Kiinteistönvälittäjien arviot

LööperiJaa

Kerrostaloasunnossani on käynyt nyt 4 välittäjää, jotka arvioivat asuntoni hintaa (3 h k), Kolme heistä arvioi hinnan suunnilleen samaan tasoon 1000:n euron tarkkudella, mutta neljäs antoi yli 10000 euroa korkeamman arvion. Kuka on oikeassa ja kuka ehkä väärässä ? Mistä moinen ero voi johtua ?

16

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko 10 000 euroa paljon? Jos kyse on stadin keskustan kolmiosta, tuo hukkuu pyöristysvirheeseen. Jos kyse on taantuvan paikkakunnan lähiöstä, puhutaan 30% luokkaa olevasta vaikutuksesta, jota on vähän vaikeampi perustella.

      Välttämättä kukaan ei ole väärässä. Yksi voi olla sen verran muita parempi, että oikeasti saa sen 10 000 egeä enemmän. Tai sitten joku on väärässä. Luultavasti on. Pitää olla hyvällä paikalla oleva hitas tai vastaava, että voi antaa noin tarkan arvion hinnasta. Ja silloin ei toisaalta tarvita välittäjää.

      Ota se, joka on paras myymään. Saat luultavasti vähintään yhtä hyvän hinnan kuin muiltakin ja luultavasti kämppä menee nopeammin kaupaksi.

      • LööperiJaa

        Kiitos kommentista. Kyse ei ole pääkaupunkiseudun asunnosta, vaan n. 100 000 asukkaan kaupungista eteläläisessä Suomessa. 10 000 lisäys hintaan on vaikutukseltaan n. 8 % enemmän muihin verrattuna.


      • rwtretwerf
        LööperiJaa kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Kyse ei ole pääkaupunkiseudun asunnosta, vaan n. 100 000 asukkaan kaupungista eteläläisessä Suomessa. 10 000 lisäys hintaan on vaikutukseltaan n. 8 % enemmän muihin verrattuna.

        Yhden välittäjän taktiikkana voi olla suurempi lupaus hinnasta, jotta saa ylipäätään asunnon välitettäväksi itselleen. Usein sitten toimeksiannon saatuaan alkavat pikaisesti vaatimukset pyyntihinnan laskemiseksi, jotta menee kaupaksi.

        Ylihinnoittelun varjopuoli on, että asunnosta ollaan vähemmän kiinnostuneita, myyntiaika venyy ja asunto 'happanee' markkinoilla oltuaan pitempään aikaa. Ihmiset alkavat miettimään mikä siinä on vikana kun ei kelpaa kenellekkään eikä mene kaupaksi.

        Itse valitsisin sen välittäjän, jolla on kunnon tutkinnot, vaikuttaa pätevältä, ei lipevältä ja ylipäätään sen, jonka kanssa tulee toimeen ja keneltä itse mieluiten ostaisi asunnon.


      • LööperiJaa

        Kiitos kommentista, joka näyttääkin olevan suoraan Remaxin esitteestä...


      • rottaonrotta
        LööperiJaa kirjoitti:

        Kiitos kommentista, joka näyttääkin olevan suoraan Remaxin esitteestä...

        Tällä palstalla kannattaa ottaa huomioon juuri tuo. Neuvoja jakelevat nimettöminä välittäjät ja pankin rahanmyyjät, kuten TheRat.

        Kukaan noista ei ole oikeassa. Oikea hinta löytyy aina siitä, millä asunto menee kaupaksi. Jos ei mene, pyynti on liian korkea suhteessa kuntoon/sijaintiin jne.


      • ei.rommareille
        rottaonrotta kirjoitti:

        Tällä palstalla kannattaa ottaa huomioon juuri tuo. Neuvoja jakelevat nimettöminä välittäjät ja pankin rahanmyyjät, kuten TheRat.

        Kukaan noista ei ole oikeassa. Oikea hinta löytyy aina siitä, millä asunto menee kaupaksi. Jos ei mene, pyynti on liian korkea suhteessa kuntoon/sijaintiin jne.

        Pahimpia on kuitenkin nää puskistahuutelevat rommarit, joilla ei ole mitään muuta kuin tuulen huuhtoma perärööri. Rommarit ei ole ikinä vielä olleet oikeassa yhdessäkään asiassa. Jos niiden neuvoja noudattais tulisit yhtä köyhäksi kuin rommari.


      • köyhälle
        ei.rommareille kirjoitti:

        Pahimpia on kuitenkin nää puskistahuutelevat rommarit, joilla ei ole mitään muuta kuin tuulen huuhtoma perärööri. Rommarit ei ole ikinä vielä olleet oikeassa yhdessäkään asiassa. Jos niiden neuvoja noudattais tulisit yhtä köyhäksi kuin rommari.

        Eli sä köyhä. Sulla ei ole mitään. Ei edes konetta Kirjastosta kirjoittelet, heh heh.


    • kljköjkjluh

      Jos asut samalla paikkakunnalla: Myy itse ja laita hinnaksi korkein arvio.

      • varo

        Ellei paikkakunnalla suorastaan revitä asuntoja käsistä, itse myymisen yrittäminen harvoin johtaa muuhun kuin ajan hukkaantumiseen ja hukkaan heitettyyn rahaan. Ilmaiseksi ei pysty kukaan kauppaamaan asuntoa itsekään.


    • oeoeoeoeoekekekek

      Myy itse vaan. Ainoa kulu on isännöitsijäntodistus.
      Filmiäkään ei tarvi kameraan ostaa, vuonna 2017.
      LKV-loinen ei tuo mitään lisäarvoa kerrostalohuoneiston myymiseen.

      • kovinhelppoa

        Juu ja itse hankit ne markkinat,joo helppoa on kun ketään ei tule näyttöön, meillä välittäjä toi toisen asunnon esittelystä ostajan meidän asuntoon ja ei ollut alunperin meidän asunnosta ollut kiinnostunutkaan, mutta miten kävi osti meidän asunnon ja kiitos välittäjän.
        Myimme itse ensin kaksi kuukautta ja sitten välittäjä myi kämpän kuukaudessa ja minä maksoin.


      • myykääitseMyykääitse
        kovinhelppoa kirjoitti:

        Juu ja itse hankit ne markkinat,joo helppoa on kun ketään ei tule näyttöön, meillä välittäjä toi toisen asunnon esittelystä ostajan meidän asuntoon ja ei ollut alunperin meidän asunnosta ollut kiinnostunutkaan, mutta miten kävi osti meidän asunnon ja kiitos välittäjän.
        Myimme itse ensin kaksi kuukautta ja sitten välittäjä myi kämpän kuukaudessa ja minä maksoin.

        Ne markkinat ovat ihan kaikille myyjille samat Etuovi.com ja Oikotie.fi, olet sitten välittäjänä tai yksityisenä myymässä.

        Mutta jos säästelet etkä käytä em. asunnonhakupalveluja vaan esim. ilmaista Tori.fi:tä tms, ei ihmekään jos kauppojen tekemiseen kuluu aikaa: Väärässä paikassa säästäminen ei kannata.

        Myykää itse, välittäjä ei niitä ostajia mistään taikahatusta luo - jokaisella ostajallahan on netti.


    • kokokasasas

      Myy itse.
      Hinta kun on kohdillaan niin välittäjäloiseläjää ei tarvi.

      • kovinhelppoa

        Pitääkö sitä hintaa pudottaa 60% siitä mitä itse maksoi että saisi itse myytyä? Haloo hei, välittäjän kautta ei pyynnistä pudonnut kuin 10% tosin sekin oli 20 tonnia alle ostohinnan ei keskisuomessa pienessä kylässä mitään voittoa saa.


    • jljlkjopopioip

      Kysyntä määrittää hinnan. Toisinaan vaikkapa -60% siitä mitä isoisä 1951 maksoi.

    • ookokokowkowoeoek

      Jos maksaa liikaa niin vaiketa on saada myydessä vielä enemmän.
      Ei hullu joka pyytää vaan ... ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe