Viimeiselle matkalle...

Tulevaisuuden haaste, minne haudataan suomalaiset muslimit?

Nythän kaikilla uskovilla tai uskottomilla on oikeus hautapaikkaan seurakuntien hautausmailla.

Muslimille tämä ratkaisu ei kelpaa.

Hautuumaiden kaavoituksiin pitäisi tehdä muutoksia, koska muslimit eivät halua vääräuskoisten kanssa samoille makuusijoille. Lisäksi haudat pitäisi sijoittaa siten, että..... niin en nyt muista oliko pää vai jalat mekkaan päin, mutta kuitenkin.

Omia hautuumaita he eivät ole halukkaita rakentamaan vaan valtion pitää maksaa heidän viimeiset leposijat.

Rasistinen Suomi 100-vuotta.

36

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole oikeaa tietoa ex kirkonkirjoilla olevilla on Ruotsissa oma hautausmaa jos niin voi sanoa ja ei kirkossa olevilla oma osasto, vähän samaa tyyliä missä maakaavat punaiset.

Ehkä olen väärässä? Suomi taitaa olla samaa karjaa....

• Kyllä meidän hautausmaalla ovat kirkkoon kuuluvat, siitä eronneet ja koskaan kirkkoon kuulumattomatkin ihan sikinsokin samassa hautausmaassa.

• Yks.sama

Haudassa makaa jätteet kun sielu on vilahtanut taivaaseen tai lämmälle puolelle jossa on parhaat kaverit.

• soitetaan.paratiisi

Paratiisista olen minäkin varannut kämpän ja muutaman naispalvelijan (vaikka syrjiä ei saisi).
        Saa nähdä kuinka käy kun sinne on ennakkovarauksia tosi paljon. Kuulemma pitkät jonot kuin kaupungin vuokra-asuntoa hakiessa.

Voi olla, että joudun tyytymään maallisempiin vaihtoehtoihin, eikä jää pelkoa vastikkeellisuudesta, että paratiisi paikan saadakseen joutuisi tekemään jotakin tyhmää.
        Ja maallisissa hautajaisissa voi soittaa vaikka Pepe & Paradisea.

• tuhkautuva

Hyvä kysymys!
      Itse ei kirkkoon kuuluvana olen pyytänyt polttohautausta ja tuhkat voi sirotella mihin vaan. Mieluummin johonkin kaiken kansan puiston puun juurille ravinnoksi.
      Minun mielestäni muslimeille voisi suositella polttohautausta ja tuhkat annettaisiin omaisille. Omaiset vainajan etukäteispäätöksen mukaisesti sitten siirtävät tuhkat sinne minne vainaja on toivonut tai jos toivetta ei ole niin paikalle johon vainalle on muistoja.

• Lainaus

"Islamin mukaan ruumiin polttaminen on kielletty. Niinpä tuhkaus ei tule kysymykseenkään. Tästä syystä hyvinkin ennenaikaisesti syntynyt sikiökin on haudattava, polttaminen ei tule kysymykseen. Kahteen kerrokseen hautaaminen ei myöskään tule kysymykseen. Suomen lainsäädäntö ei salli hautaamista ilman arkkua. Islam velvoittaa hautajaisiin osallistuvat huolehtimaan heti myös haudan peittämisestä."

• korpikirjailija kirjoitti:

Lainaus

"Islamin mukaan ruumiin polttaminen on kielletty. Niinpä tuhkaus ei tule kysymykseenkään. Tästä syystä hyvinkin ennenaikaisesti syntynyt sikiökin on haudattava, polttaminen ei tule kysymykseen. Kahteen kerrokseen hautaaminen ei myöskään tule kysymykseen. Suomen lainsäädäntö ei salli hautaamista ilman arkkua. Islam velvoittaa hautajaisiin osallistuvat huolehtimaan heti myös haudan peittämisestä."

Oikein tarkasti Islamin mukaan vainajalle ei saa tehdä ruumiinavaustakaan, vainaja on haudattava 36 tunnin sisällä kuolemastaan, hautajaisissa saa olla vain miehiä ja naiset saavat mennä haudalle vasta kolmen päivän kuluttua hautaamisesta ...

Hauta on oltava "neitseellisessä maassa", paikassa, minne ei ole koskaan ketään haudattu aikaisemmin. Mutta onkos sellaista paikkaa olemassakaan, niin paljon kun ihmistä ja eläintä on kuollut kautta aikojen. Ainakin kastemato sinne on saattanut kuolla ja mädäntyä aikojen saatossa.

• levätköön.rauhassa
        korpikirjailija kirjoitti:

Lainaus

Kiitos tarkennuksesta. Näin ollen suosittelen, että hyväksytään laki, jossa velvoitetaan muslimien omaiset/lähimmäiset toimittamaan vinajan ruumiin pois Suomessa. Siinä tapauksessa ellei vainajalla ole omaisia/lähimmäisiä annetaan lain määräämänä vainaja haudattavaksi juutalaisten hautausmaalle.
        Suomella ei tule olla velvollisuutta varata maa-alueita muslimiväestölle.

• 1eero

Niinkö, tuhkat otettaisiin pakkosäilöön virallista päätöstä odottamaan, kielteiden päätös ja kyyti lentokoneella lähtömaahan poliisisaattuessa niinkö, onko taattu ettei vihamieliset tahot heitä tuhkia tuuleen niinkö, mitä tähän sanoo Ristikko jos tuhkat on heitetty taivaan tuuliin.

• henrjii

mielestäni laveri puussa olisi hyvä
      saisi korpit nokkia, ja jos se ei haluta,niin
      sitten tuhkaus

• Ainakin Tukholmassa on heille aidan kanssa eristetty hautausmaasta yksi osa.
      Eikös juutalaisillakin ole omansa? Ortodokseilla?

Ei kaikilla hautausmailla näy olevan sellaista muslimien omaa aluetta, eikä ne kaikki muslimit olekaan yhtä tarkkoja hautapaikastaan.

• Muslimien hautauksissa on tärkeitä seuraavat asiat:

- vainajan kunnioitus

- hautapaikan on oltava vainajan arvoinen, esim. märkä paikka ei käy

- haudalle ei ole määrätty tarkkoja mittoja

- haudalle on jäätävä kumpu merkiksi

- haudan pää- ja jalkapuolelle asetetaan kivet tms. merkiksi

- haudalle ei saa astua jalalla

- Muslimihautausmaalle ei saa haudata ei-muslimia.

• Olen tavannut monia muslimeja ovat samanlaisia ihmisiä kun kaikki muutkin.

• Eikös luterilaisillakin ollut joskus niin, ettei "siunattuun maahan" haudattu muita kuin lut.kirkkoon kuuluvia?

• xx9 kirjoitti:

Olen tavannut monia muslimeja ovat samanlaisia ihmisiä kun kaikki muutkin.

Muslimeissa on yhtä monen asteisia uskovia kuin kristityissäkin.

Osa heistä on hyvinkin fanaattisia koraania noudattavia joka pienin piirroin ja osa taas ihan vain muotouskovia muslimeja, jotka saattavat käydä moskeijassa (jos niin käyvät sielläkään), polttaa tupakkaa, ottaa huikat silloin tällöin, syödä sikaa, olla välittämättä paastoajoista ja sellaista.

• viinaa.ei.juotu

Pitää koraaninsa eli pitää kutinsa, paikkansa, toden.
        Tunnen monia maallistuneita ns. muslimi aatteeseen syntyneitä, joille kyseinen uskonto on vain muodollisuus. He kunnioittavat sitä mutta elävät länsimaalaisesti. Heitä olen tavannut eri työtehtävissä jne. Minulla olisi montakin huvittavaa tapausta kertoa, kuinka he keksivät omia kujeita ja oikopolkuja esim ramandan aikaan. Että voi niin kuin syödä sämpylän päivällä kun poistuu niin ja niin monta kilometriä tietyltä alueelta. Minusta se oli hauskaa ja sain heitä rikkomaan rajojaan muissakin toimissa kuten tupakointi.

• kaupunkilainenaina

Helsingissä ja Turussa on ainakin islaminuskoisille omat hautausmaat. Olleet siellä iät ja ajat. Vähän te tiedätte ja olette jo kuuskymppisiä.

• henrjii

joo hyvä lähetetään sinne

• En tiennyt mitään ennen tätä päivää. Sain kuulla vasta nyt ja olen seitenkymppinen.

Sen olen aina tiennyt, että eri uskontokunnilla on omat itse hoitamansa hautuumaat, mutta nyt kuulin, että muslimille ei kelpaa yhteiset lavitat. Ja, että eivät halua osallistua maaseutujen hautaismaiden kustannuksiin.

En tiennyt mitään ennen tätä päivää. Sain kuulla vasta nyt ja olen seitenkymppinen.

Sen olen aina tiennyt, että eri uskontokunnilla on omat itse hoitamansa hautuumaat, mutta nyt kuulin, että muslimille ei kelpaa yhteiset lavitat. Ja, että eivät halua osallistua maaseutujen hautaismaiden kustannuksiin.

Etkö korpikirjailija ole lukenut Helsingin Sanomien kuolinilmoitussivuja?
        Iät ja ajat jotka itse olen niitä silmäillyt, on ilmoituksia joissa kerrotaan, että vainaja haudataan islamilaiselle hautausmaalle.
        Ja nopeasti.

• Ancelina kirjoitti:

Etkö korpikirjailija ole lukenut Helsingin Sanomien kuolinilmoitussivuja?
        Iät ja ajat jotka itse olen niitä silmäillyt, on ilmoituksia joissa kerrotaan, että vainaja haudataan islamilaiselle hautausmaalle.
        Ja nopeasti.

Ei tiennyt ja toisekseen kuolinilmoitukset eivät ole olleet pitkään aikaan luettavissani. Luen maailman uutisia netistä.

Koska asun Korvessa meillä asia on tullut ajankohtaiseksi vasta viime vuosina.

Tiedätkö taustoja, onko muslimiyhteisö itse hautuumaan rakentaja ja ylläpitäjä?

Ei tiennyt ja toisekseen kuolinilmoitukset eivät ole olleet pitkään aikaan luettavissani. Luen maailman uutisia netistä.

Koska asun Korvessa meillä asia on tullut ajankohtaiseksi vasta viime vuosina.

Tiedätkö taustoja, onko muslimiyhteisö itse hautuumaan rakentaja ja ylläpitäjä?

Ainakin islamilainen seurakunta ylläpitää ja hoitaa hautausmaata, netistä löytyy paljonkin tietoa, mm. hautaamistavoista.

• Ancelina kirjoitti:

Ainakin islamilainen seurakunta ylläpitää ja hoitaa hautausmaata, netistä löytyy paljonkin tietoa, mm. hautaamistavoista.

Tutkin jo eilen ja nuo liitteet kommenteissani ovat netistä lainattuja. Muslimien hautausmaan rakentaminen ja sen ylläpitäminen on uusi kiistanalainen asia täällä korvessa. Muslimiyhteisö haluaa valmiiseen "pöytään".

• PerustakaaUusiaMyös

Helsingissä on monenlaisille uskontokunnille omat hautausmaat. Miksei muuallekin voitaisi perustaa sellaisia tarpeen mukaan?

• MinneSinutSitten

No mihin sinut haudataan? Joko tiedät? Oletko itse päättänyt?

• Minut tuhkataan ja tuhka sirotellasn paikkaan joka ei sido läheisiäni pyhiinvaellusmatkoihin 😊

• Sydämmen vastaus liityn taas kirkkoon ja tuhkan vaimoni viereen jota hän toivoo näin luulen asian olevan.

Sieluilla-hengillä on toinen ulottuvuus siis valo- toinen elämä.

• Saathan sinä tuhkasi vaimosi viereen vaikka et liittyisi kirkkoonkaan, jos siinä on hautapaikkaa ja yleensähän tuhkattujen haudoissa on.
        Sielusi ja henkesi kannalta kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä.

• Xx9 ....rakkaan tuhka levitettäköön tuhkani päälle.

• Jotain.rajaa

Mitä! Meinaatteko vielä tuhkanakin...että tuhkat pöllyää.
        Entä jos rakas joutuu tuhkaksi ensin.

• Muslimin.kauhistus

Joutua haudatuksi persun viereen.

• Miksi tein tämän aloituksen.

Olin tänään pukemassa ja laittamassa vainajaa arkkuun.

Opin kristinuskon opit, miten vainaja puetaan, miten hänet kuljetetaan jalat edellä ja miksi taas pää edellä.. Upea opettajani neuvoi ja kertoi minulle myös eri uskontokuntien tapoja.

Nyt kynttilät palavat rakkaan ihmisen muistolle, hyvää yötä.

• yöt.yönä

sammuta ne kynttilät yöksi, turvalllisuus riski.
        äl perhana polta laiturias.

osanotto edesmenneen johdosta, leijukoon sielu ikuisen vapauden tuulissa, kunnes maailmanloppu meidät mustaksi aukoksi jättää.

• korpikirjailija
        Osanottoni. Lesken

• yksilesken kirjoitti:

korpikirjailija
        Osanottoni. Lesken

Kiitos.

Vainajan pukeminen ja arkkuun laittaminen oli minulle uusi kokemus. En ole ollut aikaisemmin kykenevä tätä tekemään. Hautaustoimiston omistaja oli rauhallinen mies. Hän neuvoi minua ja sain osallistua jokaiseen työaiheeseen. Ruumiin käsittelyssä on tiukat säännöt, jotka pohjautuvat kunnioitukseen. Kun vainaja oli puettu nostimme arkun autoon, suomenlipun auton pieneen salkoon ja ajoimme Valon kappeliin Paltaniemelle. Jätimme arkun kappelin kylmiöön odottamaan myöhempiä seremonioita.

Olin koko arkkuun laittamisen ajan rauhallinen eikä tunnereaktiot päässeet pintaan. Illalla kun istuin yksin ja sytytin kynttilät anopin muistoksi tunteet laukesivat, itkin vuolaasti.

• Järkihoi

Maassa maan tavalla. Jos suomalaiset säädökset ruumiin hautauksesta eivät kelpaa joillekin uskontoryhmille, niin järjestäkööt itse omalla kustannuksellaan hautauksen siinä maassa (valtiossa) jonka katsovat hyväksi. Tässä kulkee raja joka pitäisi jokaiselle matulle selvittää jo turvapaikkaa hakiessa, eikä myöhemmin selvitellä asiaa heille suomalaisen juristilauman avulla ja meidän veronmaksajien kustannuksella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      142
      3497
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      4
      2493
    3. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      85
      2196
    4. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      138
      1850
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      129
      1812
    6. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      28
      1729
    7. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1395
    8. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1339
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1196
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      159
      1111
    Aihe