Savan kesärenkaat - hyviäkö?

Kertokaapa.tietävät

Näyttävät Savan kitkat olevan testissä todetut laadukkaiksi. Oletteko hankkineet Savan kesärenkaita kosliinne? Itselläni pitäisi vielä uusia kulahtaneet Pirellit ja harkitsen Savan kesärenkaita. Kaiketi hieman premium merkkejä edullisempia?

69

11433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotainkuullut

      Itselläni ei ole/ole ollut, mutta tiedän pari kenellä ollut. Eivät ole haukkuneet ja melutasokin jotain 67-68db, eli hiljaisia. Tietysti riippuu autosta ja rengaskoosta. Ei ne hirveän kalliita ole, tietysti ostopaikka ratkaisee. Goodyearin sisarmerkki. Itselläni oli Pirellin P7, vaihtoon meni n.3vko sitten(sakkorajoilla). Toinen takarengas oli revennyt ylhäältä sivusta n.30cm matkalta, ei kohonnut pinta, langat näkyi. Nyt alla Hankook Ventus Prime3 72db, oli edullisin vaihtoehto. Landsailia harkitsin, kehuttu kestäväksi ja edullinenhan se on..

    • 34543534

      Sava Intensa HP on testien mukaan kestävimpiä kesärenkaita (merkkirenkaista vain Michelin kestää paremmin), pienempi vierintävastus kuin vaikka Continentalissa, sisämelu merkkirenkaiden tasoa, ajettavuus parempi kuin esim Pirellissä. Märkäpidossa keskitasoa mutta harvoin sillä on käytännön merkitystä.

      Itse harkitsisin Savaa ehdottomasti jo kestävyyden takia, muissakin ominaisuuksissa kilpailee merkkirenkaiden kanssa.

      https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/sommerreifen/2017_Sommerreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=286749&SourcePageId=31821

    • Jos.kerran.sanotte

      No, perk...Puhuitte ympäri. Siis ne hankitaan vielä ennen talvirenkaiden vaihtoa. Kiitos asiallisesta suhtautumisestanne.

      • hiljaisetovat

        Syyspuoli on muutenkin järkevintä aikaa hankkia uudet kesärenkaat, urasyvyyttä on parhaimmillaan juuri silloin kun sitä syyssateilla tarvitaan ja ne kuluvat vähemmän siloittuneilla tienpinnoilla verrattuna kevääseen, joka on taas otollista aikaa loppusuorallaan olevien renkaiden jyrsimiselle karkeilla ja suolaveden ja talvirenkaiden syömillä pinnoilla.


      • cruzeideri
        hiljaisetovat kirjoitti:

        Syyspuoli on muutenkin järkevintä aikaa hankkia uudet kesärenkaat, urasyvyyttä on parhaimmillaan juuri silloin kun sitä syyssateilla tarvitaan ja ne kuluvat vähemmän siloittuneilla tienpinnoilla verrattuna kevääseen, joka on taas otollista aikaa loppusuorallaan olevien renkaiden jyrsimiselle karkeilla ja suolaveden ja talvirenkaiden syömillä pinnoilla.

        Paitsi että tulee ylimääräinen vaihto.

        Loogista voisi myös olla ostaa uudet kitkat suhteellisen aikaisin syksyllä tai jos aikoo ajaa ympärivuotisilla, niin paras aika ostaa ne olisi syksy.


      • hiljaisetovat
        cruzeideri kirjoitti:

        Paitsi että tulee ylimääräinen vaihto.

        Loogista voisi myös olla ostaa uudet kitkat suhteellisen aikaisin syksyllä tai jos aikoo ajaa ympärivuotisilla, niin paras aika ostaa ne olisi syksy.

        Yksi "ylimääräinen" vaihto? No, jos taloutesi siihen hajoaa niin kukaan ei pakota juuri sinua ostamaan kesärenkaita syyspuolella. "Ympärivuotiset" eivät ole muiden turvallisuuden kannalta vaihtoehto suomen olosuhteissa.


      • cruzeideri
        hiljaisetovat kirjoitti:

        Yksi "ylimääräinen" vaihto? No, jos taloutesi siihen hajoaa niin kukaan ei pakota juuri sinua ostamaan kesärenkaita syyspuolella. "Ympärivuotiset" eivät ole muiden turvallisuuden kannalta vaihtoehto suomen olosuhteissa.

        Ei siihen mikään hajoa, mutta pyrin tehokkuuteen eli välttämään turhaa rahan- ja ajankäyttöä.


      • hiljaisetovat
        cruzeideri kirjoitti:

        Ei siihen mikään hajoa, mutta pyrin tehokkuuteen eli välttämään turhaa rahan- ja ajankäyttöä.

        Turvallisuuteen sijoittaminene ei ole turhaa. Rahasi ovat vähissä tai prioriteettisi ovat kieroutuneet.


      • cruzeideri
        hiljaisetovat kirjoitti:

        Turvallisuuteen sijoittaminene ei ole turhaa. Rahasi ovat vähissä tai prioriteettisi ovat kieroutuneet.

        Miksetpä sitten vaihda vanhaa henkilöautoasi isoon uuteen jenkki-SUV:iin? On varmasti kolariturvallisempi.
        Kai kaikkien kenkiesi pohjissa on nastat ja kypärä päässä, edes talvella ja yöelämässä?


      • hiljaisetovat
        cruzeideri kirjoitti:

        Miksetpä sitten vaihda vanhaa henkilöautoasi isoon uuteen jenkki-SUV:iin? On varmasti kolariturvallisempi.
        Kai kaikkien kenkiesi pohjissa on nastat ja kypärä päässä, edes talvella ja yöelämässä?

        Jenkki-SUV ei ole sen turvallisempi kuin uudehko edustusluokan euroautoni. Metsästyssaappaiden pohjissa on nastat, mutta yöelämässä niitä en sentään käytä.

        Dramaattinen reagointisi "ylimääräiseen renkaidenvaihtoon" kertoo että renkaiden vaihtaminen taitaa olla teidän taloudessa oikein merkkipäivä ja niinsanotusti kova juttu. Kai veditte oikein kermaiset kahvit ja käpykakkua kun sait ostettua uudet renkaat? Normaalisti renkaiden vaihto ei ole mikään kumma juttu, jotkut vaihtavat jopa ihan mielenkiinnosta kokeillakseen uusia rengasmalleja vaikka vanhoissa olisi vielä pintaa. Voitkos kuvitella?


      • Cruzeideri
        hiljaisetovat kirjoitti:

        Jenkki-SUV ei ole sen turvallisempi kuin uudehko edustusluokan euroautoni. Metsästyssaappaiden pohjissa on nastat, mutta yöelämässä niitä en sentään käytä.

        Dramaattinen reagointisi "ylimääräiseen renkaidenvaihtoon" kertoo että renkaiden vaihtaminen taitaa olla teidän taloudessa oikein merkkipäivä ja niinsanotusti kova juttu. Kai veditte oikein kermaiset kahvit ja käpykakkua kun sait ostettua uudet renkaat? Normaalisti renkaiden vaihto ei ole mikään kumma juttu, jotkut vaihtavat jopa ihan mielenkiinnosta kokeillakseen uusia rengasmalleja vaikka vanhoissa olisi vielä pintaa. Voitkos kuvitella?

        En voi. Ehkä tyhmintä mitä olen kuullut.

        Kyllä se eurokottero vaan romuksi menee, jos törmää Suburbaniin tms. Tosin tiellä ja pystyssä saattaa pysyä paremmin , jos kiinankierot pettävät alta.

        Sinähän se taas kerran minun juttuuni ylimääräisestä vaihdosta reagoit.


      • Oletsairastapaus
        cruzeideri kirjoitti:

        Ei siihen mikään hajoa, mutta pyrin tehokkuuteen eli välttämään turhaa rahan- ja ajankäyttöä.

        "Pyrin välttämään turhaa rahan ja ajan käyttöä". Notkut täällä väittelemässä ja vänkäämässä parhaimmillaan yötä päivää. Miksi? Sehän on sinulle kallista. Rahaa kehut olevan miljoonia salkussa pyörien. Sitten yksi renkaan vaihto pirkka relluusi sotkee raha-asiat. Ajat CC:la jotka ovat kesärenkaat, talvella saattaen muut tiellä liikkujat hengenvaaraan. Kiinankumejasi ja CC:t tuot joka ketjuun. Alapään vehkeet, löydät varmasti homostelu palstalle itsekkin. Testitulokset ei ole uskottavia mielestäsi, jos misukka ei pärjää. Olet puhunut niin useasti itsesi pussiin, etkä huomaa sitä edes. Nikkisi vaihto ei auta mitään, kyllä sinut tunnistaa sokeakin. Kysy isältäsi ihmeessä, miksei käyttänyt ehkäisyä tai laskenut lakanoille. Vai pettikö kiinan kumi?


      • keskiyön.tiikeri
        Oletsairastapaus kirjoitti:

        "Pyrin välttämään turhaa rahan ja ajan käyttöä". Notkut täällä väittelemässä ja vänkäämässä parhaimmillaan yötä päivää. Miksi? Sehän on sinulle kallista. Rahaa kehut olevan miljoonia salkussa pyörien. Sitten yksi renkaan vaihto pirkka relluusi sotkee raha-asiat. Ajat CC:la jotka ovat kesärenkaat, talvella saattaen muut tiellä liikkujat hengenvaaraan. Kiinankumejasi ja CC:t tuot joka ketjuun. Alapään vehkeet, löydät varmasti homostelu palstalle itsekkin. Testitulokset ei ole uskottavia mielestäsi, jos misukka ei pärjää. Olet puhunut niin useasti itsesi pussiin, etkä huomaa sitä edes. Nikkisi vaihto ei auta mitään, kyllä sinut tunnistaa sokeakin. Kysy isältäsi ihmeessä, miksei käyttänyt ehkäisyä tai laskenut lakanoille. Vai pettikö kiinan kumi?

        "Vai pettikö kiinan kumi?"

        Palstalaiset ovat ennenkin etsineet auttavaisesti syytä cruzeiderin eksistentiaaliseen kriisiin joka tuntuu kulminoituvan kiinalaiseen kumilaatuun. Ehkä tuossa on syy siihen.


      • Hakeudu.Hei.hoitoon
        Cruzeideri kirjoitti:

        En voi. Ehkä tyhmintä mitä olen kuullut.

        Kyllä se eurokottero vaan romuksi menee, jos törmää Suburbaniin tms. Tosin tiellä ja pystyssä saattaa pysyä paremmin , jos kiinankierot pettävät alta.

        Sinähän se taas kerran minun juttuuni ylimääräisestä vaihdosta reagoit.

        "En voi. Ehkä tyhmintä mitä olen kuullut."

        Tuotahan kysymyksellä ajettiin takaa. Jos sinä, kuka lie f u c k i n g nobody et pidä ihmisten tavoista ostella sitä mitä heitä huvittaa kulloinkin ostella, ja reagoit siihen etenkin internetissä sillä intensiteetillä mitä reagoit, niin taitaapa sinulla olla pitkä ja kivinen tie kuljettavanasi myös tulevaisuudessa sillä ihmiset tuskin pitävät mielipiteitäsi ja raivoamistasi edes koiran paskan arvoisena. Suosittelen sinulle muuttamista Pohjois-Koreaan jossa saisit melko varmasti olla rauhassa ihmisten eli kuluttajien yksilöllisiltä ostopäätöksiltä.


      • Cruzeideri
        Hakeudu.Hei.hoitoon kirjoitti:

        "En voi. Ehkä tyhmintä mitä olen kuullut."

        Tuotahan kysymyksellä ajettiin takaa. Jos sinä, kuka lie f u c k i n g nobody et pidä ihmisten tavoista ostella sitä mitä heitä huvittaa kulloinkin ostella, ja reagoit siihen etenkin internetissä sillä intensiteetillä mitä reagoit, niin taitaapa sinulla olla pitkä ja kivinen tie kuljettavanasi myös tulevaisuudessa sillä ihmiset tuskin pitävät mielipiteitäsi ja raivoamistasi edes koiran paskan arvoisena. Suosittelen sinulle muuttamista Pohjois-Koreaan jossa saisit melko varmasti olla rauhassa ihmisten eli kuluttajien yksilöllisiltä ostopäätöksiltä.

        Selvästihän täällä mielipiteeni ovat arvokkaita, reppanat muistelevat niitä kuukausienkin takaa ja siteeraavat päivittäin, niin hyvin ne ovat mieliin jääneet pikkuruisille. Tässäkin sitä raivoa kolme viestiä perätysten oman viimeiseni jälkeen, ilman minkäänlaista yhtymäkohtaa renkaisiin. Ylimpänä oikein malliesimerkki siitä kuinka on mennyt tunteisiin, ja samallahan siinä kritisoidaan mahdollisia valintojani muuttuviin ambientaaleihin.

        Saahan sitä vapaa ihminen olla ihan niin saapas kuin haluaa, mutta jos tulee palstalle kertomaan olevansa saapas, niin ei kannattaisi olla kauhean herkkänahkainen. Voi täältä pysyä poissakin ja saapastella ihan yksityisesti kaikessa hiljaisuudessa.


      • Päivänselväasia
        cruzeideri kirjoitti:

        Paitsi että tulee ylimääräinen vaihto.

        Loogista voisi myös olla ostaa uudet kitkat suhteellisen aikaisin syksyllä tai jos aikoo ajaa ympärivuotisilla, niin paras aika ostaa ne olisi syksy.

        Miksi ostaa kitkat alle kun on talvirenkaat olemassa? Tarvitsee uudet kesärenkaat. Kuka vajakki ajaa kitkoilla ympärivuoden? Kitkarenkaiden ominaisuudet ei sovi kesän keleille. Ei se mikään ylimääräinen vaihto ole, renkaat loppu ja silloin laitetaan uudet tilalle. Jos siihen ei ole varaa, ei ole varaa autoillakkaan.


      • Cruzeideri
        Päivänselväasia kirjoitti:

        Miksi ostaa kitkat alle kun on talvirenkaat olemassa? Tarvitsee uudet kesärenkaat. Kuka vajakki ajaa kitkoilla ympärivuoden? Kitkarenkaiden ominaisuudet ei sovi kesän keleille. Ei se mikään ylimääräinen vaihto ole, renkaat loppu ja silloin laitetaan uudet tilalle. Jos siihen ei ole varaa, ei ole varaa autoillakkaan.

        Ei tässä mistään ympärivuotisesta tai kesäkitkailusta ollut kyse, vaikka ihan Ok sekin puolestani, vaan kitkoista lokakuussa.


      • Anonyymi
        Cruzeideri kirjoitti:

        Selvästihän täällä mielipiteeni ovat arvokkaita, reppanat muistelevat niitä kuukausienkin takaa ja siteeraavat päivittäin, niin hyvin ne ovat mieliin jääneet pikkuruisille. Tässäkin sitä raivoa kolme viestiä perätysten oman viimeiseni jälkeen, ilman minkäänlaista yhtymäkohtaa renkaisiin. Ylimpänä oikein malliesimerkki siitä kuinka on mennyt tunteisiin, ja samallahan siinä kritisoidaan mahdollisia valintojani muuttuviin ambientaaleihin.

        Saahan sitä vapaa ihminen olla ihan niin saapas kuin haluaa, mutta jos tulee palstalle kertomaan olevansa saapas, niin ei kannattaisi olla kauhean herkkänahkainen. Voi täältä pysyä poissakin ja saapastella ihan yksityisesti kaikessa hiljaisuudessa.

        Hämmästyttävää, että samat, ilmeisesti henkisiä hiertymiä omaavat persoonat rätkyttävät joka palstalla ennalta määräämättömän ajan. Mitä siitä voisi päätellä ?


    • cruzeideri

      Eivät näytä Savan kesärenkaat pärjänneen yhtä hyvin kuin äskeisessä kitkatestissä. Mutta budget-luokan parhaasta päästä silti ja hinta-/laatusuhde ihan Ok, muttei mitenkään mykistävä.

      Sinulla varmaan onkin jo talvirenkaat varastossa, mutta jos ei olisi, niin ehkä nyt jo voisi laittaa alle ne Savan kitkat?

      • Kitkatonkitka

        Kitkarengas ei ole kesärengas!


      • cruzeideri
        Kitkatonkitka kirjoitti:

        Kitkarengas ei ole kesärengas!

        Ai niin, niillä on vaarallista ajaa lokakuussa 3-10 asteessa, mutta turvallista marraskuun 0-7 asteessa. Niinhän lakikin sanoo, olinpas tyhmä taas.


      • lukisitniintietäisit
        cruzeideri kirjoitti:

        Ai niin, niillä on vaarallista ajaa lokakuussa 3-10 asteessa, mutta turvallista marraskuun 0-7 asteessa. Niinhän lakikin sanoo, olinpas tyhmä taas.

        Olet kieltämättä jo luonnostaan aika tyhmä tai sitten laiskuuttasi tietämättömäksi jättäytynyt. Oikeiden talvirenkaiden märkäpito vähenee ambientin lämpötilan funkiona lämpötilan noustessa. Tämähän on todettu mm. testeissä.


      • Cruzeideri
        lukisitniintietäisit kirjoitti:

        Olet kieltämättä jo luonnostaan aika tyhmä tai sitten laiskuuttasi tietämättömäksi jättäytynyt. Oikeiden talvirenkaiden märkäpito vähenee ambientin lämpötilan funkiona lämpötilan noustessa. Tämähän on todettu mm. testeissä.

        Kuten sanoin, nuo pari astetta lokakuun ja marraskuun välillä ovat juuri ne kriittiset ambientaaliasteet.

        Itsehän en uskalla lähteä autolla liikkeelle lainkaan, jos talvirengaskaudelle sattuu 10c päivä. Onneksi yleensä jo illaksi jäähtyy, vaikka päivällä aurinko voikin tienpinnan lämmittää petollisen liukkaaksi.


      • cruzeideri
        lukisitniintietäisit kirjoitti:

        Olet kieltämättä jo luonnostaan aika tyhmä tai sitten laiskuuttasi tietämättömäksi jättäytynyt. Oikeiden talvirenkaiden märkäpito vähenee ambientin lämpötilan funkiona lämpötilan noustessa. Tämähän on todettu mm. testeissä.

        Eikä muuten kitkarenkaiden jarrutusmatka pitene lämpötilan noustessa, vaan se ei lyhene niin paljon kuin kesärenkailla. Lyhenee kuitenkin, ainakin kunnes ollaan aivan hellelukemissa, jolloin se voi jo alkaa kasvamaan.

        Tässä video aiheesta, simuloitu kuumenemista peräkkäisillä jarrutuksilla. Tulos on, päinvastoin kuin selostus, että talvirengas pysähtyy varsin mainiosti lämpimämmässäkin säässä, kuitenkin vähän enemmän pitoaan menettäen useamman peräkkäisen täysjarrutuksen jälkeen. Eli tilanne täysin epärealistinen, eikä talvirengas silti muuttunut kuin vähän huonommaksi.

        Faktahan on, että millä tahansa on turvallisempi ajaa mitä kauempana pakkasrajasta ollaan ja päinvastoin mikä tahansa rengas on huonoimmillaan talvisäissä. Sellaista fysiikanlait kumoavaa kumia ei ole osattu tehdä, mikä pysähtyisi talvisäissä paremmin kuin esimerkiksi 10 asteessa.

        Lisäksi kesärenkaiden käytön lämpörajaksi on usein esitetty 7 astetta, jonka alla ne toimivat jo selvästi huonommin. Kitkarengas voi siis hyvinkin lokakuussa olla turvallisempi kuin kesäkumi, vaikkei lumesta ja jäästä vielä olisi tietoakaan.


      • Cruzeideri
        cruzeideri kirjoitti:

        Eikä muuten kitkarenkaiden jarrutusmatka pitene lämpötilan noustessa, vaan se ei lyhene niin paljon kuin kesärenkailla. Lyhenee kuitenkin, ainakin kunnes ollaan aivan hellelukemissa, jolloin se voi jo alkaa kasvamaan.

        Tässä video aiheesta, simuloitu kuumenemista peräkkäisillä jarrutuksilla. Tulos on, päinvastoin kuin selostus, että talvirengas pysähtyy varsin mainiosti lämpimämmässäkin säässä, kuitenkin vähän enemmän pitoaan menettäen useamman peräkkäisen täysjarrutuksen jälkeen. Eli tilanne täysin epärealistinen, eikä talvirengas silti muuttunut kuin vähän huonommaksi.

        Faktahan on, että millä tahansa on turvallisempi ajaa mitä kauempana pakkasrajasta ollaan ja päinvastoin mikä tahansa rengas on huonoimmillaan talvisäissä. Sellaista fysiikanlait kumoavaa kumia ei ole osattu tehdä, mikä pysähtyisi talvisäissä paremmin kuin esimerkiksi 10 asteessa.

        Lisäksi kesärenkaiden käytön lämpörajaksi on usein esitetty 7 astetta, jonka alla ne toimivat jo selvästi huonommin. Kitkarengas voi siis hyvinkin lokakuussa olla turvallisempi kuin kesäkumi, vaikkei lumesta ja jäästä vielä olisi tietoakaan.

        http://jalopnik.com/why-you-shouldnt-drive-around-in-warm-weather-with-your-1795029101

        Tässä se video


      • lkjnflkjsfvlj

        Siis mitä h e l v e t t i ä oikein sekoilet ja selität? Laitat linkin videoon jossa nimen omaan todistetaan se että oikealla talvirenkaalla jarrutusmatka pitenee merkittävästi eli pito vähenee lämpötilan kasvaessa ja alat videosta huolimatta selittää mustaa valkoiseksi.

        Tainnut korkata perjantaipullon jo ajoissa?


      • Cruzeideri
        lkjnflkjsfvlj kirjoitti:

        Siis mitä h e l v e t t i ä oikein sekoilet ja selität? Laitat linkin videoon jossa nimen omaan todistetaan se että oikealla talvirenkaalla jarrutusmatka pitenee merkittävästi eli pito vähenee lämpötilan kasvaessa ja alat videosta huolimatta selittää mustaa valkoiseksi.

        Tainnut korkata perjantaipullon jo ajoissa?

        Videolla nimenomaan todistettiin, ettei jarrutusmatka talvirenkaalla kesäkelissä ollut käytännössä sen huonompi. Eka jarrutus taisi olla jopa lyhyempi kuin kesärenkaalla. Vain ensimmäisen ja toisen täysjarrutuksen ero oli merkittävä talvirenkaalla, muttei mitenkään dramaattinen silti. Toisen ja kolmannen välillä eroa ei taas juurikaan ollut.
        Eli oikein kovasti kuumentuessaan peräkkäisissä täysjarrutuksissa kesäkelissä talvirengas kyllä menettää ominaisuuksiaan nopeammin kuin kesärengas, muttei vielä kolmannellakaan jarrutuksella muutu kelvottomaksi.

        Ja missään ei ole näkynyt todisteita siitä, että talvirengas tai mikään rengas pysähtyisi nollakelissä tai pikkuplussalla nopeammin kuin 10c:ssä.

        https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/676844/64c868d805c834bc3449daf4bc793e29/7-degree-the-saftey-forecast-data.pdf

        Linkin takana kuvassa vielä käy ilmi, että se on nimenomaan kesärengas, jolla ominaisuudet loppuvat Suomen koleassa syksyssä alle 7 asteen lämmössä.
        Conti suositteleekin käyttämään talvirenkaita lokakuusta alkaen, mikä suositus vielä annettu lämpimämpien säiden ihmiset mielessä. Meillähän on jo nyt syyskuussa suuressa osassa maata etenkin aamuruuhka-aikaan alle 7c.


      • JaksatkinLässyttää

        "ollut käytännössä sen huonompi"

        Omia tulkintojasi selvistä tuloksista. Ei kiinalainen rengaskaan ole käytännössä sen huonompi kuin misukkakaan kun jää ainoastaan 0,3 pisteen päähän, eikös kun oikein tulkitaan?


      • Cruzeideri
        JaksatkinLässyttää kirjoitti:

        "ollut käytännössä sen huonompi"

        Omia tulkintojasi selvistä tuloksista. Ei kiinalainen rengaskaan ole käytännössä sen huonompi kuin misukkakaan kun jää ainoastaan 0,3 pisteen päähän, eikös kun oikein tulkitaan?

        Siis kolmansilla jarrutuksilla ero oli "revennyt" muistaakseni 8 jalkaan 134 vs 126. Eli eroa oli reilut pari metriä, mikä voi olla hyvälaatuisien uusien merkkirenkaidenkin ero. Ensimmäisillä jarrutuksilla kesäkelissä eroa ei ollut käytännössä lainkaan.

        Eikä väitteeni olekaan, että talvirengas on yhtä hyvä kesäkelissä kuin kesärengas, vaan että on naurettavaa höpistä kesärenkaiden välttämättömyydestä ja talvirenkaiden vaarallisuudesta Suomen syksyssä. Kyse oli siis syys-lokakuusta, eikä mistään heinäkuun helleaallosta, missä sielläkin talvirengas kyllä olisi turvallisempi kuin talvirengas tammikuussa.


      • ettäjaksatkin
        Cruzeideri kirjoitti:

        Siis kolmansilla jarrutuksilla ero oli "revennyt" muistaakseni 8 jalkaan 134 vs 126. Eli eroa oli reilut pari metriä, mikä voi olla hyvälaatuisien uusien merkkirenkaidenkin ero. Ensimmäisillä jarrutuksilla kesäkelissä eroa ei ollut käytännössä lainkaan.

        Eikä väitteeni olekaan, että talvirengas on yhtä hyvä kesäkelissä kuin kesärengas, vaan että on naurettavaa höpistä kesärenkaiden välttämättömyydestä ja talvirenkaiden vaarallisuudesta Suomen syksyssä. Kyse oli siis syys-lokakuusta, eikä mistään heinäkuun helleaallosta, missä sielläkin talvirengas kyllä olisi turvallisempi kuin talvirengas tammikuussa.

        Liki kaksi ja puoli metriä ei naurata siinä vaiheessa kun sattuu. Jokainen tietoisella valinnalla ja mahdollisuuksien rajoissa turvallisuuden vuoksi tehty ratkaisu on oikein ja jokainen jarrutusmatkan säästetty metri merkitsee. Sen sijaan sinun turvallisuuden vähättelysi on suorastaan älytöntä. Turvallisuuden suhteen alaspäin tinkimisen logiikallasi voit perustella aina seuraavan ja seuraavan huonomman renkaan hankinnan. Miksi et ajaisi saman tien kiinalaisilla jos muutaman metrin erot eivät haittaa?


      • Cruzeideri
        ettäjaksatkin kirjoitti:

        Liki kaksi ja puoli metriä ei naurata siinä vaiheessa kun sattuu. Jokainen tietoisella valinnalla ja mahdollisuuksien rajoissa turvallisuuden vuoksi tehty ratkaisu on oikein ja jokainen jarrutusmatkan säästetty metri merkitsee. Sen sijaan sinun turvallisuuden vähättelysi on suorastaan älytöntä. Turvallisuuden suhteen alaspäin tinkimisen logiikallasi voit perustella aina seuraavan ja seuraavan huonomman renkaan hankinnan. Miksi et ajaisi saman tien kiinalaisilla jos muutaman metrin erot eivät haittaa?

        Ja sinun turvallisuudenmaksimoinnin linjallasi ei lopulta voi edes elää, olet vaan liian titityy edes ymmärtääksesi sitä.
        Kumma kyllä ne halpisrenkaat kelpaavat, muttei mikään muu kompromissi, vaikka todellisuudessa sinäkin varmasti teet turvallisuuden suhteen lukuisia kompromisseja jatkuvasti, olet vain liian saapas niitä tajuamaan.

        Ja edelleenkin: tuo 2,5m oli kolmas täysjarrutus kesäkelissä eli täysin epärealistinen tilanne. Ei kukaan joudu paniikkijarrutukseen kolmea kertaa peräjälkeen. Ei edes kahta.
        Lisäksi alle 7 asteessa mm. Continental suosittelee talvirenkaita, joten jos nyt laittaa kitkat alle, niin ajoaika "normaaliin" talvirenkaanvaihtoon asti saattaa hyvin olla turvallisempaa kuin olisi kesärenkailla. Melkoisen varmasti on kuitenkin turvallisempaa kuin loppuunajetuilla kesärenkailla. Lumen mahdollisuuskin Suomessa aina on jo näihin aikoihin, jolloin kitkat ovatkin sitten ylivoimaisesti turvallisemmat.

        Naurettava keskustelu siksikin, että ne kitkat itsessään ovat talvirenkaina talvioloissa paljon suurempi turvallisuuskompromissi kuin kitkoilla ajaminen "kesällä". Vaan kun talvikitkarenkaat ovat sallitut ja "normaalit", niin kottarainen hyväksyy ne.


      • JaksatkinLässyttää
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ja sinun turvallisuudenmaksimoinnin linjallasi ei lopulta voi edes elää, olet vaan liian titityy edes ymmärtääksesi sitä.
        Kumma kyllä ne halpisrenkaat kelpaavat, muttei mikään muu kompromissi, vaikka todellisuudessa sinäkin varmasti teet turvallisuuden suhteen lukuisia kompromisseja jatkuvasti, olet vain liian saapas niitä tajuamaan.

        Ja edelleenkin: tuo 2,5m oli kolmas täysjarrutus kesäkelissä eli täysin epärealistinen tilanne. Ei kukaan joudu paniikkijarrutukseen kolmea kertaa peräjälkeen. Ei edes kahta.
        Lisäksi alle 7 asteessa mm. Continental suosittelee talvirenkaita, joten jos nyt laittaa kitkat alle, niin ajoaika "normaaliin" talvirenkaanvaihtoon asti saattaa hyvin olla turvallisempaa kuin olisi kesärenkailla. Melkoisen varmasti on kuitenkin turvallisempaa kuin loppuunajetuilla kesärenkailla. Lumen mahdollisuuskin Suomessa aina on jo näihin aikoihin, jolloin kitkat ovatkin sitten ylivoimaisesti turvallisemmat.

        Naurettava keskustelu siksikin, että ne kitkat itsessään ovat talvirenkaina talvioloissa paljon suurempi turvallisuuskompromissi kuin kitkoilla ajaminen "kesällä". Vaan kun talvikitkarenkaat ovat sallitut ja "normaalit", niin kottarainen hyväksyy ne.

        Missä olen kirjoittanut että minulle kelpaavat halpisrenkaat? "Keskustelusi" on kieltämättä naurettavaa, vaikuttaa siltä että yrität ennen kaikkea vakuutella itseäsi, ketään muuta epätoivoinen änkytyksesi ei vakuuta.

        >>Naurettava keskustelu siksikin, että ne kitkat itsessään ovat talvirenkaina talvioloissa paljon suurempi turvallisuuskompromissi kuin kitkoilla ajaminen "kesällä".<<

        Silloin "ympärivuotisilla" ajaminen talvella on vieläkin suurempi turvallisuusriski kuin oikeilla kitkarenkailla ajaminen, hyvä että myönnät sen.


      • Cruzeideri
        JaksatkinLässyttää kirjoitti:

        Missä olen kirjoittanut että minulle kelpaavat halpisrenkaat? "Keskustelusi" on kieltämättä naurettavaa, vaikuttaa siltä että yrität ennen kaikkea vakuutella itseäsi, ketään muuta epätoivoinen änkytyksesi ei vakuuta.

        >>Naurettava keskustelu siksikin, että ne kitkat itsessään ovat talvirenkaina talvioloissa paljon suurempi turvallisuuskompromissi kuin kitkoilla ajaminen "kesällä".<<

        Silloin "ympärivuotisilla" ajaminen talvella on vieläkin suurempi turvallisuusriski kuin oikeilla kitkarenkailla ajaminen, hyvä että myönnät sen.

        Niin onkin, muttei se nyt tähän liittynyt. Toiset ajavat ympärivuotisilla syystä tai toisesta, en ole sitä varsinaisesti kenellekään suositellut, vaan sanonut, että jos siihen ryhtyy, niin optimaalinen aika vaihtaa uudet alle on syksy. Ja syksyllä ympärivuotiset saattavat olla jopa parhaat mahdolliset renkaat ennen kuin varsinainen talvi alkaa.


      • Kukaonniintyhmä
        Cruzeideri kirjoitti:

        Kuten sanoin, nuo pari astetta lokakuun ja marraskuun välillä ovat juuri ne kriittiset ambientaaliasteet.

        Itsehän en uskalla lähteä autolla liikkeelle lainkaan, jos talvirengaskaudelle sattuu 10c päivä. Onneksi yleensä jo illaksi jäähtyy, vaikka päivällä aurinko voikin tienpinnan lämmittää petollisen liukkaaksi.

        Minä en uskalla lähteä liikenteeseen talvella, jos näen sinun lähtevän. Allasi on hengenvaaralliset CC:t kesärenkaat ja tänä talvena soitan joka kerta poliisit perääsi, kun näen sinun lähtevän liikkeelle. En voi käsittää miksi pitää tahallisesti saattaa muut hengenvaaraan?


    • Olen_suomalainen_ma

      Miksi ihmeessä tämä keskustelu aina menee vattuiluksi. Ihan asiallinen aloitus ja muutama vastauskin, mutta sitten jo känkkäränkkä avaa sanaisen arkkunsa. Mikä tätä kansaa vaivaa?

      • Cruzeideri

        Siksi koska minimuna on traumatisoitunut minulle ja joutuu kitisemään perääni joka ketjussa. Voisin tietenkin vaihtaa nikkiäni palstan laadun parantamiseksi, silloin tuo ei ihan joka viestin perään tulisi itkemään.


      • menepäs.lepäilemään
        Cruzeideri kirjoitti:

        Siksi koska minimuna on traumatisoitunut minulle ja joutuu kitisemään perääni joka ketjussa. Voisin tietenkin vaihtaa nikkiäni palstan laadun parantamiseksi, silloin tuo ei ihan joka viestin perään tulisi itkemään.

        Siksi koska eräs paatuneesti toisten munia ajatteleva kaappihomopelle ilmestyy sönköttämään joka ikiseen ketjuun omia ääliömäisyyksiään ja asiattomuuksiaan, kuten tässäkin uikuttamaan persaukisuuttaan "ylimääräisestä" renkaanvaihdosta jonka tarkoitus on kuitenkin turvallisuus, sekä suosittelemaan kitkoilla ajamista kesäkaudella.


      • Cruzeideri
        menepäs.lepäilemään kirjoitti:

        Siksi koska eräs paatuneesti toisten munia ajatteleva kaappihomopelle ilmestyy sönköttämään joka ikiseen ketjuun omia ääliömäisyyksiään ja asiattomuuksiaan, kuten tässäkin uikuttamaan persaukisuuttaan "ylimääräisestä" renkaanvaihdosta jonka tarkoitus on kuitenkin turvallisuus, sekä suosittelemaan kitkoilla ajamista kesäkaudella.

        Ylimääräinen renkaanvaihto on ylimääräinen ihan kaikille, rahoista, ajasta jne.. riippumatta. Tilanteesta ja henkilöstä riippuen se voi kuitenkin joskus olla ihan perusteltu ratkaisu. Mutta hanki sinä se penispumppu, niin alat vähän paremmin kestämään sitä, että saatat saada kritiikkiä ajatuksiasi kohtaan.


      • menelääkäriin
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ylimääräinen renkaanvaihto on ylimääräinen ihan kaikille, rahoista, ajasta jne.. riippumatta. Tilanteesta ja henkilöstä riippuen se voi kuitenkin joskus olla ihan perusteltu ratkaisu. Mutta hanki sinä se penispumppu, niin alat vähän paremmin kestämään sitä, että saatat saada kritiikkiä ajatuksiasi kohtaan.

        Sinähän se saat kritiikkiä etkä sitä kestä. Tässäkin ketjussa on esimerkki kuinka olet väärässä etkä voi sitä myöntää vaan tukit koko ketjun pitkillä selittelyilläsi. Kaava toistuu jokaisessa ketjussa jonka ilmestyt pilaamaan. Plus tietenkin normaaleille ihmisille käsittämättömiksi jäävät penisfantasiasi joiden motiivia me enemmistö voimme vain ihmetellä.


      • onkovaikeaa
        Cruzeideri kirjoitti:

        Ylimääräinen renkaanvaihto on ylimääräinen ihan kaikille, rahoista, ajasta jne.. riippumatta. Tilanteesta ja henkilöstä riippuen se voi kuitenkin joskus olla ihan perusteltu ratkaisu. Mutta hanki sinä se penispumppu, niin alat vähän paremmin kestämään sitä, että saatat saada kritiikkiä ajatuksiasi kohtaan.

        Ylimääräinen? Ap on jo ilmoittanut ostavansa kysymänsä Savat alle loppuunkuluneiden renkaiden tilalle joten ihan suotta sössötät "ylimääräisistä renkaanvaihdoistasi", pelle.


      • Cruzeideri
        onkovaikeaa kirjoitti:

        Ylimääräinen? Ap on jo ilmoittanut ostavansa kysymänsä Savat alle loppuunkuluneiden renkaiden tilalle joten ihan suotta sössötät "ylimääräisistä renkaanvaihdoistasi", pelle.

        Pelkäätkö,että Sava-kauppa menee sivu suun?

        Itse ainakin arvostaisin uusia näkökulmia vielä ilmoitukseni jälkeenkin, tuskin hän nyt saman tien paineli rengasliikkeeseen. Ja vaikka olisi painellutkin, saattavat samat pohdinnat olla edessä muillakin.

        Se ylimääräinen vaihto olisi vältettävissä laittamalla kitkat alle jo nyt.

        En varmaan väärässäoloani myönnä, kun kerran pystyn argumentoimaan eli "selittelemään" kantani puolesta ja sehän se myrkkyä on pienimunaiselle vajakille :)


      • Otapanelääkkeesinyt

        "En varmaan väärässäoloani myönnä, kun kerran pystyn argumentoimaan eli "selittelemään" kantani puolesta ja sehän se myrkkyä on pienimunaiselle vajakille :)"

        Kun edes argumentoisitkin. Testitulosten omalaatuinen ja ilmeisen tarkoitushakuinen tulkinta omien paskapuheiden puolustamiseksi ei ole argumentointia. Teille kikkelikalleille on sitten olemassa omat palstansa, älä tunge fantasioitasi rengaspalstalle.


      • Anonyymi
        menelääkäriin kirjoitti:

        Sinähän se saat kritiikkiä etkä sitä kestä. Tässäkin ketjussa on esimerkki kuinka olet väärässä etkä voi sitä myöntää vaan tukit koko ketjun pitkillä selittelyilläsi. Kaava toistuu jokaisessa ketjussa jonka ilmestyt pilaamaan. Plus tietenkin normaaleille ihmisille käsittämättömiksi jäävät penisfantasiasi joiden motiivia me enemmistö voimme vain ihmetellä.

        Onko täällä vain katkeria entisiä rengaskauppiaita, joilla on pakkomielle vaihtaa jatkuvasti joku toinen setti alle.


      • Anonyymi
        onkovaikeaa kirjoitti:

        Ylimääräinen? Ap on jo ilmoittanut ostavansa kysymänsä Savat alle loppuunkuluneiden renkaiden tilalle joten ihan suotta sössötät "ylimääräisistä renkaanvaihdoistasi", pelle.

        Sava on hiljainen, ajaa nopeusrajoitusten mukaan niin riittää


    • näin.meillä

      Kannattaa aina ostaa renkaat, jotka kestävät yhden kesän/talven kauemmin, ne tulevat loppupeleissä halvimmiksi ja ovat yleensä renkainakin hyvät. Siksi Misukat kesällä ja Contit talvella.

      • Höpsistäpussiin

        Miksi ostaisin vielä yhden talven pidempään kestävät renkaat? Ylihintaiset keskinkertaiset misukat. Nykyiset Goodyearit 7 vuotta vanhat. Pintaa on, mutta kovat ja ominaisuudet menneet. Ei mitään järkeä, päinvastoin nopeammin kuluvat mokiat alle.


      • eqlmewjkndvdvnq
        Höpsistäpussiin kirjoitti:

        Miksi ostaisin vielä yhden talven pidempään kestävät renkaat? Ylihintaiset keskinkertaiset misukat. Nykyiset Goodyearit 7 vuotta vanhat. Pintaa on, mutta kovat ja ominaisuudet menneet. Ei mitään järkeä, päinvastoin nopeammin kuluvat mokiat alle.

        Tämä on todettu ennenkin, ja todettu myös autoilijoiden raamatussa Tekniikan Maailmassa; Talvirenkaan ollessa kyseessä, ei pitkäikäisyys ole toivottava ominaisuus sillä talvirenkaan ominaisuudet ovat riippuvaiset kulutuspintakumin pehmeydestä ja ikääntyminen on kumin kovettumisen kautta talvirenkaan pahin vihollinen. Happi, otsoni ja auringonvalo eli UV-säteily aiheuttaa kumissa molekyylistä ristisidoittumista eli ns. silloittumista eli kansankielellä kovettumista. Edes DOT- koodien mukaan pari-kolme vuotta vanhaa käyttämätöntä talvirengasta ei suositella enää myytävän uutena, vaikka sitä ikävä kyllä vielä yleisesti tapahtuukin. Vastuulliset nettikaupat ilmoittavat jo pari vuotta vanhan DOT- päiväyksen, kuten tekevät vastuulliset kivijalkaliikketkin.


      • näin.meillä
        eqlmewjkndvdvnq kirjoitti:

        Tämä on todettu ennenkin, ja todettu myös autoilijoiden raamatussa Tekniikan Maailmassa; Talvirenkaan ollessa kyseessä, ei pitkäikäisyys ole toivottava ominaisuus sillä talvirenkaan ominaisuudet ovat riippuvaiset kulutuspintakumin pehmeydestä ja ikääntyminen on kumin kovettumisen kautta talvirenkaan pahin vihollinen. Happi, otsoni ja auringonvalo eli UV-säteily aiheuttaa kumissa molekyylistä ristisidoittumista eli ns. silloittumista eli kansankielellä kovettumista. Edes DOT- koodien mukaan pari-kolme vuotta vanhaa käyttämätöntä talvirengasta ei suositella enää myytävän uutena, vaikka sitä ikävä kyllä vielä yleisesti tapahtuukin. Vastuulliset nettikaupat ilmoittavat jo pari vuotta vanhan DOT- päiväyksen, kuten tekevät vastuulliset kivijalkaliikketkin.

        En puhunutkaan auton seisottamisesta tallissa talvirenkaat alla 7 vuotta vaan niillä ajamisesta. Jos verrokki kestää 2 kesää/talvea ja Misukat tai Contit 3 kesää/talvea, niin miksi ostaisin ne halvat? Kokemusta autoilusta yli 35 vuotta.


      • Cruzeideri
        näin.meillä kirjoitti:

        En puhunutkaan auton seisottamisesta tallissa talvirenkaat alla 7 vuotta vaan niillä ajamisesta. Jos verrokki kestää 2 kesää/talvea ja Misukat tai Contit 3 kesää/talvea, niin miksi ostaisin ne halvat? Kokemusta autoilusta yli 35 vuotta.

        Ja kun esimerkiksi Nokian ei edes ole halpa. Jos sen lyhyempään kestävän saisi halvemmalla, niin se voisi olla perusteltu. Hintaeron kyllä pitäisi olla todella huomattava.


    • Mietitäänpä

      Aloituksen tekijä kysyi Savan renkaista ja Pirellien vaihtamista niihin. Omat Pirellini nyt alla kolmatta kesää (vuodessa ajan 30.000 tkm) ja ovat nyt aika silestonit. Jos Savat kestävät sen kaksi kesää näillä kilometreillä, niin hinnan ero sulaa siinä. Ihan sama kummat valitsee. Pirellit ovat kuitenkin ns. "merkkirenkaat".

      • Nomietitään

        Savan omistaa Goodyear, Pirellin ostivat kiinalaiset kokonaisuudessaan. Ei merkitse välttämättä mitään, mutta merkitsee tasan yhtä paljon kuin renkaan "merkki". Pirellin renkaat ovat aina muutenkin olleet hieman italialaisia laadultaan ja suunnittelultaan, on tarkkaa ohjautuvuutta ja urheilullidsen jämäkkiä runkoja mutta muut ominaisuudet vaihtelevat varsin randomisti. Onkin mielenkiintoista nähdä pakottaako uusi omistaja tasaisempiin ominaisuuksiin.

        http://www.tyrepress.com/2015/10/pirelli-is-now-chinese-owned/


      • Cruzeideri
        Nomietitään kirjoitti:

        Savan omistaa Goodyear, Pirellin ostivat kiinalaiset kokonaisuudessaan. Ei merkitse välttämättä mitään, mutta merkitsee tasan yhtä paljon kuin renkaan "merkki". Pirellin renkaat ovat aina muutenkin olleet hieman italialaisia laadultaan ja suunnittelultaan, on tarkkaa ohjautuvuutta ja urheilullidsen jämäkkiä runkoja mutta muut ominaisuudet vaihtelevat varsin randomisti. Onkin mielenkiintoista nähdä pakottaako uusi omistaja tasaisempiin ominaisuuksiin.

        http://www.tyrepress.com/2015/10/pirelli-is-now-chinese-owned/

        No eihän se merkki sinänsä mitään takaa, mutta kyllä Pirellit ovat keskimäärin parempia ja kestävämpiä olleet kuin halparenkaat. En nyt sano Savasta, kun en muista niiden kestävyysarvioita.
        Goodyear omistaa Savan, mikä tarkoittaa, että se on Goodyearin halpabrändi, jonka ei siis ole tarkoituskaan kilpailla parhaiden kanssa, vaikka nyt vahingossa niin kävikin. Goodyear melko varmasti pyrkii myymään parhaat renkaat omalla nimellään. Hinta/laatu-suhde on sitten oma lukunsa, siinä Sava voi hyvinkin pärjätä.
        Kiinalaiset tuskin ovat pelkällä omistuksellaan pystyneet vielä pilaamaan Pirellejä, rahalla ovat voineet parantaakin asioita tehtaalla. Pirelli on joka tapauksessa kyseisen konsernin ykkösbrändi, millä yritetään kilpailla parhaiden kanssa.

        Eli todennäköisenä pidän, että Pirellit ovat parempia kuin Savat. Samaa tuntematta todennäköisesti Pirellit myös kestävät paremmin, mutta parashan asia on selvittää ennen ostoa, eikä vain arvailla brändien perusteella.
        Tässäpä sitä tietoa:
        http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-ADAC-Tyre-Test-185-65-R15.htm

        Savan kesto sai arvosanan 8, kuten moni premium-merkki, ja kiinalainenkin. Michelinin Energy Saver 10. Pirelliä ei mukana.

        http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Sava/intensa-hp.htm

        Kommenteissa Savan kestoa kehutaan, toisaalta arvioiden keskiarvon mukaan kestossa ei kehumista.

        http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-ADAC-Tyre-Test-225-45-R17.htm

        Sava uhp oli jopa koko testin kestävin, voitti Pirellin siltä osin 10,4 - 7,4. Michelin 6,4.

        Eli ei nyt äkkipäätä vaikuta Savojen kesto olevan ongelma.


      • kelpoisia
        Cruzeideri kirjoitti:

        No eihän se merkki sinänsä mitään takaa, mutta kyllä Pirellit ovat keskimäärin parempia ja kestävämpiä olleet kuin halparenkaat. En nyt sano Savasta, kun en muista niiden kestävyysarvioita.
        Goodyear omistaa Savan, mikä tarkoittaa, että se on Goodyearin halpabrändi, jonka ei siis ole tarkoituskaan kilpailla parhaiden kanssa, vaikka nyt vahingossa niin kävikin. Goodyear melko varmasti pyrkii myymään parhaat renkaat omalla nimellään. Hinta/laatu-suhde on sitten oma lukunsa, siinä Sava voi hyvinkin pärjätä.
        Kiinalaiset tuskin ovat pelkällä omistuksellaan pystyneet vielä pilaamaan Pirellejä, rahalla ovat voineet parantaakin asioita tehtaalla. Pirelli on joka tapauksessa kyseisen konsernin ykkösbrändi, millä yritetään kilpailla parhaiden kanssa.

        Eli todennäköisenä pidän, että Pirellit ovat parempia kuin Savat. Samaa tuntematta todennäköisesti Pirellit myös kestävät paremmin, mutta parashan asia on selvittää ennen ostoa, eikä vain arvailla brändien perusteella.
        Tässäpä sitä tietoa:
        http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-ADAC-Tyre-Test-185-65-R15.htm

        Savan kesto sai arvosanan 8, kuten moni premium-merkki, ja kiinalainenkin. Michelinin Energy Saver 10. Pirelliä ei mukana.

        http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Sava/intensa-hp.htm

        Kommenteissa Savan kestoa kehutaan, toisaalta arvioiden keskiarvon mukaan kestossa ei kehumista.

        http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-ADAC-Tyre-Test-225-45-R17.htm

        Sava uhp oli jopa koko testin kestävin, voitti Pirellin siltä osin 10,4 - 7,4. Michelin 6,4.

        Eli ei nyt äkkipäätä vaikuta Savojen kesto olevan ongelma.

        Sava on jo vuosia ollut paremmalla puoliskolla sakemannien testeissä, joten mikään "vahinko" ei ole kyseessä, toinen kelpo rengas on Goodyearin toinen tytärmerkki Debica, jolle myös annetaan GY:n edellisen malliston teknologia ja seokset käyttöön. Vrt. Michelin ja Kleber/BfGoodrich. Linkittämässäsi testissä Sava oli Micheliniä parempi, mitä tosin oli myös kiinalainen Infinity.

        Pirelliä ovat historiallisesti aina vaivanneet epätasaiset ominaisuudet, sen voi nähdä jo jos on lukenut pelkästään kotimaisten lehtien testit viimeisen parin kymmenen vuoden ajalta.


    • GTRadial

      Eräässä nimeltä mainitsemattomassa rengasliikkeessä myyjä väitti maakuntakaupunkimme taksien siirtyneen vallan kiinassa valmistettuihin kesärenkaisiin. Kaippa tuossa perääkin on....

      • Tottaon

        Kyllä siinä on perää. Tiedän monia taksiautoilijoita jotka pärjää kaupunki rälläyksessä yhtä hyvin halpiksilla kuin kalliilla.


      • Aivan.oikein

        Varsinkin kesärenkaista puhuttaessa nuo kinuskit ajavat kyllä asiansa. Taksareiden on pakko ajatella taloudellisesti. Se on kesä ja renkaat. Ajoa tulee paljon ja joka kesäksi uudet renkaat alle. Eivät asiakkaat mieti, mitkä renkaat siellä auton alla pyörivät.


      • cruzeideri
        Aivan.oikein kirjoitti:

        Varsinkin kesärenkaista puhuttaessa nuo kinuskit ajavat kyllä asiansa. Taksareiden on pakko ajatella taloudellisesti. Se on kesä ja renkaat. Ajoa tulee paljon ja joka kesäksi uudet renkaat alle. Eivät asiakkaat mieti, mitkä renkaat siellä auton alla pyörivät.

        Toisaalta eivät taksarit aina autoa valitessa välttämättä taloudellisinta vaihtoehtoa mieti. Renkaiden merkkiä harva ulkopuolinen muistaakaan tarkistaa, joten se ei ole vastaava egoasia kuin auton merkki.

        Kaupunkitaksi kyllä kesän aika hyvin pärjää millä vaan renkailla, kun valtaosa ajosta hitaammissa nopeuksissa.
        Joskus vaan säästöstä ei tule säästöä, jos kiinalainen ei kestäkään lähellekään yhtä pitkään kuin Michelin. Mutta aika usein kiinalaisissa kesto ihan kohdillaan eli aitoakin säästöä voi saada.


    • Tein_valinnan

      Kattelin hintoja ja totesin, että Savat ja Kumhot ovat suunnilleen saman hintaisia. Kumhoja on paremmin tarjolla Suomen niemellä, joten nyt on alle laitettu Kumhot. Eiköhän ne samassa sarjassa suurinpiirtein pyöri laadullisesti. Mustia ja pyöreitä.

    • Anonyymi

      Moi.Erittäin äänekkäät renkaat

      • Anonyymi

        Ja kommentoit sitten 2017 ketjua, hölmö.
        Renkaat muuttuvat lähes vuosittain ja vaikka mallinimi tai kuvio ei muutu, niin muutoksia saatetaan tehdä rankenteeseen jne...
        Sava on tyypillinen halparengas jonka laatu vaihtelee todella paljon eri mallien ja vuosien välillä, koska heillä ei ole resursseja kunnollisiin testeihin. Sava on joskus pärjännyt jollain renkaalla joissain vertailuissa ja taas seuraavana vuonna ollut ihan hännillä. Vähän kuin joku kinki joka on joskus pärjännyt hieman 7 vuotta sitten ja sitä sitten mainostetaan seuraavat 20 vuotta, vaikka nykyiset renkaat ovat kaikkein surkeimpia(Vannetukku).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kommentoit sitten 2017 ketjua, hölmö.
        Renkaat muuttuvat lähes vuosittain ja vaikka mallinimi tai kuvio ei muutu, niin muutoksia saatetaan tehdä rankenteeseen jne...
        Sava on tyypillinen halparengas jonka laatu vaihtelee todella paljon eri mallien ja vuosien välillä, koska heillä ei ole resursseja kunnollisiin testeihin. Sava on joskus pärjännyt jollain renkaalla joissain vertailuissa ja taas seuraavana vuonna ollut ihan hännillä. Vähän kuin joku kinki joka on joskus pärjännyt hieman 7 vuotta sitten ja sitä sitten mainostetaan seuraavat 20 vuotta, vaikka nykyiset renkaat ovat kaikkein surkeimpia(Vannetukku).

        Siinä toinen hölmö kommentoimassa, tiedätkö minkä rengasvalmistajan "sisar" merkki Sava kyseessä? Kyllä siellä resursseja riittää ja esim. kitkarenkaissa menestynyt hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä toinen hölmö kommentoimassa, tiedätkö minkä rengasvalmistajan "sisar" merkki Sava kyseessä? Kyllä siellä resursseja riittää ja esim. kitkarenkaissa menestynyt hyvin.

        Ei ole mitään merkitystä minkä merkin sisaria ovat kun isot ostavat pieni valmistajia ja jatkavat omalla tyylillään. Hölmö olet sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään merkitystä minkä merkin sisaria ovat kun isot ostavat pieni valmistajia ja jatkavat omalla tyylillään. Hölmö olet sinä.

        Sinä olet oikea latvalaho, mitään tolkkua saa kirjoituksestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet oikea latvalaho, mitään tolkkua saa kirjoituksestasi.

        No kerrotaan sitten yksinkertaiselle sopivan helpolla selkokiellä. Iso tunnettu rengasmerkki ostaa pienen yrityksen, niin sitä pientä kutsutaan sisaryhtiöksi. Se voi toimia kaupan jälkeen usein lähes itsenäisesti, sillä siinä ostetaan yleensä markkinaosuutta tietyltä markkina-alueelta, eli tässä Savan tapauksessa "ns. itämarkkinoilta". Joskus kilpailija ostetaan vain pois markkinoilta ja nimi poistuu siten markkinoilta.
        Oliko riittävän selkeästi ja helposti kerrottu? Jos et ymmärtänyt vielä, niin kysy äidiltäsi neuvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä toinen hölmö kommentoimassa, tiedätkö minkä rengasvalmistajan "sisar" merkki Sava kyseessä? Kyllä siellä resursseja riittää ja esim. kitkarenkaissa menestynyt hyvin.

        GoodyearDunlopSava tyres.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kerrotaan sitten yksinkertaiselle sopivan helpolla selkokiellä. Iso tunnettu rengasmerkki ostaa pienen yrityksen, niin sitä pientä kutsutaan sisaryhtiöksi. Se voi toimia kaupan jälkeen usein lähes itsenäisesti, sillä siinä ostetaan yleensä markkinaosuutta tietyltä markkina-alueelta, eli tässä Savan tapauksessa "ns. itämarkkinoilta". Joskus kilpailija ostetaan vain pois markkinoilta ja nimi poistuu siten markkinoilta.
        Oliko riittävän selkeästi ja helposti kerrottu? Jos et ymmärtänyt vielä, niin kysy äidiltäsi neuvoa.

        Katso, kirjoitustaitosi löytyi. Oot kyllä kova, kysy äidiltäsi. Oikein 2017 viesti ketjuun kun joku vastasi, päreet paloi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet oikea latvalaho, mitään tolkkua saa kirjoituksestasi.

        Ovatko kaikki kirjoittajat lastentarhassa,antakaa ihmisten ostaa mitä haluavat,saatte pian sydärin kun kiihdytte turhasta


    • Anonyymi

      205/55/16 sava kesärengas ja aivan hirveä rengaskumu autossa. Jyrinä kumina on todella väsyttävä. Vaihdettu INTERTRAC TC515 205/60-16 92V KESÄRENGAS jolla ajeltu nyt400 km ja positiivisen yllättynyt. Hiljainen ja hyvä ajaa. En sava metkkiä osta ellei ole hyvä käyttösuositus. Muutenkaan ei enää matalia vaan pykälän korkeaprofiilisimpia mitä autoihin mahtuu. Esim 235renkaita ei ellei olo suuri auto. Volvo xc 60 ei ole suuri auto.

      • Anonyymi

        Jos pelkää kuminaa, niin pehmeä ja mukava rengas olisi Kumho.
        Kumhon valmistama halvempi malli Zetum on jonkin verran äänekkäämpi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      90
      3777
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1969
    3. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      87
      1793
    4. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      144
      1652
    5. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      162
      1483
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1478
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      98
      1463
    8. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      167
      1412
    9. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      100
      1334
    10. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      86
      1297
    Aihe