Taas on köyhien metsät parturoitu kesällä

varakkaampiMetsänomistaj

On se rahapula kova paikka, silloin ei ajatella luontoa, maisema-arvoja ja metsän linnustoa, sitten nämä tyhjäntaskut perustelee kesäaukkohakkuita, että kartellimetsäfirmat tarvii puuta :D
Köyhän tunnistaa helposti, kun katsoo heidän metsiä, tai paremminkin mitä siitä on jäljellä, lähes arvottomaksi käynyttä runneltua maapohjaa.

26

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vedäoksaankokoituhippi

      Jahas taas alkoi ituhipin trollaukset...

    • haistaajokaukaa

      Vaikka aloituksen nimimerkki muuta väittää, niin taas yksi tyhjätasku kiehuu kateudesta.
      Yrittää vielä epätoivoisesti naamioida kateuttaan huoleksi metsän eläimistä ja luontoarvoista.

    • köyhäkö

      Onhan se ihan totta, että rikkailla on vara lahottaa täysikasvuiset metsät. Ihan vaan köyhien kiusaksi.

      • selvennähieman

        Millainen on täysikasvuinen metsä?


      • No---
        selvennähieman kirjoitti:

        Millainen on täysikasvuinen metsä?

        Tietysti kasvunsa lopettanut :)


      • vedäoksaankokoituhippi

        Ei ole totta, yleensä ne metsien lahottajat on köyhiä ja ellei varallisuudella mitaten, niin muuten.


      • Eikäyjärkeen

        Metsien "lahottajat" on niitä perinnössä sukutilasta osansa saaneita ja muualle muuttaneita jälkeläisiä joiden osuus on niin pieni etteivät viitsi metsuria laskea metsäänsä hoitamaan.
        Itse eivät kerkeä tai osaa metsäänsä hoitaa. Päätehakkuun kyllä saavat järjestettyä, mutta taimen istutuksen jälkeen metsäpalsta jää oman onnensa nojaan. Kai sekin jonkinsortin luonnonsuojelua on kun antaa taimikon vesakoitua umpeen?
        Muutaman parikymmentä vuotta vanhan "taimikon" peranneena voi vain sanoa, että siinä tietää tehneensä melko turhaan raskasta työtä.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minä olen tuollainen sukutilani perinyt ja lunastanut, muualla ja tilallani asuva pian eläkkeelle jäävä luonnonsuojelija, jonka metsät ovat paljolti rempallaan. Metsäyhtiöt ovat puukauppaa kyselleet, mutta olen WWFn kannalla. Lahoa ja kaatuneita puita pitää metsässä olla. Luulen pärjääväni eläkkeelläni, mutta kyllä tuo luonnonsuojelu loppuu, kunhan lapseni pääsevät metsieni kimppuun.
        En ole varsinainen ns. viherpiipertäjä. Olen tehnyt elämäntyöni ydinvoimalassa.


      • Eikäyjärkeen
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Minä olen tuollainen sukutilani perinyt ja lunastanut, muualla ja tilallani asuva pian eläkkeelle jäävä luonnonsuojelija, jonka metsät ovat paljolti rempallaan. Metsäyhtiöt ovat puukauppaa kyselleet, mutta olen WWFn kannalla. Lahoa ja kaatuneita puita pitää metsässä olla. Luulen pärjääväni eläkkeelläni, mutta kyllä tuo luonnonsuojelu loppuu, kunhan lapseni pääsevät metsieni kimppuun.
        En ole varsinainen ns. viherpiipertäjä. Olen tehnyt elämäntyöni ydinvoimalassa.

        Se on tietysti eri asia jos haluaa suojella. Mutta useimmiten hoitamattomien metsien suhteen kyseessä on vain välinpitämättömyys, hakkuukypsät metsät lähtisi kyllä nurin alta aikayksikön. Perustat luonnonsuojelualueen, niin ei pääse ahneet jälkeläiset käsiksi.
        Avohakkuussa ja taimikonhoidossa tulee kyllä sitä lahopuuta yllinkyllin.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kiitos vinkistä! Selvittelen tuota puolta. Mahtaako olla ongelma kun metsäni ovat kolmessa eri palstassa.
        Erään metsäyhtiön mies metsästi minut ilmakuvasta. Metsää - tila -omistaja -puhelinnumero. Sen yhtiön miehen kanssa katsastamme metsäni lokakuussa. Lähinnä kiinnostaa niiden todellinen arvo. Perunkirjoitusarvohan minulla onkin.


      • jotaintartteistehdä

        Kuten taimikon istutus, niin myös sen hoito pitäisi saada pakolliseksi ainakin kerran ennen harvennusta. Hoitamattomilta metsäalueilta perittäisi korvausta mikäli ne jätetään vesakoitumaan tärviölle. Toinen vaihtoehto olisi sitten suojelu, jolloin metsän voisi jättää hoitamatta. Tämä olisi win-win tilanne koska suojelualueet lisääntyisivät varmasti ja samoin hoidetut talousmetsät.


      • ihmesosialisteja

        Mikä laholatva täällä taas kertoilee? Ostapa maata ja hoida sitä ihan miten haluat muiden omaisuudesta pysy kaukana.


      • jotaintartteistehdä
        ihmesosialisteja kirjoitti:

        Mikä laholatva täällä taas kertoilee? Ostapa maata ja hoida sitä ihan miten haluat muiden omaisuudesta pysy kaukana.

        Tunnetko huonoa omatuntoa taimikostasi? Johan se on sosialismia kun hakkuun jälkeen velvoitetaan istuttamaan uutta ,miksei sitten taimikon hoitoon velvoiteta? Yksikin taimikonhoito kerta tekisi ihmeitä nyt niin surkeille risukoille, joista monet on jo pilalla.
        Minä olen kuullut tämän itse ammattimetsurilta. Eikä minun tarvitse hankkia lisää maata, koska omistan juuri sen verran mitä olen itse pystynyt hoitamaan?


      • äläpuhupaskaa

        Kukaan ei velvoita istuttamaan uutta.


      • älänytseinillehypi
        äläpuhupaskaa kirjoitti:

        Kukaan ei velvoita istuttamaan uutta.

        Voihan sitä tietysti jättää siemenpuuasennolle tai yrittää jatkuvaa kasvatusta. Päätehakkuulle velvoitetaan joko kylvämään tai istuttamaan taimet. Tyhjäksi maapohjaa ei saa jättää.


    • hassuahassua

      Aloittaja ulkona kuin lumiukko, firmat ostaa metsää korjuuajalla noin kaksi vuotta, sitä ei metsänomistaja päätä mitä korjataan ja milloin kun nimi on paperissa.

      Joten köyhillä tarkoitat metsäfirmoja.

    • kirvespokamies

      Joo. Kyllä pitää myydä puuta köyhyytensä takia. Ei siinä pystykaupalla voi päättää hakkuuajasta. Sitten jos on niin varakas, että voi itse suorittaa hakkun, voi tietenkin valita korjuuajan.

    • Kirvespokamies

      Siis hakkuun.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Naapurin perikunnan myymä metsä taloni läheltä piti kaataa jo kevätkesällä. Meille tuli metsäyhtiön miehen kanssa pieni näkemysero, ja kai sen takia homma siirrettiin syksyyn, annettiin siten minun rauhassa tottua ajatukseen. Itse hommakin tehtiin siten, että se ei jäisi minua harmittamaan. Hiljaisia ovat nykyiset uudet metsäkoneet. Kaikki tuo uskoakseni sen takia että minulla on komeaa metsää, jonka tuokin yhtiö haluaa ostaa.


    • PorskuttavaKepu
    • Sääli, ettei eukalyptus kasva Suomessa, niin saataisiin sellutehtaiden tarpeisiin Suomen metsät lopullisesti tuhottua.

      Tuo puupeltoajattelu on melko kuvottavaa jo tuollaisenaankin. Puupäistä.

      • tiaroksivaan

        Kolimaattori ei varmaan ole koskaan metsässä käynytkään. Ihan oikeaa metsää se talousmetsäkin on, puita siellä kasvaa. Uudistuu se metsä luonnontilaisenakin kulojen tai myrskytuhojen seurauksena, ihan samalla tavalla talousmetsä uudistuu päätehakkuun jälkeen.


      • tiaroksivaan kirjoitti:

        Kolimaattori ei varmaan ole koskaan metsässä käynytkään. Ihan oikeaa metsää se talousmetsäkin on, puita siellä kasvaa. Uudistuu se metsä luonnontilaisenakin kulojen tai myrskytuhojen seurauksena, ihan samalla tavalla talousmetsä uudistuu päätehakkuun jälkeen.

        Tuo nyt meni jo aivan absurdiksi.

        Vieläkin vituttava esimerkki löytyy isän tilan naapurustosta, missä oli sangen kivikkoiseen mäkimaastoon tehty ns. "päätehakkuu" l. avohakkuu, johon oli jätetty muutaman kymmenen metrin välein "siemenpuita" pystyyn.

        Tällainen ei koskaan metsässä käynyt kaupunkioliokin saattoi todeta, että kivikossa nuo harvat puut eivät seuraavaa talvea näe.

        No, arvaa, veikö ensimmäinen syysmyrsky tontilta joka ikisen "siemenpuun" nurin?

        Ihan oikeasti: eikö metsäalalla toimi ketään, kellä olisi ullakollaan matot suorassa?

        Nykyisten puupeltojen tuotoksista ei voi edes ikkunakehyksiä tehdä, koska aines on niin höttöä, että lahoaa käsiin, kelvaten vain selluksi. Veneistä ja huonekaluista ei puhettakaan.

        Niin makaa kuin petaa, mutta teidän lapsenlapsennehan synneistänne sitten tulevat kärsimään.


      • tiaroksivaan

        Vai että venepuita ja ikkunankehyksiä...
        Metsänomistajalle maksetaan pelkästään kiintokuutioista, venepuista sun muista ei saa pätkän vertaa enempää tiliä. Ei ole mitään järkeä kasvattaa jotain kitukasvuista tiheäsyistä puuta koska kukaan ei maksa siitä enepää kuin muustakaan puusta.

        Eikös niistä tuulenkaadoista tule mainiota lahopuuta mitä niin kovasti monimuotoisuuden takia kaivataan?


      • tiaroksivaan kirjoitti:

        Vai että venepuita ja ikkunankehyksiä...
        Metsänomistajalle maksetaan pelkästään kiintokuutioista, venepuista sun muista ei saa pätkän vertaa enempää tiliä. Ei ole mitään järkeä kasvattaa jotain kitukasvuista tiheäsyistä puuta koska kukaan ei maksa siitä enepää kuin muustakaan puusta.

        Eikös niistä tuulenkaadoista tule mainiota lahopuuta mitä niin kovasti monimuotoisuuden takia kaivataan?

        Metsätalouden monimuotoisuus on siis virallisestikin sellua, sellua ja sellua.

        O.K. sitten. En minä metsää omista.


      • metsäähoitava
        Kollimaattori kirjoitti:

        Metsätalouden monimuotoisuus on siis virallisestikin sellua, sellua ja sellua.

        O.K. sitten. En minä metsää omista.

        Sitä on tässä vähän arveltukin, että ihan hukka-ukko siellä kirjoittelee. Minulla on metsää omistuksessani, olen jokaisen hehtaarin ostanut, yhtään ei ole tullut lahjaksi. Ja puuta kasvaa aukkohakkuista huolimatta ja sitä jää taatusti perillisillekin. Joskus myrsky kaataa siemenpuut, mutta mitä siitä, aina on taimikko tullut siitä huolimatta ja liikaakin taimia, että kiirettä pitää raivaussahan kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe