Olenko nyt raitis ?

Raitisko

Koska jo kaksi kuukautta olen ollut tupakoimatta, alkoholia en ole ostanut mies muistiin ?

54 vuotta tupakoin ja nyt tuli päätös että en enää osta tupakkaa.

Laskin että tämän päivän hinnoilla poltin ainakin yhden rintamamiestalon hinnan ilmaan.

No hyvä puoli on ainakin se ettei tarvitse maksaa tuosta kiinteistöveroa ja jätteiden käsittelymaksuja, jotka ovat täällä meillä 301% kalliimpia kun muualla Suomessa?

12

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rintamapalvelija

      Se ettet ole ostanut ei kai välttämättä tarkoita ettetkö olisi ottanut?
      Noista rintamamiestaloista on niin paljon riitoja ja kiistelyjä esim. myynnin/oston jälkeen, että ehkä parempi noin. Ja hieman syrjäisemmillä seuduilla noiden niin kuin jo vähän uudempienkin talojen hinnat ovat niin alhaiset, ettei niiden ostamiseksi montaa vuotta tupakoimatta tarvitse olla.
      Koko käsite rintamamiestalo on niin liikakäytetty ettei tosikaan, varsinaisia rintamamiestaloja ja - tiloja ovat vain harvat esim. myynnissä olevista ns. rintamamiestaloista! Yleisesti ei tiedetä esim. sitä, että sodissa palvelleille ei suinkaan useinkaan annettu, vaan myytiin toki edullisilla hinnoilla ja maksuehdoilla pieniä asutustiloja. Jos ko. tilalla oli vaikka muutama hehtaari metsää, metsän käyttökin oli rajoitettua ja pääosin hyväksyttiin vain kotitarvehakkuut. Ko. tilojen lainojen vihoviimeisiä maksueriä kyllä "armahdettiin" Kekkosen aikana ja aloitteesta. Se että minkä arvoisen paikan kukin sitten lopulta sai, riippui niin monesta seikasta, esim. myöhemmästä metsän. tai peräti rantatonttien myyntimahdollisuudesta yms.
      Pitää erottaa näitä tarkasteltaessa evakoille määrätyt tilat varsinaisista rintamamiestilosta, tätäkään ei oikein osata tehdä!

      • mummontisutupamökki

        Onko naisten talon sitten Rintanaistentaloja tahi Rintataloja? Lottataloja ne eivät ole.


      • Raitisko

        No kyllä mulla on tuollainen isohko rintamamiestalokin, vaikka poltin tupakkaa sen 54 vuotta.
        Mut, tuli mieleen asia et. opettajasta joka jo kansakoulun alaluokilla (50-luvulla) kertoi kuinka raha menee taivaan tuuliin, ja niillä sauhutetuilla rahoilla saisi jopa kivitalon... :)

        Nämä rintamamiesmökit täällä meilläpäin maksavat noin 150 -250 000 euroa nykyään.
        Koska ne kolme tärkeintä asiaa täyttyy, eli sijainti, sijainti ja sijainti. Tosin kyllähän kuntokin hieman nostaa arvoa.


    • Asiassa.pysyen

      Onneksi olkoon raittiudesta!

    • Sukunimen vaihdollahan kuka vaan tulee raittiiksi.
      Saa olla vaikka kuinka tuhannen juopo, mutta jos sukunimi on Raitis, niin silloin sitä on raitis kaatokännissäkin.

      • niinhänseon

        Ja läski muuttaa sukunimen Lihavainen nimeen Hoikka, simsalabim muoto muuttuu.


    • voit.ollakin

      Jos on oikeasti "raitis" niin silloin ei enää laske päiviä kuukausia eikä oikein vuosiakaan milloin viimeksi osti tai joi viinaa tahi osti tai poltti tupakkaa.
      Tuo kaksi kuukautta tässä vähän mietityttää vielä. Toivon että homma hoituu eteenkin päin ja unohdat koko ajanlaskun siinä mielessä.
      Sitten vasta: onneksi olkoon!

      • Raitisko

        "Tuo kaksi kuukautta tässä vähän mietityttää vielä. Toivon että homma hoituu eteenkin päin ja unohdat koko ajanlaskun siinä mielessä."

        Totta tuo ajanlaskuon mielessäni, mutta, kun kaiken lisäksi laitan säästön sen summan jonka säästän. Kohdetta mihin sen sitten tuhlaa ei ole vielä täytin päätetty.
        Matkailua olin miettinyt ?

        Kumma kun ei tee millään lailla edes mieli tupakkaa vaikka jos joku toinen sauhutelee, ennen aina oli heti saatava itsekin polttaa?
        Olen tosiaan itse ihmetellyt miten tämä näin helposti on mennyt, ja ei tule mieleen kaupassakaan tupakan osto ?


      • ö-Öö
        Raitisko kirjoitti:

        "Tuo kaksi kuukautta tässä vähän mietityttää vielä. Toivon että homma hoituu eteenkin päin ja unohdat koko ajanlaskun siinä mielessä."

        Totta tuo ajanlaskuon mielessäni, mutta, kun kaiken lisäksi laitan säästön sen summan jonka säästän. Kohdetta mihin sen sitten tuhlaa ei ole vielä täytin päätetty.
        Matkailua olin miettinyt ?

        Kumma kun ei tee millään lailla edes mieli tupakkaa vaikka jos joku toinen sauhutelee, ennen aina oli heti saatava itsekin polttaa?
        Olen tosiaan itse ihmetellyt miten tämä näin helposti on mennyt, ja ei tule mieleen kaupassakaan tupakan osto ?

        Tupakin polttaminen ja savun haistelu eri asioita.

        Mä juu tupakoin, en voi sietää savun hajua. Ihan sama keskarinkin kanssa, mä juu dokaan keskaria, mutten voi sietää kaljaa kiskovia paarienmiehiä.

        Kerran lopettanut tupakoinnin, toista kertaa en lopeta.Mulla tupakoinnin lopettaminen oli tympeetä, jäin kiinni nikotiinipurkkaan. Sitten kun pääsin siitäkin eroon, sattui pikkanen xcidentti, poltin sitten hermosavut, se siitä.Joskus tulee pitkiäkin pätkiä, etten muista juoda keskaria, se riippuu monista asioista. En erityisemmin kiinnitä asiaan huomiota.

        Ja uskontohan se pahinta huumetta on. Ällistyttävän useat muuttavat alkoholiriippuvuuden tai kamanvetämisen uskontoon. Tupakoitsijoiden en ole kuullut noin toimivan.

        Mainittava lääkkeet. Onneksi ei ole tarvetta vielä. Kun tulee vaivoja,usein joko apteekkitavaraa tai reseptikamaa. Se menee helpolla laillisen narkkaamisen puolelle ja se sitten hankalampi hommeli.

        Raittius ehkä enenpi mielentila, kuin mikään faktinen käyttäytymismalli , Kun kai kaikki on jonkinsortin addikteja, kuka nukkakoteihin, urheiluun, telkkarin katteluun, vaikka mihin voi jäädä koukkuun. Vähän niin, jos ei koe olevansa raitis, ok, ihan sama vaikko kokisikin olevansa. Sana muitten joukossa, kukin käsittää tavallaan.

        =DW=


      • voit.ollakin
        Raitisko kirjoitti:

        "Tuo kaksi kuukautta tässä vähän mietityttää vielä. Toivon että homma hoituu eteenkin päin ja unohdat koko ajanlaskun siinä mielessä."

        Totta tuo ajanlaskuon mielessäni, mutta, kun kaiken lisäksi laitan säästön sen summan jonka säästän. Kohdetta mihin sen sitten tuhlaa ei ole vielä täytin päätetty.
        Matkailua olin miettinyt ?

        Kumma kun ei tee millään lailla edes mieli tupakkaa vaikka jos joku toinen sauhutelee, ennen aina oli heti saatava itsekin polttaa?
        Olen tosiaan itse ihmetellyt miten tämä näin helposti on mennyt, ja ei tule mieleen kaupassakaan tupakan osto ?

        Tuo "säästöönlaitto" on aika pedanttia touhua, jatka ihmeellä muutama kuukausi tai vaikka vuosi. Konkretisoituu mitä olisit säästänyt. Siis rahassa. Toivottavasti terveyshaittojakaan ei myöhemmin ilmene. Niiden syyt on kylläkin hankalampia kohdentaa vanhoihin "paheisiin".


    • reppuriika

      No niistä rahoista ei kannata murehtia, sillä olisit ne tuhlannut johonkin muuhun ja olet varamaa saanut rahoillesi vastinetta saastutellessasi roppaasi ja ympäristöä. Lopettaminen kannattaa aina jo terveydellisistä syistä. Sitä mieltä ovat asiantuntijatkin. Ei muuta kuin onnittelen ja jatka samaan malliin. Aikoinaan hoitotyössä näin mikä piina potilailla oli kun ei päässyt tupakalle niin usein kuin olisi halunnut.

      • ö-Öö

        Vähän sivuun

        Nykyisin savuttomuus mennyt ääliömäisksi. Onhan se hyvä, että ulkopuolisten ei tarvitse haistella savua, en itsekkään pidä. Usein tuntuu kiusanteolta. Tupakkihuone on juu investointi, mutta onhan noita muunkinlaisia huoneita julkisissa paikoissa. Just joku sairaala voi olla erittäinkin vittumainen paikka, kun vaivan lisäksi kärsii tupakintuskasta. Ja kun tupakointi tehty hankalaksi, ihmiset sitten karkailee salaa jonnekin tupakille, jos pystyvät. Onhan niitä paljon muitakin paikkoja, joissa tupakointi koitettu lopettaa tolla menetelmällä, virastoja, vaikka mitä.

        Mulla muuten kokemusta sairaalatupakoinnista. Olin aikoinaan intissä sairaalassa duunissa. Jotkut kulki parvelleilla, oli sitten tupakkihuonekin. Se oli varsinainen näky. Siellä hoitsut ja muut istuskeli tahmaisilla tuoleilla valkoisissaan, miten lie ollut ilmastointi, savua, ettei vastapäistä seinää nähnyt. Niin, seinät oli jostain syystä tummankeltaiset.... Mutta kuitenkin oli tupakkihuone, silloin potilaat poltti paljon ja sairaalassa tylsääkin, siellä pääsi jutteleen.

        Sellainenkin. Yhdessä pajassa ei saanut polttaa sisällä. Niinno, meillä oli puolisalaisena tupakkipaikkana yks vessa. Tota vessanpytyn vesisäiliö ei ole kovin lujaa tekoa. Usein tuli yhdistettyä huvi ja hyöty. Kerran tuli virhearvio, siis kiire, aika ärhäkkää chiliä. Kerkesin kyllä. Tympeetä oli, piti pestä vessa ja mennä pomolta pokkana tilaamaan uus vessanpytty :/ Noita pytyn vesisäiliöitä särkynyt kuulemma monilla muillakin.

        Toi jutteleminen ollut hyväjuttu duunipaikoilla. Usein niin kiire, ei kerkeä kolleekoitten kans jutteleen, kuin kahvilla tupakkipaikalla. Aikoinaaan tupakkimiehillä oli oikeus pitää tupakkitaukoja, tupakoimattomat lintsas, jos pitivät paussin. Nyt tavallaan toisinpäin, tupakoivan vaan pitää kai aikausein luikkia jonnekin piiloon.

        Muistelen, Tampereeen yliopistolla tutkimus. Kova tupakkihenkilö mksaa aivan julmetusti veroja elämänsä aikana. Jos jokin keuhkosyöpä se helpolla tulee aktiivityöuran jälkeen. eläkkeelle, aikansa sairastaa kotona, muutama päivä sairaalassa, hautajaiset. Valtio jää paljon voitolle. Ja siihen kun kittaa saunakeskarit ja perjantaipullon, erittäin kannattavaa hommaa yhteiskunnan kannalta.

        =DW=


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe