Autismi/asperger ja oireiden ilmenevyys

0112358

Itselläni todettiin asperger ja olisi mukava kuulla oireyhtymätovereilta miten oireenne ilmenee. Mikä on helppoa ja mikä vaikeaa? Jos parisuhteita on ollut, miten ne ovat menneet? Jos käytte töissä, miten työ ja oireyhtymä sopii yhteen? Miten käytätte aikanne silloin, kun ei tarvitse tehdä mitään tiettyä?

17

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Notässäminun

      Tässä minun oireitani:

      -Ns. small talk eli "niistä näistä puhuminen" tuntuu vaikealta ja epämiellyttävältä, haluaisin puhua asioista syvällisesti ja perusteellisesti loppuun asti.
      -En siedä epäloogisuutta; minusta on käsittämätöntä, että monet ihmiset sanovat toisin ja tekevät toisin tai vaativat muilta asioita, joita eivät itsekään hallitse tai noudata.
      -Aistiyliherkkyyksiä etenkin kuulon alueella, kovat äänet hälinä rasittavat suunnattomasti ja tuntuvat epämiellyttäviltä.
      -En halua/pysty tekemään useampaa asiaa samanaikaisesti, haluan perehtyä yhteen asiaan kunnolla ja keskeytykset ärsyttävät.
      -Päätöksenteko vaikeaa, saatan jahkailla ja analysoida asioita vaikka kuinka pitkään.

      Tällä hetkellä olen osa-aikatyössä, jonka olen saanut paikallisen kuntoutumispaikan kautta. En ikinä pystyisi käymään kokoaikatyössä aistiyliherkkyyksien ja sosiaalisen kuormittumisen vuoksi. Kunnollista parisuhdetta minulla ei ole ikinä ollut, enkä välttämättä kaipaakaan. Viihdyn paremmin omissa oloissani harrastusteni parissa.

      • työtön888

        Täysin samat kuin minulla. Missä olet ollut kuntoutuksessa?


    • 0112358

      Kuulostaa tutulta.

      Itselläni on juuri tuota kuuloaistin yliherkkyyttä, ajatus katkeaa todella nopeasti ja ellei ole täysin hiljaista, on keskittyminen lähes mahdotonta. Hajuyliherkkyttäkin on paljon. En pysty myöskään keskittymään useampaan asiaan, vaan vain yhteen kerrallaan. Jahkailu ja asioiden vertailu ja puntaroiminen monelta kannalta on myös yleistä, sitä saattaa ilmeta vaikka kaupassa eri maitopurkkien vertailussa, vaikka kaikissa on samaa tavaraa sisällä mutta purkeissa on ulkoisesti pieniä eroja. Ymmärrän asiat aina kirjaimellisesti. Sarkasmi ja tuo "small talk" on jotain mitä en käsitä. En ymmärrä miksi sanoa jotain mitä ei tarkoita. Miksi silloin puhua mitään. En ymmärrä myöskään epäloogisuuksia, "yleisiä tapoja" tai kirjoittamattomia sääntöjä. Olen aika auktoriteettiongelmainen, enkä tajua miksi jotain pitäisi tehdä vain siksi että joku sanoo niin. Kaikkien asioiden pitää mennä tietyllä tavalla, esim. tavarat pitää olla tietyissä asennoissa. Uusia asioita on todella vaikeaa kokeilla, ja vaikkapa sen maidon tulee aina olla samaa mitä ennenkin. Kiinnostuksen kohteet vaihtelee, mutta mikä se kiinnostuksen kohde milloinkin on, se täyttää koko elämän. En muista juurikaan mitä ihmiset puhuvat, mutta muistan aina sen mitä näen. En osaa kuunnella kunnolla, koska huomio kiinnittyy niin herkästi kaikkeen muuhun. Vältän paikkoja joissa on meteliä, hälinää ja paljon ihmisiä.

    • kdfjsdklfdlskfldsf

      Kaveri- tai muita ihmissuhteita ei ole eikä niitä saa ylläpidettyä. Joitain ihmissuhteita syntyy pakostakin kouluissa tai työpaikoilla, mutta muut ihmiset tuntuvat kuitenkin aina välttelevän tai pitävän outona. Joskus kuulin olevani pelottava, kun muistin yhden vanhan tutun tapaamisen hänen mielestään liian yksityiskohtaisesti vuosien takaa.

      • Aspergerinfo_YP

        Minun isäni sanoi, kun kerroin hänelle jonkun tapahtuman yksityiskohtaisesti minkä olin kokenut joskus lapsena yli 40 v sitten, että kuinka sinä voit muistaa tuollaista. Siksi voin, koska Aspergerina minullakin on todettu olevan tavallista parempi muisti. Minuakin on pelätty joskus, koska olen aina yleensä hiljainen toisten seurassa, ja se saa ihmisissä aikaan epäluuloisuutta, mikä ei ole minun vikani, se on heidän vikansa. Siksi en puhu, koska en pysty nopeatempoisesti reagoimaan toisten puheeseen ja sitten kun minulla olisi jotain sanottavaa, ollaan jo siirrytty seuraavaan aiheeseen. Analysoin asioita aina hyvin pitkään, siitä on maininta eräässä lääkärin kirjaamassa raportissakin.


    • hajuherkkä

      haiseeko nenääsi paska töissä ja kotona.

      • jhhyutf

        kesällä ja talvella


      • jflsjfljsdlkfjdsljfls

        Miten tämä nyt liittyy mihinkään?

        Niin, ei mitenkään. Mene muualle suoltamaan tuota roskaa.


    • asdlasjkdajsdjalsd

      Mikä siinä on että ihmiset kokee kaikean vähänkin poikkeavan pelottavaksi.

      Juuri tuo tarkka yksityiskohtien muistaminen esimerkiksi. Jos erehdyt sanomaan että muistat jonkun myyjän vaikka 10v takaa niin se suurin piirtein soittaa poliisit. Tai jos kollegasi vaihtaa kenkiä kesken työpäivän ja huomaat sen (oudompaa lienee jos ei huomaa?) niin saat kuulla olevasi outo friikki.

      Lähinnä tekee mieli olla sanomatta mitään kenellekään. Olisiko se sitten normaalia?

    • cvccxxc

      Oma-alotteisuus kaverisuhteiden ylläpitämiseen on täysin nolla. Joo ihan kiva tavata mutta ei tule enempää jälkeenpäin mietittyä, sen isompaa vaivaa käytettyä aktiiviseen kanssakäymiseen, elleivät sitten itse käytä, eli käytännössä kaikki uudet kaverisuhteet näivettyvät nopeasti. Samaan aikaan vähän surettaa mutta toisaalta ei välitä, miten sen nyt tulkitsee.

      Rivien välistä ei voi oikein lukea mitään. Kaiken ottaa kirjaimellisesti. Kuiva kai jonkun mielestä. Työksi sopii esim. toistava työ. Jos muisti pelaa paremmin, ehkä jotain muutakin. Mistä tulikin mieleen, kannattaa myös aina tutkituttaa samaan aikaan autismikirjon kanssa tarkkaavaisuushäiriön mahdollisuus.

      • F84.5Asperger

        Ai toistava työ sopii..heheeeeeee. mulle ei ollenkaan sovi toistava eikä mikään kovin yksinkertainen työ. Ja olen oikeindiagnosoitu ASPERGER. "Jos muisti pelaa paremmin". Voi, kuinka kamalan vailla mitään tietoisuutta koko autisminkirjosta olevaa tekstiä. Aspergereilla, kuten itsellänikin, todettu olevan tavallista parempi muisti. Olet kateellinen kirjoittaessasi tuonlaista roskaa.


      • Bladderbowler
        F84.5Asperger kirjoitti:

        Ai toistava työ sopii..heheeeeeee. mulle ei ollenkaan sovi toistava eikä mikään kovin yksinkertainen työ. Ja olen oikeindiagnosoitu ASPERGER. "Jos muisti pelaa paremmin". Voi, kuinka kamalan vailla mitään tietoisuutta koko autisminkirjosta olevaa tekstiä. Aspergereilla, kuten itsellänikin, todettu olevan tavallista parempi muisti. Olet kateellinen kirjoittaessasi tuonlaista roskaa.

        Ei autismilla ja muistilla tarvitse välttämättä olla mitään yhteistä.

        Huvittavaa miten porukka kuvittelee olevansa kukkulan päällä yksikseen puolustamassa diagnoosiaan massoja vastaan. "Tää kuuluu vaan mulle, ei kellekään muulle, sä et tiedä mistään mitään. Kade!" Jos olet oikeasti asperger niin näköjään sen ei tarvitse erityisesti älykkyytenkään liittyä.

        Autismi todetaan lapsillakin rastiruutuun lomakkeilla, eikä käytetä mitään konkreettista esim. MRI tai vastaavaa jolla voisi todeta että mitä osia aivoista pois pelistä. Tämä ei toki vähennä uskottavuutta kun on riittävä määrä kriteereitä, mutta ei lisää tieteellisyyttäkään asiassa.


      • Bladderbowler

      • Aito_Asperger
        Bladderbowler kirjoitti:

        Ei autismilla ja muistilla tarvitse välttämättä olla mitään yhteistä.

        Huvittavaa miten porukka kuvittelee olevansa kukkulan päällä yksikseen puolustamassa diagnoosiaan massoja vastaan. "Tää kuuluu vaan mulle, ei kellekään muulle, sä et tiedä mistään mitään. Kade!" Jos olet oikeasti asperger niin näköjään sen ei tarvitse erityisesti älykkyytenkään liittyä.

        Autismi todetaan lapsillakin rastiruutuun lomakkeilla, eikä käytetä mitään konkreettista esim. MRI tai vastaavaa jolla voisi todeta että mitä osia aivoista pois pelistä. Tämä ei toki vähennä uskottavuutta kun on riittävä määrä kriteereitä, mutta ei lisää tieteellisyyttäkään asiassa.

        Aikuisilla ei todeta rastiruutuun lomakkeilla eikä lapsillakaan. Vaan; tarkat neuropsykologiset testit käydään lävitse, muistitesteineen sekä myös aivojen kuvantaminen magneetilla. Revi tosta. Näin itse sain diagnoosini. Joka on erittäin pätevä. Useiden lääkäreiden sekä neuropsykiatrien vahvistamana.


      • abc3212
        Aito_Asperger kirjoitti:

        Aikuisilla ei todeta rastiruutuun lomakkeilla eikä lapsillakaan. Vaan; tarkat neuropsykologiset testit käydään lävitse, muistitesteineen sekä myös aivojen kuvantaminen magneetilla. Revi tosta. Näin itse sain diagnoosini. Joka on erittäin pätevä. Useiden lääkäreiden sekä neuropsykiatrien vahvistamana.

        Juu. Kyllä on tullut todettua, että diagnooseja saa kun latoo tarpeeksi seteleitä pöytään, hienot testit ja mielipiteet kaupan päälle. Viime kädessä kyse on bisneksestä. Julkisella ja yksityisellä molemmilla raha ratkaisee, toinen vaan säästää ja toinen tienaa.

        Erityisesti juuri epämääräisempiä neuropsykologisia diagnooseja, joita on kehitetty tuhat erilaista kappaletta selittämään erilaista käyttäytymistä ja jotka useammin perustuvat löyhemmin mihinkään kliiniseen tietoon (=rasti ruutuun).


    • gfhdgsjfg

      Aloitus turhanpäiväinen. Mitä kuuluu sinulle? Käytät tutkimustarkoituksissa ja opintoihisi autisteja hyväksesi. Häpeäisit, uteliaisuus on sairaus. Sinulle eivät muiden asiat kuulu.

      • 0112358

        Ei ole minun ongelmani jos itse luulet ja epäilet jotain kuvaamaasi, siitäkin huolimatta että kysymykseni oli täysin asiallinen, ja juuri siitä oli kyse, mitä kysyttiin.

        En muuten opiskele vaan olen töissä. Uteliaisuus ei ole sairaus. Ota selvää ennen kuin lauot paikkansa pitämättömiä asioita.

        Ei toki kuulu muiden asiat, mutta jos lopetamme keskustelut sillä perusteella, että kukaan ei kertoisi mitään omasta elämästään tai kokemuksistaan, loppuisivat kaikki keskustelut aika nopeasti. Sen jälkeen keskusteltaisiin vain faktoista, joista myöskään ei päästäisi yksimielisyyteen. Onko keskustelemisen tarkoituksena päästä yksimielisyyteen? Riippuu keskustelusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe