Kumpi Linux

Linux12

Arch Linux vai Linux from Scratch?

13

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grub2

      Josko asentaisit molemmat, niin voit omakohtaisesti tehdä vertailut. (eikä tarvitse kysellä tyhmiä)

    • harrastelijaviritys

      Kumpikaan ei ole sopiva jos tuollaista pitää kysellä.

      • Linux12

        Olen käyttänyt tuota Arch Linuxia jo vuoden ja hyvin on toiminut. Haluaisin vain tietää onko tuo Linux from Scratch kuinka paljon tehokkaampi ja muokattavampi kuin Arch Linux?


      • onko-Suomi-kelpoinen

        Archkin on kai kevyen mainessa, mutta mistähän päin maaimaa se on lähtöisin? Puppy lähti Australiasta ja pari vuotta sitten tuntui että siellä ja USA:ssa mobiililaajakaista oli niin harvinainen että tukea ei löytynyt.


      • harrastelijaviritys
        onko-Suomi-kelpoinen kirjoitti:

        Archkin on kai kevyen mainessa, mutta mistähän päin maaimaa se on lähtöisin? Puppy lähti Australiasta ja pari vuotta sitten tuntui että siellä ja USA:ssa mobiililaajakaista oli niin harvinainen että tukea ei löytynyt.

        Vastaus (kummelia mukaillen)
        Kanada ( by Judd Vinet )


    • Niitotajoo

      Tuon Linux from Scratchin asentaminen taitaa tuottaa suuria vaikeuksia joten Arch.

      • ei_riitä_taidot_ei

        Ei se Archinkaan asentaminen mitään helppoa ole. Itse yrittänyt ja surkeasti epäonnistunut :p

        Vaatii laajaa ymmärrystä Linuxista ja tiedostojärjestelmästä.

        Jos Archin haluaa niin laittaa vaan suosiolla Manjaron (kuten itse jouduin nöyrtymään ja tekemään).


      • grub2
        ei_riitä_taidot_ei kirjoitti:

        Ei se Archinkaan asentaminen mitään helppoa ole. Itse yrittänyt ja surkeasti epäonnistunut :p

        Vaatii laajaa ymmärrystä Linuxista ja tiedostojärjestelmästä.

        Jos Archin haluaa niin laittaa vaan suosiolla Manjaron (kuten itse jouduin nöyrtymään ja tekemään).

        Hyvä neuvo. Valitettavasti vain saa kyllä Manjaronkin rikki suuremmin yrittämättä :(
        Aloittajalle suosittelen jotakin takuuvarmaa Linux-jakelua, kuten Ubuntu/Debian/Slackware/Fedora/CentOS


      • ehhh_aloittelijalle
        grub2 kirjoitti:

        Hyvä neuvo. Valitettavasti vain saa kyllä Manjaronkin rikki suuremmin yrittämättä :(
        Aloittajalle suosittelen jotakin takuuvarmaa Linux-jakelua, kuten Ubuntu/Debian/Slackware/Fedora/CentOS

        Slackware?????? Eikä debian, fedora ja centos ole helpoimmasta päästä.


      • niintuota
        ei_riitä_taidot_ei kirjoitti:

        Ei se Archinkaan asentaminen mitään helppoa ole. Itse yrittänyt ja surkeasti epäonnistunut :p

        Vaatii laajaa ymmärrystä Linuxista ja tiedostojärjestelmästä.

        Jos Archin haluaa niin laittaa vaan suosiolla Manjaron (kuten itse jouduin nöyrtymään ja tekemään).

        Linux from scratch ei ole jakelu vaan projekti, jonka tarkoituksena on helpottaa oman jakelun tekemistä.


      • harrastelijaviritys
        ehhh_aloittelijalle kirjoitti:

        Slackware?????? Eikä debian, fedora ja centos ole helpoimmasta päästä.

        Siksipä minä suosinkin noita harrastelijavirityksiä ( joita Matti muistaa aina mollata).
        Niissä on käyttäjäystävällisyys paljon paremmalla kantilla kuin alkuperäisissä.
        Tänään asensin Antergos:n koska ajattelin Archiin (taas) tutustua.


    • ei_tule_naapuri

      Asennatpa kumman hyvänsä niin ei se naapuri tule sitä kateellisena möllöttämään.

    • Arch Linux kokeilu jäi minulla lyhyeksi. Arch Linuxilla on kyllä hyvä wiki josta hyötyä kaikille Linux käyttäjille. Mainitaan vielä Gentoo jolla hyvä wiki ja asennusohjeet. Noita kannattaa asentaa etänä jolloin voi toisella koneella lukea dokumentaatiota. Muuten hankalaa. Vaatii kokemusta Linux-käytöstä. Ubuntulla on hyvä aloittaa. Sillä tai sen asennusmedialla on helppo sitten asentaa Arch Linux tai Gentoo. Noillahan ei ole varsinaista asennusohjelmaa ja paras tulos tulee kun asentaa päätteessä. Hyviä ohjeita löytyy netistä - kernelin kääntämiseen kannattaa varata työpäivä jos ei ole ennen tehnyt. Optioita on paljon. Mieleisen ja toimivan KDE työpöydän kääntäminen kestää myös helposti työpäivän tai kaksi. Sopivat johonkin poikkeavaan käyttöön. Itselläni oli pitkään Gentoo pohjainen "digiboxi" aikana jolloin kaikkea ei löytynyt paketinhallinnasta. Myös Arch Linuxin paketinhallinta on laaja ja niitä on helppo myös editoita (aur) tai Gentoon ebuildeja. Tekstipohjaisia ohjeita joita helppo editoida tai tehdä jopa itse. Sitä syvällisempää Linux harrastusta. Manjaro ei ole Arch Linux.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe