Pitäisikö jalankulkijoiden varustautua?

keinotvähissä

Koska asenteet pyöräilijöillä on mitä on, ja poliisi ei ehdi valvomaan resurssipulaltaan pyöräilijöitä, ja kunnollisia pyöräilykaistoja ei näköjään tähän maahan saada millään aikaiseksi (vrt. esim. Saksa), seurauksena pyöräilijät ajelevat jalkakäytävillä uhaten jalankulkijoita. Ajavat siellä missä ei saa pyöräillä kuin alle 12-vuotiaat, ajavat läheltä, takaapäin varoittamatta esim. soittokellolla, pimeällä pyörällä ilman valoa jne. Viime aikoina on tapahtunut enenevässä määrin jalankulkijoiden kolhimisia ja jopa törmäyksiä. Myös koirat ovat vaarassa, ja niillä ei taida olla mitään oikeuksia.

Pitäisikö jalankulkijoiden alkaa käyttää jotain haarniskaa tai kyynärpäärautaa ulkovaatteiden alla, joka suojaisi heitä, ja tekisi törmäyksestä vähemmän miellyttävää lakia rikkovalle pyöräilijälle?

25

1172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • upsista_heijaa

      Kävelysauvat ovat oivia varusteita. Hyviä kuntoilussa, ja tehokaita pinnojen välissä.

      • kokeiltu_konsti

        Napakka, hyvin tähdätty isku vanhalla kunnon runkopumpulla taltuttaa tuollaisia rähisijöitä ja mujitakin pyörätiellä liikkuvia olioita vastaan.


      • ajoradallaturvallista

        Tänäänkin taasen siirryin kävelemään ajoradalle, kun oli ylipainoinen mies ajanut pyörällä suoraan minua päin. Huomautin hänelle, että on jalkakäytävällä, mutta väitti muuta. Pyöräilijän suunnasta oli vain suojatien merkki ja se ei ole sama kuin pyörätien merkki. Ajoradalla oli turvallista kävellä, sillä yksikään pyöräilijä ei ajanut päälle (ajoivat viereisillä jalkakäytävillä) ja ne harvatkin autot väistivät.
        Eikö samalla ajatustavalla kuin pyöräilijät ajvjat oman turvallisuuden vuoksi jalkakäytävällä niin minä saan oman turvallisuuden vuoksi kävellä ajoradalla??? Ajoneuvot kuuluvat ajoradalle ei jalankulkijat ainakaan silloin kuin on jalkakäytävä. Kuten kirjoitin niin oman turvallisuuden vuoksi on parasta kävellä ajoradalla.
        Pitääkö ojentaa nyrkit eteen, jolloin voi sanoa että he ajoivat nyrkkeihin? Pyöräilijän tulee lain mukaan väistää jalankulkijaa kunnolla eikä ajaa hihaa hipoen.


    • Poliisitvalvomaan

      Mikäli Suomessa ei uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä niin pyörä tulee jättää kotiin.

      Olen jo kaksi kertaa joutunut tällä viikolla pyöräilijän kolhimaksi samalla jalkakäytävällä. Jalkakäytävä on sen verran kapea, että siinä juuri ja juuri mahtuu kaksi jalankulkijaa kulkemaan rinnakkain. Molemmilla kerroilla pyöräilijä on tullut takaa ja yrittänyt ohittaa minut oikealta. Vaikka olisivat soittaneet kelloa niin en olisi väistänyt, sillä yli 12-vuotias pyöräilijä ei saa ajaa jalkakäytävällä. Vieressä on katuosuus, joka on melko rauhallinen. Täytyy harkita siirtymistä kävelemään ajoradalle, sillä silloin ei kukaan aja päälle.

      Jälkimmäisen tapauksen pyöräilijä pysähtyi, kun sanoin hänelle muutaman valikoidun sanan. Hänen mielestä, koska ei ollut jalkakäytävän merkkiä niin se ei ole jalkakäytävä. Koska ei myöskään ollut pyörätien merkkiä niin millä perusteella hän sitten ajaa siellä? Pyöräilijöiden ajatusmaailman mukaan myös mopoilijat, autoilijat jne saisivat ajaa ajoradasta erotetulla osalla?

      Suomen lain mukaan jalkakäytävä, joka on rakenteellisesti (yleensä korotettu ajorataan nähden) erotettu ajoradasta niin siihen ei tarvitse laittaa jalkakäytävän merkkiä. Suomen lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo, ei jalankulkija, joten pyöräilijä ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä.

      On tullut ajeltua Euroopassa pyörällä ajoradalla ellei ole ollut pyörätietä ja täytyy sanoa, että jopa siellä on turvallista vaikka autojen määrä on ihan toista kuin Suomessa.

    • nikksic

      Alle 12v ei saa ajaa myöskään jalka-käytävällä:
      JOS SE AIHEUTTAA HAITTAA JALANKULKIJOILLE.

      • kohtuuttomasti.lievä

        Laissa lukee tarkalleen näin:

        "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."

        Hän saa siis ajaa siellä kuhan ei kohtuuttomasti häritse jalankulkijoita. Mikä on sitten kohtuuttomasti ja mikä lievätsi, se jää jokaisen omaksi tulkinnaksi.


      • mincio
        kohtuuttomasti.lievä kirjoitti:

        Laissa lukee tarkalleen näin:

        "Alle 12-vuotias lapsi saa kuljettaa polkupyörää jalkakäytävällä. Hän ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä jalankululle."

        Hän saa siis ajaa siellä kuhan ei kohtuuttomasti häritse jalankulkijoita. Mikä on sitten kohtuuttomasti ja mikä lievätsi, se jää jokaisen omaksi tulkinnaksi.

        Miksihän alle 12v ajaa kun joutuu sit nousemaan pyörän päältä kun ei saa suojatiellä ajaa.
        Olen yhden papan pukannut näyteikkunaan kun ajoi jalka-käytävällä.


      • miksi_maksi_moksi
        mincio kirjoitti:

        Miksihän alle 12v ajaa kun joutuu sit nousemaan pyörän päältä kun ei saa suojatiellä ajaa.
        Olen yhden papan pukannut näyteikkunaan kun ajoi jalka-käytävällä.

        Miksi kukin tässä maailmassa tekee mitäkin. Kenties on ajateltu että pieni lapsi voi pyöräillä vahemman kävellessä vierellä. Siksi alle 12v saa saa, kuten laista voi lukea, ajaa jalkakäytävällä jos ei aiheuta kohtuutonta häiriötä.


    • Milläpuolustaudumme

      Tänään eräs omat liikennesäännöt laatinut pyöräilijä ajoi tahallaan päälleni yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä täällä Itä-Vantaalla. Jalankulkijana kuljin väylän vasenta reunaa ja vastaantuleva pyöräilijä ajoi suoraan päälle vaikka hänelle olisi ollut tilaa väistää väylän keskelle. Minä kävelin hänen mielestään hänen päälle !!! Lisäksi hän löi minua nyrkillä muutaman kerran. En jalankulkijana voi hyppiä laidasta laitaan kuin aropupu. Oli lähellä, että hän ei kaatunut, jolloin hän olisi keränyt itsensä asfaltilta. Hän ei kutsunut poliiseja vaikka käskin.
      Tapauksella oli silminnäkijä, koirankusettaja, joka oli pyöräilijän puolella, koska jalankulkijan tulee kuulemma kulkea oikealla. Eipä hänkään itse kulkenut koko aikaa oikealla!
      Suomessa jalankulkija saa kulkea joko oikealla tai vasemmalla ja ajoneuvon kuljettaja eli pyöräilijä väistää väylän keskelle. Laki on ollut voimassa vasta runsaat 20 vuotta. Suomen lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo, joka tuntuu olevan suurimmalle osalle pyöräilijöistä uutta tietoa. Lisäksi päälle ajo-oikeutta ei ole vaikka pyöräilijät sitä tekevät. Itse syyttävät autoilijoita.
      Eli millä jalankulkija voi puolustautua pyöräilijöitä vastaan?

      • eihuomioida

        Tuo on ihan normaalia pyöräilijän käytöstä varsinkin Tikkurilan ympäristössä. Pyöräilijät ajavat tahallaan jalankulkijoiden päälle. Tahallaan sen vuoksi, että he ovat väistämisvelvollisia eikä päälleajo-oikeutta ole.
        Lisäksi Jalkakäytävät ovat pyöräilijöiden valtaamat vaikka vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.
        Kukaan (=poliisit) ei puutu pyöräilijöiden käyttäytymiseen vaan he saavat tehdä mitä haluavat ja muut väistäköön.
        Samaten koiranulkoiluttajat voisivat huomioida ne ihmiset, jotka liikkuvat ilman koiraa.
        Minusta jalankulkijoiden ei tule huomioida pyöräilijää, joka ajaa jalkakäytävillä ja soittaa kelloa. Ehkä pyöräilijät oppivat joskus, että eivät kuulu sinne. Tosin epäilen!
        Samaten, jos jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin antaa pyöräilijän soittaaa kelloa ja huutaa. Takaisin voi aina huutaa.


      • Trolli_stop
        eihuomioida kirjoitti:

        Tuo on ihan normaalia pyöräilijän käytöstä varsinkin Tikkurilan ympäristössä. Pyöräilijät ajavat tahallaan jalankulkijoiden päälle. Tahallaan sen vuoksi, että he ovat väistämisvelvollisia eikä päälleajo-oikeutta ole.
        Lisäksi Jalkakäytävät ovat pyöräilijöiden valtaamat vaikka vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa.
        Kukaan (=poliisit) ei puutu pyöräilijöiden käyttäytymiseen vaan he saavat tehdä mitä haluavat ja muut väistäköön.
        Samaten koiranulkoiluttajat voisivat huomioida ne ihmiset, jotka liikkuvat ilman koiraa.
        Minusta jalankulkijoiden ei tule huomioida pyöräilijää, joka ajaa jalkakäytävillä ja soittaa kelloa. Ehkä pyöräilijät oppivat joskus, että eivät kuulu sinne. Tosin epäilen!
        Samaten, jos jalankulkija kulkee yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin antaa pyöräilijän soittaaa kelloa ja huutaa. Takaisin voi aina huutaa.

        Pliis, älkää viitsikö provoilla noin huonoilla viesteillä.

        Pahoinpitely on aina poliisiasia, eikä vain netissä niristävä päivän sattumus. JOS joku todella ajaisi tahallaan päälle ja vielä tulee nyrkkejä heiluttamaan, seuraava tapaaminen on ilman muuta raastuvassa.

        Mutta todetaan tässä vain nyt, että ei ole tapahtunut, eikä tapahdu.


      • Jalkakäytävällä
        Trolli_stop kirjoitti:

        Pliis, älkää viitsikö provoilla noin huonoilla viesteillä.

        Pahoinpitely on aina poliisiasia, eikä vain netissä niristävä päivän sattumus. JOS joku todella ajaisi tahallaan päälle ja vielä tulee nyrkkejä heiluttamaan, seuraava tapaaminen on ilman muuta raastuvassa.

        Mutta todetaan tässä vain nyt, että ei ole tapahtunut, eikä tapahdu.

        Eikö se ole tahallaan ajettu päälle ellei se pyöräilijä väistä jalankulkijaa? Eilen eräs nuori nainen yritti opettaa minua hänen omilla liikennesäännöillä. Kyseessä jalkakäytävä jossa n. 18 vuotias ajoi pyörällä ja jossa minä kävelin. Hän sitten viime tipassa väisti minua ja piti minulle saarnan, että minä jalankulkijana olen väistämisvelvollinen. Ensiksi polkupyörä on ajoneuvo eikä ajoneuvolla saa jalkakäytävällä. Tosin alle 12 vuotiaat saavat ajaa. Ajoneuvo väistää jalankulkijaa. Väylän alussa ei ollut pyörätien merkkiä, joten se ei ole silloin pyörätie. Hän ajoi pimeällä ilman valoja vaikka laki vaatii valot. Käskin hänen soittaa poliisit paikalle, mutta eipä soittanut.


      • yksinkertaisestiparas

        Polkupyörältä pitäisi riisua ajoneuvon-status. Aivan liian ylevä nimike. Käytännössä pyöräilijä on kävelijä, jolla kävelyä helpottava apulaite. Ja liikenneajattelu on samalla tasolla molemmilla, koska kävelijä on kävelijä, vaikka käyttäisi apulaitetta. Jos kävelijän apulaiteessa olisikin riittävä moottori, ettei hänen tarvitse enää liikuttaa jalkojaan, hänen aivonsa eivät enää rinnaistaisi jalkojenliikettä kävelyyn, vaan kokisivat olevansa ajoneuvon kyydissä. Siten ymmärtäisivät, että heillä on käytössä ajoneuvo, jota tarvitsee hallita siten, ettei se aiheuta muulle liikenteelle vaaratilanteita.

        Ehdotus: polkupyörien polkimet joko poistettava, tai jumitettava, vaikka hitsaamalla, ja polkupyörään lisättävä riittävä moottori turvallisuuden lisäämiseksi. Nimike polkupyörä voidaan jättää käyttöön historiallisista syistä, muistuttamaan miten yksinkertaisista asioista onnistutaan tekemään vaikeita.


      • ei-jatkoon
        yksinkertaisestiparas kirjoitti:

        Polkupyörältä pitäisi riisua ajoneuvon-status. Aivan liian ylevä nimike. Käytännössä pyöräilijä on kävelijä, jolla kävelyä helpottava apulaite. Ja liikenneajattelu on samalla tasolla molemmilla, koska kävelijä on kävelijä, vaikka käyttäisi apulaitetta. Jos kävelijän apulaiteessa olisikin riittävä moottori, ettei hänen tarvitse enää liikuttaa jalkojaan, hänen aivonsa eivät enää rinnaistaisi jalkojenliikettä kävelyyn, vaan kokisivat olevansa ajoneuvon kyydissä. Siten ymmärtäisivät, että heillä on käytössä ajoneuvo, jota tarvitsee hallita siten, ettei se aiheuta muulle liikenteelle vaaratilanteita.

        Ehdotus: polkupyörien polkimet joko poistettava, tai jumitettava, vaikka hitsaamalla, ja polkupyörään lisättävä riittävä moottori turvallisuuden lisäämiseksi. Nimike polkupyörä voidaan jättää käyttöön historiallisista syistä, muistuttamaan miten yksinkertaisista asioista onnistutaan tekemään vaikeita.

        Onneksi mielipiteelläsi ei ole minkäänlaista painoarvoa.


      • Jalkakola

        ”Yksinkertaisestiparas” kirjoittaa hyvin.
        Se, mikä estää käytännössä pyörillä ajamisen jalkakäytävillä (asetusten ohella), on kunnossapitomääräykset. Kaupungit ovat nihkeitä muuttamaan jalkakäytäviä kevytväyliksi, koska siitä seuraisi niille kunnossapitovelvoite. Muuta järkiperustetta pyörälläajon sallimattomuuteen on vaikea perustella.
        Pyörätie -liikennemerkin käyttö ja merkitys kannattaa miettiä uusiksi.


      • Polkupyöräonajoneuvo
        Jalkakola kirjoitti:

        ”Yksinkertaisestiparas” kirjoittaa hyvin.
        Se, mikä estää käytännössä pyörillä ajamisen jalkakäytävillä (asetusten ohella), on kunnossapitomääräykset. Kaupungit ovat nihkeitä muuttamaan jalkakäytäviä kevytväyliksi, koska siitä seuraisi niille kunnossapitovelvoite. Muuta järkiperustetta pyörälläajon sallimattomuuteen on vaikea perustella.
        Pyörätie -liikennemerkin käyttö ja merkitys kannattaa miettiä uusiksi.

        Kaupunkien keskustoissa ja taajamissa pyöräilijät pysyköön ajoradalla ellei ole pyörätietä!

        Vai, että pitäisi 30-50 km/h tunnissa kiitävät itsekkäät pyöräilijät tulisi päästää enenevissä määrin jalankulkijoiden joukkoon.
        Jalankulkijoiden ja pyörän nopeusero on todella suuri, sillä jalankulkija saattaa kävellä vain muutamia km/h. Pyörien ja autojen nopeusero ainakin kaupungin keskustoissa ja taajamissa on pieni, sillä monissa paikoissa nopeusrajoitus on 30-50 km/h.

        Siellä nykyisellä jalkakäytävällä opettelevat lapset kävelemään ja ajamaan pyörällä, vanhukset kulkevat kepeille tai rollaattoreilla ja me tervejalkaiset myös kävelemässä. Nykyisinkin pyöräilijät vaarantavat jalankulkijoiden turvallisuuden jalkakäytävillä ja yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä. Ajetaan tahallaan läheltä jopa osuen ja jos teidän minäminä pyöräilijöiden kellonsoittoon ei reagoida jalkakäytävillä niin mitä teette? Ette ainakaan väistä!

        Vain alle 12-vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole kohtuutonta haittaa eli hän on myös väistämisvelvollinen jalankulkijaan nähden. Suomen lain mukaan polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja väistää jalankulkijaa. Niin, ja ohittaminen tulee suorittaa tarpeeksi kaukaa, ei hihaa hipoen. Kannattaa tutustua lakiin siltä osin mitä sanotaan, kun kohdataan lapsi, vanhus jne.

        Itse en koskaan aja pyörällä jalkakäytävillä. On tullut pyöräiltyä (ajoradalla tai pyöräkaistalla) myös Euroopassa alueilla missä on paljon vilkkaampi autoliikenne kuin Suomessa alueilla missä pyöräilijän tulee ajaa ajoradalla.

        Onneksi nykyisin on suuntaus se monissa kaupungeissa, että pyöräilijät siirretään ajoradalle tai pyöräkaistalle.


      • reetu1
        yksinkertaisestiparas kirjoitti:

        Polkupyörältä pitäisi riisua ajoneuvon-status. Aivan liian ylevä nimike. Käytännössä pyöräilijä on kävelijä, jolla kävelyä helpottava apulaite. Ja liikenneajattelu on samalla tasolla molemmilla, koska kävelijä on kävelijä, vaikka käyttäisi apulaitetta. Jos kävelijän apulaiteessa olisikin riittävä moottori, ettei hänen tarvitse enää liikuttaa jalkojaan, hänen aivonsa eivät enää rinnaistaisi jalkojenliikettä kävelyyn, vaan kokisivat olevansa ajoneuvon kyydissä. Siten ymmärtäisivät, että heillä on käytössä ajoneuvo, jota tarvitsee hallita siten, ettei se aiheuta muulle liikenteelle vaaratilanteita.

        Ehdotus: polkupyörien polkimet joko poistettava, tai jumitettava, vaikka hitsaamalla, ja polkupyörään lisättävä riittävä moottori turvallisuuden lisäämiseksi. Nimike polkupyörä voidaan jättää käyttöön historiallisista syistä, muistuttamaan miten yksinkertaisista asioista onnistutaan tekemään vaikeita.

        Ja autoista tehdään retu kivisen mallinen


    • hyvin-menee-

      Kyllä täällä pienemmissä kaupungeissa pyöräilijät ajavat erittäin siististi, ja ottavat huomioon muut liikkujat. Taitaa ongelma olla suuremmissa kaupungeissa. Autoilijat jos oppisivat kunnioittamaan muita, niin kaikki olisi jotakuinkin kunnossa.

    • Kävelemäänpyörätielle

      Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla autoilijat huomioivat hyvin pyöräilijän kunhan pyöräilijät itse noudattaa liikennesääntöjä. Ei poukkoile jalkakäytävälla ja ajoradalla vuorotellen, aja yksisuuntaista katua kiellettyyn suuntaan, aja punaisia päin jne.

      Itse ja muutamat muut olemme oman turvallisuuden vuoksi siirtyneet muutamilla hiljaisilla katuosuuksilla kävelemään kadulla eli ajoradalla, koska viereinen jalkakäytävä on yli 12-vuotiaiden pyöräilijöiden valtaama. He pujottelevat siellä ja jos ei väistä niin ei heitä mikään estä etenemästä. Onhan pyöräilijä jopa syyttänyt minua siitä, kun hän tuli takaa päälle niin minä olin syyllinen koska en väistänyt häntä. Vaikka jalkakäytävä on koko leveydeltään jalankulkijoiden valtaama niin sinne joukkoon on pyöräilijöiden ajettava ja ketkä ovat syyllisiä?
      Monesti pyöräilijät ovat sitä mieltä, että kun jalankulkijan on helpompi väistää niin heidän väistää.

      Tällaistä lakia ei ole Suomessa, mutta Suomessa on laki, jonka mukaan polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettaja väistää AINA jalankulkijaa.

      Mikäli otetaan 100 autoilijaa ja 100 pyöräilijää niin kyllä pyöräilijöistä n. 90 rikkoo liikennesääntöjä, mutta autoilijoista alle 50. Olen joskus tehnyt "tutkimusta" Helsingin keskustassa vilkkaalla paikalla. Tulkaahan pyöräilijät katsomaan tilannetta Helsingin ydinkeskustassa niin näette sukulaissielujen rikkovan liikennesääntöjä pyörillä ajaessaan.

      Pyöräilijöiden käytökseen ei puututa, sillä se on Pyhä Asia!!!!!

    • Jalan

      Tapahtui tänään aamulla Asematiellä Vantaalla. Kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa kulkusuunnassani. Mitä tekee vastaantuleva aikuinen pyöräilijä? Ajaa tahallaan päälleni, sillä hän yrittää mennä minun ja jalkakäytävän reunan välistä, mutta eihän siinä ole tilaa! Mitä tekee pyöräilijä? Lähtee huutaen karkuun!

      Ensiksi pyöräilijä ajoi jalkakäytävällä: jalkakäytävä on rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja yleensä sitä ei merkitä jalkakäytävä -liikennemerkillä. Tässä tapauksessa oli rakenteellisesti erotettu ja jopa jalkakäytävän liikennemerkki. Lisäksi pyöräilijä ajoi vasenta reunaa. Päälleajo-oikeutta ei ole. Olimme ainoat ihmiset jalkakäytävällä, joten hänellä olisi ollut tilaa väistää.

      Asematie on melko hiljainen katu, joten jos siellä ei uskalla ajaa pyörällä niin ehkä kannattaa harkita kävelemistä.

      Katsotaan huomenna aamulla näkyykö pyöräilijä? Millä puolustaudun?

      Turha ehdottaa, että minun pitää väistää, sillä näin ei ole!

      • Jalan

        Hyvä kouluesimerkki siitä, jos on lusikalla annettu niin ei voi vaatia kauhalla.

        Tapasin tänään aamulla tämän saman miespyöräilijän ennen jalkakäytävän alkua. Yritin, siis yritin keskustella hänen kanssaan. Hän tietää, että siinä on jalkakäytävä, mutta häntä ei kiinnosta liikennesäännöt. Hän oli sitä mieltä, että mitä hän sille voi, jos kävelen hänen pyörän alle!!!! Lisäsi myös entä jos hän olisi kaatunut ja loukkaantunut! Voi miesparka. Eli hänen mielestä liikennesäännöt ei koske häntä ja muut väistäköön myös häntä. Yritin kertoa hänelle liikennesäännöistä; polkupyörä on ajoneuvo, ajoneuvolla ajetaan kadulla ei jalkakäytävällä, ajoneuvo väistää jalankulkijaa, jalkakäytävällä jalankulkija saa kulkea missä haluaa jne. Kysyin eikö se, jos auto ajaa esim. hänen, hänen lasten päälle niin ole sitten heidän oma vika. Ei kuulemma ole vaan autoilija on syyllinen. Hän kysyi myös, että ajanko itse pyörällä tuossa kadulla. Sanoin etten koskaan aja pyörällä jalkakäytävällä missään. Minun kuulemma pitäisi mennä hoitoon. Onneksi siinä on katu, jossa on turvallista kävellä eikä kukaan aja päälle.

        Pyöräilijöiden ajamisiin jalkakäytävällä ei puututa eikä rikosilmoituksista ole hyöty, koska niitä ei pahemmin tutkita.


    • Kävelijät_vaarassa

      Sitten löytyy pyöräilijöitä, jotka "kouluttavat" jalankulkijoita.

      Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkijan paikka on pääsääntöisesti reunassa (oikea tai vasen), mutta keskelläkin saa kulkea. Itse kuljen jalankulkijana määrätyillä yhdistetyllä väylillä vasemmalla, sillä se on turvallisempaa. Toisinaan vastaantulevat pyöräilijät ajavat tai siis yrittävät ajaa penkan puolelta ohi ja osuvat vaikka ohjaustankolla käteeni tai itse jopa joskus kaatuvat. Pääsääntöisesti he lähtevät karkuun, mutta joskus onnistun kysymään miksi ajoit päälle. Arvatkaa mitä vastaa? Koska kuljin väärää reunaa. Myös ne, jotka väistävät väylän keskelle ajavat toisinaan niin lähetlä, että osuvat.

      Sitten tapahtuu sitä, että jos kuljen oikeassa reunassa niin takaa tuleva pyöräilijä yrittää ohittaa minut oikealta. Ja joskus sitten joku kaatuu ja huutaa sieltä maasta, että mikset väistänyt.

      Samaa tapahtuu myös jalkakäytävällä vaikka siellä ei yli 12 vuotias saa ajaa pyörällä.

      Entä jos jalankulkijat lähtevät "kouluttamaan" pyöräilijöitä? Ja niitähän vasta riittää.

      Vuosikausia ovat pyöräilijät saaneet terrorisoida liikenteessä, joten eikö olisi jo aika viranomaisten puuttua heidän käytökseen.

      Täytyy sanoa, että jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana on kaikista vaarallisinta liikenteessä jalankulkijana pyöräilijöiden takia.

      Jos lähdet sieltä kotoa ulos niin sinun tulee osata liikennesäännöt vaikka liikut millä tapaa liikenteessä.

      Laki ei ole muuttunut siltä osin eli polkupyörä on edelleen ajoneuvo ja ajoneuvo kuljettajineen väistää aina jalankulkijaa.

      • sujuvampaa-pyöräilyä

        "eikö olisi jo aika viranomaisten puuttua heidän käytökseen."

        Viime aikoina on tehty paljon suunnitelmia viranomaisten taholta jossa liikennettä suunnitellaan enemmän pyöräilyn sujuvoittamiseksi.


    • Turvatonjalkakäytävä

      Tässä hyvä esimerkki minäminä pyöräilijän käytöksestä.

      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005637450.html

      Onneksi poliisit toimivat tässä tapauksessa hyvin ja etsivät minäminä pyöräilijän ennenkuin tapahtui pahempaa.

      Tässä muutama esimerkki pyöräilijän selityksestä viime vuosien aikana:
      - kävelin jalkakäytävä oikeaa reunaa, kun vastaajan tulija yritti ohittaa minua minun oikealta puolen. Kolarihan siitä tuli eli pyöräilijä osui minuun ja hän kaatui.Hän ajoi omassa kulkusuunnassa vasemmalla. Oli sitä mieltä, että minä kävelin alle!!!
      - kävelin jalkakäytävän oikeaa reunaa ja väistin vastaantulevia jalankulkijoita vasemmalle. Sitten takaa joku pyöräilijä ajoi päälleni ja oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt väistää häntä.
      - meitä jalankulkijoita oli koko jalkakäytävän leveydeltä ja minä kävelin vasempana. Vastaan tuli pyöräilijä, joka yritti ajaa olemattomasta välistä eli minun ja jalkakäytävän reunan välistä. Hän sitten kaatui pihalle odottavan auton päälle, mutta oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt väistää.
      Autonkuljettaja soitti poliisit ja pyöräilijä todettiin syylliseksi ja sain maksettavaksi autoon tulleen kolhun.
      - olen nähnyt, kun pyöräilijä ajaa niin läheltä kyynärsauvojen käyttäjää, että sauvat saavat kyytiä
      - viikottain näen, kun pyöräilijät ajavat niin läheltä jalankulkijaa, että kolhivat tätä enemmän tai vähemmän
      - ja monia muita tapauksia

      Nämä äitien kullanmurut lähtevät aina karkuun. Rikosilmoituksia ei tutkita ainakaan pääkaupunkiseudulla, joten niitä on turha tehdä. Sitten kyllä suoritetaan tutkinta, kun pyöräilijä on tappanut jalankulkijan. Jalankulkijan henki on aika halpaa.

      Ensiksi: polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvo väistää aina jalankulkijaa. Vain alle 12 vuotias saa ajaa jalkakäytävällä ellei siitä ole haittaa. Pääsääntöisesti pyöräilijä katsotaan syylliseksi jalankulkijan ja pyörän välisessä kolarissa.
      Minäminä pyöräilijät, opetelkaa ne liikennesäännöt tai pysykää kotona! Mikäli liikut liikenteessä niin sinun tehtävä on selvittää liikennesäännöt.

      Poliisien pitäisi vihdoinkin puuttuu pyöräiljöiden ajamiseen jalkakäytävillä ja muutenkin. Antaisivat edes sen pienen sakon eikä vain huomautusta.

      Todennäköisesti toukokuussa on se vuoden ainoa valvontaviikko, jolloin pyöräilijöiden käyttäytymiseen puututaan Helsingissä.

    • tullutmontakertaavastaan

      Voisikohan ne kävelijät kävellä siellä tien reunassa, jotta pyöräilijöiden ei tarvitsisi oikaista ojan puolelta. Kaikiltahan ei tosiaankaan löydy kelloa pyörästä ja sitten valitetaan jos huutaa tietä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe