Vakava pohdinta

mietintöjä

Kiitos mielipiteistä, jos jollakin sellaisia syntyy. Täällä on paljon erilaisia ihmisiä, joilla on kokemusta narsistista. Kiitän teitä, jos annatte jotain kommentteja tai huomioita asiasta. Tämä on mun oma pohdinta onko minulla persoonaallisuushäiriö nimeltään patologinen narsismi. Vastaan myös, jos jollakin on kysymyksiä jotka voisivat valaistaa omat näkökulmani asioihin. Olen nyt äärettömän rehellinen ja vilpitön.

Minun äidilläni on todettu narsistinen persoonaallisuushäiriö ja periaatteessa riski, että minäkin olen sellainen on kovin suuri. Koska hän ei kyennyt antamaan minulle välittämisen ja rakkauden kokemusta lapsuudessa. Olen vanhempi ja useammalle lapselle ja noin vuosi sitten sain ensimmäisen kerran elämässäni haukut siitä, että olen narsisti erottuani pitkästä liitosta. Haukut sain avioeron jälkeisen noin vuoden kestäneen parisuhteen kumppanilta samalla kun suhteemme päättyi. Säikähdin, koska pelkäsin voinko todellakin olla sellainen, koska tiedostin riskit. Lähdin psykiatrin puheille ja minulle on tehty sen toimesta tutkimus, minkä tulosten mukaisesti minulla ei ole sellaista. Jälkeenpäin luin paljon ja ymmärsin narsistien pystyvän huijaamaan niin läheisiä, kuin terveydenhuollon ammattilaisiakin itsensä lisäksi... Ja sain toiset haukut ihmiseltä, jonka kanssa suhde kesti kovin lyhyt aika. MInulle on tärkeää viihtyä itsessäni ja siksi pohdin.

Narsistin lapsena minulla on ollut erittäin heikko itsetunto. Koko lapsuuden koin olevani huono, kelvoton, tarpeeton ja etten antsaitse rakkkautta. Myös nuoruudessani. Nuorena aikuisena aloin ymmärtämään asioita paremmin ja onnistumisien kautta olen rakentanut itsetuntoani mielestäni hyväksi. Tosin viime aikoina huomasin, että tämä lapsuuden kokemus siitä etten antsaitse rakkautta ohjaa elämääni hyvinkin paljon. Koen kuitenkin, että minulla on samat oikeudet kuin muillakin tulla rakastetuksi omana itsenäni ja siitä ristiriidat alkaa. Valitsen ihmisiä elämään, jotka osoittavat minulle etten ole rakkauden arvoinen ja kun rakennettu itsetunto sanelee oikeuksista, asetan rajat sille miten minua kohdellaan enkä niistä rajoista jousta ollenkaan.

Olen mielestäni empaattinen ja erityisherkkä. Kohtelen ihmisiä hyvin. Ymmärrän ja olen jopa överiempaattinen. Omasta mielestäni. Mutta voiko olla, että huijaan itseäni? Miksi kumppanit kokee minun olevan narsisti. Vai valitsenko vain väärin ja sorrun äitini tyylisiin ihmisiin...? Koen uskomatonta vetoa tietyntyyppisiin kumppaneihin ja muut vaikuttavat todella tylsiltä enkä ihastu niihin.

Osaan manipuloida. Erittäin hyvin. Mutten tee sitä milloinkaan omien tavoitteiden saavuttamiseksi. Yleensä manipuloin ihmisiä silloin, kun aistin heillä olevan huono itsetunto ja sen aistin nanosekunnissa. Manipuloin heitä siihen suuntaan, että he kokisivat itsensä hyviksi ja onnistujiksi. Miksi? Olen miettinyt sitä. Haluanko olla hyvis? Huomiota? Hovin? Mielestäni en, samastun jotenkin vain muihin ja yritän osoittaa että kukaan ei ole huonompi kuin toinen. Ja tämä saa ihmiset koukkuun... He kuvittelevat minusta jotakin aivan muuta, lähinnä jäävät koukkuun siihen että pöngitän heidän itsetunnon. Ja olettavat että minun tehtäväni elämässäni on se. Ja kun en mahdu kenenkään rakentamaan laatikkoon ja vaadin hyvää kohtelua myös itselleni, olen narsisti... Miksi minun on pakko tehdä niin... miksi en voi vain kävellä ohitse huonoitsetuntoisen ihmisen, en tiedä. Miksi minun täytyy alkaa näyttää hänelle, että hän ei ole huono... En tiedä.

En osaa lukea rivien välistä. Tulkitsen todella vakavasti kaiken ja jos koen että toinen haluaa hyväksikäyttää minua, vedän hirveet herneet. En ole aggressiivinen enkä riidanhakuinen, mutten anna periksi mielipiteissäni jotka liittyvät siihen miten minua tulisi kohdella.

Voiko naesisti kuvitella olevansa empaattinen, vaikkei oikeasti ole? Tai jos sen empatia on vain huomion keräämistä? Mistä sen tietää onko empatian tunne aito? Monesti jopa itken itsekseni, koska tuntuu pahalta toisen puolesta, kuten mm pedofiilien uhreiden, terrori-iskujen uhrien, hylättyjen mummojen yms takia... Ilman, että kukaan näkee... Voiko tuo olla itseäni huijaamista? Mistä hemmetistä sen voi tietää? Muuten en pysty itkemään, jos joku on paikalla. Vain yksin...

Välitän ihmisistä omasta mielestäni. Olen jopa liian sinisilmäinen ja uskon ihmisen hyvyyteen...Autan muita odottamatta takaisin mitään, mutta välillä minua surettaa kun on antanut itsestä kaikki ja toinen ei vasta samalla tavalla. En kuitenkaan ole katkera enkä kateellinen ollut koskaan. Enkä toivo koskaan kenellekään mitään pahaa. Voiko sekin olla huijaamista vain? Itseäni huijaamista?

Omasta mielestäni en ole narsisti. Mutta miksi muut kokee minua sellaiseksi? En koskaan käytä ketään hyväkseni, mutten anna myöskään tulla tarkoituksella hyväksikäytetyksi. Ja kun asetan rajat, olen narsisti... muiden mielestä. Sikäli minulle olisi ihan sama, mitä muut ajattelevat minusta, mutta kun minulla on lapsia ja pelkään olevani huono vanhempi, vaikka yritän olla hyvä.

48

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuu---

      Tiedostaako narsisti olevansa narsisti?Kyllä minä olen monesti omasta mielestäni oikeassa... Ja kun en ole se tuntuu pahalta. Mutta osaan myöntää. Osaan pyytää anteeksi. Mutta osaan myös olla todella paha suusta ja kun tunnistan toisen heikkoudet hetkessä "iskuni" ovat pahoja. Poten aina huonoa omatuntoa sellaisten iskujeni jälkeen, enkä tee ikinä niitä hyökätessä (en hyökkää koskaan) vaan itsepuolustuksessa kun haluan että esim riita loppuu. Ja pääsen pakoon.Pyydän aina anteeksi tästä...

      Tekeekö narsisti tiedostaen pahaa muille, vai huijaako itseäänkin? Se lähinnä nyt pelottaa... Jos en vain näe olevani narsisti...

      • poiuytrdfg

        Paitsi nuo iskut niita mina en oikein ymmarra, tulen vahan epavarmaksi mielipiteestani.


      • Joidenkin

        Joidenkin kieli kehittyy ajanmyötä teräväksi, varsinkin vähän huonossa seurassa jos oleilee/on oleillut. Eli on joutunut pohtimaan ylimäärän ihmisten vikoja ja heikkouksia, jolloin sitten kielenkannatkin irroittavat. Tästä kokemusta.
        Kerran sanoin yhdelle työkaverille niin pahasti, että pikkuhiljaa sen oman sanomiseni seurauksena minulle tuli ero senaikaisesta asuinkumppanistani. Omat sanani suhteellisen viattomalle kohteelle auttoivat minua ymmärtämään, että minulla todella huono ja ala-arvoinen miesystävä.
        Olin alusta asti ajatellut, että se mies kenen kanssa olin ei ollut normaali, ei ollenkaan. Hän oli sattumoisin julma ja ajattelematon, lapsellinen ulosannissaan. Asperger-totuudentorvea... ja ripaus narsismia ja kipeää itserakkautta joukkoon niin aika soppa sekin mies. Olin siinä suhteessa keittynyt huonoon malliin monin tavoin, joista yksi oli se kielellinen.
        Olin aiemmin ihminen, joka punnitsi sanansa huolella, eikä koskaan tahtonut loukata ketään...


      • etsäämikään

        Narsisti et ole.
        Oikea narsisti ei koskaan vaipuisi niin
        alas, että sanoisi itseään narsistiksi oikeasti.


      • poiuytfdfg

        Narsisti usein vastaa kysymykseen onko han narsisti, myöntavasti. Mutta se on eri ilmiö kuin se etta kiltti ihminen painostetaan puhumaan itseaan vastaan.


      • poiuytrdfg

        Aina kun sanon isalleni etta han on narsisti, han vastaa eparoimatta iloisen myöntavasti.


    • painostusko

      En osaa muuta vastata kuin, että itsekin olen pohtinut ja paljon, monelta kantilta. Ehkä on hyväkin pohtia asioita mielessään jonkun aikaa, niin pystyy paremmin ilmaisemaan itseään ja jäsentelemään tunteitaan, myös pohtimaan, sitä mitä elämältä haluaa. Tietysti tilanteeseen ja sitten ratkaisuihin vaikuttaa paljon se, onko yksin vai onko jo lapsia, koska useinhan ihminen haluaa lastensa parasta. Itselleen ei kannata valehdella, keksiä selityksiä, koska se tie ei johda mihinkään.
      Tiedän, että kohta nousee ryöppy, kun seuraavan sanon, mutta olen pohtinut myös näitä alkoholistin kanssa parisuhteessa olevia. Jos tuollaisessa suhteessa ei alussa ollut alkoholin kanssa mitään ongelmaa, niin mikä sen saa puhkeamaan esim. 20 avioliittovuoden aikana. Tiedän tehdyistä tutkimuksista, että alttius on geeneissä, se heikko kohta, mutta mikä sen sitten laukaisee siinä ihanassa parisuhtteessa pintaan ja aivan mielettömäksi ongelmaksi. Juurikinko jomman kumman narsismi? Tai aivan yhtähyvin, mikä saa alkoholistista eronneen uudenkin seurustelukumppanin absolutistiksi ja vihaamaan jopa yhtä kaljatölkillistä, haukkumaan toisia juopoiksi, vaikka ennen ei ole ollut asian kanssa mitään ongelmaa. Jätettyään seurustelukumppaninsa, niin palautuu takaisin omaksi itsekseen ja lasillisen ottaa, kuten aikoinaankin, eikä meuhkaa enää aiheesta.
      Tuo oli esimerkki. Toinen voisi olla se, että saa toisenkin aivan hysteeriseksi ja bakteerikammoiseksi käsienpesijäksi. Saa toisen ottamaan jotakin punkkiroketteita, vaikka ei edes liiku paikoissa, joissa olisi mahdollista tavata se punkki. Saa toisen pelkäämään sitä borrelioosia niin kauheasti, että se on aivan käsittämätöntä. Siis yhä pohdin, mikä on se tekijä toisessa ihmisessä, joka laukaisee toisen ihmisen toimimaan aivan päättömästi ja eritavalla kuin aiemmin?

      • Ainakin_m

        "niin mikä sen saa puhkeamaan esim. 20 avioliittovuoden aikana. Tiedän tehdyistä tutkimuksista, että alttius on geeneissä, se heikko kohta, mutta mikä sen sitten laukaisee siinä ihanassa parisuhtteessa pintaan ja aivan mielettömäksi ongelmaksi. "
        Ainakin minä nyt teen sen johtopäätöksen että sinulla ei syvempää kokemusta aiheesta.
        Ja vaikka kokemusta olisikin, niin ottaa oman aikansa ja harrastuneisuutta että pystyy tajuamaan, että alkoholismi on oma itsenäinen riippuvuussairautensa. Kuten huumeriippuvuus, tupakkariippuvuus tms.
        Alkoholismi syntyy ja pahenee pelkästään käyttämällä alkoholia. Alkoholinkäyttö aiheuttaa muutoksia ihmisen hermostossa jotka muutokset saavat kaipaamaan ja tarvitsemaan lisää alkoholia.

        Suosittelen lukemaan, lyhyt ja napakka artikkeli.
        https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/alkoholi_sairastuttaa

        Alkoholistit ovat usein selittelyn mestareita, kärsivät persoonallisuuden häriöistä ja masennuksesta. Juuri nämä selitykset saavat ympäristön uskomaan mitä kummallisempia asioita esim. juuri alkohlistin perheestä, vanhemmista ja, yleisimmin juuri siitä vaimosta...

        Eräs toipunut alkohlisti kerran sanoi minulle, että alkoholisti on sellainen, jolle ensimmäisenä tulee se alkoholi, sen jälkeen alkoholi ja vielä kolmanneksikin tulee se alkoholi. Sen jälkeen tulee pitkä väli ennenkuin alkaa tulemaan niitä muita asioita, perhettä ja muuta sellaista...

        https://www.al-anon.fi/
        Mikä on Al-Anon
        "Al-Anon-ryhmät tarjoavat alkoholiongelmaisten läheisille vertaistukea. Ryhmätapaamisissa läheiset jakavat kokemuksensa, toivonsa ja voimansa. Ryhmässä käymisen ainoa edellytys on perheenjäsenen tai ystävän alkoholiongelma, joten ryhmissä käy puolisoita, vanhempia, lapsia, sisaruksia ja muita läheisiä."


      • Tuohonkin

        "mutta mikä sen sitten laukaisee siinä ihanassa parisuhtteessa pintaan"
        Tuohonkin otan kantaa. Yleensä ihmiset ovat itsenäisiä yksilöitä, vaikka olisivatkin parisuhteessa....😕


      • painostustako
        Ainakin_m kirjoitti:

        "niin mikä sen saa puhkeamaan esim. 20 avioliittovuoden aikana. Tiedän tehdyistä tutkimuksista, että alttius on geeneissä, se heikko kohta, mutta mikä sen sitten laukaisee siinä ihanassa parisuhtteessa pintaan ja aivan mielettömäksi ongelmaksi. "
        Ainakin minä nyt teen sen johtopäätöksen että sinulla ei syvempää kokemusta aiheesta.
        Ja vaikka kokemusta olisikin, niin ottaa oman aikansa ja harrastuneisuutta että pystyy tajuamaan, että alkoholismi on oma itsenäinen riippuvuussairautensa. Kuten huumeriippuvuus, tupakkariippuvuus tms.
        Alkoholismi syntyy ja pahenee pelkästään käyttämällä alkoholia. Alkoholinkäyttö aiheuttaa muutoksia ihmisen hermostossa jotka muutokset saavat kaipaamaan ja tarvitsemaan lisää alkoholia.

        Suosittelen lukemaan, lyhyt ja napakka artikkeli.
        https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/alkoholi_sairastuttaa

        Alkoholistit ovat usein selittelyn mestareita, kärsivät persoonallisuuden häriöistä ja masennuksesta. Juuri nämä selitykset saavat ympäristön uskomaan mitä kummallisempia asioita esim. juuri alkohlistin perheestä, vanhemmista ja, yleisimmin juuri siitä vaimosta...

        Eräs toipunut alkohlisti kerran sanoi minulle, että alkoholisti on sellainen, jolle ensimmäisenä tulee se alkoholi, sen jälkeen alkoholi ja vielä kolmanneksikin tulee se alkoholi. Sen jälkeen tulee pitkä väli ennenkuin alkaa tulemaan niitä muita asioita, perhettä ja muuta sellaista...

        https://www.al-anon.fi/
        Mikä on Al-Anon
        "Al-Anon-ryhmät tarjoavat alkoholiongelmaisten läheisille vertaistukea. Ryhmätapaamisissa läheiset jakavat kokemuksensa, toivonsa ja voimansa. Ryhmässä käymisen ainoa edellytys on perheenjäsenen tai ystävän alkoholiongelma, joten ryhmissä käy puolisoita, vanhempia, lapsia, sisaruksia ja muita läheisiä."

        Kiitos linkeistä.


    • poiuytresxcv

      No naa on naitä erityisherkkien pohdiskelijoiden pohdintoja. Anteeksi mutta mina en edes viitsinyt lukea kokonaan. Miksi miettia onko narsisti jos ei ole ?
      Minulla on semmonen vika, etta ajattelen itseeni vaikka mita vikoja "varmuuden vuoksi" mita ei oikeasti ole.

      • Minun_mielipide_

        Nyt ei kaikkea huomiota sinuun, vaan aloittajaan ja hänen aiheeseensa.


      • poiuytrsdf

        Ei tassa ollut kyse huomiosta minuun, vaan siita etta minulle aloittajan kirjoitus tuntuu tunnetasolla samantapaiselle jutulle, eika yhtaan sellaiselle kuin minun narsisti ja psykopaatti.
        Minun narsisti naureskellen myöntaa olevansa narsisti.
        Jos jollekin on oikeasti tarkeaa ettei han olisi narsisti, mielestani on hyvin epatodennaköista etta han on narsisti, ellei koko kirjoitus ole hamaysnaytelmateksti.


      • Kiittivastauksistasi
        poiuytrsdf kirjoitti:

        Ei tassa ollut kyse huomiosta minuun, vaan siita etta minulle aloittajan kirjoitus tuntuu tunnetasolla samantapaiselle jutulle, eika yhtaan sellaiselle kuin minun narsisti ja psykopaatti.
        Minun narsisti naureskellen myöntaa olevansa narsisti.
        Jos jollekin on oikeasti tarkeaa ettei han olisi narsisti, mielestani on hyvin epatodennaköista etta han on narsisti, ellei koko kirjoitus ole hamaysnaytelmateksti.

        Ei ole hämäysviesti. Tuli vain tunnepurkaus...Onko sinun kumppanisi narsisti ja psykopaatti, vaiko edellinen? Itse kyllä nyt olen sanonut tuttaville, että olen vissiin narsisti , muttei se naurata minua ollenkaan. Kavereita kylläkin jostain syystä.


      • poiuytrdfg

        Mun mielesta aloittaja kuulostaa lahemmas narsistin uhria kuin narsistia. Siis etta on viety luottamus itseen ja epailee jo kaikkia omia tuntemuksiaan ja kasityksiaan huijaukseksi.
        Ei ainakaan mun tuntemat narsistit ja psykopaatit olen noin epavarmoja henkilöita tai ylipaataan harrasta tuontyyppisia pohdintoja.


      • poiuytdfg
        Kiittivastauksistasi kirjoitti:

        Ei ole hämäysviesti. Tuli vain tunnepurkaus...Onko sinun kumppanisi narsisti ja psykopaatti, vaiko edellinen? Itse kyllä nyt olen sanonut tuttaville, että olen vissiin narsisti , muttei se naurata minua ollenkaan. Kavereita kylläkin jostain syystä.

        Mun vanhemmat on, eika ne ole samantyyppisia kuin sina.
        Oikean narsistin kohdalla mun mielesta menee noi naurutkin enemman toisinpain.


      • poiuytdfgh

        MIksi sanot ihmisille olevasi narsisti ?


      • poiuytdfg

        Mulla kavi itella niin että juuri kun aloin oivaltaa olevani narsistien uhri,
        laitoin överiksi toisinpain. Esim. otin itsestani vammaantuneena valokuvia ja lahetin sahköpostilla ja kirjoitin otsikoksi: Olen egokeskeinen .


      • poiuytrdfg
        Minun_mielipide_ kirjoitti:

        Nyt ei kaikkea huomiota sinuun, vaan aloittajaan ja hänen aiheeseensa.

        Saatat olla oikeassa tulkitsen mahdollisesti liikaa oman kokemykseni kautta tuota

        Ja ma luulen etta mun vanhemmat ei edes ole lievia narsisteja vaan aika vahvasti narsisteja en valttis tunnista lievia , psykopaatin helpommin tunnistan

        Mutta siis mun kokemuksen mukaan lahes kaikki ihmisten harmistuu kun tulee esiin etta ovat olleet vaarassa


      • poiuytrdvg

        Tarkoitan väärässä multa puuttuu nuo pilkut

        Ja sitahan sanotaan kaikilla miltei ilevan jonkinasteisia narsistisia ominausuuksia, eli ei jonkun sellaisen löytyminen viela ole varsinainen narsisti


      • Eikirj
        poiuytdfgh kirjoitti:

        MIksi sanot ihmisille olevasi narsisti ?

        No siksi, että tietävät varautua jos olen. Tyhmää joo...


      • poiuytresdfg

        No ma olen viela tyhmemmin puhunut itseani vastaan. Ymmarran
        Mut suurin osa ihmisista on sen verran oman edun tavoittelijoita ettei puhu itseaan vastaan.
        Mutta se ei kai ole samaa kuin narsismi. joka tapauksessa erittain huonosti ymmarretaan ihmista joka paatyy puhumaan valheellisesti itseaan vastaan. Se on ainoa valehtelu, johon olen sortunut. Jos tutkit nyt asiaa oletko oikeasti narsisti, niin jos et olekaan, niin lopeta tuo...
        silla joku voi olla niin narsisti etta kaantaa tuon sinua vastaan..


      • Toisen_
        poiuytresdfg kirjoitti:

        No ma olen viela tyhmemmin puhunut itseani vastaan. Ymmarran
        Mut suurin osa ihmisista on sen verran oman edun tavoittelijoita ettei puhu itseaan vastaan.
        Mutta se ei kai ole samaa kuin narsismi. joka tapauksessa erittain huonosti ymmarretaan ihmista joka paatyy puhumaan valheellisesti itseaan vastaan. Se on ainoa valehtelu, johon olen sortunut. Jos tutkit nyt asiaa oletko oikeasti narsisti, niin jos et olekaan, niin lopeta tuo...
        silla joku voi olla niin narsisti etta kaantaa tuon sinua vastaan..

        Toisen kirjoittajan korjaus....
        "Mut suurin osa ihmisista on sen verran oman edun tavoittelijoita"
        Mut suurin osa ihmisista on sen verran järkeviä...
        Oman edun tavoittelijan käsittää ehkä kuvauksena jotenkin poikkeuksellisen itsekkääksi...


    • Ainakin_

      " ja kun rakennettu itsetunto sanelee oikeuksista, asetan rajat sille miten minua kohdellaan enkä niistä rajoista jousta ollenkaan. "
      Ainakin minun mielestäni ruma kielenkäyttö ja esim. tietynlainen turha ruma epäily moraalittomuudesta ovat aivan riittäviä syitä laittaa ihmissuhde katkolle... ehkä lopullisestikin. Itse tietää minä kokee häiritsevänä. Periaatteessahan jokainen voi päättää ihmissuhteistaan (ehkä nyt lapsia lukuunottamatta tai muita kiinteitä suhkulaisuussuhteita) keiden kanssa on tekemisissä. Syitä ei tarvitse edes olla eikä niitä tarvitse mainita jos niitä on...
      "Olen mielestäni empaattinen ja erityisherkkä. Kohtelen ihmisiä hyvin. Ymmärrän ja olen jopa överiempaattinen. Omasta mielestäni. Mutta voiko olla, että huijaan itseäni? "
      https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/tunnista_laheisriippuvuus
      "Läheisriippuvainen murehtii itsensä sairaaksi toisen puolesta ja pelkää tulevansa hylätyksi. Kun ongelman tunnistaa, sitä voi alkaa purkaa."
      "Voiko naesisti kuvitella olevansa empaattinen, vaikkei oikeasti ole? Tai jos sen empatia on vain huomion keräämistä?"
      Kyllä, yksi narsistin päätyökaluista on iskeä uhri koukkuun juuri empatiaa esittämällä. Narsisti itse tietää teeskentelevänsä. Mutta huom! Narsisti kuvittelee luultavastikin toisten ihmisten olevan siinä asiassa samanlaisia, kun ei hänellä ole sitä kokemusta siitä aidosta empatiasta... niin mistäpä hän tietäisi, että on itse feikimpi kuin muut. Ainakin narsisti oman kokemukseni mukaan kamppailee tuon tiedon rajamailla, ja kokee olevansa tyydytetty kun saa uhriaan huijattua.

      "Mistä sen tietää onko empatian tunne aito?"
      Itselle nousi sama kysymys pintaan kun tapahtui rysähdys minun ja narsistin välillä. Ensimmäinen ajatus asiasta: olen täysin erilainen, narsisti on täysin erilainen. Minulla ei koskaan tarvetta raakuuteen omaa kumppania kohtaan. >Riidat ovat syntyneet aina omista alkutekijöistään, ei koskaan minun tarpeestani olla julma... Minulla ei koskaan ole ollut tarvetta hehkuttaa yhtäkään suhdetta kostoksi kenellekään muulle. Suhteeni ovat eläneet aina omaa elämäänsä enkä minä ole niiden aikana muistellut menneitä, en kaiholla enkä vihalla.. Mennyt on ollut oikeasti mennyttä.
      Narsistin jälkeen on ollut pidettävä tauko, että saan oman itseni tunnetilat aitoon ryhtiin sen lisäksi, että en halua uutta suhdetta suinpäin keneen tahansa. Voin olla vaikka loppuikäni yksin, jos ei löyty sopivaa. Tärkeintä on, että en vahingoita läheistäni, rakkaintani mitenkään. Enkä myöskään itse lähde missään nimessä vahingoittumaan enää, jos sen suinkin voin välttää.
      Koen, että empatia on tunne, ei niinkään tapa toimia. Toki normaalisti empaattinen ihminen välittää sitä tunnettaan ja toimii sen mukaisesti.
      Empatian ja toiminnan yhteydessä, jos siinä kokee olevansa jotenkin erikoinen, kannattaa tutustua läheisriippuvuuteen, joka voi käydä tietojen perusteella kuormittavaksikin jossain vaiheessa. Eli ihminen on auttamassa enemmän toisia kuin omat voimavarat oikeastaan sallisivat...
      Minä tiedän, että kykenen empatiaan ja minulla on sitä, koska pystyn pitkiin rakkaussuhteisiin, joissa tunnen aitoa rakkautta kumppaniani kohtaan. Narsistit ja psykopaatit eivät tuohon tunnepuoleen kykene.
      Empatiasta ei tiedetä kaikkea, joten vähän oman ajatusaskaroinnin varassa on, tunnemmeko tuota.
      Itse ajattelen empatiasta myös niin, että on tunne joka säätyy sekä itsestään että itse tietoisesti säätämällä päivästä, elämäntilanteesta ja ajankohdasta toiseen. Onhan normaali ihminen kykenevät tappamaankin, esim. sotilas kun on sodassa ainakin uskomansa asian takia, puolustamassa maataan esim. Enkä tarkoita tällä seikkailijoita, jotka haluavat sotakokemuksia hinnalla millä hyvänsä...

    • jsdöfkams

      Paha tai suorastaan mahdoton sanoa.

      Voisiko sinulla olla "vain" huono miesmaku? Ehkä todellakin rakastut itsekkäisiin tapauksiin, tyydyt yksipuoliseen rakkauteen (sanot, ettet katsonut ansaitsevasi rakkautta)? Hemmottelet toista (saamatta juuri mitään vastineeksi) ja lopulta joudut toteamaan, että kuviossa on jotain vialla? Hyvästeiksi toinen tokaisee, että sinä olet narsisti (koska et jaksanutkaan miellyttää häntä)?

      Miten kaveri- ja ystävyyssuhteesi sujuvat? Miten menee vaikka työkaverin kanssa, jos olet katsonut aiheelliseksi pönkittää hänen itsetuntoaan, mutta tämä ei ehkä kokenut olevansa tuen tarpeessa eli suhtautuu sinuun edelleen neutraalisti?

      • joillakinonvaikeampaa

        Tosi hyviä kysymyksiä. Itse heräsin seuraavien kysymyksen äärellä: "eikö sinulla ole yhtään kaveria?" ja "eikö siellä ole nyt ketään toista, joka voisi auttaa sinua?", kun oli lähettänyt useita viestejä peräkkäin, enkä ollut ehtinyt heti vastata. Hän kysyi jopa, onko sinulla se kännykkä aluahousuissasi, kun et heti vastaa. Myöhemmin hän sanoi, että kusee päälleni. Onneksi pääsin eroon.


    • åpoiugf

      Usein eron jälkeen kuvitellaan, että suhteen toinen osapuoli on ollut narsisti. Nykyiset tai entiset kumppanit eivät aina ole luotettavimpia arvioijia. Sitten jos muutkin, esim. kaverisi, sanovat sinua narsistiksi, niin on jo syytä vakavasti pohtia, voisitko olla sellainen.

    • Narsisminuhri

      Jos useampi kutsuu narsistiksi, niin hälytyskellojen luulisi soivan. Erimielisyys ja riitely ei kenestäkään narsistia tee, mutta jos suhteessa pidät itsekkäästi omista eduista kiinni muista välittämättä etkä anna periksi ja epäilet omaa empatiaasi, niin tuskin kukaan nyt suutuksissaankaan narsistiksi haukkuu. Kerran narsistisuhteessa eläneenä tiedän varmasti, että narsistin erottaa muuten vaan itsekkäästä ihmisestä helpostikin. Onneksi narsistisuhdetta ei yleensä teoriassakaan osu kuin yksi ihmiselämään, mutta jos osuisi tunnistan sellaisen välittömästi. Itsekeskeisyys, oman edun tavoittelu, välinpitämättömyys, tunteettomuus, huomionhakuisuus, itsensä esille ja jalustalle nostaminen yms sekä erityisesti riidoissa solvaava ja loukkaava hyökkääminen henkilökohtaisesti herkillä asioilla on selvä merkki ja kostonhaluisuus (riidat väittelyt jne on pakko narsistin voittaa) Yksikään narsisti ei myönnä sellainen olevansa, mutta muut sen huomaa vaikka eivät sanoisi. Narsisti kuvittelee, että ystävät ovat samaa mieltä aina hänen kanssaan, mutta todellisuudessa he pohtivat luultavammin samaa asiaa, että "onkohan tuolla nyt kaikki ihan kondiksessa" Lapsuuden traumat, päihteet, perintötekijät, hyväksikäyttö jne ovat suuria riskitekijöitä narsismin kehitykselle. Monet eroaa riidoissa tai sovussa ilman narsismi syytöksiä, mutta jos useammat tästä huomauttaa olisi itsetutkiskelun paikka.

      • Entä_onko

        Entä onko mitään kummallista siinä, että jollakin on usemapia ihmissuhteita joissa sillä toisella on narsismitietoutta? Yleensä narsismitietous syntyy vakavan yhteensattumuksen jälkeen. Myöskin on erittäin iso ja vakava askel sille uhrille ottaa narsismikysymys esiin, koska vamma on niin vakava ja ikävä. Vamman kantaja ei pääse vammastaan koskaan eroon.
        Se että tuntee "narsistin" ja ajattelee tämän voivan jotenkin "mennä itseensä", osoittaa ainakin, että ei tiedä narsismista syvemmin. Myöskin uhri on yleensä asiaan herättyään niin varuillaan ja hyvästä syystä, että ei suinkaan mene suin päin sanomaan moista. Narsisti laittaa uhrinsa kävelemään "munankuorilla"...
        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.html
        "Jotta selviäisit narsistin kanssa, hän pakottaa sinut "kävelemään munankuorilla" ja kehittämään oman Väärän Minäsi. Se ei ole läheskään yhtä monimutkainen kuin hänen Väärä Itsensä - mutta siellä se on, sinussa, sen trauman ja väärinkohtelun seurauksena, jota narsisti sinulle aiheutti.

        Siispä, meidän ehkä pitäisi puhua uudesta mielenterveyshäiriöstä nimeltä NPHU, Narsistisen Persoonallisuushäiriön Uhrit. "

        Narsisteista tiedetään, että nämä ovat ainakin vähintään yleensä kuulleet narsisti nimityksen ja osaavat heittää sillä uhriaan. Niinkin valistumaton narsisti kuin minun narsisti-psykopaattini oli ja on, osasi nimityksellä heittää minua paljon jälkikäteen... no, siinä vaiheessa nyt osasin odottaa häneltä mitä tahansa, joten minulle täysin yhdentekevää. Ei edes harmillista sen kaiken muun rinnalla mitä jouduin näkemään ja sietämään.

        Joistakin ihmisistä ajatellaan, että nämä ovat narsistimagneetteja, joille sattuu kohdalle useampi narsisti elämässä...

        Minusta jo tämäkin kaikki osoittaa, kuinka kimurantin ilmiön kanssa olemme tekemisissä, eikä narsismiuden osoittaminen ole helppoa.

        Jopa minä vielä kauvan sen jälkeen kun olin tehnyt havainnon omasta narsististani, mietin tovin, voisiko hän olla vahvasti läheiriippuva, jollainen kuulemma voi muistuttaa hyvin paljon paksunahkaista narsistia joskus. Psykopatian oireisiin perehdyttyäni tajusin kuitenkin lopulta, että mahdollisuudet muuhun kuin paksunahkaisuuteen olivat ikävä kyllä nolla.
        Ja voin sanoa, että asian tajuaminen ei ollut minkäänlainen ilo, vaan todella ikävä huomio. Toisaalta se oli päätös, lopullinen valaistuminen asiasta, josta minun oli mahdotonta enää selviytyä hänen kanssaan eteenpäin...


      • Empaattisena

        Empaattisena ihmisenä olen ollut todella surullinen havaittuani omaksi rakkaakseni kuvittelemani ihminen narsistiksi. Se oli hyvin hyvin syvästi surullista...
        Eikä ole koskaan tullut mieleenikään sanoa sitä hänelle, tai yleensäkään puhua huomiostani, koska vamma on parantumaton eikä siihen ole lääkettä... En voisi mitenkään.


      • Narsisminuhri
        Empaattisena kirjoitti:

        Empaattisena ihmisenä olen ollut todella surullinen havaittuani omaksi rakkaakseni kuvittelemani ihminen narsistiksi. Se oli hyvin hyvin syvästi surullista...
        Eikä ole koskaan tullut mieleenikään sanoa sitä hänelle, tai yleensäkään puhua huomiostani, koska vamma on parantumaton eikä siihen ole lääkettä... En voisi mitenkään.

        Kyllä aidosti narsistiselle henkilölle voi sanoa, että hän on narsisti. Sanoohan moni alkoholistillekin, että hän on holisti. Se miksi asiasta on hyvä huomauttaa on narsistin omaksi parhaaksi. Vasta myöntämällä itselleen, että on narsisti voi vasta alkaa parantuminen kuten ap.lla. Jos narsismin kieltää ei paranemistakaan tapahdu ja usein on aina liian myöhäistä, kun on karkottanut monia ihania ihmisiä ympäriltään. Alkkiksetkin havahtuvat usein vasta, kun ystävät ja läheiset kaikkoavat kärsittyään tarpeeksi sairaudestaan. Narsismin ja alkoholismin yhteinen tekijä on, että kumpaakaan sairautta asianosainen ei juurikaan myönnä kunnes on liian myöhäistä. Muutama kerta humalassa ei tee alkkista eikä muutama itsekäs mielipide narsistia. Kunnes edellämainitut on jatkuvia ja elämää hallitsevia voi diaknoosinkin tehdä vaivatta. Surukseen sen tekee usein se läheinen kumppani, joka ei enään kestä vaan lähtee.


      • Oho_kesk
        Narsisminuhri kirjoitti:

        Kyllä aidosti narsistiselle henkilölle voi sanoa, että hän on narsisti. Sanoohan moni alkoholistillekin, että hän on holisti. Se miksi asiasta on hyvä huomauttaa on narsistin omaksi parhaaksi. Vasta myöntämällä itselleen, että on narsisti voi vasta alkaa parantuminen kuten ap.lla. Jos narsismin kieltää ei paranemistakaan tapahdu ja usein on aina liian myöhäistä, kun on karkottanut monia ihania ihmisiä ympäriltään. Alkkiksetkin havahtuvat usein vasta, kun ystävät ja läheiset kaikkoavat kärsittyään tarpeeksi sairaudestaan. Narsismin ja alkoholismin yhteinen tekijä on, että kumpaakaan sairautta asianosainen ei juurikaan myönnä kunnes on liian myöhäistä. Muutama kerta humalassa ei tee alkkista eikä muutama itsekäs mielipide narsistia. Kunnes edellämainitut on jatkuvia ja elämää hallitsevia voi diaknoosinkin tehdä vaivatta. Surukseen sen tekee usein se läheinen kumppani, joka ei enään kestä vaan lähtee.

        "Kunnes edellämainitut on jatkuvia ja elämää hallitsevia voi diaknoosinkin tehdä vaivatta. "
        Oho, keskustelenkin lääketieteen --- minkä? kanssa. Kuvittelin olevani maallikkopalstalla jonne ei oikeat lääketieteilijät edes eksy.


      • Pihalla_on
        Narsisminuhri kirjoitti:

        Kyllä aidosti narsistiselle henkilölle voi sanoa, että hän on narsisti. Sanoohan moni alkoholistillekin, että hän on holisti. Se miksi asiasta on hyvä huomauttaa on narsistin omaksi parhaaksi. Vasta myöntämällä itselleen, että on narsisti voi vasta alkaa parantuminen kuten ap.lla. Jos narsismin kieltää ei paranemistakaan tapahdu ja usein on aina liian myöhäistä, kun on karkottanut monia ihania ihmisiä ympäriltään. Alkkiksetkin havahtuvat usein vasta, kun ystävät ja läheiset kaikkoavat kärsittyään tarpeeksi sairaudestaan. Narsismin ja alkoholismin yhteinen tekijä on, että kumpaakaan sairautta asianosainen ei juurikaan myönnä kunnes on liian myöhäistä. Muutama kerta humalassa ei tee alkkista eikä muutama itsekäs mielipide narsistia. Kunnes edellämainitut on jatkuvia ja elämää hallitsevia voi diaknoosinkin tehdä vaivatta. Surukseen sen tekee usein se läheinen kumppani, joka ei enään kestä vaan lähtee.

        Olet ihan pihalla.


    • Eikö_sen

      Eikö sen, että joku sanoo jotakin toista henkilöä narsistiksi, aikaansaa myös kysymyksen siitä, mihin tämä sanoja pyrkii?
      Minä ainakin mietin oman narsisti-psykopaattini kohdalla, mihin ihmeeseen minä pääsisin sillä, että hänelle paljastaisin tuon nimityksen, jota hänestä ajattelin. Ensinnäkin, hän ei, kuten ei melkein kukaan muukaan, tietäisi luultavasti mitä sillä tarkoitetaan, että siinä mielessä heitto menisi harakoille. Toseksi, jos hänen älynsä ja tietoutensa jostain mystisyliluonnollisesta voimasta kasvaisi yhtäkkiä niin, että hän alkaisi tajuta mitä narsismi on, niin enkä asettaisi itsensi vaaraan? MInulla olisi hänestä se näkemys ja tieto, jota hän eniten maailmassa yrittää peittää koko olemassaolonsa vimmalla kaikin mahdolllisin ja mahdottomin keinoin. Ja alkaisin hölöttämään asiasta suu auki... Olisin lopun ikääni hänen vihollisensa numero yksi, tai ainakin kärkipäässä.
      Tosiasiassa luultavasti hän vain jatkaisi rauhassa narsistin elämäänsä, koska eivät ne ihmiset, joita hän lähteikseen hamuaa ole tietoisia narsismista eikä siitä mitä narsismi merkitsee. Minut ja muut nimittelijät voi leimata ihan miksi haluaa. MInä en juokse hänen juorujensa perässä tarkistelemassa mitä hän on suvainnut minusta puhua. Hän voi puhua luultavammin ihan mitä tahansa, eikä se hahmotelma jonka hän minusta on puheissaan luonut, enää edes yritä esittää minua.🤡

      • 3123133123

        Hei. Tuo on tuttu piirre näissä kuvioissa että kuvittelet sen värittäneen puheillaan sinusta jonkun väärän hahmotelman toisille... Se on kuitenkin vain oman pelkosi heijastuma. Sellaisista hankalista ihmisistä pitää pysyä erossa. Mutta turha heistä on jälkeenpäin kärsiä, kuvittelemalla heitä pahanteossa... Siitä syntyy automaattinen mielikuva mielessä, joka automaattisesti laukaisee vihan tunteita, jotka ylläpitävät mielikuvaa. Sinun pitää vain huomata tuon mielikuvan syntyminen, ja että se syntyy Omasta mielestäsi, niin vihan tunteet lakkaavat. Pysy silti erossa myös siitä, johon projisoit omia pelkojasi.


      • Hei_hei_
        3123133123 kirjoitti:

        Hei. Tuo on tuttu piirre näissä kuvioissa että kuvittelet sen värittäneen puheillaan sinusta jonkun väärän hahmotelman toisille... Se on kuitenkin vain oman pelkosi heijastuma. Sellaisista hankalista ihmisistä pitää pysyä erossa. Mutta turha heistä on jälkeenpäin kärsiä, kuvittelemalla heitä pahanteossa... Siitä syntyy automaattinen mielikuva mielessä, joka automaattisesti laukaisee vihan tunteita, jotka ylläpitävät mielikuvaa. Sinun pitää vain huomata tuon mielikuvan syntyminen, ja että se syntyy Omasta mielestäsi, niin vihan tunteet lakkaavat. Pysy silti erossa myös siitä, johon projisoit omia pelkojasi.

        Hei hei. Oikeasti, en välittäisi kuvitella mutta muu olisi suoranaista tyhmyyttä. Jos se tekee sen kuvan kaikista muista, niin miksi ihmeessä ei teksisi minusta, joka olen yksi hänen käyttökelpoisimmista uhreistaan... Kun sitä kuvaa on tehty minun ollessa paikalla ja sitten minun kanssani kahden ja minulle on tultu tuosta kertomaankin.

        Mistä luit että minä tunnen vihaa häntä kohtaan? En ollenkaan, sellainen vaihe oli vuosia sitten kun tilanne oli akuutti. Kaikenlaiset tunteet menivät ja tulivat kuin vuoristoradalla... Nyt ei enää.

        Olen asiaa pohtinut niin paljon läpi, että ehkä mikään ei enää hetkauta.


      • Tavallaan_
        3123133123 kirjoitti:

        Hei. Tuo on tuttu piirre näissä kuvioissa että kuvittelet sen värittäneen puheillaan sinusta jonkun väärän hahmotelman toisille... Se on kuitenkin vain oman pelkosi heijastuma. Sellaisista hankalista ihmisistä pitää pysyä erossa. Mutta turha heistä on jälkeenpäin kärsiä, kuvittelemalla heitä pahanteossa... Siitä syntyy automaattinen mielikuva mielessä, joka automaattisesti laukaisee vihan tunteita, jotka ylläpitävät mielikuvaa. Sinun pitää vain huomata tuon mielikuvan syntyminen, ja että se syntyy Omasta mielestäsi, niin vihan tunteet lakkaavat. Pysy silti erossa myös siitä, johon projisoit omia pelkojasi.

        Tavallaan suosittelet silmien ummistamista. En voi tietää onko se hyvä tai paha sinulle, mutta minun keinoni on pohdinta, narsismiin ja pyskopatiaan tutustuminen ja sen todellisuuden tunteminen, missä nämä elävät.
        🏴Et voi voittaa sotaa jos et tunne vihollistasi🏴


    • SamaaRataaAjatus

      Narsismi on 99%:sesti pelkkä ajatusansa johon voi jäädä kiemurtelemaan ja arvuutelemaan peilikuvansa kanssa että hyväksyykö itsensä sellaisena kuin on vai ei.

    • poiuytrddfh

      Mun mielesta molemmat on oikeassa, on kyse eri tasoista.
      Itse en kykene oivallukseni tasoiseen toteutukseen valitettavasti liian jumiutuneen aivotoimintani takia, mutta minulla on ajatus mika olisi hyva pyrkimys:
      Samaan aikaan ei pitaisi ummistaa silmia silta mita psykopaatti tekee ja samaan aikaan pitaisi manipuloida omaa tietoisuuttaan parempaan suuntaan, mista tosiasiallisesti voisi hyötya psykopaattikin oikeasti hyödyllisella tavalla ilman niin haitallisia vaikutuksia.

      Mulle tuli juuri mieleen, etta narsismi on eraanlainen tunnetason valehtelun kierre. Kaikki kuviossa painostetaan valehtelemaan tunteistaan. Ja ulkopuoliset valehtelee niin minun kuin vanhempieni tunteista. Jo kun olin nuori vieraat ihmiset aloitti valehtelemisen minulle, etta minun vanhemmat rakastaa minua tosi paljon yms. Ja sitten jatkoksi selitettiin minun tunteeni
      kaikkialla ihan muiksi kuin mita ne ovat olleet oikeasti.
      Auttajista ei ole apua juuri siksi kun useimmat heista eivat ole halukkaita tunnetason rehellisyyteen. he haluavat jatkaa kuviota jossa tunteellisesti valehdellaan : on ne aitimyytit, ja kaikkiin sovellettavat samat psykologiset teoriat ja perhemallit jne.
      Ma lahtisin nyt siita, etta kun narsisti tai psykopaatti ei tunne rakkautta niin ei tunne. Jos ei tunne niin fakta on ettei tunne. Jos vaikka aivoissa joku keskus ei toimi niin sitten ei tunne.
      Muistaakseni jossain Sam Vakninin videossa jossain aivotutkimuksessa han selittaa ihan avoimesti kuinka ei tunne rakkautta vaimoaan kohtaan, mutta siina he silti sovussa menevat. Mua kiinnostaa vahan sen suuntainen asenne psykopatiaan. Koska silleen paastaan kohti rehellisempia tunnekuvioita ja mun mielesta siten kohti parempia ihmissuhteita. Vaikka ne ei hyvia olisikaan niin aina parempia kuin ihan valheelliset missa psykopaatin pitaa teeennella tuntevansa kaikkea mita ei tunne ja siita se seuraa se etta ihmiset odottaa sita minultakin tai muuten ma muka tunnen väärin. Mun noitakkainen on itseasiassa kivempi kun mun aiti.

      • poiuytresdfg

        Rakkautta tuntematon ihminen on aitoa rakkautta tuntevalle ihmiselle tosi pelottava, eika nahdakseni tuota pelkoa kokevaa ihmista tulisi leimata aiheetonta pelkoa tuntevaksi ihmiseksi.
        Pelko on tuolloin aiheellinen. Mutta silti aiheellistakin pelkoa voinee kasitella.
        Psykologiset ihmiset harvoin puhuvat aiheellisen pelon kasittelysta. Heidan ajatuksensa siita etta pelko olisi aina aiheeton on nahdakseni valheellinen maailman todellisuuteen verraten.
        Ja mun mielesta on myös kohtuutonta syyllistamista, etta minkaan aiheellisesti pelottavan kanssa ei saisi olla missaan tekemisissa sopuisasti. Mä olin nuoresta tytösta asti luonnollisesti tekemisissa pelottavankin kanssa. Nyt ma ymmarran miksi , ma olen kasvanut siihen. Ja mua hammensi todella psykologiset ihmiset jotka lahtee siita etta pelot on turhia kun ollaan tekemisissa toisten ihmisten kanssa tai jos ne on aiheellisia sellaisten ihmisten kanssa ei pida olla missaan tekemisissa, Mun mielesta se ei ole realistista ja se on eraanlaista pelon projisoimista joihinkin yksilöihin . Meilla ei ole sita psykopaattitunnistinta jne. Mun mielestä se on pelkoa ettei asioita kohdata sina mita ne on. ..susia susina...silti suojelustakin ansaitsevina...
        Onko valttamatöntä kuvitella susia koiriksi ???


      • tasa.tahra

        Juu, mut sitten vielä sekin että jotkut ihmiset kuvittelee kai omituisesti että tunne on yhtä kuin toiminta, mikä ei pidä paikaansa kuin ehkä pikkulapsella, nassella tai muulla pidäkkeettömällä impulsiivisella henkilöllä.

        Jossain tuolla jäin ajattelemaan taas sitä ehkä usein liikennöivää ajatusmallia, jossa oikeasti uhrin jostain kolosta ihan väkisin kaivetaan jokin "vika" tai epätoivottava "ominaisuus", kun ei kestetä sitä uhrin ihan oikeata viattomuutta tietyissä rankoissa tapauksissa. Jos niitä ei ole, niin se pistetään niitä ehkä sitten tekemään ja tuottamaan, tai niitä tehdään.. Mutta tämmöistä vaatimusta voi ehkä useinkin olla, että uhrinkin pitää antaa jokin tahra itsestään esille ja käsiteltäväksi, että hän olisi myös ihan "inhimillinen" eikä ainakaan ketään yhtään sen parempi, vaikka tällä "tahralla" ei edes olisi mitään tekemistä sen kyseessä olevan tilanteen, tekojen ja tapauksen kanssa.


      • tahratasa

        Siis varmaan se että asiat ei olis mustavalkoisia. Mutta kun jotkut asiat on.


      • poiuytrdfgh
        tasa.tahra kirjoitti:

        Juu, mut sitten vielä sekin että jotkut ihmiset kuvittelee kai omituisesti että tunne on yhtä kuin toiminta, mikä ei pidä paikaansa kuin ehkä pikkulapsella, nassella tai muulla pidäkkeettömällä impulsiivisella henkilöllä.

        Jossain tuolla jäin ajattelemaan taas sitä ehkä usein liikennöivää ajatusmallia, jossa oikeasti uhrin jostain kolosta ihan väkisin kaivetaan jokin "vika" tai epätoivottava "ominaisuus", kun ei kestetä sitä uhrin ihan oikeata viattomuutta tietyissä rankoissa tapauksissa. Jos niitä ei ole, niin se pistetään niitä ehkä sitten tekemään ja tuottamaan, tai niitä tehdään.. Mutta tämmöistä vaatimusta voi ehkä useinkin olla, että uhrinkin pitää antaa jokin tahra itsestään esille ja käsiteltäväksi, että hän olisi myös ihan "inhimillinen" eikä ainakaan ketään yhtään sen parempi, vaikka tällä "tahralla" ei edes olisi mitään tekemistä sen kyseessä olevan tilanteen, tekojen ja tapauksen kanssa.

        Nimenomaan !
        Se on mielestani se ihmisten pelko kohdata tosiasia, etta maailmassa tapahtuu vaikka mita aivan viattomille ja syyttömille ihmisille, Mutta viela epaoikeudenmukaisempaa on sitten se valeselitys tapahtuneelle.

        Ja eraaseen viestiin kommentti. Joillein narsisteile ja psykopaateille sanoisin suoraan heidan olevan joillein en. Vieraille ei sanoisi. Laheisilleni sanon, jos ovat psykopaatteja ja en millaan ilkealla motiivilla, vaan kommunikaation luonnollistamiseksi.


      • poiuytrdsdfg

        Mun psykopaatti on niinkin reilu ettei vaita kaytöksensa johtuvan minusta. Ulkopuoliset aina keksi niita juttuja etta "ehkä sun aiti ei jaksa kun oot sellanen ja tallanen ja niin ja nain. "
        Koko elamani sain kuunnella niita. Mutta mun reilu psykopaattini myönsi ettei johdu minusta.


      • poiuytfdcvb
        tasa.tahra kirjoitti:

        Juu, mut sitten vielä sekin että jotkut ihmiset kuvittelee kai omituisesti että tunne on yhtä kuin toiminta, mikä ei pidä paikaansa kuin ehkä pikkulapsella, nassella tai muulla pidäkkeettömällä impulsiivisella henkilöllä.

        Jossain tuolla jäin ajattelemaan taas sitä ehkä usein liikennöivää ajatusmallia, jossa oikeasti uhrin jostain kolosta ihan väkisin kaivetaan jokin "vika" tai epätoivottava "ominaisuus", kun ei kestetä sitä uhrin ihan oikeata viattomuutta tietyissä rankoissa tapauksissa. Jos niitä ei ole, niin se pistetään niitä ehkä sitten tekemään ja tuottamaan, tai niitä tehdään.. Mutta tämmöistä vaatimusta voi ehkä useinkin olla, että uhrinkin pitää antaa jokin tahra itsestään esille ja käsiteltäväksi, että hän olisi myös ihan "inhimillinen" eikä ainakaan ketään yhtään sen parempi, vaikka tällä "tahralla" ei edes olisi mitään tekemistä sen kyseessä olevan tilanteen, tekojen ja tapauksen kanssa.

        Sanoit jotain hyvin olennaista. "Tahra" on uhrin miltei pakko keksia itsestaan vaikka valehdellen (vaikkei koskaan muulloin valehtelisi)jos sita ei muutoin löydy, jos toivoo mitenkaan sosiaalisesti selviavansa.


      • poiuytrdfh

        Vaikka onhan sellainen sosiaalisesti aika poikkeava valehtelija, joka lahinnä valehtelee vain itselleen "tahroja",


      • hkj-koiu

        Tai sitten vaihtoehtoisesti häivyttää tai peitellä niitä tekijöiden tahroja tilanteen tasa-arvositamiseksi. Joskus molempia.


    • Nollanolla1

      Vittu mitä paskaa, amf pöllyis, yäk, kukaa ei jaksa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe