Koska sukulaisiani on myös epäuskosia

olen itse vl

Niin, miten tulisi suhtautua avopareihin,jos he tulee yöksi kylään.
Olen nähnyt erään uskovaisen sukulaiseni, joka ei heitä petaa samaan sänkyyn vaan sanoo, että hän ei voi niin tehdä, koska hän silloin hyväksyisi heidän avoliittonsa.
Pitäisikö tässä tapauksessa menetellä siis näin, vai mikä olis hyvä tapa.
Olen todella vaikeassa tilanteessa, enkä tiedä miten asiaan tulisi suhtautua. Ja vielä vaikeampaa kun nämä ovat ennen olleet vl:iä ja pelkään että tämä on yhtä arka asia heille kun minullekin.
Ei ole niin kovin pitkä aika kun he jättivät tämän uskon. Nyt pelkään, että jos loukkaan heitä, tai väärin kohtelen tämän vuoksi, he loukkaantuvat ja alkavat karttamaan...Niin, eikä ehkä tule koskaan takasin tähän vl_uskoon, jos ei heitä oikein kohtele. Sillä todella toivon heidän kääntyvän ja tulevan takasin ja rukoilen sydämmestäni heidän puolesta

41

5355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen itse vl

....

• Kaisla.

Itse ajattelen niin, että varmasti vieraillasi on tiedossa, mikä on kantasi avoliittoon. Voit kuitenkin kunnioittaa heidän omaa vakaumustaan ja elämäntapaansa, vaikket sitä hyväksyisikään.

Itse petaan tällaisissa tapauksissa avoparin samaan makuuhuoneeseen -tekemättä asiasta minkäännäköistä ongelmaa. Toimin näin siksi, että haluan kohdella aikuisia ihmisiä aikuisten tavoin. Olisi kurjaa aloittaa vierailu sillä, että alan kertaamaan kantaani avoliittoon. Ihmisen voi hyväksyä, vaikkei kaikkia tekoja hyväksyisikään! Ja edelleen, oma kanta on varmasti vieraiden tiedossa, siksi asian puiminen on turhaa.

Silti sinulla on oikeus pedata pedit eri huoneisiin, JOS omatuntosi sitä vaatii. He ovat sinun vierainasi, ja luonnollisesti on oikein, että talossa eletään talon tavalla.

Jotenkin vaan koen epämukavaksi mennä niin pitkälle, että pariskunta joka joka tapauksessa jakaa saman vuoteen noraalielämässä, laitettaisiin eri huoneisiin nukkumaan vain siksi, ettei talonväki voi hyväksyä avoliittoa. Eihän se muuta todellisuutta mitenkään?

Mutta edelleen: ymmärrän hyvin, jos joku päätyy toisenlaiseen ratkaisuun. Asian voi nähdä toisestakin näkökulmasta yhtä hyvin.

• olen itse vl

ja siksi kysyin, koska tämä on uusi tilanne elämässäni. Ja kaikki uusi on vaikeaa.
        Mutta luulen, että samaa uskoa kanssani edustavat siis vl:ät voi ehkä kertoa enemmän, mikä on meidän vl:ien uskon kannalta sopiva ja hyvä ratkaisu.

• Tuomitsija

Pois ihmispelko heitä
        ja pelkää Jumalaa.
        Ken käypi Herran teitä
        se avun hältä saa.

Olet Kaisla pahasti rähmälläsi jumalattoman edessä.

• Kaisla.
        Tuomitsija kirjoitti:

Pois ihmispelko heitä
        ja pelkää Jumalaa.
        Ken käypi Herran teitä
        se avun hältä saa.

Että kyseessä on ihmispelko, turha nöyristely jne. Kuten sanoin, näen asian niin, että kyseessä on aikuisen ihmisen ratkaisu. Ja vaikka tuota ratkaisua en koskaan itse tekisi, niin voin antaa heidän elää omaa elämäänsä -niin kuin annan kaikkien muidenkin elää omaa elämäänsä.

Jostain syystä kokisin teennäisenä vaatimuksena sen, että petaisin eri huoneeseen tällaisen parin nukkumaan. Nimenomaan teennäisenä sen kokisin, koska se ei muuta mitään. Paljon tärkeämpänä koen sen, että ENNEN avoliittoa juttelisin sellaisen läheisen kanssa joka sitä miettii.

Tietenkin voi olla, että tällainen pariskunta kokee, että annan hyväksyntäni asialle tällä käytännöllä...sitä en halua. Täytynee pohtia asiaa! Tilanne ei ole ollut edessä kuin kerran.

• Kaisla.
        Tuomitsija kirjoitti:

Pois ihmispelko heitä
        ja pelkää Jumalaa.
        Ken käypi Herran teitä
        se avun hältä saa.

miten itse toimit ko. tilanteessa?

• Kristitty
        Tuomitsija kirjoitti:

Pois ihmispelko heitä
        ja pelkää Jumalaa.
        Ken käypi Herran teitä
        se avun hältä saa.

vaan Jumala tuomitsee.

• vl-mama

Tämä oli hyvä kirjoitus.

Olen itse vl:nä myös sitä mieltä, että jossain menee raja milloin me emme voi mennä toisen parisuhteen ja seksuaalisuuden rajoille.Mikä se raja sitten on ja milloin mennään liian pitkälle loukkaamalla vain toista ja etäännyttämällä näin heidät takuuvarmasti kauemmas "meistä".

Kun tiedossa on, että tämä kys pari elää avioliitossa, on mielestäni lähinnä silmänlumetta "eristää kys pari kun he tulisivat meille yöksi. Nukkuvathan he joka tapauksessa yhdessä omassa kodissaan. Toisaalta oma omatuntoni ei hyävksy esiaviollisia suhteita joten??? miten voisin hyväksyä sellaisen oman kattoni alla?
        Alkup. viestin kirjoittajalla on kimurantti pohdittavana.

Mielestäni tämmöisessä pitäisi mennä selkeästi ja suorasanaisesti kuitenkin loukkaamatta eteenpäin.
        Puhelimessa jo vierailua suunnitellessa voisi kertoa/muistuttaa ettei oikein tiedä miten petaisi pedit heille, kun itse ei hyväksy ed.mainittua.

Tiedän että saattaa kuulostaa naurettavalta ulkopuolisista, mutta sekin on kamalaa jos tuntee että tekee hirmuisen väärin ja vastoin omaatuntoaan.

• vl-mama
        vl-mama kirjoitti:

Tämä oli hyvä kirjoitus.

Olen itse vl:nä myös sitä mieltä, että jossain menee raja milloin me emme voi mennä toisen parisuhteen ja seksuaalisuuden rajoille.Mikä se raja sitten on ja milloin mennään liian pitkälle loukkaamalla vain toista ja etäännyttämällä näin heidät takuuvarmasti kauemmas "meistä".

Kun tiedossa on, että tämä kys pari elää avioliitossa, on mielestäni lähinnä silmänlumetta "eristää kys pari kun he tulisivat meille yöksi. Nukkuvathan he joka tapauksessa yhdessä omassa kodissaan. Toisaalta oma omatuntoni ei hyävksy esiaviollisia suhteita joten??? miten voisin hyväksyä sellaisen oman kattoni alla?
        Alkup. viestin kirjoittajalla on kimurantti pohdittavana.

Mielestäni tämmöisessä pitäisi mennä selkeästi ja suorasanaisesti kuitenkin loukkaamatta eteenpäin.
        Puhelimessa jo vierailua suunnitellessa voisi kertoa/muistuttaa ettei oikein tiedä miten petaisi pedit heille, kun itse ei hyväksy ed.mainittua.

Tiedän että saattaa kuulostaa naurettavalta ulkopuolisista, mutta sekin on kamalaa jos tuntee että tekee hirmuisen väärin ja vastoin omaatuntoaan.

..kun tiedossa on että tämä kys pari elä avoliitossa, piti kirjoittamani.

En myöskään kirjoituksellani halua antaa hyväksyvää kuvaa avoliittoa ajatellen. Mutta juuri se, että milloin ja miten voisi löytyä sopiva kompromissi joka kunnioittaa myös näiden entisten vl:n valitsemaa tietä. Sillä siitähän lopulta on kysymys. Unohtamatta kuitenkaa sitä omaa vl- uskoa ja omaatuntoamme.

• larssi
        Kristitty kirjoitti:

vaan Jumala tuomitsee.

Meidän on toimittava oikein, omassa huoneessamme.

En petaisi, vaan laittaisin erihuoneisiin. Mielestäni uskovaisen ei kuulu tehdä kompromissia.

• Jani
        Kaisla. kirjoitti:

miten itse toimit ko. tilanteessa?

Ei samaan sänkyyn ennen papin aamenta. Jos ei kelpaa, nukkukoot muualla.

• larssi
        Jani kirjoitti:

Sanokoot kuka mitä sanoo...niin oon samaa mieltä...

• olen itse vl

ollut. Mutta joudun siihen ennemmin tai myöhemmin. Siksi otin asian puheeksi.

• vl2003

Oma kokemus näistä tilanteista (ei siis nyt pelkästään tämä nukkumisjuttu;-) on, että kannattaa ponnistella pitääkseen hyvät välit epäuskoon menneeseen sukulaiseen/ystävään. Monesti silloin ihminen on herkällä mielellä ja pienetkin asiat saattavat tuntua loukkauksilta. Jos yhteys uskovaisiin katkeaa, voi ajatusmaailma muuttua nopeastikin niin, että pääkoppa paisuttelee koettua (todellista tai kuviteltua) syrjintää, jopa pieniä eleitä niin, että muistikuvat vuosien päästä ovat todella vääristyneitä. Jos kuitenkin säilyy edes yksi uskovainen ystävä tai läheinen sukulainen, joka edelleen osoittaa arvostavansa kyseistä henkilöä ihmisenä, niin yleensä mielikuvat uskosta ja uskovaisistakin pysyvät paremmin todellisina.

• vl-mama
        vl2003 kirjoitti:

Oma kokemus näistä tilanteista (ei siis nyt pelkästään tämä nukkumisjuttu;-) on, että kannattaa ponnistella pitääkseen hyvät välit epäuskoon menneeseen sukulaiseen/ystävään. Monesti silloin ihminen on herkällä mielellä ja pienetkin asiat saattavat tuntua loukkauksilta. Jos yhteys uskovaisiin katkeaa, voi ajatusmaailma muuttua nopeastikin niin, että pääkoppa paisuttelee koettua (todellista tai kuviteltua) syrjintää, jopa pieniä eleitä niin, että muistikuvat vuosien päästä ovat todella vääristyneitä. Jos kuitenkin säilyy edes yksi uskovainen ystävä tai läheinen sukulainen, joka edelleen osoittaa arvostavansa kyseistä henkilöä ihmisenä, niin yleensä mielikuvat uskosta ja uskovaisistakin pysyvät paremmin todellisina.

Sinäpä sen kirjoitit hyvin.

Tätä ajattelin myös, mutten osannut sitä näin hyvin pukea sanoiksi.
        Eli on parempi astua askel lähemmäksi näitä rakkaita entisiä vl-ystäviämme ja sukulaisiamme kuin liialla jyrkkyydellä karkottaa heidät henkisesti Siperiaan asti.

Uskoisin että aika monet, joilla on läheisissä ex-vl:ä ovat joutuneet näitä asioita miettimään syvääkin syvempää.
        Kerrasta-poikki ja mustavalkoinen asenne ei aina siis hyvä sekään.

• vl2003

Vaikea kysymys. Näissä moni uskovainen on hyvin tiukka, enkä minä olisi sitä vääränä pitämässä, että tuodaan esille sitä mikä on oikein ja mikä väärin. Kuitenkin kannattaa pysähtyä miettimään, onko oikein sekään, että vaaditaan omien arvojen noudattamista muilta? Onko edes se oikein, että katson asiakseni huomauttaa toisen elämäntavasta tilanteessa, jossa se olisi parempi jättää tekemättä. (Esimerkki: uskovainen vanhempi, joka tapaa ensimmäistä kertaa lapsensa avokkaan, jolle tämä taas on ensimmäinen kosketus vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen). Olisi surullista, jos avoparin ja heidän lastensa mummolareissut menisivät siitä riidellessä, kuka nukkuu missäkin huoneessa. Olisiko sittenkin tärkeintä, että isovanhemmat ja lapsenlapset (sekä heidän vanhempansa) saisivat tutustua toisiinsa, sivussa tulisi ehkä vähän lähetystyötäkin tehtyä. Toisaalta sitten taas: kylvötyötä olisi sekin, että konkreettisesti saisi kerrottua avoparille, että heidän elämäntapansa on Jumalan silmissä synti.

Alkuperäisen kysyjän tilanne on vielä helppo, kun kaikki osapuolet tietävät vl-uskovaisten käsitykset näistä. Miten sitten, kun kylään tulee avopari, joka ei ole välttämättä minkäänlaista tietoa uskonnollisista tavoista.

Kerrankin Kaislan kanssa ainakin osittain samaa mieltä jostakin;-).

• olen itse vl

sukulaisiani ja entisiä vl:iä pelkään heidän puolestaan, että se voi olla kaikista vaikeinta heidän kohdallaan sanoa mitään, koska olen yrittänyt joskus 2 kanssa puhua tästä uskosta.
        Mutta ovat katkeroituneet ja siksi pelkään, että melkein hiki valuu kun ajattelen mitä seurkauksia siitä voi olla. Jos mitään sanon tästä petiasiasta. Ehkä seuraa sanasotaa tms.
        Siis todella pelkään, koska olen nähnyt miten katekroitunut voi uskosta luopunut olla.
        Näiden sukulaisteni avokaverit ei sen sijaan tiedä vl:istä juuri mitään, mutta erään sukulaiseni poikakaveri ei edes antanut mahdollisuutta tavata, vaikka miehni soitti koska olivat vauvan saaneet ja olsimme halunneet nähdä hänet ja onnitella.

• olen itse vl
        olen itse vl kirjoitti:

sukulaisiani ja entisiä vl:iä pelkään heidän puolestaan, että se voi olla kaikista vaikeinta heidän kohdallaan sanoa mitään, koska olen yrittänyt joskus 2 kanssa puhua tästä uskosta.
        Mutta ovat katkeroituneet ja siksi pelkään, että melkein hiki valuu kun ajattelen mitä seurkauksia siitä voi olla. Jos mitään sanon tästä petiasiasta. Ehkä seuraa sanasotaa tms.
        Siis todella pelkään, koska olen nähnyt miten katekroitunut voi uskosta luopunut olla.
        Näiden sukulaisteni avokaverit ei sen sijaan tiedä vl:istä juuri mitään, mutta erään sukulaiseni poikakaveri ei edes antanut mahdollisuutta tavata, vaikka miehni soitti koska olivat vauvan saaneet ja olsimme halunneet nähdä hänet ja onnitella.

koska todella rakastan heitä. Vaikka he eivät sitä tiedä. Ajattelen sanoa sen heille.
        Koska mielestäni on parempi sanoa se heille heidän eläessään. Eihän siitä mitään hyötyä enää ole sitten kun he ovat kuollleet.

• larssi

En ole mikään neuvomaan uskomassa olevia, mutta mielestäni on varottava maailmassa, ettei raja oikea ja väärän välillä mene sekaisin. Tämä raja hämärtyy helposti myös uskovaiselta ihmiseltä, nimittäin liha alkaa selitellä, sotkea ja vesittää, vastoin selkeätä sanaa.

Lapset ovat asia varmasti eri asia, mutta jos epäuskoinen tai toisoppinen tulee yökylään uskovaisen luo, niin kyllä hän varmaan tietää talon tavat.

• velikulta
        larssi kirjoitti:

En ole mikään neuvomaan uskomassa olevia, mutta mielestäni on varottava maailmassa, ettei raja oikea ja väärän välillä mene sekaisin. Tämä raja hämärtyy helposti myös uskovaiselta ihmiseltä, nimittäin liha alkaa selitellä, sotkea ja vesittää, vastoin selkeätä sanaa.

Lapset ovat asia varmasti eri asia, mutta jos epäuskoinen tai toisoppinen tulee yökylään uskovaisen luo, niin kyllä hän varmaan tietää talon tavat.

Kumpi on tärkeämpi elävän uskon tuntomerkki, rakkaus vai oikean ja väärän tarkka tietäminen ja ilmaiseminen?

Minusta oikeaa ja väärää tulee pitää esillä, mutta ei rakkauden kustannuksella. Moni, kuten sinä larssi tunnut ajattelevan, että mitä ehdottomampi ja kulmikkaampi, sitä kirkkaammin ollaan uskomassa.

Silloin kun on vaarana menettää yhteys, on jousto paikallaan. Mitä hyötyä on olla omassa toiminnassaan ehdoton ja jyrkkä, jos siten menetetään yhteys? Kun rakkaudellinen yhteys säilyy, siitä oikeasta ja väärästäkin on enemmän mahdollisuuksia puhua se vaikka palata aiempiin tapauksiin. Totuudellinen rakkaus lienee paras ja puhuttelevin sisäänheittäjä jumalanvaltakuntaan.

Rakkaus on vähintään yhtä kovaa sanaa kuin kovuus ja ehdottomuus ja joustavuus ei ole sama asia kuin oman näkemyksen vesittäminen.

Nimimerkillä kokemusta on, nimeksi.

• larssi
        velikulta kirjoitti:

Kumpi on tärkeämpi elävän uskon tuntomerkki, rakkaus vai oikean ja väärän tarkka tietäminen ja ilmaiseminen?

Minusta oikeaa ja väärää tulee pitää esillä, mutta ei rakkauden kustannuksella. Moni, kuten sinä larssi tunnut ajattelevan, että mitä ehdottomampi ja kulmikkaampi, sitä kirkkaammin ollaan uskomassa.

Silloin kun on vaarana menettää yhteys, on jousto paikallaan. Mitä hyötyä on olla omassa toiminnassaan ehdoton ja jyrkkä, jos siten menetetään yhteys? Kun rakkaudellinen yhteys säilyy, siitä oikeasta ja väärästäkin on enemmän mahdollisuuksia puhua se vaikka palata aiempiin tapauksiin. Totuudellinen rakkaus lienee paras ja puhuttelevin sisäänheittäjä jumalanvaltakuntaan.

Rakkaus on vähintään yhtä kovaa sanaa kuin kovuus ja ehdottomuus ja joustavuus ei ole sama asia kuin oman näkemyksen vesittäminen.

Nimimerkillä kokemusta on, nimeksi.

Tekstistäsi, ei tahdo saada kiinni, mutta väliäkö tolla...sikäli hyvin suunniteltu ja laadittu;)

Niin, kyllä sitä puheissa ja paperilla aina pidetään tiukasti kiinni, mutta sitten elämä tuo sen luopumuksen...

Moni, kuten sinä larssi tunnut ajattelevan, että mitä ehdottomampi ja kulmikkaampi, sitä kirkkaammin ollaan uskomassa.

Vastaus: Lutheri puhuu siitä, kuinka opin ja elämän tulee kuulua yhteen. Itseasiassa en ajattele noin, vaan ajattelen aina, että kyse on Kristuksen uskosta.

• vl2003
        larssi kirjoitti:

Tekstistäsi, ei tahdo saada kiinni, mutta väliäkö tolla...sikäli hyvin suunniteltu ja laadittu;)

Niin, kyllä sitä puheissa ja paperilla aina pidetään tiukasti kiinni, mutta sitten elämä tuo sen luopumuksen...

Moni, kuten sinä larssi tunnut ajattelevan, että mitä ehdottomampi ja kulmikkaampi, sitä kirkkaammin ollaan uskomassa.

Vastaus: Lutheri puhuu siitä, kuinka opin ja elämän tulee kuulua yhteen. Itseasiassa en ajattele noin, vaan ajattelen aina, että kyse on Kristuksen uskosta.

Minulla on sellainen tunne, että olemme tästä asiasta kaikki kolme samaa mieltä. On vaikea muotoilla sanojaan niin, että ajatus välittyisi. Aikaisemmassa samaa asiaa käsittelevässä kirjoituksessa otin esimerkiksi sen, että jollakin meistä se majoitettava avopari saattaa olla vaikkapa omat vanhemmat. Tätä kun miettii vähän aikaa, niin päätyy lopputulokseen, että kulmikaskin voi joskus olla pyöreä;-).

• Tätä mieltä:)
        vl2003 kirjoitti:

Minulla on sellainen tunne, että olemme tästä asiasta kaikki kolme samaa mieltä. On vaikea muotoilla sanojaan niin, että ajatus välittyisi. Aikaisemmassa samaa asiaa käsittelevässä kirjoituksessa otin esimerkiksi sen, että jollakin meistä se majoitettava avopari saattaa olla vaikkapa omat vanhemmat. Tätä kun miettii vähän aikaa, niin päätyy lopputulokseen, että kulmikaskin voi joskus olla pyöreä;-).

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490

• linkki näytä, mutta tässä:

• vl2003
        linkki näytä, mutta tässä: kirjoitti:

Erikseen
        Kirjoittanut: Jani 6.2.2005 klo 17.01

Kylläpä on aihe, kun on vaikea saada ilmaistua omia ajatuksia ilman väärinkäsityksiä. Ainakin minulla on tunne, ettei minun ajatukseni ole välittynyt, kun saan tuollaisen kommentin.

• vl2003
        larssi kirjoitti:

Mietin vielä tätä. Avainkysymys tässä varmasti on se, että onko esimerkiksi juuri avoparin majoittaminen samaan huoneeseen synnin hyväksymistä vai ei. Avoparina eläminen on Raamatun mukaisesti selkeä synti. Avopariuden suosiminen teoilla ja puheilla varmasti sekin on. (Koko ajatus avoliitosta kun on uskovaiselle vieras). Toisaalta sitten, eipä Raamattu kehoita mieltä osoittamaan ja itseä parempana pitämään, vaikka itsellä armosta onkin synnit anteeksi.

Nykyaikaisissa suvuissa, rikkinäisine perheineen ja uusperheineen, tulee myöskin uskovaiselle ihmiselle tilanteita, joihin ei ole olemassa hyvää tai oikeaa, tai ainakaan "valmista", tapaa toimia.

Mietin vieläkin tässä sitä, että jos minulla on lupa kotonani päättää, millaisia asioita siellä tehdään, niin mihin kohti sitten raja vedetään? johonkinhan se on jokaisen vedettävä. Saako vierailulla oleva avopari yöpyä samassa huoneessa? Muuttuko tilanne, jos heillä on jo lapsia? Entäpä saako vierailulla oleva vihitty aviopari yöpyä samassa huoneessa, jos he ovat kertoneet käyttävänsä ehkäisyä? Entäpä saako vierailulla oleva suhteensa rekisteröinyt homopari yöpyä samassa huoneessa?

Nämä nyt olivat vähän niin kuin keskustelukysymyksiä, eivät muuta.

• Kristitty

Tuollaisiin ongelmiin törmää kun kuuluu kaikenlaisiin lahkoihin. Onneksi en syntynyt vl-porukkaan vaan normaaliin luterilaiseen seurakuntaan. Jos kyseiset sukulaisesi ovat yhtään järkeviä ihmisiä, niin he eivät palaa vl-porukoihin. Rukoilen heidän puolestaan, että Jumala auttaisi heitä pysymään poissa tällaisista haitallisista lahkoista ja olemaan tavallisia kristittyjä elämästä nauttien.

• juuri oikeasti

Kuulut kirkkoon, samoin vieraasi. Heidät on vihitty avioliittoon. Siinä kaikki. Jos muuta mietit, se on omaa ongelmaasi.

Et voi tietää sukulaistesi sydämen tilaa. Eikä se ole sinun vastuullasi.

Jos et petaa heille yhtístä vuodetta (elleivät he itse muuta toivo) rikot kirkkosi opetusta vastaan. Jos niin teet, se on sitten sinun tunnollasi tuomiopäivänä.

• kylläpä puhut kummia

Kirkon opetus on tänäpäivänä sitä sun tätä. Kaikki hyväksytään!Se tuo vaan turvatttomuutta ihmisen elämään. Kyllä en yhdy kirjoituksiisi, enkä mielipiteisiisi, enkä pidä niitä oikeana.
        VL-usko antaa sentään muuta. Siellä ei hyväksytä onneksi vääriä vapauksia, jotka ovat epäraamatullisia. Olen niin onnellinen tästä uskosta, ja että mnä juuri saan omistaa tätä uskoa sydämmellä
        Kirkko ei pelasta ketään. Täytyy olla oikea usko sydämmessä jos haluaa taivaaseen.
        Sanot kuka on oikeasti uskomassa. Joka on Jumaalan valittu hän ainoastaan on oikeasti uskomassa. Ja Pyhä Henki todistaa henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapset.

• helppo vastaus ei aina ole ...

Kirkon opetus on tänäpäivänä sitä sun tätä. Kaikki hyväksytään!Se tuo vaan turvatttomuutta ihmisen elämään. Kyllä en yhdy kirjoituksiisi, enkä mielipiteisiisi, enkä pidä niitä oikeana.
        VL-usko antaa sentään muuta. Siellä ei hyväksytä onneksi vääriä vapauksia, jotka ovat epäraamatullisia. Olen niin onnellinen tästä uskosta, ja että mnä juuri saan omistaa tätä uskoa sydämmellä
        Kirkko ei pelasta ketään. Täytyy olla oikea usko sydämmessä jos haluaa taivaaseen.
        Sanot kuka on oikeasti uskomassa. Joka on Jumaalan valittu hän ainoastaan on oikeasti uskomassa. Ja Pyhä Henki todistaa henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapset.

• Nasse

Petaa eri huoneisiin jos haluat tehdä selväksi että he eivät ole toivottuja vieraita, olisi syytä poistua pian ja olla myöhemmin palaamatta.

Petaamalla samaan huoneeseen, no se johtaa samaan lopputulokseen mutta kestää kauemmin.

Miksikö? Koska ahdistavassa ilmapiirissä jota normi lessukoti henkii, ei normaali terve ihminen kauaa jaksa eikä kovin usein.

Lopullinen vastaukseni, petaa eri huoneisiin, parempi kertarytinä kuin väsyttämällä tapahtuva.

• eivät ole vihittyjä, niin totta kai eri huoneisiin vuoteet.

Ja yleensä muuten meikäläiset eroavat tämän maailman menosta siinäkin, että emme lähde noin vain kahdestaan (mies ja nainen) matkoille, jossa siis olis yövyttäväkin. Ei siis mitään sijaa laittajalle.

Ennen vanhaan olisi muukin maailma paheksunut moista käytöstä, nykyään jopa netissä haetaan mökki- ym. retkiseuraa.

• vl2003

Me olemme tästä ihan samaa mieltä. Uteliaana kysyn kuitenkin vielä, että miten ihan käytännössä toimisit, jos ei-uskomassa oleva sisaresi tulisi sinulle kylään kahden lapsensa ja avomiehensä kanssa? (En tiedä onko sinulla siskoa, tai erityisesti epäuskoista siskoa, mutta oletetaan nyt, että on;-)..

• vl2003 kirjoitti:

Me olemme tästä ihan samaa mieltä. Uteliaana kysyn kuitenkin vielä, että miten ihan käytännössä toimisit, jos ei-uskomassa oleva sisaresi tulisi sinulle kylään kahden lapsensa ja avomiehensä kanssa? (En tiedä onko sinulla siskoa, tai erityisesti epäuskoista siskoa, mutta oletetaan nyt, että on;-)..

mulla siis... En tiedä, miten tekisin. Voi olla, että olisin nuhdellut heitä asiasta. Mutta käytännössähän he olisivat jo viettäneet omaa elämäänsä ja juuri avioliiton omaista elämää, lapset todisteena...

Vois olla, että eivät kovin usein kävisi kylässä, varsinkin, jos nuhtelisin heitä. Niin on, että syntiset eivät kestä vanhurskasten seuraa.

• Joonatan
        Leenu.n kirjoitti:

mulla siis... En tiedä, miten tekisin. Voi olla, että olisin nuhdellut heitä asiasta. Mutta käytännössähän he olisivat jo viettäneet omaa elämäänsä ja juuri avioliiton omaista elämää, lapset todisteena...

Vois olla, että eivät kovin usein kävisi kylässä, varsinkin, jos nuhtelisin heitä. Niin on, että syntiset eivät kestä vanhurskasten seuraa.

Eikö se oo niin, että kaikki ovat syntisiä.
        Uskovaiset ovat vain armahdettuja.
        Itse en nuhtelisi avoliitossa olevia. He kyllä tietävät, mikä on vl:ien kanta. JOs se ei sovi heille, ni ei se nuhteluilla parane.

Ja olisi hyvä, että myös epäuskoiset voisivat olla vl:ien seurassa. Uskon tuputtaminen ei oo oikein.
        Jos heitä kiiinnostaa uskon asiat, niin hehän voivat kysyä. Uskomisenkin pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen.

Pitää hyväksyä myös toisenlaiset valinnat.
        Ja tärkeätä on muistaa se, että kaikki ovat yhtä tärkeitä ihmisiä, oli vakaumus mikä tahansa.

Kyl mä petaisin avoliitossa oleville pedit samaan huoneeseen, vaikken ite avoliittoa omalle kohdalleni hyväksyisikään.
        näin myös epäuskoiset voisivat hyväksyä paremmin myös meidät vanhoillislestadiolaiset.

• Joonatan kirjoitti:

Eikö se oo niin, että kaikki ovat syntisiä.
        Uskovaiset ovat vain armahdettuja.
        Itse en nuhtelisi avoliitossa olevia. He kyllä tietävät, mikä on vl:ien kanta. JOs se ei sovi heille, ni ei se nuhteluilla parane.

Ja olisi hyvä, että myös epäuskoiset voisivat olla vl:ien seurassa. Uskon tuputtaminen ei oo oikein.
        Jos heitä kiiinnostaa uskon asiat, niin hehän voivat kysyä. Uskomisenkin pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen.

Pitää hyväksyä myös toisenlaiset valinnat.
        Ja tärkeätä on muistaa se, että kaikki ovat yhtä tärkeitä ihmisiä, oli vakaumus mikä tahansa.

Kyl mä petaisin avoliitossa oleville pedit samaan huoneeseen, vaikken ite avoliittoa omalle kohdalleni hyväksyisikään.
        näin myös epäuskoiset voisivat hyväksyä paremmin myös meidät vanhoillislestadiolaiset.

miksi pitäisi muiden hyväksyäkään meitä? Itselleni kävi sellainen asia, että eräs eri uskoinen vaati sellaista hyväksyntää, että pitäisin häntä uskovaisena. Mä ilmaisin sen, että se on eri uskoinen. ilmeisesti se ei riittänyt hänelle. Mutta totuushan se oli ja on edelleenkin. Ja se itsekään ei kokenut välillämme uskon yhteyttä.

• avoeläjä

No tuo kysymyksesi varmaankin koskettaa kaltaisiani. Olen vl-kodissa kasvanut, mutta lähtenyt liikkeestä, koska en asiaa omakseni kokenut.

Elän avoliitossa ja vierailen sisaruksieni ja vanhempani luona säänöllisesti avopuolisoni kanssa.

Minuun on suhtuduttu mutkattomasti. Vuodetta minulle ei ole pedattu valmiiksi, niin kuin ei ennenkään, kun vl-piirissä kuljin, mutta sama huone vuodevaatteieen on osoitettu ilman sen kummempia kiemurointeja minulle ja avokumppanilleni lapsille.

Arvostan syntymäkotini mutkattomuutta ja fiksuutta. Meillä on opettettu aina ottamaan ihmiset vastaan sellaisena kuin ovat, ei omia arvoja ja näkemyksiä tapaamisen ehdoksi asettaen. Jos vähääkään sisaruksiani ja vanhempiani tunnen, vuoteensijaaminen erikseen merkitsisi heille jonkinsortin oman uskon tarpeetonta alleviivaamista. Vl-perheenjäseneni vierailevat tietenkin myös meillä päin ja elää kanssamme perheemme arkea. Lapsiimme ja perheeseemme suhtaudutaan yhtä kunnioittavasti kuin sisarusteni perheisiinkin. Ei meitä uskonasioilla ahdistella. Perheeni tuntee minut ja tietävät miksi olen tähän ratkaisuun päätynyt. He kunnioittavat itsemääräämisoikeuttani, fiksuja kun ovat.

Itse en ehkä vierailisi toista kertaa paikassa, jossa meitä kohdeltaisiin ei-parina. Ajattelen kohtelua lastemmekin kannalta. En minäkään ala vihjailemaan luonani vierailevalle vl-uskovaiselle avioparille mahdollisesta ehkäisyn tarpeellisuudesta tai alkoholin käytön rentouttavasta vaikutuksesta.

Tarvitseeko käyttäytymisen perusääntöjä näin voimakkaasti uskonnollistaa ja ohjeistaa?

• larssi

Eivät uskomassaolevatkaan aina toimi oikein...taitavat olla epäjohdonmukaisia ja antavat ikäänkuin luvan elää avoliitossa.

• huuhaa
        larssi kirjoitti:

Eivät uskomassaolevatkaan aina toimi oikein...taitavat olla epäjohdonmukaisia ja antavat ikäänkuin luvan elää avoliitossa.

Nimenomaan: ilmoittavat sillä tavalla, että he erityisesti hyväksyvät avoliiton kaikin tavoin! Näille avoliitossa oleville vieraillekin jää tunne, että nyt tämä vl-isäntäväki antoi siunauksensa heidän yhdessäololleen. Vai...?

• avoeläjä
        larssi kirjoitti:

Niin mikähän se oikea tapa mahtaa olla?

Jos kysymys on aikuisista ihmisistä ja lähimmäsistä, tuskinpa kysymys on luvan antamisesta tai saamisesta. Ajatteletko sinä tosissaan, että aikuinen ihminen kysyy vanhemmiltaan saanko minä teidän mielestänne niin tai näin, tällaisia ja tuollaisia valintoja elämässäni? Ja kuinka moni vanhempi tosissaan haluaa olla sörkkimässä aikuisen lapsensa elämää luvanantamisilla tai antamatta jättämisillä?

Tarkoitatako tosiaan mitä kirjoitat ja toimitko muuten itse tosiaan noin? Jos olet aikuinen, kysytkö sinä äidiltäsi ja isältäsi saanko minä teidän mielestänne tykätä tästä ihmisestä, saanko opiskella tätä alaa, mistä olen kinnostunut, saanko muuttaa ulkomaille, koska minulla sattui työpaikkahakemus tärppäämään tuolla vähän kauempana? Onko kysymys mielestäsi terveestä lapsi-vanhempi-suhteesta kun aikuinen lapsi kysyy lupaa vanhemmiltaan omiin valintoihinsa?

En itsekään oleta vanhempieni kysyvän minulta lupaa omiin valintoihinsa elämässään. Seuraan tietysti mielenkiinnolla heidän elämäänsä, mutta kunnioitan heidän itsemääräämisoikeuttaan niin kauan kuin voin ajatella järjen vielä yleispätevällä mittarilla vielä toimivan.

En minä välttämättä valitse niin kuin vanhempani aikoinaan valitsivat, mutta tuskinpa heillä tästä huolimatta on tullut mieleenkään antaa lupaa tai vaatia lupa-anomusta aikuisilta lapsiltaan. Onneksi vanhempani ovat kypsiä ja lähimmäsiään kunnioittavia uskovaisia ihmisiä. He eivät vaadi lapselta vastapalveluksia tai samanlaisia elämänvalintoja rakkauden ja hyväksynnän ehtona. Minä tulen rakastetuksi sellaisena kuin olen.

Olen vl-vanhempien lapsi ja elän siis omasta vapaasta tahdostani ja valinnastani avoliitossa. Tämä ei tee vanhemmistani epäjohdonmukaisia. He uskovat henkilökohtaisesti, eivät puolestani.

• kallunkis
        avoeläjä kirjoitti:

Niin mikähän se oikea tapa mahtaa olla?

Jos kysymys on aikuisista ihmisistä ja lähimmäsistä, tuskinpa kysymys on luvan antamisesta tai saamisesta. Ajatteletko sinä tosissaan, että aikuinen ihminen kysyy vanhemmiltaan saanko minä teidän mielestänne niin tai näin, tällaisia ja tuollaisia valintoja elämässäni? Ja kuinka moni vanhempi tosissaan haluaa olla sörkkimässä aikuisen lapsensa elämää luvanantamisilla tai antamatta jättämisillä?

Tarkoitatako tosiaan mitä kirjoitat ja toimitko muuten itse tosiaan noin? Jos olet aikuinen, kysytkö sinä äidiltäsi ja isältäsi saanko minä teidän mielestänne tykätä tästä ihmisestä, saanko opiskella tätä alaa, mistä olen kinnostunut, saanko muuttaa ulkomaille, koska minulla sattui työpaikkahakemus tärppäämään tuolla vähän kauempana? Onko kysymys mielestäsi terveestä lapsi-vanhempi-suhteesta kun aikuinen lapsi kysyy lupaa vanhemmiltaan omiin valintoihinsa?

En itsekään oleta vanhempieni kysyvän minulta lupaa omiin valintoihinsa elämässään. Seuraan tietysti mielenkiinnolla heidän elämäänsä, mutta kunnioitan heidän itsemääräämisoikeuttaan niin kauan kuin voin ajatella järjen vielä yleispätevällä mittarilla vielä toimivan.

En minä välttämättä valitse niin kuin vanhempani aikoinaan valitsivat, mutta tuskinpa heillä tästä huolimatta on tullut mieleenkään antaa lupaa tai vaatia lupa-anomusta aikuisilta lapsiltaan. Onneksi vanhempani ovat kypsiä ja lähimmäsiään kunnioittavia uskovaisia ihmisiä. He eivät vaadi lapselta vastapalveluksia tai samanlaisia elämänvalintoja rakkauden ja hyväksynnän ehtona. Minä tulen rakastetuksi sellaisena kuin olen.

Olen vl-vanhempien lapsi ja elän siis omasta vapaasta tahdostani ja valinnastani avoliitossa. Tämä ei tee vanhemmistani epäjohdonmukaisia. He uskovat henkilökohtaisesti, eivät puolestani.

Niinhän se on, että itsehän ne valinnat tehdään.
        Meidän tulee kunnioittaa kaikkia ihmisiä, olivat heidän teot sitte mitä tahansa.

Itse kunnioitan sinun päätöstäni olla avoliitossa, vaikken itse haluaisi avoliittoon.
        Ja uskominenkaan ei oo pakollista.

MOnissa Vl-perheissä vanhemmat saattavat pistää välit poikki lastensa kans, jos ne ei oo tehnyt vanhempien mukaisia valintoja. Sehän ei mielestäni oo oikein. Mutta onneks tätä ei kuitenkaan tapahdu kaikissa vl-perheissä.

Itse olen vl omasta tahdostani. Meillä ei vanhemmat määräile meitä aikuisia lapsia.
        Meille annetaan ohjeet, mutta niitä ei tarvitse noudattaa, jos ne ei tunnu omilta.
        Uskominenkin on paljon mukavampaa, kun se on vapaaehtoista.

Mulla on muutama "epäuskoinen" veli, ja he ovat yhtä tärkeitä, ku kuka tahansa sisaruksistani.
        Me ei tapella, kumpi elää oikein, vaan kunnioitetaan toisiamme.

Jos meillä olisi tuomitsevat vanhemmat, en uskoisi olevani enää uskomassa.
        Kaverini kielsi juuri sen takia uskonsa, ku hänen vanhempansa tarkkaili jatkuvasti hänen tekojaan ja evästi sitä, kuinka sitä oikein eletään.
        ja nuhteita tuli, jos ei ohjeita noudattanut.

Itse olen edelleen tuon kaverin kans hyvissä väleissä. En lähde kuitenkaan hänen kanssaan baariin, ihan kun se ei lähe kanssani rauhanyhdistykselle.

Emme tuputa toisillemme omia näkemyksiään. Asiallisesti kerromme mikä on meidän kantamme, muttei me vaadita toisilta samanlaista käyttäytymistä.

Valintoja saa siis tehdä.
        Mielestäni hyvät valinnat ovat sellaisia

- jotka eivät ole muille haitaksi (esim alkoholismi, kohtuu käyttö on asia erikseen)
        - tuntuvat itsestä parhaalta vaihtoehdolta
        - eivät rasita omaa elämää (esim suuri lapsimäärä on tai ei oo rasite)

huonoja taas

- sellaiset, joista toiset joutuu kärsii (terrorisoiminen ym.. sekä kiihkouskot, joissa ei anneta toisten elää omalla tavallaan)
        - jotka eivät yksinkertaisesti ole itselle sopivia

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3115
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1107
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      69
      955
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      891
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      167
      877
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      850
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe