Evinrude 20 hv käyntihäiriö kuumana

BE20SELEOR

Mistä etsiä vikaa, kun kone toimii hyvin 10-15 min täydellä kaasulla, mutta sen jälkeen toinen pytty sammuu ja käy vain toisella. Hetken päästä saattaa toinen pytty palata mukaan tai sitten ei.

Josku reagoinut kämmenellä tönäisemällä, ihan kuin olisi sähköjohdon katkos/vast.

Kuitenkin ilmeni tulppien vaihdon jälkeen keväällä; sitä ennen ei havaintoja. Laitettiin kuulemma oikean lämpöarvon Champpionit tutun kautta liikkeessä.

Tyhjäkäynti on huonoa - kuten aina ennenkin. Aivastellen sammuilee, mut se ei ole vaarallista. Kuntoon olisi sekin tosin hyvä saada.

Pate

14

2861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BE20SELEOR

      Jatkokysymys: Yritin etsiä vikaa kuivalla maalla. Laitoin vesiletkulla ja huuhtelukorvakkeilla vedensyötön koneelle, mutta en saa vettä kulkemaan koneen läpi niin, että jäähdytysvettä tulisi putkesta näkyvästi.

      Sama oli keväällä koekäytössä, mutta sitten aidossa ympäristössä merellä vettä tulee putkesta iloisesti.

      Pate

    • Jammu200

      Laita niihin läppiin joku puristin niin vese menee koneeseen eikä balu pihalle läppien välistä.

    • Pistä

      paska paaliin

      • Anonyymi

        Vie sinä ihtesi molokkiin.


    • VaihdaENSIMMÄISEKSI

      Uudet tulpanhatut. Tai tarkista niistä vanhoista kosketus tulpan nuppiin, vai mikä sen oikea nimike on..
      Jos häiriö tuli tulppien vaihdon kanssa, niin eipä vikaa kauempaa tartte hakea.
      Onhan myös tulpissakin viallisia yksilöitä, kuten myös veneilijöissäkin-myös nelarienkin käyttäjissä.-vaikkei he itse sitä huomaakkaan.

    • tiiivistäjä

      Saattaa saada ilmaa kampiakselin huonoista stefoista

    • Jälkiviisastelua

      Joo tulpan johdot kun ovat vanhat saattavat lyödä läpi sama juttu puolan eristysten suhteen. Kannattaa tsekata tuleeko kunnon kipinää. Ensin kattoo kipinän kun kone kylmä kun se lähtee käyntiin ja katsoo uudelleen kun kone sammuu kuumana. Erityisesti tulpan johdon ja tulppahatun kierreliitos hapettuu hiilijohdoissa ( musta johdin ) helposti

      Toinen vaihtoehto mikä äkkiseltään tulee mieleen on semmonen jotta kaasari saattaa lämpimänä tulvia, eli jos kone sammuu kuumana ja kaasari tulvii, niin tulpat kastuu, eikä mylly starttaa ennen kuin tulpat on kuivat. Tän voi testata silleen jotta jos kone sammuu lämpimänä eikä suostu käynnistymään, niin irrottaa tulpat ja katsoo onko ne kosteat. Samalla haistelee haiseeko bensa voimakkaasti. Jos haisee, otetaan tulpat hatuistaan, jottei kipinää tule kun konetta pyöritetään startilla ( tai vedellään narusta rivakasti useita kertoja ) tovi ilman tulppia tarkoituksena kuivata pytyt. Sit vaan kuivataan tulpat katsotaan kipinä ja ruuvataan tulpat paikoilleen ja eikun starttaamaan...

    • BE20SELEOR

      Voitteko perustella ja tarkentaa vielä:
      - erikoista on, että käy välillä loputtomiin täydellä kaasulla hyvin
      - seuraavana päivänä vika palaa; ehtii ajaa 10-15 min täydellä kaasulla ja taas sammuu toinen pytty. Kun nilkutat pyydyksinne ja koet ne yhdellä pytyllä, tulee toinen mukaan vartin päästä ja spaluumatka taas vaikka täysillä.

      Miten tuohon sopisi kaksipyttyiseen koneeseen:
      - kaasari tulvii, se hieman näyttääkin siltä, mutta toinen pytty jatkaa moitteetta? miksi tulviminen ilmenisi vasta täysillä ajettaessa 5-15 min jälkeen?
      - kampiakselin stefat, miksi se alkaisi toimia taas hetken päästä molemmilla?
      - tulpanhatut, kun taas toimii niin pitkään hyvin halutessaan, kyllähän kai kuumeneminen voisi johtaa läpilyönteihin. Siirtelin tosin johdot erilleen, etteivät nojaa toisiinsa. Yksi oil kulunutkn, mutta eristin sen silikoinlla. Tämä voi olla mielestäni kyllä syy vikaan, mutta tuo ajoittainen esiityminen epäilyttää sen suhteen.
      - voiko vika olla puolissa, nitä vaihtamala kesskenään saattaisi poissulkea senkin, jos sama pytty aina sammuu. Mutten ole siihen vielä ryhtynyt.

      Käytin konetta laiturissa 100% teholla 2x15 min ilman häiriöitä. Seuraavana päivänä järvellä ei vikoja. Ja taas eilen ja tänään temppuili samalla tavalla. Ihan kohta huvittaa tuo vanha metusaalemi. Mutta syytä siis vielä etsitään.

    • Be20SELEOR

      Tällainen kommentti löytyi aiemmasta keskustelusta. Ja tätä täytynee tutkiskella huolella:

      "Laitoin jo kerran jutun viasta, mutta se katosi bittiavaruuteen, eli kokeillaanpa uudelleen. Mulla oli samaa vikaa sytyn kanssa ja vika löytyi vp:n alla olevan johtosarjan kiinnityspannan alla johtoja poikki. Laitoin silikonijohdosta jatkopätkät ja kutistesukalla tiivistys. Hankala homma johtotynkien takia ja vaatii hyvät hermot. Sitten toimi hyvin. Tottakai syttylevy pitää olla irti ja sisätiloissa tinailla. Se kannattaa suunnitella hyvin, että kaikki mahtuu kiinnittimen alle, kun tilaa ei juurikaan ole."

      Tarkoittaako: Vika voi olla vauhtipyörän? alla olevassa johtosarjassa, jssa kiinnityspanta olisi hangannut piuhoja.

      Nyt kuulostaa tosi mahdolliselta vialta. Ovatko muut törmänneet?

      • johtovialtavaikuttaa

        OOT ihan oikeassa, kun välillä toimii, niin aivan varma johtokosketusvika. jos johtuisi kuumana puolasta, niin -se ei välillä itestään korjaantuisi.

        Joten aloittajalle, että uusi johdot vauhtipyörän alta ihan kaikki, ja Evarisi toimii mualiman tappiin.


    • Evhk

      Voi olla puola entinen.

    • 15gh

      Yksi taivaan vanha marineri käyttäytyi noin. Lopulta vika paikantui katkojan kärkiin, joita en uskonut missään perämoottorissa edes olevan.

    • Anonyymi

      Tuo ensimmäinen vika on jossain sähkölaitteessa, joka lämpiää, laajenee ja kosketus sitten häipyy.

      Ohje: Käytä kuumaksi, jotta vika ilmenee. Irroita tulpan johto, käykö? Jos käy edelleen yhdellä, kokeile sama toisella tulpan johdolla. Jos käy yhä, vika ei ole tulpissa eikä niiden solenodeissa.

      Osta uusi sytytysboxi. Maksaa noin satasen ja vika katoaa.

      (Katso, et boxissa on ylikuumenemissuojalle liittymä, jos koneessasi on sellainen. Jos ylikuumenemissuoja olisi viallinen, voit testata sen koneen käydessä normaalisti kylmänä. Piuha irti, niin ei saa käydä kunnolla. Piuha kiinni niin toimii. Jos piuhan asento ei vaikuta, vika ei ole ko suojassa vaan silloinkin syttyboxissa.)

      Kaiken kokeilleena: Pate

      • Anonyymi

        Ei tietenkään solenoideissa vaan tulppien puolissa. Heh!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1379
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1269
    3. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1066
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      255
      1048
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      775
    6. 64
      734
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      717
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      708
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      671
    10. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      627
    Aihe