Tervehdys. Olemme vaihtamassa perheen (moottori)venettä bensakäyttöisestä dieseliin. Minkälaisia kokemuksia kanssaveneilijöillä on Suomessa (tai miksei muuallakin) asemilla myytävän dieselin laadusta? Eli onko teille tullut ongelmia polttoaineen kanssa huonosta laadusta johtuen?
Ja nyt tarkoitan nimenomaan suoraan asemalta saatua tavalla tai toisella saastunutta dieseliä, jossa on 'liejut' tms mukana. Toki kiinnostavaa myös, onko ollut minkälaisia muita ongelmia polttoaineen kanssa.
Onko kukaan käyttänyt suodattimia tankkauksen yhteydessä (esim. Racor Fuel Filter Funnel tms)?
Dieselin laatu veneasemilla
5
136
Vastaukset
- Yammusi
Katsos, ongelma on se, että dieselin sekaan laiteaan noin 20.-30% biodieseliä ja lisää kunnolla mikrobien kasvua tankissa, joka taasen aiheuttaa polttoaine järjestelmän tukkeutumista.
Ongelmaa voi välttää mahdollisimman nopealla polttoaineen kierrolla tankissa. - nuurdikki
Neste valmisti takavuosina huonolaatuista dieseliä joka levääntyi melko nopeasti. Puheiden mukaan asian pitäisi olla nyt kunnossa, mutta mistä tuota tietää. Parasta käyttää suodatinta polttoainelinjassa (ylimääräistä moottorin oman lisäksi), vielä parempi jos on kaksi rinnan vaihtohanalla. Ei tuo nyt mikään ongelma ole ollut, mutta monesta tankista on pohjalta löytynyt kyllä aikamoista möhnää Nesteen biodieselin jäljiltä.
- Dieseltulossa
Joo, nämä biodieselien leväongelmat ovat googlettelun perusteella jossain määrin tuttuja. Mitenköhän nopeasti levää alkaa tulemaan, en osaa sanoa.
Vielä kiinnostaisi tietää, että ovatko ihmiset saaneet jo 'valmiiksi saastunutta' polttoainetta. Tämä sen takia, että omassa käytössä polttoaineen kierto on varmaankin noin 4...6 täyttä tankillista kesässä, eli toivottavasti ei tule leväongelmia 'omasta takaa'.
Tässä muuten linkki Nesteen kannanottoon aiheesta: https://www.neste.com/fi/fi/diesel-ongelma-voi-katkaista-veneen-matkan
Ei sitä Famea taida olla ainakaan paremmissa dieseleissä, joka on ongelma. Tosin veneasemilla ei ole niitä premium-dieseleitä useinkaan.
- Metelino
No nyt kun tuomiopäivän pasuunat ovat puhuneet niin puhuu kokemus: olen veneillyt dieselmoottorisella veneellä erittäin aktiivisesti vuodesta 2002. Laskeskelin nopsaan että olen tänä aikana tankannut vähän alle 50 000 litraa, alkuun moottoripolttoöljyä, sittemmin dieseliä lain mukaan. Olen tankannut kaikenlaisilta asemilta jotka ovat kohdalle sattuneet eikä koskaan ole ollut minkäänlaista polttoaineesta johtuvaa ongelmaa. Kunhan kierto on riittävää, juuri kuten esitit, ei asiasta ole mitään huolta eikä mitään suodattimia tai lisäaineita tarvita. Hyvää veneilyä uudella veneelläsi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175610
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus03841Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252819- 412515
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432211Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141548- 381410
- 1681327