On se vaikeaa päättää

Jouluksikotiin2

Mikä järjestelmäkamera? Budjetti on 1500 euroa. Peilitön pitäisi olla ja hyvä kuvanvakain sekä suht kompakti koko. Sony vai Olympus?
Ja mikä objektiivi? Sellainen millä kävisi video ja valokuvaus hyvin sisätiloissa. Teleä en aluksi tarvitse.

10

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_______minäkin

      Sony ei ole vaihtoehto, koska siihen on vain muutama Zeissin objektiivi ja nekin maksavat enemmän kuin olet valmis laittamaan koko järjestelmään. Joten se on poissa laskuista.

      Käytännössä vaihtoehdot ovat mainittu Olympus, Panasonic ja Fuji. Panasonic on vahvoilla, jos kuvaat paljon videoita. Jos kuvaat pääosin valokuvia, niin omien vertailujeni mukaan Fuji on paras vaihtoehto.

      Fujilta valinta on esimerkiksi ennakkomyynnissä olevan X E3:n ja edellisen sukupolven semipro rungon X T1:n väliltä. Lähtisin ehkä edellämainittuun. Molemmissa vaihtoehdoissa ottaisin tuossa hintakehyksessä objektiiviksi f/2.0 23 mm:en. Oma suosikkini X Pro2 menee yli hintahaitarin.

      Olympukselta PEN F ja OM D E M5 mark II menevät hintahaarukkaan esimerkiksi f/1.8 17 mm objektiivilla. Kenno on hieman pienempi.

      • Canonisti_____minäkin

        Panasonicia en tunne niin hyvin, että sanoisin siitä mitään.

        Hyvät kuvanvakaimet ovat kaikki objektiiveissa, eikä niitä ole itse asiassa kovin montaa. Canonilla on toimivi satanen macro ja muutama pitkä tele. Odotan mielenkiinnolla Fujin uuden 80 mm macron testejä, onko vakaimessa onnistuttu.


      • Canonisti_____minäkin
        Canonisti_____minäkin kirjoitti:

        Panasonicia en tunne niin hyvin, että sanoisin siitä mitään.

        Hyvät kuvanvakaimet ovat kaikki objektiiveissa, eikä niitä ole itse asiassa kovin montaa. Canonilla on toimivi satanen macro ja muutama pitkä tele. Odotan mielenkiinnolla Fujin uuden 80 mm macron testejä, onko vakaimessa onnistuttu.

        Vielä: jos oikeasti haluat runkovakaajan, niin jääkö muita vaihtoehtoja kuin Olyn OM-D E-M5? Ykkönen on liian kallis. Itse voisin ehkä ostaa tuon Olympuksen runkovakaajasta huolimatta, mutta kuten sanottu, MFT vs. APS-C kenno on kyllä hyvä argumentti Fujin puolesta.


    • glsdjgkjksd

      Sony lienee ainut, jolta löytyy myös kinokoko, jos sitä sattuu joskus tarvitsemaan.
      Itse ihmettelen sitä peilittömyyden ihannointia, koska en tulisi toimeen peilittömällä, kuin joissakin tilanteissa.
      Suurin syy on se, että kamera ei toimi ilman virtaa edes kiikarina, kuten peilillinen ja joudun usein odottamaan monia minuutteja oikeaa laukaisuhetkeä. Peilillinen voi olla kokoajan lepotilassa, pimeänä ja käynnistyy vasta laukaisinta painettaessa. Siitä huolimatta voi tehdä kokoajan sommitelua tai tiirata kohdetta sopivaa tilannetta odottaen.
      Eräs tuttu ammattilainen hankki ensimmäisen peilittömänsä ja valitti, kun latauksella saa vain 30 ruutua.
      Elektroninen etsin näyttää myös kuvan epäluonnollisesti.

      • Canonisti_____minäkin

        Uudet elektroniset etsimet ovat hyviä, mutta eivät kaikissa oloissa pärjää optiselle etsimelle. Se oli yksi syistä, miksi päädyin aikoinaan X Pro1:een ja sittemmin X Pro2:een. X Pro-sarjan hybridietsin on monipuolisin etsin, mitä markkinoilla on.

        Videopuolella valinta on 4K vai ei. Käytännössä 4K on saavuttamassa standardin asemaa yllättävän nopeasti mm. YouTubessa.


      • puhut_puppua
        Canonisti_____minäkin kirjoitti:

        Uudet elektroniset etsimet ovat hyviä, mutta eivät kaikissa oloissa pärjää optiselle etsimelle. Se oli yksi syistä, miksi päädyin aikoinaan X Pro1:een ja sittemmin X Pro2:een. X Pro-sarjan hybridietsin on monipuolisin etsin, mitä markkinoilla on.

        Videopuolella valinta on 4K vai ei. Käytännössä 4K on saavuttamassa standardin asemaa yllättävän nopeasti mm. YouTubessa.

        Vai standardin aseman YT:ssa? Ei tosiaan.
        Eikä siinä olisi järkeäkään koska edelleen 4K näytöt edustaa pientä vähemmistöä nettiselaukseen käytetyissä laitteissa.


      • Canonisti_____minäkin
        puhut_puppua kirjoitti:

        Vai standardin aseman YT:ssa? Ei tosiaan.
        Eikä siinä olisi järkeäkään koska edelleen 4K näytöt edustaa pientä vähemmistöä nettiselaukseen käytetyissä laitteissa.

        Kuten sanoi, 4K _on saavuttamassa_ standardin asemaa. Se ei ihanvielä ole saavuttanut, vaikka aika paljon 4K materiaaliaan on.

        Tokion olympialaisissa 2020 lanseerataan 6K, joten sitä ennen 4K on valta-asemassa. Vaikka julkaisisikin vielä HD:nä, kannattaa harkita, kuvaako 4K:lla.

        Itse kuvaan vielä HD:nä järkkärillä, pokkarilla ja puhelimella. Järkkäriin tulee nyt firmispäivitys, joka mahdollistaa 4K:n. Samoin puhelin vaihtuu vuodenvaihteessa sellaiseen, jolla on mahdollista kuvata 4K:na. Pokkari olisi vielä HD-videolla, mutta onko seuraavassa enää?


    • Jouluksikotiin2

      Hyviä vastauksia. Nyt näyttää siltä että Olympus e-m5 Mark 2 ja 17 millinen objektiivi menee ostoskoriin illanmittaan. Pitää sitten jossain vaiheessa panostaa laadukkaaseen zoomiin.

      • HoldYouHorses

        Varopa vähän sitä Mark 2 runkoa.
        Minä erehdyin ostamaan sellaisen, ja se oli valmiiksi viallinen.
        Se kamera sekoaa ja lakkaa täysin toimimasta silloin tällöin, ja ainut mikä auttaa on irrottaa akku ja antaa olla vähän aikaa ilman virtaa.
        Maahantuojan huolto täällä saksassa ei vikaa löytänyt, joten ei korvaa takuu eikä huolto korjaa edes maksamalla.
        Paskan möivät.


      • Canonisti_____minäkin

        Itse olisin odottanut X E3:a, jos budjetti on tiukka, mutta OM_D E_M5 mark II on toinen niistä vaihtoehdoista, jotka minusta ovat järkeviä. Objektiivia ehkä miettisin vielä.

        http://www.photozone.de/m43/840-olympus17f18

        Kun itse mietin Olympusta, niin Panan Leica yhteistyönä tehdyt objektiivit olivat askeleen edellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4599
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1610
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      214
      1403
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1371
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe