummi, joten olin jonkunaikaa sitten mammimummi, kunnes huomasin, että sehän on lapsen kiusaamista.;(

        Onhan täällä näköjään myös ikärajat tarkasti määritelty kohdaltani, kuka tänne saa kirjoittaa ja kun on puhe hunkszizta, niin en minä poikasia ahdistele, ...lähinnä peloittele, että puuma iskee!DD

        Onneksi lukemasta ei kukaan kiellä, koska ei tiedä, mitä palstaa kukin lukee, vai tuleeko uusi kysely; "missä palstoissa vierailet, siis mihin kirjoitat myös" ja seuraava kysely.....jatkuu?

        Onneksi ette pääse lyömään kuin sanansäilällä ja ei se satu yhtään, ...no, hiukan kyllä, täytyy myöntää ja voisinkin todeta, kuten mimmimummi, että lisää vain näitä "arvonimiä"!D

        ps. minäpä olen ollut Valtionvirkamies.


      • naaraswulf
        Kristiina23 kirjoitti:

        naaraswulf, ....kirjoitit;

        "No just joo, ämmänläyskä Kristiina23, mustasukkainen mimmimummille hunkszista. Anna mun kaikki kestää!!!"

        Pyysin kyllä jo kirjoitustani anteeksi, mutta ei näköjään riitä. Yritä nyt kestää vain.D

        Sitäpaitsi olen nyt lukenut mimmimummin kirjoituksia ja hän vaikuttaa tosi mukavalle ihmiselle. Tuo väittämäsi, että olisin kenellekkään mustasukkainen missään, niin sen voit kyllä unohtaa.

        Jotenkin tunnen sympatiaa tuosta nikistä, siis mimmimummi, koska itse käytin joskus nikkinä mammimummi ja se johtui lapsenlapsestani, kun hän sekosi sanoissaan ja sanoi mammi, kun tarkoitti mummi, joten olin jonkunaikaa sitten mammimummi, kunnes huomasin, että sehän on lapsen kiusaamista.;(

        Onhan täällä näköjään myös ikärajat tarkasti määritelty kohdaltani, kuka tänne saa kirjoittaa ja kun on puhe hunkszizta, niin en minä poikasia ahdistele, ...lähinnä peloittele, että puuma iskee!DD

        Onneksi lukemasta ei kukaan kiellä, koska ei tiedä, mitä palstaa kukin lukee, vai tuleeko uusi kysely; "missä palstoissa vierailet, siis mihin kirjoitat myös" ja seuraava kysely.....jatkuu?

        Onneksi ette pääse lyömään kuin sanansäilällä ja ei se satu yhtään, ...no, hiukan kyllä, täytyy myöntää ja voisinkin todeta, kuten mimmimummi, että lisää vain näitä "arvonimiä"!D

        ps. minäpä olen ollut Valtionvirkamies.

        Lautamiehenä minä toimin. Puolustuksella oli puheenvuoronsa.


      • naaraswulf kirjoitti:

        Lautamiehenä minä toimin. Puolustuksella oli puheenvuoronsa.

        Kiitos, että voin vielä puolustautua, koska tosiasiassa minä en ole ollut Valtionvirkamies, vaan Valtiolla työssä, mutta työpaikallani oli eräs nainen, joka joka käänteessä korosti, että hän on Valtionvirkamises!

        Kaikihan siellä irvaili hänelle, hänen tittelinkipeydelle ja parasta oli, kun hän soitteli minulle jälkeenpäin ja sanoi, että hän on nyt Valtiotiedein maisteri?

        Kysyin, että mistä voisin hänen gradunsa lukea, mutta se olikin salainen 50-v;deksi??Siinä oli mukamas niin salaista tietoa, että sitä ei voi julkaista? Uskokoon, ken tahtoo, muta minä en usko.

        Oman tyttäreni gradun olen lukenut, mitä nyt ymmärsin ruotsinkielestä, mutta jotain tolkkua siitä sain, koska hän itse valaisi lisää ajatusmaailmallaan.

        No, "ämmänläyskähän" minä olen, mutta ei se minua haittaa, koska en ole kenellekkään vaaraksi yleisillä paikoilla, mitä nyt joskus häiriköin täällä kirjoitus palstoilla ja aina en ikääni halua muistaa, jos aihe kiinnostaa. Vapaa sana kaikille, iästä riippumatta, on mottoni.D


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Niin missä mielessä ja kenelle tuo muutos on tarpeen, Krsitiina23 ?"

        Huonosti olen asiani ja mielipiteeni kirjoittanut, koska minua ei tuo hetkauta mihinkään suuntaan. Tehkööt mitä hyvänsä, koska oletan ymmärtäväni nuo entiset nimitykset hyvin.

        "P.s. Vähän ikävästi puhuit, Kristina23, mimmimummista. Hän on minusta yksi palstan helmistä:
        valpas, sovinnollinen, avarasydäminen..."

        Tuossa olet oikeassa, joten olen anteeksipyynnön velkaa, antakaa tai ei, mutta jotenkin oli mielessäni hänen, mielestäni liehittely Hunkszin musaketjuissa. Tietenkin, asiahan ei minulle kuulu, kuten ei Masa Niemellekkään silloin aikanaan, mutta jotenkin se jää alitajuntaan kuitenkin, jota en itse koe, niin, koe ja koe, koska en lue hänen kirjoituksiaan, koska en halua lukea tuollaisen "änkyttäjän" juttuja.

        Sekin vielä syntinä, .....joten taas huono vertaus minulta, mutta mieluummin luen juttuja ilman turhia "katkoja" ja lauseenpätkiä yhdellä rivillä kerrallaan, saati yhteenpötköön kirjoitettua tekstiä.

        Ettet vain olisi mustis?


      • siilenämää kirjoitti:

        Ettet vain olisi mustis?

        ai se olikin jo keksitty.


    • tööttt

      Onhan niitä kalastajaneitejäkin ja kanantappaja-naisiakin aina ollut maan historiikissa
      - viimeisillä raskausviikoilla kyllä homma vähän kammotti ja oksetti
      - mutta tulipahan ees tehtyä.

    • tööttt

      Onnea silti kaikille
      -sekin asia
      -ettei eduskunnassakaan istu jäniksiä.

    • Mitä minä ymmärrän liehittelyssä, on että se ei johdu minusta.
      Se on paljon vanhempaa juttua.
      Tuskin liehittely on myöskään mitenkään pahasta tai pahentavaa.
      Eiköhän se ole mukava ystävällisyyden osoitus.
      Mimmun ymmärrän ihmisenä, joka ymmärtää asioita ja tapahtumia laajemmin kuin antaa ymmärtääkään.
      Kaltaistaan nimmaria ei pidä koskaan moittia saati ivata.
      Jokainen kateellinen voi ihan hyvin muuttaa aseennettaan ja mieli-kuvaansa maailman-menosta.
      Jos osaa enää.

      H.

      • ...asennettaan

        H.


      • naaraswulf

        Nyt ISO pystypeukku hunkszille! Ensimmäisen kerran osui silmiini hänen tekstinsä, jossa hän puolusti "hyökkäyksen" kohteeksi joutunutta.
        Aloituksen aiheeseen liittyen sanoisin jopa "miehekkäästi" puolusti.


      • naaraswulf kirjoitti:

        Nyt ISO pystypeukku hunkszille! Ensimmäisen kerran osui silmiini hänen tekstinsä, jossa hän puolusti "hyökkäyksen" kohteeksi joutunutta.
        Aloituksen aiheeseen liittyen sanoisin jopa "miehekkäästi" puolusti.

        "naaraswulf"

        Älä kuitenkaan paljoa pullistu.
        Minä puolustin nimi-merkkiä, joka poikkeuksellisesti osaa kirjoittaa nätisti.
        Useimmat nimmarit kirjoittavat kauniiseen musa-aloitukseen, kuvitellen olevansa hauskoja jotenkin.
        Vaikka tietävät hyvin kuuluvansa jo ihmis-olentoina renkutuksiin.
        Kirjoituksensa selvästi paljastavat kateuden ja kyvyttömyyden.
        Ehkäpä musta-sukkaisuudenkin.
        Tosin M-S vaatii älykkyyttä ja ymmärrystä itsestään jonkin verran.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "naaraswulf"

        Älä kuitenkaan paljoa pullistu.
        Minä puolustin nimi-merkkiä, joka poikkeuksellisesti osaa kirjoittaa nätisti.
        Useimmat nimmarit kirjoittavat kauniiseen musa-aloitukseen, kuvitellen olevansa hauskoja jotenkin.
        Vaikka tietävät hyvin kuuluvansa jo ihmis-olentoina renkutuksiin.
        Kirjoituksensa selvästi paljastavat kateuden ja kyvyttömyyden.
        Ehkäpä musta-sukkaisuudenkin.
        Tosin M-S vaatii älykkyyttä ja ymmärrystä itsestään jonkin verran.

        H.

        Emmeköhän me mitättömät, kateelliset, älyttömät, ymmärtämättömät, kyvyttömät, mustasukkaiset ja muutenkin typerät ole tuon lukeneet jo useita kertoja.
        Voit hunksz jo keskittyä muuhun tärkeämpään.


      • naaraswulf kirjoitti:

        Nyt ISO pystypeukku hunkszille! Ensimmäisen kerran osui silmiini hänen tekstinsä, jossa hän puolusti "hyökkäyksen" kohteeksi joutunutta.
        Aloituksen aiheeseen liittyen sanoisin jopa "miehekkäästi" puolusti.

        Ei vain ole osunut silmiisi.
        Ei paljon tarvitse veetuilla kenellekään, kun sorrettu saa hunkszilta pusit ja halit.
        Joskus kokeillut sen ihan harrastusmielessä.


      • kenenvuoro
        Tellukka kirjoitti:

        Ei vain ole osunut silmiisi.
        Ei paljon tarvitse veetuilla kenellekään, kun sorrettu saa hunkszilta pusit ja halit.
        Joskus kokeillut sen ihan harrastusmielessä.

        Hunkki ottaa aina yhden suojelukseensa hellien ja lellien,virheitä tekevät nakkoo syrjään.


      • kenenvuoro kirjoitti:

        Hunkki ottaa aina yhden suojelukseensa hellien ja lellien,virheitä tekevät nakkoo syrjään.

        No odottele rauhassa vuoroasi, jospa se tulee ...


      • sun.vuoro
        Tellukka kirjoitti:

        No odottele rauhassa vuoroasi, jospa se tulee ...

        Jospa sinä olet seuraava.


      • naaraswulf
        Tellukka kirjoitti:

        Ei vain ole osunut silmiisi.
        Ei paljon tarvitse veetuilla kenellekään, kun sorrettu saa hunkszilta pusit ja halit.
        Joskus kokeillut sen ihan harrastusmielessä.

        Olitko uhri vai syyllinen?


      • naaraswulf kirjoitti:

        Olitko uhri vai syyllinen?

        En ymmärrä kysymystäsi.
        Ei siinä ole ollut uhria eikä syyllistä.


    • bessie-

      Onhan se niinkin, että maassa on paljon ihmisiä joille sukupuolten välinen tasa-arvo ei ole tavoittelemisen arvoinen asia. Hyvinvointivaltion ylläpitäminen vaatii kaikkien työpanosta ja jo senkin takia miesten ja naisten on oltava tasa-arvoisia.
      En väheksy pienintäkään tasa-arvon edistämiseksi tehtyä tekoa. Tasa-arvon vähentymistä nyt ainakaan ei pitäisi edesauttaa. Tasa-arvoa väheksyvät ja halveksivat asenteet pieniksikin julkisiksi teoiksi asti vietyinä eivä todellakaant edistä tasa-arvoa, mutta toki ne pitää toisen tärkeän perusoikeutemme, sananvapauden kunnioittamisen takia hyväksyä.
      Vanhoista ammattinimikkeistä ei mielestäni tarvitse täysin luopua, mutta niitä voisi pikkuhiljaa ruveta korvaamaan paremmilla silloin kun se on mahdollista. Sukupuoliahan ei välttämättä tarvitse häivyttää, minun mielestäni. Miksei voisi olla puhenainen, esinainen tai palonainen yhtä hyvin kuin puhemies, esimies tai palomies. Kuulostaisi alussa vähän hassulta, mutta aika pian tottuisimme. Muunsukupuolisten kohdalla kieltämättä tulisi ongelma, mutta kuinka suuri se loppujen lopulta olisi käytännössä.
      Uskoisin melkein kaikkien vanhojen ammatti- ym. nimikkeiden olevan uudella entistä paremmalla nimikkeellä korvattavissa.

      • ö-Öö

        Jotenkin noin.

        Viittaan omiin kommentteihini. Symdoliikka sivuseikka. Toisaalta, joissain tapauksissa hyväkin. Murrosikäinen kundi painuu valittamaan jatkuvaa seisokkia lekurille, vastassa seksikäs plondi. Kun lekuri nyt nyt on aina lekuri....

        =DW=


    • Mielestäni hanke on sekä tarpeeton että typerä. Jokainen voi tulkita sanoja niin kuin itse haluaa. Joku piilottaa tai nostaa esiin arvoja oman näkemyksensä mukaan, ja joku toinen voi tulkita samat termit aivan toisin.

      Riitta Uosukainen kuuluu äskettäin maininneen, että hän viihtyi erittäin hyvin puhemiehen roolissa. Joku haluaisi muuttaa nimityksen puheenjohtajaksi. Siis ihan tavalliseksi puheenjohtajaksi? Vai olisiko eduskunnan puheenjohtaja jollain tapaa vähemmän arvostettu henkilö kuin eduskunnan puhemies?

      Muistan, miten Saksassa alettiin joskus 1980-luvulla käyttää ammattinimmikkeissä myös uusia feminiinimuotoja. Aiemmin likimain kaikki ammattinimikkeet olivat olleet maskuliinimuotoisia.

      Keskustelimme muutamien saksalaisten kanssa, pitäisikö minun painattaa uudet käyntikortit, joissa työnimikkeeni ei olisi enää maskuliinimuotoinen, vaan se varustettaisiin uudella feminiinipäätteellä. En kiirehtinyt asian kanssa, ja totesin sitten aikanaan otettuani uudet kortit käyttöön, että feminiinimuotoisesta tittelistä käynnistyi usein leppoisa rupatteluhetki ennen varsinaisen asiakeskustelun alkua.

    • maissiiii

      Jonnin joutavaa...
      näitten asioitten kanssa pörrääminen on lillukanvarsien kanssa puuhaamista.

      Tasa-arvo on kiinni jostain muista asioista kun ammattinimikkeestä.

      Naisten ja miesten palkkatasa-arvo tuskin on yhtennäisestä tituleerauksesta kiinni.

      Kaikki omat tittelit ovat olleet käypäsiä niin miehelle kuin naiselle.

    • täht

      Pitää kai muuttaa mies loppuiset sukunimetkin naisten osalta joksikin muuksi?

      • ö-Öö

        Hyvä havainto

        Asia mun mielestä kokonaisuuten (kokonaismiehyytenä= Kokonaishemkilöitymänä) vähän joutava, Tulisi lisäksi iso ja kallis härdelli. Hyvä kuitenkin, jotain keskustelua.

        Nämät tasa-arvojutut kyllä enenpi tärkeitä käytännön asioissa, symboliikka vähän sivuseikka.

        Mä joskus vaatinut sukupuolineutraita vessoja. Säästäis huoltiskoiden jne rakennuskustannuksissa melkoisesti. Kas, mun tiedossa ei ole, että jollain olis kotonaan erikseen vessat eri sukupuolille. Miks jossain pitää olla, ei muuta järkeä, kuin rakennusliikkeet ja putkifirmat ahloaa paremmin rahaa.

        =DW=


      • bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

        Hyvä havainto

        Asia mun mielestä kokonaisuuten (kokonaismiehyytenä= Kokonaishemkilöitymänä) vähän joutava, Tulisi lisäksi iso ja kallis härdelli. Hyvä kuitenkin, jotain keskustelua.

        Nämät tasa-arvojutut kyllä enenpi tärkeitä käytännön asioissa, symboliikka vähän sivuseikka.

        Mä joskus vaatinut sukupuolineutraita vessoja. Säästäis huoltiskoiden jne rakennuskustannuksissa melkoisesti. Kas, mun tiedossa ei ole, että jollain olis kotonaan erikseen vessat eri sukupuolille. Miks jossain pitää olla, ei muuta järkeä, kuin rakennusliikkeet ja putkifirmat ahloaa paremmin rahaa.

        =DW=

        "Nämät tasa-arvojutut kyllä enenpi tärkeitä käytännön asioissa, symboliikka vähän sivuseikka."

        Symboliikka ei mielestäni ole ollenkaan sivuseikka. "Käytännön asiat" toteutuakseen ensinnäkin vaativat sitä, että joku niitä ajaa. Voimakkaan kantaa ottava ja asioita kyseenalaistava viestintä on hyvä ja toimiva tapa ajaa asioita. Vaikka viesti jakaakin mielipiteitä, se toimii. Närkästyjistäkin valtaosa taitaa pohjimmiltaan olla tasa-arvon kannattaja?


      • ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

        "Nämät tasa-arvojutut kyllä enenpi tärkeitä käytännön asioissa, symboliikka vähän sivuseikka."

        Symboliikka ei mielestäni ole ollenkaan sivuseikka. "Käytännön asiat" toteutuakseen ensinnäkin vaativat sitä, että joku niitä ajaa. Voimakkaan kantaa ottava ja asioita kyseenalaistava viestintä on hyvä ja toimiva tapa ajaa asioita. Vaikka viesti jakaakin mielipiteitä, se toimii. Närkästyjistäkin valtaosa taitaa pohjimmiltaan olla tasa-arvon kannattaja?

        Mnaah

        Seuraavaksi kai joku alkaa saivartelemaan sukupuolineutraaleista nimistä. Pitäis muuttaa paljon sukunimiä ja sitten joko keksiä uudet etunimet, tai alkaa käyttämään nykyisiä etunimiä tasa-arvoisesti Tietenkin kiintiöt pitäis olla...

        Joutavaa näpertelyä.

        Ajat muuttuvat, kielikin. Näissä tasa-arvo asioissa aina puhutaan naisten tasa-arvosta. Ikävä kyllä yleensä telaketjufeministit äänekkäimpinä. Muutoksia tulee hiljakseen, nyt taas ollut polemiikkia naisten kutsunnoista. Siinäkin ideansa, sotiminen ihan jotain muuta, kuin talvisodassa. Suomi pieni maa, kaikki mahdollinen aivokapasitetti pitäis saada aktivoitua. Sitä ei monet naiset olleet barrikadeilla vaatimassa.

        Miten muuten intissä ilmoittaudutaan. "Henkilö eversti, sotilas Virtanen ilmoittautuu"?

        =DW=


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Seuraavaksi kai joku alkaa saivartelemaan sukupuolineutraaleista nimistä. Pitäis muuttaa paljon sukunimiä ja sitten joko keksiä uudet etunimet, tai alkaa käyttämään nykyisiä etunimiä tasa-arvoisesti Tietenkin kiintiöt pitäis olla...

        Joutavaa näpertelyä.

        Ajat muuttuvat, kielikin. Näissä tasa-arvo asioissa aina puhutaan naisten tasa-arvosta. Ikävä kyllä yleensä telaketjufeministit äänekkäimpinä. Muutoksia tulee hiljakseen, nyt taas ollut polemiikkia naisten kutsunnoista. Siinäkin ideansa, sotiminen ihan jotain muuta, kuin talvisodassa. Suomi pieni maa, kaikki mahdollinen aivokapasitetti pitäis saada aktivoitua. Sitä ei monet naiset olleet barrikadeilla vaatimassa.

        Miten muuten intissä ilmoittaudutaan. "Henkilö eversti, sotilas Virtanen ilmoittautuu"?

        =DW=

        Hokasin paremman

        Miten muuten intissä ilmoittaudutaan. "Henkilö eversti, lääkintähenkilö Virtanen ilmoittautuu"?

        Edelleen mieltä, tittelirn uudimidrlls olr miyään kiirettä. Muuttavat aikanaan. Toimenkuvatkin muuttuvat, sitä myöten vanhoja nimikeitä jää pois ja uusia tulee tilalle.

        Mua sinällään aihe kiehtoo, koska kieli yleensäkin kiehtoo.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Hokasin paremman

        Miten muuten intissä ilmoittaudutaan. "Henkilö eversti, lääkintähenkilö Virtanen ilmoittautuu"?

        Edelleen mieltä, tittelirn uudimidrlls olr miyään kiirettä. Muuttavat aikanaan. Toimenkuvatkin muuttuvat, sitä myöten vanhoja nimikeitä jää pois ja uusia tulee tilalle.

        Mua sinällään aihe kiehtoo, koska kieli yleensäkin kiehtoo.

        =DW=

        "Edelleen mieltä, tittelirn uudimidrlls olr miyään kiirettä."

        Sinut on hylätty nyt kutsunnoista epäselvän ilmaisusi vuoksi. Yritä uudestaan myöhemmin!D

        Mitä tulee naisten sotimiseen, niin tiedätkö, kuinka paljon oli Talvisodassa Neuvostoliittolaisia nais-sotilaita?

        Kyllä nyt on siilirouva huolissaan sinun alkoholin käytöstä!D


      • ö-Öö
        Kristiina23 kirjoitti:

        "Edelleen mieltä, tittelirn uudimidrlls olr miyään kiirettä."

        Sinut on hylätty nyt kutsunnoista epäselvän ilmaisusi vuoksi. Yritä uudestaan myöhemmin!D

        Mitä tulee naisten sotimiseen, niin tiedätkö, kuinka paljon oli Talvisodassa Neuvostoliittolaisia nais-sotilaita?

        Kyllä nyt on siilirouva huolissaan sinun alkoholin käytöstä!D

        Kah, typos hienosti

        Mä en muuten tiedä naapurin naissotilaista. Jostain syystä ei ole aiheesta sattunut vastaan missään. Pitänee joskus tutkailla.

        Naissotilas on muuten yhdyssana.

        Siili juu on huolissaan, jos joku ottaa perjantaikaljat. Hyvä ettei isompia huolenaiheita.

        =DW=


      • mimmimum-..mi

        Varusmies on ehdotettu...varussotilas....esimies olisi....lähijohtaja...baarimikko ....baarikko....joopas joo


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kah, typos hienosti

        Mä en muuten tiedä naapurin naissotilaista. Jostain syystä ei ole aiheesta sattunut vastaan missään. Pitänee joskus tutkailla.

        Naissotilas on muuten yhdyssana.

        Siili juu on huolissaan, jos joku ottaa perjantaikaljat. Hyvä ettei isompia huolenaiheita.

        =DW=

        nais-sotilaita?

        Matkin erästä kirjoittajaa tuolla väliviiva kirjoituksella ja sitäpaitsi en hallitse todellakaan mitään oikeinkirjoitusta, saati kielioppia, koska jo alakoulussa sain vitosia tai kutosia kirjoituksistani ja etenkin käsialastani, jonka olen nykyisin petrannut huippuunsa ahkeran harjoituksen vuoksi.

        Kyllä huonolla kirjoitustaidollakin "pötkii" pitkälle, jos on hyvä matikassa, sillä koulukaverini Aulis Gerlander, joka oli kanssani samaa "maata" kirjoitustaidoissa, mutta matikassa ylivoimainen, kun taas minä en edes siinä loistanut, paitsi kertotaulun osasin ulkoa paremmin.

        Aulis oli kauan Lotto-arvonnan tuomarina ja taisi joskus mokata arvonnan, mutta hyvin arvostettu henkilö hän on vieläkin, toisin kuin minä, "ämmänläyskä"?:))

        Onko vastaavaa nimitystä miehille? Ukonturjake?


    • henrjii

      Hoitaja on tämänpäivän trendi, puheenhoitaja palonhoitaja tullinhoitaja

    • mimmimum-..mi

      Vaikka tästä on puhuttukin paljon ...ihan kiva että kirvoitti kielenkantoja....Ylekin ottaa kantaa...Kieli ohjaa ajattelua...Itse olen vanhojen ammattinimikkeiden kannattaja...minua ei haittaa palomies...putkimies...kirvesmies..ei puhemieskään...
      Nuorilla ja feministeillä tietenkin erilaiset katsantokannat....
      Omaan henkilööni käyvät arvostelut ....minut tuntevat ystäväni hämmästyisivät ...jos joku sanoo minun liehitelleen....mukavaahan se on löytää itsestä uusia piirteitä.
      Varokaa Miehet !

      • kiihkee.sellanen

        Sä ootki tyrkky 😅😅


      • mimmimum-..mi
        kiihkee.sellanen kirjoitti:

        Sä ootki tyrkky 😅😅

        Tyrkkypä tyrkky...melkein myrkky....


      • riimittelyy
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Tyrkkypä tyrkky...melkein myrkky....

        Tyrkky...myrkky...lirkku...


    • Komppaan tässä asiassa bessietä.

      • mimmimum-..mi

        Onhan Ruotsinkin kielessä kuitenkin näitä mies...päätteisiä ammattinimikkeitä...esim. palomies..brandman....käydäänkö siellä keskustelua näistä...Kiinnostaa kun ei ole tietoa...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Onhan Ruotsinkin kielessä kuitenkin näitä mies...päätteisiä ammattinimikkeitä...esim. palomies..brandman....käydäänkö siellä keskustelua näistä...Kiinnostaa kun ei ole tietoa...

        En muista, että täällä olisi siitä suurempaa hälyä ollut.

        Taitaa enemmän olla niin, että niitä nimityksiä muuttuu itsestään vähitellen.
        Brandman alkaa olla vanhentunut nimitys. Alettu käyttämään sanaa brandpersonal aivan huomaamatta.
        Samoin ennen oli sjuksköterska, mutta nykyisin sanotaan sjukskötare.
        Hovets talesman on hovets talesperson.
        Dagisfröken on förskollärare.
        Städerska on lokalvårdare.

        Ja niin edelleen.

        En usko, että mitään noita muutoksia olisi suunnitelmallisesti tehty niin, että ne olisi joka paikkaan pitänyt muuttaa yhdellä kertaa. Niitä on vain alettu käyttämään, kun on tuntunut sopivammalta.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Onhan Ruotsinkin kielessä kuitenkin näitä mies...päätteisiä ammattinimikkeitä...esim. palomies..brandman....käydäänkö siellä keskustelua näistä...Kiinnostaa kun ei ole tietoa...

        Tuossa alempana Tellukka jo antoi sinulle vastauksen miten nämä -miespäätteiset nimitykset ovat vähänkerrassaan siirtymässä historiaan ilman suurempaa hullabaloota. Luonnollista ja normaalia kielenkehitystä. Sitä mukaa kun yhteiskunta kehittyy ja muuttuu kieli seuraa mukana tärkeimpänä kulttuuinkantajana..
        Joskus tietenkin käy niin että innokkaimmat alkavat käyttää kummallisia ja keinotekoiselta tuntuvia nimikkeitä, ennenkuin sopiva ammattinimike on vakiitunut, mutta nämä ovat pikkuseikkoja.
        Minun mielestäni kaikki tämä on täysin normaalia ja olen itse valmis ottamaan uusia sanoja käyttöön sitä mukaa kun tuntuvat mielekkäiltä. "Hen" on kuitenkin vain hyvin, hyvin hitaasti saamassa jalansijaa arkipuheessani, mutta en puhu ruotsia kotikielenä kun hetkittäin kun kaikki kolme olemme samassa huoneessa.


    • Voisi ajatella, että olisi tärkeämpiäkin asioita hoidettavana tässä ajassa.
      Myöskin voisi olla vaikea löytää luontevia nimikkeitä monille nyt käytössä oleville.
      Sillaiko sitten, että kun poliisimies-sanaa ei juurikaan käytetä enää, vaan pelkkä poliisia, jotta voisi olla paloosi (polomies), putkiisi (putkimies) .

      • mimmimum-..mi

        Tänään juuri ajattelin että ei sinuakaan ole näkynyt....että oletkohan vielä maalla...näin me tullaan tutuiksi ......tuli mieleen tuosta katsastusmies...olisikos sitten katsastaja...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Tänään juuri ajattelin että ei sinuakaan ole näkynyt....että oletkohan vielä maalla...näin me tullaan tutuiksi ......tuli mieleen tuosta katsastusmies...olisikos sitten katsastaja...

        Kyllä minä maalla olen ja välillä olin muutaman päivän kotititilallamaalla.
        Täällä mökillä on aika vilske ollut koko kesän.
        Nyt ole kissan kanssa kaksin.


    • meistä-jättää-aika-

      Miten käynee nykyisin seuranhaku, kun ei voi sanoa hakeeko miestä vai naista, pitää hakea henkilöä. Myös nämä tutut vesihenkilö, ja jousihenkilö kai tulee käyttöön horoskoopeissa. Nainenhan ei voi millään olla mies, vaikka olisi kuinka miesmäinen. Onhan se kyllä tosiasia, että miesnimitykset tulevat historiasta, jolloin tosiaakin nimitettiin vain miehiä virkoihin.

      Annetaan ajan muuttaa käsitykset, mutta eletään oma-aikamme vahoilla nimityksillä.

    • hmpff

      Ruotsinkieli on helpottanut näitä titteleitä silleen, että kummallekin on omansa - sköterska/skötare. Mun mielestä sitä linjaa saa jatkaa, varsinkin nykyisin kun alkaa olla niin eksoottisia etunimiä ettei ota selvää onko lintu vai kala.

      On myös esitetty että ruotsinkieleen otettaisi sukupuolineutraalin "hen" käyttöön. Onhan tilanteita missä se olisi tarpeen, mutta harmittaisi jos siitä tulisi yleiskuva kuten suomenkielen "hän". Se usein helpottaa jos tietää jo kättelyssä puhutaanko miehestä vai naisesta. Samoin koen suomenkielen isovanhempien nimittely sekavana, harvemmin on selvää puhutaanko äidin puolen isovanhemmista vai isän puolen. Joskus sekin auttaisi, ellei muuta niin antamaan mielikuvia.

      On ammatteja missä ON väliä onko mies vai nainen. Itse lähden mieluummin naisgynekologille, vaikka miessellaiset ovat olleet helläkätisemmät. Joku voimia vaativa homma ehkä antaa mielellään miehen tehtäväksi.

      Itse olin joskus metallimies. Ei se mua haitannut. Esittelin itseni silleen.

      • Aivan, tuota aspektia en tullut edes ajatelleeksi. Ennenvanhaan ainakin jos katselee vanhoja ruotsalaisia leffoja niin arkikielessä kansa käytti näitä genussidonnaisia liitteitä vielä ahkerammin ja esim naisten tittelinä oli aviomiehen ammatti tai titteli muunnettuna -ska muotoon. Nykyajan lapset tuskin edes tietävät mikä on professorska tai majorska, mutta 1700-luvulla kaikki henkilöä substantiivit ruotsinkielessä olivat joko maskuliineja tai feminiineja.
        Poikani joka opiskelee par'aikaa ruotsinmaikaksi korjaa nykyisin joka toista lausettani.
        Hyvähän se tietysti on.
        Ruotsi ei ole sukupuolineutraali kieli, vielä kuitenkaan,
        Tässä lisää asiasta:
        http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_04/svenskan_inte_konsneutral.htm


      • New-age

        Suomenkielessä on paljon nimikkeitä, mitkä jo ovat neutraaleja.
        Mutta mielestäni tämä "neutraalius" on teeskentelyä.
        Voihan olla noin, että tottuisikin. Mutta vähän on haettua juttua.
        Kenen elämää muutos parantaisi? Pikkujuttu pintahaava.
        Onhan näitä muitakin ei-saa-käyttää sanoja, mitkä oli yleisesti käytössä, ilman että niihin silloin liittyi mitään arvosävytystä. Yhtäkkiä niistä tuli kirosanoja, rumia, ilman että ihmiset olivat tarkoittaneet niin.
        Edelleen on keksitty uusia haukkumasanojakin, paljon halventavampia.


      • ö-Öö

        Tuli mieleen

        Aikanaan olin niinkuin kotirouvana. Sille ei hääviä maskuliinivastinetta ole, "kotimies"kö? Aikanaan kotirouva ollut ihan hyvä titteli. Jostain syystä en ollut innostunut sen käyttämisestä :D Pitkäkään esittäytynyt jollain ammattinimikkeellä, Hokasin joskus, näyttää olevan suunnalleen kaikissa papereissa eri ammattinimike. Kun nyt tullut tehtyä kaikenlaista. Ei ole selkeä systeemi sekään.

        Joissain ammateissa on puolisoille ollut toisen ammattiin liittyvä nimike, Hah, tunnen yhden pastorskan. No sen ukkeli on juu pappi, mimmi tosin lehtimies, mutta yleisesti kutsutaan papinrouvaksi tietyissä tilaisuuksissa jne. Ja tosiaan lehtimies, ite se koittaa sanoa olevansa journalisti.

        Ja pressan puolisohan on sitten Rouva Haukio. Sitä puolestaan ei mainita, että on kirjailija. Miksihän Kekkosen puolisoa lie kutsuttu, en muista. Siitä oli aikanaan polemiikkia. Jos Haavisto olisi valittu, mitenpä ois sitten puolisonsa esitelty, kai puolisona. Maailma muuttuu, muuttuu muutkin asiat.

        Niettä kyllä sukupuolineutraaleille titteleille löytyy käytäntöäkin puoltavia seikkoja.

        Vaan, sellainen myös jotenkin köyhdyttää kieltä ja lättäpäistää ihmisiä.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tuli mieleen

        Aikanaan olin niinkuin kotirouvana. Sille ei hääviä maskuliinivastinetta ole, "kotimies"kö? Aikanaan kotirouva ollut ihan hyvä titteli. Jostain syystä en ollut innostunut sen käyttämisestä :D Pitkäkään esittäytynyt jollain ammattinimikkeellä, Hokasin joskus, näyttää olevan suunnalleen kaikissa papereissa eri ammattinimike. Kun nyt tullut tehtyä kaikenlaista. Ei ole selkeä systeemi sekään.

        Joissain ammateissa on puolisoille ollut toisen ammattiin liittyvä nimike, Hah, tunnen yhden pastorskan. No sen ukkeli on juu pappi, mimmi tosin lehtimies, mutta yleisesti kutsutaan papinrouvaksi tietyissä tilaisuuksissa jne. Ja tosiaan lehtimies, ite se koittaa sanoa olevansa journalisti.

        Ja pressan puolisohan on sitten Rouva Haukio. Sitä puolestaan ei mainita, että on kirjailija. Miksihän Kekkosen puolisoa lie kutsuttu, en muista. Siitä oli aikanaan polemiikkia. Jos Haavisto olisi valittu, mitenpä ois sitten puolisonsa esitelty, kai puolisona. Maailma muuttuu, muuttuu muutkin asiat.

        Niettä kyllä sukupuolineutraaleille titteleille löytyy käytäntöäkin puoltavia seikkoja.

        Vaan, sellainen myös jotenkin köyhdyttää kieltä ja lättäpäistää ihmisiä.

        =DW=

        "teevee"

        Haaviston puolisosta olisi tullut maan ensimmäinen mies...

        H.


      • hmpff
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Aivan, tuota aspektia en tullut edes ajatelleeksi. Ennenvanhaan ainakin jos katselee vanhoja ruotsalaisia leffoja niin arkikielessä kansa käytti näitä genussidonnaisia liitteitä vielä ahkerammin ja esim naisten tittelinä oli aviomiehen ammatti tai titteli muunnettuna -ska muotoon. Nykyajan lapset tuskin edes tietävät mikä on professorska tai majorska, mutta 1700-luvulla kaikki henkilöä substantiivit ruotsinkielessä olivat joko maskuliineja tai feminiineja.
        Poikani joka opiskelee par'aikaa ruotsinmaikaksi korjaa nykyisin joka toista lausettani.
        Hyvähän se tietysti on.
        Ruotsi ei ole sukupuolineutraali kieli, vielä kuitenkaan,
        Tässä lisää asiasta:
        http://www.spraknamnden.se/sprakvard/innehallsforteckning/4_04/svenskan_inte_konsneutral.htm

        Ei minua haittaa sekään, että ruotsinkielessä käytetään "han" sukupuolineutraalina lakiteksteissa. Onhan se historiaa, että mies on se vahvempi, merkityksellisempi. Minusta sellainen historia jonka meidän naisten ei tulisi koskaan unohtaa. Muistutus siitä, missä olemme olleet, minkä matkan olemme kulkeneet.

        Laiskuus on aina muuttanut kieliä. Tavallaan sääli. Vaikka itse puhun ja kirjoitan arkikieltä, tunnen suomenkielisen naisen joka ei fuskaa puhuessaankaan, ja se kuulostaa erittäin kauniilta ja hienostuneelta. Arvostan. Itse lähinnä taistelen sillä, etten arkikielenä puhuisi svinska, eli ruotsin ja suomen sekoitusta.


      • hmpff
        ö-Öö kirjoitti:

        Tuli mieleen

        Aikanaan olin niinkuin kotirouvana. Sille ei hääviä maskuliinivastinetta ole, "kotimies"kö? Aikanaan kotirouva ollut ihan hyvä titteli. Jostain syystä en ollut innostunut sen käyttämisestä :D Pitkäkään esittäytynyt jollain ammattinimikkeellä, Hokasin joskus, näyttää olevan suunnalleen kaikissa papereissa eri ammattinimike. Kun nyt tullut tehtyä kaikenlaista. Ei ole selkeä systeemi sekään.

        Joissain ammateissa on puolisoille ollut toisen ammattiin liittyvä nimike, Hah, tunnen yhden pastorskan. No sen ukkeli on juu pappi, mimmi tosin lehtimies, mutta yleisesti kutsutaan papinrouvaksi tietyissä tilaisuuksissa jne. Ja tosiaan lehtimies, ite se koittaa sanoa olevansa journalisti.

        Ja pressan puolisohan on sitten Rouva Haukio. Sitä puolestaan ei mainita, että on kirjailija. Miksihän Kekkosen puolisoa lie kutsuttu, en muista. Siitä oli aikanaan polemiikkia. Jos Haavisto olisi valittu, mitenpä ois sitten puolisonsa esitelty, kai puolisona. Maailma muuttuu, muuttuu muutkin asiat.

        Niettä kyllä sukupuolineutraaleille titteleille löytyy käytäntöäkin puoltavia seikkoja.

        Vaan, sellainen myös jotenkin köyhdyttää kieltä ja lättäpäistää ihmisiä.

        =DW=

        Olisit voinut olla talonmies :) Tosin sinultaolisi ehkä odotettu tietty määrä handymaniaa.

        Vaikka Rva Haukio onkin kirjailija, niin taitaa se presidentin puoliso-pestikin vaatia aika lailla häneltä. Kaikkea muuta joutuu harrastamaan sivussa.

        Tosin, miksei harrastuskestakin voisi tulla se nimike jota yhdistetään nimeen. Mun äitini oli nukkemaakari, vaikka hän vaan harrasti sitä.

        Ennen muuten ne tittelit seurasi ihmistä myös eläkkeelle. Enää ei eläkeläisillä ole mitään arvoa sen jälkeen kun jättävät työelämän.


      • hmpff kirjoitti:

        Olisit voinut olla talonmies :) Tosin sinultaolisi ehkä odotettu tietty määrä handymaniaa.

        Vaikka Rva Haukio onkin kirjailija, niin taitaa se presidentin puoliso-pestikin vaatia aika lailla häneltä. Kaikkea muuta joutuu harrastamaan sivussa.

        Tosin, miksei harrastuskestakin voisi tulla se nimike jota yhdistetään nimeen. Mun äitini oli nukkemaakari, vaikka hän vaan harrasti sitä.

        Ennen muuten ne tittelit seurasi ihmistä myös eläkkeelle. Enää ei eläkeläisillä ole mitään arvoa sen jälkeen kun jättävät työelämän.

        ."Enää ei eläkeläisillä ole mitään arvoa sen jälkeen kun jättävät työelämän. " kirjoittaa hmpff. Totta. Minä olen aina sanonut että elämä jakaantuu jaksoihin joilla kaikilla on oma merkityksensä ja tarkoituksensa. Eläkevuodet ovat sopivia taltioimiseen ja erityyppisten dokumenttien kokoamiseen.
        :)
        minä nykyään tituleeraan itseäni "kirjailijaksi". Kun esim. joku sanoo että lattialla on jotain ruumenia tai pölyä hyllyssä niin minä sanon: "anteeksi vaan, mutta tyttöystäväsi ei ole mikään pölyhuiska vaan kirjailija!" Pitäisköhän alkaa sanoon "kirjailijatar"?


      • ö-Öö kirjoitti:

        Tuli mieleen

        Aikanaan olin niinkuin kotirouvana. Sille ei hääviä maskuliinivastinetta ole, "kotimies"kö? Aikanaan kotirouva ollut ihan hyvä titteli. Jostain syystä en ollut innostunut sen käyttämisestä :D Pitkäkään esittäytynyt jollain ammattinimikkeellä, Hokasin joskus, näyttää olevan suunnalleen kaikissa papereissa eri ammattinimike. Kun nyt tullut tehtyä kaikenlaista. Ei ole selkeä systeemi sekään.

        Joissain ammateissa on puolisoille ollut toisen ammattiin liittyvä nimike, Hah, tunnen yhden pastorskan. No sen ukkeli on juu pappi, mimmi tosin lehtimies, mutta yleisesti kutsutaan papinrouvaksi tietyissä tilaisuuksissa jne. Ja tosiaan lehtimies, ite se koittaa sanoa olevansa journalisti.

        Ja pressan puolisohan on sitten Rouva Haukio. Sitä puolestaan ei mainita, että on kirjailija. Miksihän Kekkosen puolisoa lie kutsuttu, en muista. Siitä oli aikanaan polemiikkia. Jos Haavisto olisi valittu, mitenpä ois sitten puolisonsa esitelty, kai puolisona. Maailma muuttuu, muuttuu muutkin asiat.

        Niettä kyllä sukupuolineutraaleille titteleille löytyy käytäntöäkin puoltavia seikkoja.

        Vaan, sellainen myös jotenkin köyhdyttää kieltä ja lättäpäistää ihmisiä.

        =DW=

        Kai se Haaviston puoliso olisi käynyt sanoa yhtä joustavasti presidentin puolisoksi kuin Tarja Halosenkin puoliso. Hänen miehensähän se oli maan ensimmäinen "ensimmäinen mies".


      • hmpff kirjoitti:

        Olisit voinut olla talonmies :) Tosin sinultaolisi ehkä odotettu tietty määrä handymaniaa.

        Vaikka Rva Haukio onkin kirjailija, niin taitaa se presidentin puoliso-pestikin vaatia aika lailla häneltä. Kaikkea muuta joutuu harrastamaan sivussa.

        Tosin, miksei harrastuskestakin voisi tulla se nimike jota yhdistetään nimeen. Mun äitini oli nukkemaakari, vaikka hän vaan harrasti sitä.

        Ennen muuten ne tittelit seurasi ihmistä myös eläkkeelle. Enää ei eläkeläisillä ole mitään arvoa sen jälkeen kun jättävät työelämän.

        En allekirjoita tuota viimeistä lausettasi.
        Kyllä eläkeläisillä on paljonkin arvoa, sitä vaan ei haluta nähdä.
        Jos kaikki se työ, mitä eläkeläiset tekevät eri saroilla ja ihan ilman, yht´äkkiä lakkaisi, tämä maa olisi kusessa.


      • hmpff
        eppu2 kirjoitti:

        En allekirjoita tuota viimeistä lausettasi.
        Kyllä eläkeläisillä on paljonkin arvoa, sitä vaan ei haluta nähdä.
        Jos kaikki se työ, mitä eläkeläiset tekevät eri saroilla ja ihan ilman, yht´äkkiä lakkaisi, tämä maa olisi kusessa.

        En eppu suinkaan kirjoittanut että olen sitä mieltä. Se oli ivallinen huomio yhteiskunnan tilasta. Tai niin tarkoitettu, näköjään en onnistunut.


      • hmpff kirjoitti:

        En eppu suinkaan kirjoittanut että olen sitä mieltä. Se oli ivallinen huomio yhteiskunnan tilasta. Tai niin tarkoitettu, näköjään en onnistunut.

        Noh, enhän minä niin väittänytkään, totesin vain, etten allekirjoita viimeistä lausettasi.
        Tässä, kun katselen tuota butjettihöpinää, ei siellä kyllä eläkeläisille juurikaan mitään ole tarjota, melkein sivuutetaan koko porukka.
        Samaa kissanhännän vetoa vuosikymmenestä toiseen.


    • Aloitus on puhtaasti akkojen aloitus.
      Aloittaja tosin oli fiksu ajatukseltaan.
      -
      Eli siis.
      Tämän uuden "trendin" tarkoituksena on antaa rumille naisille, feministeille, edes jotain lohtua elämäänsä.
      Samalla saavat lesbotkin suureen tarpeeseensa.
      Osan miehisyydestä olettavat. :)

      H.

      • bessie-

        Eli siis. Et ymmärtänyt alkuunkaan "tämän uuden trendin" (?!huoh) tarkoitusta. Tietysti on mahdollista, että ymmärsit tahallasi väärin päästäksesi kirjoittamaan näitä omahyväisen 'opettavaisia' ja ilmeisesti hyvinkin osuviksi ja nokkeliksi kuvittelemiasi älyvapaita aiheen vierestä meneviä kommenttejasi? Vai etkö ihan oikeasti pysty ymmärtämään mitä tarkoitetaan, mihin pyritään ja miksi? Ja mitä ihan varmasti ei tarkoiteta saati vaadita...

        Aloituksen otsikko on "Mitä mieltä?" Näyttäisi siltä, että aloittaja kysyy, että mitä mieltä lukijat ovat Aamulehden päätöksestä ja laajemminkin yleistyvästä pyrkimyksestä käyttää sukupuolineutraaleja ilmauksia. Esimerkkinä nyt vaikkapa "eduskunnan puheenjohtaja", ei siis "puhemies".
        Eli siis. Mitä mieltä olet, puheenjohtaja vai puhemies?


    • mimmimum-..mi

      Aika paljon aihe on saanut keskustelua aikaan....eri lehdet ovat kirjoitelleet...katsellaan minne kieli kääntyy ja vääntyy...nuoret kun muokkaavat ..meidän vanhojen jääräpäiden jälkeen...
      Huomasin että minullakin on yksi miespuolinen nimike....olen vesimies...kyllä horoskoopinkin pitäisi sallia vesinainen ...naisille....höh

      • mimmimum-..mi

        niin....tai Vesihenkilöhän sen pitäisi olla....


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        niin....tai Vesihenkilöhän sen pitäisi olla....

        "mimmimum-..mi"

        Helmi sinä olet.
        Vesi-Helmi.

        H.


      • mimmimum-..mi
        hunksz kirjoitti:

        "mimmimum-..mi"

        Helmi sinä olet.
        Vesi-Helmi.

        H.

        Toinen mummoni oli Helmi Aliina....ei paha...Nimissäkin on paljon sellaisia joita annettu kummallakin sukupuolelle...yllättäviäkin...


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Toinen mummoni oli Helmi Aliina....ei paha...Nimissäkin on paljon sellaisia joita annettu kummallakin sukupuolelle...yllättäviäkin...

        Meilläkin on suvussa Helemi :D.


      • mimmimum-..mi
        siilenämää kirjoitti:

        Meilläkin on suvussa Helemi :D.

        Helmi nimeä on alettu käyttämään taas....meidän pikkumiehelläkin on kaksi tuttua tyttöä Helmi nimisiä...


    • Jos ei ihmisillä parempaa tekemistä ole niin miettikööt uusia nimityksiä koko työpäiviensä ajan.
      Luulisin että heterot ovat vielä enemmistönä vaikka tuntuvat jäävän jalkoihin, kaikki muut ovat tärkeämpiä.
      Alttaritekstiilitkin on jo jossain kirkossa sateenkaaren värisiä.
      Kun ymmärtämättömille lapsille kerrotaan koko ajan että he voivat olla mitä sukupuolta vain, voivat käsittää asian väärin ja esittää vaikka opettajan mieliksi muuta kuin ovat.

      • Jos johonkin sukupuolineutraaliin pyritään, miksi sitten pitää olla homo, lesbo, hetero, muu sukupuoli.
        Eikös nuo sanat kaikki jouda sitten romukoppaan.
        Monet nimikkeet käsitettiin ennen, että kyseessä on mies, vaikkei se nimikkeistä käynyt ilmi. Esim, lääkäri, rekkakuski, timpuri, tuomari, pastori. Nythän ne voivat olla kumpaa sukupuolta vaan.


      • mimmimum-..mi

        En minäkään oikein ymmärrä että mitä sillä sukupuolineutraalilla haetaan....androgyyniit ovat lisääntyneet ...onko se enemmän mielentila...halua olla vapaa sukupuolirooleista....ei tunne olevansa kumpaakaan sukupuolta....
        Vielä noista kirkon asioista ....Tuomiokirkon nimikin halutaan vaihtaa....kun se tuo mieleen rangaistuslaitoksen....


      • bessie-
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        En minäkään oikein ymmärrä että mitä sillä sukupuolineutraalilla haetaan....androgyyniit ovat lisääntyneet ...onko se enemmän mielentila...halua olla vapaa sukupuolirooleista....ei tunne olevansa kumpaakaan sukupuolta....
        Vielä noista kirkon asioista ....Tuomiokirkon nimikin halutaan vaihtaa....kun se tuo mieleen rangaistuslaitoksen....

        No onpas vaikeaa...

        Eihän sukupuolineutraalia lähestymistapaa ole koskaan kukaan/mikään taho ehdottanut/suositellut/vaatinut käytettäväksi aina ja kaikkialla. Yksityishenkilöiltä varsinkaan ei olla edellyttämässä tai vaatimassa ei niin yhtikäs mitään. Ihan rauhassa voivat halukkaat edelleen käyttää haluamiaan sanoja, kasvattaa lapsiaan ahtaiden ja rajoittavien roolimallien mukaisesti, edelleen voivat muita syrjimään ja halveksimaan taipuvaiset, itseään parempina pitävät jatkaa syrjimistään ja kiusaamistaan, jne. jne..
        Millainen ajatusmaailma on ihmisellä joka näkee pyrkimyksen suosia sukupuolineutraaleja ilmaisuja SIELLÄ MISSÄ SE ON TÄYSIN PERUSTELTUA, ensisijaisesti ja kapeasti lähinnä pyrkimyksenä vaatia tasa-arvoa seksuaaliselta suuntautumiseltaan vähemmistöihin kuuluville ja yksilöiden seksuaalisen identiteetin tukemiseen?!


      • mimmimum-..mi

        Samaa mieltä ..mutta jos vaikea ymmärtää niin kysy vaikka Rosa Meriläiseltä....lasten kasvatuksestakin hän tietää kertoa...


    • lacucaracha

      Niinpä, meillä kun on Suomessa niin vähän oikeita ongelmia. Kun ei ole, niin niitä tehdään. Uskomatonta näpertylyä tämänkin asian kanssa. Nämä mies-loppuiset nimikkeet ovat toimineet kymmeniä vuosia ja ovat vakiintuneita. Taas on joku höpöfemakko päässyt lempiaiheeseensa tai vaihtoehtoisesti kielitieteilijä, jolle ei muuta tekoa ole löytynyt.
      Toivottavasti eivät rupea toteuttamaan tätä naurettavaa ideaa.

      Muistanpa männävuosina, kun ostoskeskukset olivat uusinta uutta ja ei kelvannut kieli-ihmisille hyvä ostoskeskus-nimike vaan siitä piti vääntää termi puhos. Kuinkas usein käytte puhoksessa? Ajan virtaan tuokin termi upposi, tosin sen vielä voi nähdä Helsingin Puotilassa eräässä seinässä.

      Joo, tässä on sukupolvenvaihdos meneillään ja kapinoinnin sijaan nuoremmat värkkäävät näitä tuttuja nimiä uusiksi. Kapinoisivat mieluummin, olisi enemmän aihetta.

    • Ehdottomasti en haluaisi olla sähköhenkilö. No, huono esimerkki kun ammattinimikkeeni on virallisemminkin sähköasentaja kuin sähkömies. Mutta eiköhän nyt taas kerran mene vähän tarpeettomaksi saivarteluksi näissä "tasa-arvo asioissa", käytettäisiin sekin aika tähdellisempien asioiden pohdintaan. Joillakin pipo on liian tiukalla.

      • mimmimum-..mi

        Nyt kun oikein mietin tuota henkilö sanan käyttöä... niin ainoa joka tuntuu jotenkin luontuvan on ...kassahenkilö....eikä kassaneiti...eikä kassarouva.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Nyt kun oikein mietin tuota henkilö sanan käyttöä... niin ainoa joka tuntuu jotenkin luontuvan on ...kassahenkilö....eikä kassaneiti...eikä kassarouva.

        Mieluummin pelkkä kassa, eikö se riittäisi. Miespuoleinen kassa ei kuitenkaan suostuisi olemaan kassaneiti. Ja kassahenkilö kuulostaa vähän oudolta. Minusta henkilö sana ei näihin sovellu ensinkään. Mutta sehän on vain minun mielipide. Ruuat kuitenkin varmaan saan kaupasta mukaan, veloitti ne sitten miespuoleinen kassamummo tai naispuolinen kassapersoona.


      • mimmimum-..mi

        Kyllä se minullekin riittäisi ...pelkkä kassa.. mutta työhönotto ilmoituksissa on alettu käyttää kassahenkilöä....ja tällä kai tuodaan juuri se esille...että haetaan nais- tai miespuolista ...(tai andogyyniä) ...höh


      • mimmimum-..mi
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Kyllä se minullekin riittäisi ...pelkkä kassa.. mutta työhönotto ilmoituksissa on alettu käyttää kassahenkilöä....ja tällä kai tuodaan juuri se esille...että haetaan nais- tai miespuolista ...(tai andogyyniä) ...höh

        ..androgyyniä...


    • Kiitos hyvistä kirjoituksista. Palkoista- työpaikoissani naisilla ja miehillä oli samat palkat.

      Suomessa on muutettu ammattien nimiä, ehkä oikein.

      Kiitos.

      • Suomenkieli on jo valmis kaikille koska on vain Hän. Taas Suomi on johtaja maailmalla.


      • Suomessa on Suomi paras maailmassa, näin aina suomalaisissa uutisissa ja lehdissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe