Koira ei näe, ei kuule minua lenkillä, mitä tehdä?

Saremias

On vuoden ikäinen. Vetää, minä pysähdyn, koira katsoo minua ja jatketaan. Ei vedä, mutta kohta, vetää ja taas sama homma. Oppii, kyllä, hyvä niin. Sitten vaikeaa, kun tulee koira vastaan. Osan kanssa ei mitään ongelmaa, mutta osaa kohti vetää kovasti, alkaa murisemaan ja haukkumaan. Jos on enemmän koiria lähellä, on haukunta ja murina välillä kovaa, ei jatkuvaa, mutta osalle pistää haukunnat päälle. On uroskoira. Mitään ei ennen vuoden ikää ollut, kaikki oli hyvin. Kotona uskoo paljon, mutta ulkona monien hajujen seassa ei tunnu kuuloa olevan ollenkaan.

14

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulutustatreeniä

      Lenkitä paljon alueilla jossa muita koiria.Mee mätsäreihin,ni siellä niitä on paljon.
      Ja jos lähellä koulutusta,hakeudu sinne.Rähjäävää koiraa ei voi,eikä kannata toisen koiran luo päästää.Vanhemmat ei sen rähinöitä jaksa,ja antavat selkää,purevat oikeasti.Ja se vain pahentaa koirasi käytöstä jatkossa.Koirasi on epävarma,eikä luota että sinä hoidat ohitukset.Joten se yrittää itse sen hoitaa rähisten,ja muita uhkailleen,jotta eivät tule lähelle.Eikä kukaan koiraansa tuokkaan,joten se onnistuu siinä.
      Sinun on itse otettava johtajan asema,nyt se on koirallasi.Sinun on päätettävä mistä lenkillä kuljetaan,ja vietävä koirasi vaan reippaasti päättämääsi suuntaan,koirasi temppuilusta välittämättä.Älä ainakaan ala väistelemään,ja kääntyilemään poispäin muista koirista,tai kiertelemään niitä,sillälailla ilmoitat koirallesi,että olet heikko,ja pelkäät vastaantulijoita,joten koirasi puolustaa teitä sitten suu vaahdossa jatkossakin.
      Älä pysähtele,älä vaihda suuntaa,tai käänny pois kun muita koiria on tulossa.Vaan ota koira hallintaasi,ja ohita kävelytiellä vastaantulijat niin että koirasi ei niiden lähelle pääse,vaikka yrittäisikin.Jos ei tavallisella pannalla tunnu onnistuvan,hommaa kuonopanta,ja kävelytä kuonopannalla reippaasti ohi muista koirista.Älä itse edes ole huomaavinasi muita koiria,voit vaikka hyräillä iloisena,tai höpötellä itseksesi jotain.ÄLä ole jännittynyt tai hermostunut.Kävele,ja liiku reippaalla vauhdilla, ja ole niin kuin et itse edes huomaisi,tai välittäisi muista koirakoista.

      Kun koira on nuori,se tarvitsee paljon liikuntaa,ja muitakin virikkeitä.Joten tee sille vaikka hajujälkeä omaan pihaan tai johonkin ojan penkkaan,nakilla tai makkaralla voit tehdä.Ja annat koiran sitten kulkea jäljen,ja löytää sen pästä makkaran yms.
      Sisällä istutakoiraa paikallaan,vie vaikka herkkuja piiloon,ja käske sitten etsiä.
      Treenaa tottelevaisuutta pieniä hetkiä päivittäin,istu,sivulle,maahan ja paikallaan oloa.Sekä noissa liikkeissa paikallaan pysymistä niin,että itse menet hiukan kauemmas,vaikeuta pikkuhiljaa.
      Ota koiraa monenlaisiin paikkoihin mukaan,mutta pidä se hallinnassasi.Voit myös kävelyttää tuttujen koirien kanssa lenkkejä yms.

      • Ytimekäsvastaus

        En pyytänyt luentoa, vaan ytimekkään vastauksen.


      • Aloittajan

        Kiitos pitkästä ja hyvästä infosta. T. Aloittaja.


    • taaskosakuongelmaa

      Onko tää se hyppivä saku taas,jonka omistaja syyttää vastaantulijoita koiransa ja itsensä ongelmista?

      • Aloittajan

        Ei ole saku. T. Aloittaja


    • valonnähnyt

      Onko koira hallinnassa jos sitä pidetään fyysisesti lähellä? Koira pitäisi saada vetämättömäksi ja esto olla kiristämättä hihnaa ennen kun mennään ohituksiin. Oletteko nähneet löysällä hihnalla kulkevaa rähjäävää koiraa? Pysähtelemällä ei saa vetämätöntä eikä rähjäämistä kuriin. Koirat keskustelevat toisilleen ja jos ei sitä ymmärrä mitä puhuvat eleiillään, ei ole mitään jakoa pärjätä haastavalle koiralle. Kiihtyminen, vetäminen, ruopiminen, siitä on hihnarähjän elkeet. Tuommoisen omistaja tottelee koiraa ja ongelmia on myös muualla kuin ulkoilutustavassa. Kunnon kouluttajalta ratkaisu kaikkiin ongelmiin samalla kertaa.

    • TyhmätOmistajat

      Olet osaamaton ja koira ei sovi sinulle. Anna se pois, jollekin jolla on älyä.

      • Tyhmällevastaajalle

        Kiitos tiedosta. Et taida ymmärtää elämästä, mutta ehkä sinun pitäisi mennä kouluun ja oppia jotain. Minulla on hyvä koira ja sopii meille ja osataan kyllä. Älä arvioi kaikkea yhden asian takia.


    • vetoapu

      Taasko se alkaa ”sama paska, mutta eri paketissa.”

    • Säälittävää

      Koirasi on vuoden ikäinen. Vetää, murisee ja haukkuu, eikä tunnu kuuloa olevan ollenkaan. Toisin sanoen se on tyhmä. Sinulle koira ei sovi, koska teet siitä vielä tyhmemmän. Et osaa käsitellä ja opettaa sitä, vaan kyselet epätoivoisena eri palstoilta neuvoja kaikista yksinkertaisempaan koulutusasiaan. Et taida osata yhtään mitään.

      • Onnitäällä

        En kysele eri palstoilla neuvoja. En ole koskaan kysynyt mitään. Harmi, kun sinulla on huono itsetunto, että pitää joka palstalla kirjoituksesi mukaan haukkua kaikkea. Elämäsi ei ole kunnossa. Apua voi hakea, jos elämä on hukassa, kuten kirjoituksestasi huomaa. Lue aloitus tarkempaa tai hae koulutusta ymmärtämiseen, jos et ymmärrä. Voi teitä joille elämä on noin hankalaa.


      • halvatun_liripää
        Onnitäällä kirjoitti:

        En kysele eri palstoilla neuvoja. En ole koskaan kysynyt mitään. Harmi, kun sinulla on huono itsetunto, että pitää joka palstalla kirjoituksesi mukaan haukkua kaikkea. Elämäsi ei ole kunnossa. Apua voi hakea, jos elämä on hukassa, kuten kirjoituksestasi huomaa. Lue aloitus tarkempaa tai hae koulutusta ymmärtämiseen, jos et ymmärrä. Voi teitä joille elämä on noin hankalaa.

        Saatko jotain tyydytystä tuosta trollaamisesta joka palstalla..


    • valkkaritreenari

      Mikä rotu?....vaikea neuvoa jos ei tiedä viettejä ja vaistoja joita siihen on jalostettu.
      Onko teillä ollut ennen koiria,ja kokemusta koirien koulutuksesta,samoista roduista,muista?

      Jos koira on ei jalostukseen käytettävä,leikautus rauhoittaisi sitä,ja alkaisi olla kuulolla enemmän.Jotkut siis leikkuuttaa koiran,jolla ei ole tarkoitus teettää pentuja,eikä tarkoitus osallistua tapahtumiin,jossa leikkaus haittais.

      Koulutukseen kannattaa hakeutua, sieltä saa hyviä vinkkejä, ja saa harjoitella koiraporukassa.Kannattaa kuitenkin valita kouluttaja tarkkaan,ettei mene rahat haaskuun.Itse olen köäynyt kaikkien nuorten koirien kanssa, ja olen niistä mielestäni hyötynyt.Kotona olen treenannut oppien mukaan,ja saanut apua innokkuuteen ohituksissa.Meillä kun kaikkien kaveri koira, luuli elkuun että kaikkia sillä on oikeus moikata.Ei siis rynninyt,haukkunut ,veti vain luo häntä innosta viuhuen.Eihän se tuttujen koiria haitannut, mutta minua itseä, kun lenkeillä oli alkuun hankalaa ohitella muita vieraita koirakoita.Koirani kun oli voimakas nuori uros.

      Meit koulutuksessa opetettiin niin,et herkku maahan kauemmas koirasta.Omalle kävely reitille.Ja kävellään siitä herkusta koira rinnalla ohi, sanoen koiralle OHI.Ja kun koira sitten osasi ohittaa herkun sitä huomioimatta,niin kädestä palkittiin herkulla ja kehuttiin.Maahan olevaan herkkuun ei koiraa päästetty,vaan kielettiin sanomalla OHI.Ja harjoituksen lopuksi maassa oleva herkku kerättiin pois,ei annettu koiralle,jottei ala sitä kärkkymäänkään.
      Ja kun koira selviytyy herkun ohituksesta hienosti, kun sille sanotaan OHI, se saa aina palkan kädestä herkkuna,ja kehut.Koira oppii muutamasta toistosta jo tuon herkusta huomioimatta/sitä tavoittelematta ohituksen.Joten tällä tekniikalla oppii nopeasti.

      Kun herkun ohitukset toimivat,alettiin muita ohituksia harjoitella samoin.OHI sanalla ohitettiin ensin vaikka helpompi kävelijä tai pyöräilijä,ja palkittiin taas kädestä ja kehuin.Ja sitten koirien ohitus samoin.
      Eli itse päättää jo ajoissa, kohtaako koiran mahdollisesti, vai meneekö ohi.Ja sitten pysyy päätöksessään,vaikka vieraan koiran omistaja haluaisikin jäädä nuuskuttelmaan.Niin vaikka toisella kerralla sitten,ja sanoo vieraalle että nyt hatrjoitellaan ohituksia.
      Voi itse valita ne haisteltavat koirat , kun tuntee ne vieraat koirat.
      Meillä tuo tehosi hienosti.Koira hoksas jutun tosi nopeesti,ja saatiin ohitukset hallintaan.Ei varmaan sovi kaikille koirille,ja tuotakin on osattava harjoitella oikein ja johdonmukaisesti.Muuten se ei varmastikkaan toimi.Joten jos tuota keinoa ohituksien avuksi kokeilee,niin tarkkaan tekee ohjeiden mukaan.

    • yksimonistaohjeista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe